Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2718
Hei

La ut macen min på finn.no i går for 9k og fikk en telefon i dag fra ei dame som var keen på å kjøpe den.
Greia er bare den at hun kun hadde mulighet til å betale 2k nå, så skulle samboeren hennes betale resten om en 3 ukers tid ettersom han var utenlands på noe jobbgreier.
Hun hadde visstnok hatt en Mac fra før som samboeren hennes hadde ødelagt og hun måtte ha en ny.

Vet at dette høres ekstremt sketchy ut, men er villig til å gjennomføre salget ettersom jeg hater macen og trenger ny pc. I tillegg bor hun 10 minutter unna med bil, og om hun ikke betaler er jeg faktisk typen som tør å komme på døra og hente macen + gjerne litt ekstra for bryet.

For at dette ikke skal ende galt for noen av partene vil jeg derfor sikre meg mest mulig.
Derfor tenkte jeg på et par muligheter som kan løse dette:
1. Skrive en kjøpskontrakt som sier at de resterende 7k skal inn på konto innen den og den dato hvis ikke så får jeg igjen macen og beholder de 2k hun allerede har betalt.
2. Jeg skal ha 8.5k om hun betaler alt i en sum, derfor tenkte jeg at hun kan bruke kredittkortet sitt? Om hun skal betale innen 3 uker kan det umulig bli over 500kr i renter, som er det hun sparer på å betale alt med en gang.


Hva synes dere og har noen forslag å vise til angående hvordan salgskontrakten skal se ut? Er åpen for moralpreken og pekefinger.

Gå for det, hørtes ut som en god ide. *sarkasme*
Kjempeidé... selg mac'en din for 2000 kroner. Ser for meg at er det kjeltringstreker ser du aldri noe til de resterende kronene.

Hvis hun på død og liv skal ha den nå så får hun ta risikoen ved å ta opp et forbrukslån. Det er ingen logikk i at du skal fungere som bank for henne.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Det skal ikke være noe problem for henne å få forbrukslån på under 10k. Hvis hun har problemer, har hun betalingsanmerkninger og du burde skygge unna ganske kjapt, evt vente 3 uker til typen hennes kommer hjem og kan betale hele beløpet.
Sist endret av Eplefisk; 13. oktober 2011 kl. 11:45.
Ikke gjør det.

Mastercard (og sikker andre kredittkort) gir 5 uker rentefri betalingsutsettelse, hvorfor kan hun ikke bare benytte seg av dette? Altså, om hun tar ut 10000 med et mastercard og betaler tilbake dette innen 5 uker, har hun ikke tapt én krone i renter. Alternativt kan hun vel også låne penger av en venn, familie eller noe. Jeg ville aldri tatt på meg denne risikoen.
Takker Eplefisk og Roolfe for gode kommenterarer og ikke bare moralpreken.
Hun skulle ringe meg opp igjen når jeg var ferdig på skolen, så poster en feedback her om hva hun vil gjøre.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Forresten godt gjort å selge den maskinen for 9k om det går din vei. Ut ifra annonsen ser det ut som en lavt speccet 7,1 og ikke en 8,1 som den ville vært om den var 2 måneder gammel. Men igjen, det er jo finn.no så alt er jo mulig.
Sist endret av Eplefisk; 13. oktober 2011 kl. 11:59.
Hun kan godt betale MAC-en på avbetaling. Men ikke la henne få maskinen før den er betalt for..
Hadde ikke tatt sjansen.. Sikkert en russisk kjærring som heter olga sprotniat eller noe..
Sitat av Huzzefelt Vis innlegg
Hadde ikke tatt sjansen.. Sikkert en russisk kjærring som heter olga sprotniat eller noe..
Vis hele sitatet...
Hva er problemet med at hun eventuelt er Russisk og heter Olga Sprotniat ?
Sist endret av Spelly; 13. oktober 2011 kl. 12:02.
Sitat av Eplefisk Vis innlegg
Forresten godt gjort å selge den maskinen for 9k om det går din vei. Ut ifra annonsen ser det ut som en lavt speccet 7,1 og ikke en 8,1 som den ville vært om den var 2 måneder gammel. Men igjen, det er jo finn.no så alt er jo mulig.

Edit: Forresten så har ikke Macbook pro 13" hatt 2.4 Ghz siden 2009, så du har nok skrevet feil i annonsen.
Vis hele sitatet...
Fikk den av moren min for noen uker sden, hun kjøpte den gjennom bedriften for 8k så det å selge den for 9k er bare win for min del.
Den koster 10k originalt, så det er forsåvidt win for kjøper også.

Tror forresten du ser på feil annonse, som du ser så har jeg kun nevnt RAM og OS i annonsen og henvist videre til komplett for resten.
Sitat av spelley Vis innlegg
Hva er problemet med at hun eventuelt er Russisk og heter Olga Sprotniat ?
Vis hele sitatet...
Typisk røvernavn.
Sitat av Skatteetaten Vis innlegg
Typisk røvernavn.
Vis hele sitatet...
Skatteetaten er typisk røvernavn.
Sitat av lsrr Vis innlegg
Hva synes dere og har noen forslag å vise til angående hvordan salgskontrakten skal se ut? Er åpen for moralpreken og pekefinger.

Vis hele sitatet...
Dette høres ut som en eksepsjonelt dårlig idé
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Sitat av lsrr Vis innlegg
Fikk den av moren min for noen uker sden, hun kjøpte den gjennom bedriften for 8k så det å selge den for 9k er bare win for min del.
Den koster 10k originalt, så det er forsåvidt win for kjøper også.

Tror forresten du ser på feil annonse, som du ser så har jeg kun nevnt RAM og OS i annonsen og henvist videre til komplett for resten.
Vis hele sitatet...
Stemmer, jeg så visst på feil annonse. Da er jo alt greit
Aldri selg ting på avbetaling, var så naiv at jeg solgte en bil på "avdrag" til ei alenemor som bodde i område uten bussdekning.
Veldig billig bil i utgangspunktet (20k) som jeg fikk 8k for som første avdrag.
Når krav om årsavgift kom så krevde jeg penger fra henne da dette sto i kontrakten vi hadde skrevet.
Det kom aldri noen penger, verken da eller siden.

Nå har det gått over ett år, hvor jeg har ringt henne jevnlig for å klage på utestående betalinger.
Man kan høre på henne at hun egentlig aldri hadde tenkt å betale noenting som helst, siden hun er nær ved å bli ærklert konkurs osv. Dette er selvsagt bullshit, noe jeg har sagt klart og tydelig fra om.

Jeg velger å gi opp hele pengesummen da det er viktigere for meg å komme meg videre enn å krangle med sånne idioter.

Så min anbefalning er selvsagt å alltid få pengene der og da, helst i cash om det er mindre enn 10k (må innom banken for å ta ut større beløp i en omgang).
Vis du faktisk vet hvor hun bor, er det vell bare å gi henne mac'en personlig, så du vet akkurat hvor hun bor? Om det går skeis, er det jo bare å ta et aggresivt hjemmebesøk.
Ta med TV'en tilbake som depositum.
Sitat av Monkey_drone Vis innlegg
Når krav om årsavgift kom så krevde jeg penger fra henne da dette sto i kontrakten vi hadde skrevet.
Det kom aldri noen penger, verken da eller siden.
Vis hele sitatet...
Dersom du har kontrakt med vedkommende kan du jo bare gå til forlik? Dette er mye bedre enn å gi opp pengene du har krav på. Dersom hun velger å ikke møte opp ved innkallelse til forlik, taper hun automatisk saken.
Sist endret av prenix; 13. oktober 2011 kl. 12:35.
Snakket med henne nå og foreslo dette med at hun kunne ta opp et forbrukslån i banken, men dette hadde hun ikke mulighet til. Jeg svarte "Da har du sikkert ikke kredittkort heller?" og fikk et nei der også.
Hun prøvde seg med at hun hadde gjort det her før og bare hatt gode erfaringer, mens jeg lo litt og avbrøt med at ingen cash, ingen mac.

Monkey_done:
Besøk henne uanmeldt, bank på og når hun åpner sier du høflig "Hei, jeg skulle bare hente pengene til den årsavgiften du skylder meg" - hun kommer til å svare at hun ikke har dem akkurat nå, men da sier du bare "det går helt fint, jeg kan bare komme inn en tur og plukke med meg noe jeg vil ha til samme verdi". Gå deretter inn og finn noe du har lyst på, ikke være brutal eller truende - til tilstedeværelse og oppførsel vil være nok.

Og nei, jeg tuller ikke. Har faktisk gjort noe lignende selv sammen med en venn for noen vi kjente med godt resultat.
"Der intet er å hente har selv keiseren tapt sin rett!"

Uansett hva du gjør vil du aldri være garantert å få hele kjøpesummen. Du kan ha en vanntett kontrakt signert og bevitnet av to personer, som er rettslig gyldig, og allikevel risikere å stå der uten maskin og uten penger.

I 2011 får man kastet kreditt etter seg i det øyeblikket man går inn i en butikk, og de aller fleste kundeforhold i banker tilbyr et eller annet kredittkort knyttet opp mot kundeforholdet. Mao, kreditt gjennom etablerte kredittinstitusjoner er ikke et problem, med mindre;
- vedkommende ikke har inntekt
- vedkommende er ikke Norsk statsborger
- vedkommende har betalingsanmerkninger
- vedkommende har benyttet alle kredittmuligheter som finnes(og skal på Luksusfellen neste onsdag)

Og når vedkommende havner i en av de overnevnte kategorier så er det IKKE en person du ønsker å inngå en nedbetalingsavtale med.
Selv om jeg liker å tro det beste om folk, ville jeg – som jeg nå leser at du har gjort – sagt: «No cash, no mac!»

Hadde det vært snakk om lavere summer kunne muligens tvilen gått henne til gode, men likefullt er det bedre å være føre var.
Kan hun ikke heller komme tilbake og kjøpe mac'en om 3 uker? Eventuelt kan hun betale 2.000 i depositum (for at du ikke skal selge den til noen andre) på forskudd.
hvis du veit hvor hu bor så selg , ingen andre idioter kommer til å gi deg så mye for den..
Det høres jo ut som scam, når noen er villig til å betale 9k for en mac som åpenbart er verdt betydelig mindre. Når de i tillegg kun kan betale 2k på forhånd, virker det veldig som noe man burde styre unna