Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 4653
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.
Slapp nettopp ut fra arresten.

Jeg var suicidial og gikk på apoteket der jeg ba om et par sprøyter med nål.

De spurte om hvilken størrelse og jeg sa at det ikke spiller noen rolle så lenge jeg får injisert noe. Da fikk jeg størrelse 16 og 5 ml pumpe.

Samtidig spurte jeg om hva som er livsfarlig å injisere av de reseptfrie varene de hadde på apoteket, eller butikken ved siden av.

Da sa de at jeg måtte holde meg der til politiet kom. Jeg sa at de ikke kan gjøre sånt, og prøvde å gå, da kom den ene apotekdama og sto foran meg og sa at hun bruker fysisk makt hvis jeg prøver å passere henne.

Ble sendt av politiet på legevakta for undersøkelse, jeg snakket meg bort fra tvangsinnleggelse. Hadde noe ulovlig på meg som førte til at jeg ble arrestert når det ble klart at jeg ikke skulle tvangsinnlegges. Slapp nettopp ut.

Kan apotekansatte virkelig gjøre sånt?? De har jo taushetsplikt eller?
Den som bare er der
Om du er suicidal og fare for deg selv er det forsvaligt av dem ansatte og holde deg igjen, men dem har ingen mer makt enn vanlige sivile.
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
De kan nok gjøre det når du er suicidal ja. Jeg fikk besøk av politiet da jeg var suicidal
Er ikke uhørt at taushetsplikt ryker når de oppfatter at man er akutt suicidal med plan, nei. Høres ikke bra ut at du snakket deg vekk fra innleggelse da det virker som om du trenger det. De kunne nok egentlig ikke holde deg igjen, men de kunne fortsatt ringt politiet og gitt en beskrivelse av deg så sjansen for at politiet ble involvert var nok uungåelig i en slik situasjon.
Hva ville du selv gjort i en setting der du opplever andre vil avslutte sitt eget liv?

Hva kan du forvente når du spør en apotektekniker på hva du kan injesere av legemidler som kan ta livet av deg.

Kjip situasjon, ser den. God bedring, mann.
Ja, de kan de.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Lov? Dei har plikt.

Sitat av Helsepersonelloven §31
§ 31.Opplysninger til nødetater
Helsepersonell skal varsle politi og brannvesen dersom dette er nødvendig for å avverge alvorlig skade på person eller eiendom.
Vis hele sitatet...
Det står skal varsle, ikkje kan varsle. Dei har altså ei plikt til å varsle politiet når du er suicidal.
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ren og skjær fornuft å holde igjen en suicidal mann!
Man står ikke på sidelinja og ignorerer at noen er suicidale. Håper du får oppfølging?
Hvis jeg hadde hatt noen innom der jeg jobber med en så åpenbar selvmordsplan ville jeg angret resten av livet om jeg ikke løftet en finger for å stoppe det. Håper du får hjelp.
Anonym bruker
"Trekantet Varulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Alle personer som er vitne til en kriminell handling som har strafferamme på over 6 måneder, eller en person som er til stor fare for seg selv eller andre, kan holde igjen personen(e), men må umiddelbart melde ifra til politiet. Si gjerne ifra om jeg sier noe feil, men var noe av det jeg husket fra vekter kurs..
Det er to lover som er særlig relevante her: Den ene er i Helsepersonelloven som det allerede er vist til hvor helsepersonell har opplysningsPLIKT "dersom dette er nødvendig for å avverge alvorlig skade på person eller eiendom".

Denne paragrafen gir dem altså både rett og plikt til å opplyse f.eks. nødetater. Men har de noen hjemmel for å holde deg igjen med makt? Ja, faktisk: Nødretten i straffeloven.

Straffeloven § 17. Nødrett
En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når
a) den blir foretatt for å redde liv, helse, eiendom eller en annen interesse fra en fare for skade som ikke kan avverges på annen rimelig måte, og
b) denne skaderisikoen er langt større enn skaderisikoen ved handlingen.

Denne loven fritar altså enhver for straff i slike tilfeller som beskrevet her. Alle kan benytte seg av nødretten uavhengig om man er helsepersonell eller ikke. Det er altså ikke slik at en handling som er ulovlig (holde deg igjen med makt) blir lovlig pga. nødretten - det som skjer er at man ikke kan straffeforfølges for handlingen.
Sist endret av simena1; 14. august 2018 kl. 01:18.
Anonym bruker
"Forbannet Hærorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva forventet du? Du går inn i en butikk og overrumpler en stakkars ansatt med "planen" din, som åpenbart er konstruert for å få oppmerksomhet og skape reaksjoner. Så bærer det videre til forumet, hvor du spiller overrasket over at du fikk ønsket reaksjon. Det er så man begynner å lure på om noe av dette i det hele tatt har skjedd.
Er vel samme om du kan eller ikke, men man er vel typ pliktig i å hjelpe noen som vil ta sitt eget liv.
Håper ting ordner seg for deg, op!
Straffeprosessloven § 176 åpner for at privatpersoner kan foreta pågripelse.
Feks når det gjelder butikktyveri men også i slike tilfeller som dette.


https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...ITTEL_4-2#§176
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Soletti Vis innlegg
Straffeprosessloven § 176 åpner for at privatpersoner kan foreta pågripelse.
Feks når det gjelder butikktyveri men også i slike tilfeller som dette.


https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...ITTEL_4-2#§176
Vis hele sitatet...
Det er eit underleg grunnlag. Sjølvmord er ikkje straffbart. Kor i helvete får du heimelen til å pågripe nokon for å planlegge sjølvmord ifrå?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er eit underleg grunnlag. Sjølvmord er ikkje straffbart. Kor i helvete får du heimelen til å pågripe nokon for å planlegge sjølvmord ifrå?
Vis hele sitatet...
Det er ikke ulovlig å planlegge nei, men når du står på apoteket og åpenlyst spør de som jobber der hvordan du skal gjøre det, hva du skal bruke osv så blir det fort noe litt annet en planlegging når du står der med sprøyta i hånda klar til å sette den i åra så fort du får fylt den med hva det måtte være.

Planlegging er ikke å utføre eller prøve å utføre en handling.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Soletti Vis innlegg
Det er ikke ulovlig å planlegge nei, men når du står på apoteket og åpenlyst spør de som jobber der hvordan du skal gjøre det, hva du skal bruke osv så blir det fort noe litt annet en planlegging når du står der med sprøyta i hånda klar til å sette den i åra så fort du får fylt den med hva det måtte være.

Planlegging er ikke å utføre eller prøve å utføre en handling.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje ulovleg å gjennomføre heller. Sjølvmord er ikkje straffbart, og ergo ser du garantert på feil lovheimel. Politiet vil aldri pågripe deg for sjølvmordsforsøk.

Relevant lovheimel for å halde nokon tilbake i såfall vil vere naudrett, der prinsippet er at skadane av den ulovlege handlinga er mindre enn skadane av å ikkje foreta den ulovlege handlinga.
La det forresten være nevnt at nødretten kan benyttes av hvem som helst. Du trenger ikke være politi eller helsepersonell.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er ikkje ulovleg å gjennomføre heller. Sjølvmord er ikkje straffbart, og ergo ser du garantert på feil lovheimel. Politiet vil aldri pågripe deg for sjølvmordsforsøk.

Relevant lovheimel for å halde nokon tilbake i såfall vil vere naudrett, der prinsippet er at skadane av den ulovlege handlinga er mindre enn skadane av å ikkje foreta den ulovlege handlinga.
Vis hele sitatet...
Selvmord er ikke straffbart nei, men å hjelpe noen med å begå selvmord er.
Noe de apotekansatte ville ha gjort om de lot han gå etter å ha solgt han sprøyte og han maste om hvilke stoffer han kunne fylle denne med.
Politiet vil ikke pågripe deg nei, men er du til fare for deg selv så kan du faktisk bli lagt inn under tvang i psykiatri.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Soletti Vis innlegg
Selvmord er ikke straffbart nei, men å hjelpe noen med å begå selvmord er.
Noe de apotekansatte ville ha gjort om de lot han gå etter å ha solgt han sprøyte og han maste om hvilke stoffer han kunne fylle denne med.
Politiet vil ikke pågripe deg nei, men er du til fare for deg selv så kan du faktisk bli lagt inn under tvang i psykiatri.
Vis hele sitatet...
Gi deg med roinga. Påstanden din var at privatpersoner kunne pågripe folk, og at det var relevant paragraf du viste til. Det var det ikkje. Det er heller ikkje gitt at dei apotektilsette nødvendigvis ville hatt eit straffeansvar i situasjonen. I så fall ville det uansett vere snakk om å pågripe apotektilsette, ikkje vedkommande sjølv.