Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3757
Hei!

I går tok jeg 30 mg Sobril i forbindelse med at jeg trakk en tann. Dette er medisin jeg får av legen. Når kan jeg regne med å være kjørbar igjen?

Dette var ikke i rus sammenheng, men jeg spør her iden nok mange her kan en del om medisiner.
Anonym bruker
"Avhengig Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Som jeg fikk beskjed av min lege :

5-20 mg = kan kjøre etter ca 4-5 timer
20 - 30 mg sobril = kan kjøre etter ca 8 timer.

Dette er hva min lege opplyste til meg og det som sto på helsekravene til førerkort jeg fikk tidligere.
Spør lege/søk deg opp på halveringstiden på Google så har du svaret ditt.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Som jeg fikk beskjed av min lege :

5-20 mg = kan kjøre etter ca 4-5 timer
20 - 30 mg sobril = kan kjøre etter ca 8 timer.

Dette er hva min lege opplyste til meg og det som sto på helsekravene til førerkort jeg fikk tidligere.
Vis hele sitatet...
20 mg sobril etter 4-5 timer? Det høres merkelig ut. Vet om en som har fått beskjed om 8-12 timer på 10 mg og dobbelt til trippel så lang tid om dosen dobles.

Virkningen eller følbar virkning har nok passert peak etter 4-5 timer, men sobril vil gjøre utslag på både blodprøve og knark test om noen blir stoppet i kontroll 4-5 timer etter inntak av 20 mg sobril. Også regner de konsentrasjon av sobril om til promille også kommer straffen for kjøring på rus.

20-30 mg så ville jeg nok ventet minst et døgn. Evt. tatt en prat med legen og undersøkt for sikkerhetsskyld.

Er det ikke noe med en 8 timers regel for medisiner med trekant, eller er det kun for yrkessjåfører?
Du har lov til å kjøre med en døgndose på 30mg oksazepam, dersom du føler deg skikket til det.

Helsekrav til førerkort
Men husk da 8 timers regelen. Det må gå minimum 8 timer fra inntak til kjøring starter.
Har det ikke kommet nye regler på dette som sier at legen skal vurdere hver individuelt tilfelle?

Leste dette i Dagbladet pluss, så jeg kan ikke linke til artikkelen
Fikk beskjed om 8 timer cirka hos min lege
taes senest 8 timer før bilkjøring jamfør førerkortforskrift står det på pakken min.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
taes senest 8 timer før bilkjøring jamfør førerkortforskrift står det på pakken min.
Vis hele sitatet...
Samme med Paralgin Forte, hvis noen skulle lure på det.
Blir jævlig trøtt av Sobril. Du må nesten se det selv. hvertfall 4 timer.