Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3066
som nevnt tidiligere i en tråd så har jeg et ønske om å lære meg Fl studio å lage EDM, men har lite peiling på grunnleggende musikk teori. Ser nå rundt å finner en masse kurser i musikkteori å lurer på om dette er noe å anbefale for å forstå FL studio lettere? dette me akkorder osv? vett jo at vi ikke får noe FL studio spørsmål/lærdom på kurset men man lærer jo om musikkteori noe som også er en fordel å kunne i Fl studio om jeg ikke tar feil?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Det vil hjelpe veldig ja. Hvis du lærer deg et instrument i samme slengen så vil det være enda enklere. Piano/keyboard anbefales sterkt hvis du skal produsere musikk, men jo flere instrumenter du lærer deg grunnleggende ferdigheter i jo bedre.
Jeg vil anbefale deg å starte med å se på tutorials for forskjellige typer EDM samtidig som du arbeider på et lignende prosjekt. Å starte med å pugge skalaer, akkordprogresjoner og melodier kan føles veldig overveldende, ihvertfall hvis du har null kunnskap om hvordan DAW-en din fungerer. Forresten så er EDM er en teknisk utfordrende sjanger å produsere så ikke vær redd for å eksperimentere med andre typer musikk. Lofi, hiphop beats, trap og vaporware er mye mer nybegynnervennlig.

For noen måneder sia så mekka jeg en samletråd for musikkproduksjon med en lang rekke linker til forskjellige guides og tutorials som jeg selv har hatt mye nytte av.
Du finner den her.

Lykke til
Har du gjort deg opp en tanke om sjanger eller skal du bare lage "EDM" fordi det er populært?
EDM har rundt 13,000 undersjangere bare så du er klar over det

Musikkteori er absolutt verdt det, selv om det kan virke kjedelig og vanskelig å forstå i starten så er det virkelig verdt det til slutt når du sitter der med et ferdig produkt du liker og som du har brukt tid på.
FL er egentlig ganske lett og nybegynner vennlig, har selv holdt på i noen år av og på og synes det er kjempe gøy når jeg får til noe kult.

Hadde selv keyboard, men det ble ekstremt lite brukt etter innkjøp av en launchpad (funker på nesten samme måte)
Vil nesten anbefale deg å gå til innkjøp av det, spesielt om du ikke har plass til et gigantisk keyboard (de tar nemlig en god del plass)
Legger ved en link under her.
Launchpad mini MK 2

FL er bokstavelig talt like enkelt som dette:

1. åpne nytt prosjekt i FL
2. dra inn de lydene du vil ha
3. åpne "pianoroll" og tegn inn noter
4. repeat med andre lyder
5. mixing
6. ferdig

Er forresten et godt tips å prøve å lære seg ett eller flere instrumenter, det kan hjelpe en god del når du feks trenger gitar, trommer, osv og ikke får til å lage den helt riktige lyden/melodien i FL. Selv om du har plugins for nesten hver eneste type lyd så er det ikke alltid at det høres bra ut og det høres sjeldent ekte ut.
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Kan anbefale å lære musikkteori ja

Sitat av Soletti Vis innlegg
Har du gjort deg opp en tanke om sjanger eller skal du bare lage "EDM" fordi det er populært?
EDM har rundt 13,000 undersjangere bare så du er klar over det

Musikkteori er absolutt verdt det, selv om det kan virke kjedelig og vanskelig å forstå i starten så er det virkelig verdt det til slutt når du sitter der med et ferdig produkt du liker og som du har brukt tid på.
FL er egentlig ganske lett og nybegynner vennlig, har selv holdt på i noen år av og på og synes det er kjempe gøy når jeg får til noe kult.

Hadde selv keyboard, men det ble ekstremt lite brukt etter innkjøp av en launchpad (funker på nesten samme måte)
Vil nesten anbefale deg å gå til innkjøp av det, spesielt om du ikke har plass til et gigantisk keyboard (de tar nemlig en god del plass)
Legger ved en link under her.
Launchpad mini MK 2

FL er bokstavelig talt like enkelt som dette:

1. åpne nytt prosjekt i FL
2. dra inn de lydene du vil ha
3. åpne "pianoroll" og tegn inn noter
4. repeat med andre lyder
5. mixing
6. ferdig

Er forresten et godt tips å prøve å lære seg ett eller flere instrumenter, det kan hjelpe en god del når du feks trenger gitar, trommer, osv og ikke får til å lage den helt riktige lyden/melodien i FL. Selv om du har plugins for nesten hver eneste type lyd så er det ikke alltid at det høres bra ut og det høres sjeldent ekte ut.
Vis hele sitatet...
Du glemte mastring

Forresten, vil du ha noen tips eller slikt er det bare å sende meg en DM, har en del ærfaring innafor FL
Sist endret av kamelia; 4. juni 2018 kl. 13:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
HectorX's Avatar
Trådstarter
Sitat av Soletti Vis innlegg
Har du gjort deg opp en tanke om sjanger eller skal du bare lage "EDM" fordi det er populært?
EDM har rundt 13,000 undersjangere bare så du er klar over det

Musikkteori er absolutt verdt det, selv om det kan virke kjedelig og vanskelig å forstå i starten så er det virkelig verdt det til slutt når du sitter der med et ferdig produkt du liker og som du har brukt tid på.
FL er egentlig ganske lett og nybegynner vennlig, har selv holdt på i noen år av og på og synes det er kjempe gøy når jeg får til noe kult.

Hadde selv keyboard, men det ble ekstremt lite brukt etter innkjøp av en launchpad (funker på nesten samme måte)
Vil nesten anbefale deg å gå til innkjøp av det, spesielt om du ikke har plass til et gigantisk keyboard (de tar nemlig en god del plass)
Legger ved en link under her.
Launchpad mini MK 2

FL er bokstavelig talt like enkelt som dette:

1. åpne nytt prosjekt i FL
2. dra inn de lydene du vil ha
3. åpne "pianoroll" og tegn inn noter
4. repeat med andre lyder
5. mixing
6. ferdig

Er forresten et godt tips å prøve å lære seg ett eller flere instrumenter, det kan hjelpe en god del når du feks trenger gitar, trommer, osv og ikke får til å lage den helt riktige lyden/melodien i FL. Selv om du har plugins for nesten hver eneste type lyd så er det ikke alltid at det høres bra ut og det høres sjeldent ekte ut.
Vis hele sitatet...
Ja vett at EDM har mange undersjangere, nei vil ikke lage de KUN for at det er populært men jeg liker musikken! alt fra dubstep til house osv Liker godt Knife party blant annet!

ser ut til at jeg skal melde meg på et instrument kurs fremover blir nokk keyboard tipper jeg! lærer vell om musikkteori på vanlig instrument kurs kan jeg tenke meg? eller må en ta egne kurs for dette? Høres kansje dumt ut, men greit å vite slik at jeg i "tilfelle" ikke går på en smell
Det kan være at du får litt musikkteori på et kurs hvor du lærer instrumenter, men ville ikke ha satset på at man får det.
Det blir ikke det samme heller siden det da blir rettet mot instrumentet du skal lære.
Musikkteori tar for seg så veldig mye mer om alt som har med musikk å gjøre istedenfor bare selve instrumentet du skal lære om du skjønner.

Personlig ville jeg gått et kurs for instrumentet og et kurs for musikkteori.


Et eksempel på et passende kurs ville jo da ha vært noe slikt:
(Piano og keyboard er ganske så likt)

https://www.kursagenten.no/enkeltkur...r-voksne-52562

På individuelle pianotimer fokuset er på:
• Intensivt og kontinuerlig arbeid med hørselen. Etablere nye vaner ved å tenke i bilder og lydforestillinger, og å uttrykke seg gjennom lyd.
• Introdusere elevene for instrumentets struktur og oppbygning, akustiske egenskaper og uttrykksfulle kapasitet.
• Noteopplæring - å kunne å lese og skrive noter i G og F nøkkel
• Mestre de grunnleggende teknikker for å spille piano
• Å forstå betydningen og viktigheten av universelle musikalske begreper (tempo, rytme, meter, dynamikk, agogik,artikulasjon, betoning, og instrumentering) og bruken av disse i musikken.
• Opplæring til selvstendighet i øvingsprosesen og i hjemmearbeidet.
• Konserterfaring
• Etablere vaner å lytte til musikk med kunstnerisk verdi (i form av lydopptak og å gå på konserter).
• Definere musikalske estetiske kriterier
Har produsert musikk i 10 år nå. Startet uten noen form for kunnskap innen musikkteori, kan ikke spille noe instrument heller, prøvde men syntes det var ganske kjedelig. Å kunne musikkteori, er nok absolutt et pluss, men ikke nødvendig. Produserer house omdagen
Som andre sier er ikke musikkteori absolutt nødvendig. Det finnes flere suksessfulle produsenter som ikke kan noe som helst om teorien. Jeg tror det kan gjøre ting mer morro, og mye enklere, om du lærer deg litt.

Om du ønsker å lære deg et instrument er nok piano det du vil få mest nytte av innenfor produksjon, da du kan bruke pianoferdighetene med et midi-keyboard og på den måten spille utallige instrument i FL Studio (synths, piano plugins osv).
Sitat av hippitus Vis innlegg
Som andre sier er ikke musikkteori absolutt nødvendig. Det finnes flere suksessfulle produsenter som ikke kan noe som helst om teorien.
Vis hele sitatet...
Hvem da?
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hvem da?
Vis hele sitatet...
Kanskje litt feil å si det så direkte, da jeg ikke kan komme med noen eksempler her og nå, men avhengig av sjanger er det garantert mange store artister som ikke bryr seg om musikkteori. Kanskje mer innenfor hip hop enn andre sjangre, men med de hjelpemidler man kan bruke i dag kommer man langt uten store forkunnskaper.
Tror nok det er en del som startet karrieren sin ved å bare sitte og trykke, og dermed lært en del teori på den måten.
Sitat av hippitus Vis innlegg
Kanskje litt feil å si det så direkte, da jeg ikke kan komme med noen eksempler her og nå, men avhengig av sjanger er det garantert mange store artister som ikke bryr seg om musikkteori. Kanskje mer innenfor hip hop enn andre sjangre, men med de hjelpemidler man kan bruke i dag kommer man langt uten store forkunnskaper.
Vis hele sitatet...
Det er nok flere enn man tror som har et visst minimum av musikkteori i seg. Ang. hiphop-artister så er det vel ofte ikke én person som står for hele produksjonen, men at artisten "gjør sin greie" og så blir det produsert av noen med peiling. Det er nok litt annerledes for en som sitter på gutterommet og leker med FL Studio alene.

Jeg prøvde å komme på noen store EDM-artister som kan være clueless ang. teori, men alle artistene jeg klarte å komme på i farta har jeg konkret sett på YouTube snakke om musikkteori eller på andre måter analysert eller lignende der musikkteorien skinner klart gjennom.

Klart, det krever veldig lite å plotte inn noen toner i FL Studio som noen liker, men det er ikke til å komme unna at man må innom noe teori for å lage noe som skal appellere til mange.

Mener nå jeg, da.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Det er nok flere enn man tror som har et visst minimum av musikkteori i seg. Ang. hiphop-artister så er det vel ofte ikke én person som står for hele produksjonen, men at artisten "gjør sin greie" og så blir det produsert av noen med peiling. Det er nok litt annerledes for en som sitter på gutterommet og leker med FL Studio alene.

Jeg prøvde å komme på noen store EDM-artister som kan være clueless ang. teori, men alle artistene jeg klarte å komme på i farta har jeg konkret sett på YouTube snakke om musikkteori eller på andre måter analysert eller lignende der musikkteorien skinner klart gjennom.

Klart, det krever veldig lite å plotte inn noen toner i FL Studio som noen liker, men det er ikke til å komme unna at man må innom noe teori for å lage noe som skal appellere til mange.

Mener nå jeg, da.
Vis hele sitatet...
Du har nok rett når det kommer til EDM, tipper de fleste der lærer seg noe musikkteori.

Når det kommer til hip hop er mye av greia at mange bruker samples, og i noen tilfeller ikke engang legger til bass selv. En stor andel hip hop producere kan nok ikke stort mer enn å klare å få bass til å matche samples når det kommer til musikkteori, meg inkludert. Hvis man holder på med sample-basert hip hop er det rett og slett veldig lett å klare seg uten peiling på instrumenter eller teori, selv om jeg selv skulle ønske jeg kunne litt mer.