Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3280
Opplevde at bremsene på bilen sviktet i dag. Hadde vært ute å kjørt 1 times tid uten problemer, for så å parkere ved butikken. Ved første oppbremsing etter butikken vil ikke bremsene ta i det hele tatt. Jeg kjørte heldigvis i kun 30-40 km/t og trakk i brekket. Bremsen var veldig hard, kunne ikke presse den inn ordentlig. Jeg tror bremsene kicket inn helt til slutt, men for ett sekund eller to fungerte de ikke overhode.


Har ikke hatt noen varsellampe og bremsene fungerte fint rett etter denne hendelsen. Bilen er nesten 20 år gammel. Noen som vet hva årsaken kan være?
Kan være veldig mange forskjellige ting. Du burde få noen som har greie på bil til og se på det, så ikke du havner i en ulykke.
Har det vært nylig gjort noe med bilen ?
Det var ikke tilfeldigvis is der ? :-)
Ville startet med å sjekke om det er nok bremsevæske, det blir ikke brukt noe bremsevæske egentlig, så hvis det er under oppmerket nivå så har du en lekkasje. Etter dette vil jeg sjekket om bremsekraftforsterkeren funker. Hvis ingen av de ser ut til å være feil er det jo å sjekke bremseskiver/klosser, eventuelt hvis du har trummelbremser så kan de være slitte. Kan hende det er verdt å få en mekaniker til å se på det hvis du har veldig lite kunnskap om bil selv.
Sitat av Ekvivokk Vis innlegg
Ville startet med å sjekke om det er nok bremsevæske, det blir ikke brukt noe bremsevæske egentlig, så hvis det er under oppmerket nivå så har du en lekkasje. Etter dette vil jeg sjekket om bremsekraftforsterkeren funker. Hvis ingen av de ser ut til å være feil er det jo å sjekke bremseskiver/klosser, eventuelt hvis du har trummelbremser så kan de være slitte. Kan hende det er verdt å få en mekaniker til å se på det hvis du har veldig lite kunnskap om bil selv.
Vis hele sitatet...
Hvis en har for lite bremsevæske, eller det er luft i bremsevæska (slik som når den har kokt), så forsvinner bremsepedalen rett ned i gulvet, når en trår på bremsepedalen.

Bremsekraftforsterkeren er en mulighet , ja. Men hvis bremsene ble "normale" etter en liten stund, så er dette usikkert også.

Jeg tror etter det Roaccu beskriver, at det har kommet vann, som har frosset til is på bremseklossene, eller bremseskiva. Kanskje har det i verste fall ligget noe oljeprodukt på toppen av en pytt. Denne oljen har sprutet på bremseskive eller bremsekloss, og smurt bremsene. Men det var mest sannsynlig vann og/eller is.
20 år gammel så kan bremserørene være rustet av også..
Sitat av rfa Vis innlegg
20 år gammel så kan bremserørene være rustet av også..
Vis hele sitatet...
Men når de ryker, så er ikke bremsene "harde", men pedalen forsvinner rett ned i gulvet.
Bremsevæske er en slitedel. Den skal byttes ca hvert andre år, og sjekkes for fukt en gang i året. Dot 4 trekker vann, men dot 5 trekker ikke vann og varer litt lenger. Om bremsene ble knallhard, så kan det være drit i systemet som tetter Noe, eller calipter kan ha kilt seg pga slitasje og skitt. Ta deg en verkstedstur.
Jeg hadde samme problemet på en gammel volvo jeg hadde for noen år siden, viste seg at det var en morken vakumslange fra inntaksmanifoilen til bremsekraftforsterkeren.
Prøv å gogle bilmodelen du har og "hard break pedal" elns, er jo surt å bruke mye penger på en gamel bil.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Men når de ryker, så er ikke bremsene "harde", men pedalen forsvinner rett ned i gulvet.
Vis hele sitatet...
Sant det. Leste tydeligvis ikke hele posten
Høres ut som stemplene på calipperne dine begynner å ruste fast
du sier intet om hvilken bil dette gjelder , kan jo være svakheter ved unevnte bil også.

om bremene ble harde, så er min antagelse at det er feil ved bremsekraftforsterkeren. at den rett og slett ikke fungerer.

og her kan det jo være vakuumdrevet forsterker, eller hydraulisk forsterker
Trådstarter
Sitat av DSlhm Vis innlegg
du sier intet om hvilken bil dette gjelder , kan jo være svakheter ved unevnte bil også.
Vis hele sitatet...
Det er en Ford Focus fra 1999.

Bremsevæske var ok, så tar den med på verksted for å finne ordentlig ut av det, så får jeg se om det er verdt å fikse.
Uvaksinert 👍
Se det positive på det, et er slik det er å kjøre Tesla, å ikke ha bremser altså ;-) Men fra alvor til alvor, du merket ikke om ABSen slo inn? Hadde en jeep en gang som oppførte seg merkelig, i lav far så var det nesten håpløst å stoppe den av og til da ABSen slo inn og ikke lot bilen stoppe helt opp, da ble pedalen hard men man kjente jo at ABSen slo inn. Grunnen var at bremsebånda bak hadde løsnet på ene siden og hadde slått ABS sensoren ut av stilling.

En annen ting, husk også å sjekke om det kan være en innkalling på bilen som adresserer dette problemet. Hvis det er alvorlige feil på slikt som bremser så kan det være dekket i hele bilens levetid.
Sist endret av daffe; 1. april 2018 kl. 18:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.