Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1904
Gård-hopping i Sør-Amerika, bartenderkurs eller bare haike rundt i Europa. Jeg vet ikke hva det blir til ennå, men jeg vet at jeg vil ha forandring, og at det ikke kan kreve mye penger.

Jeg skulle gjerne vært spontan og dratt i dag(er like før), men dessverre er det en del ting som må ordnes først. Jeg har 3 mnd oppsigelsetid på både jobb og leilighet. Det største problemet mitt er nok at jeg har gjeld på 60 000, hva skjer om den ikke er betalt ned og jeg flytter til utlandet? Jeg vil jo ikke ha noe inntekt på en god stund.

Prøver å finne litt snareveier her; finne noen som kan ta over leiligheten, ta ut ferie i siste oppsigelsetiden etc. Men den gjelden holder meg hardt tilbake.. Noen tips og triks her?

Noen som har gjort noe lignende, hvor dro du, hva gjorde du? Tar i mot alt av råd og historier!

Er forresten en 25 år gammel jente, om det skulle ha noe å si
Har du arbeid så er det vel en fordel betale den gjelda før du tar turen...

En eller annen gang vil du sikkert vende tilbake til Norge. 60.000 baller fort på seg. Spesielt med forbrukslån/kredittkort.
Be om forskudd på feriepenger feks. Er lov spørre arbeidsgiver på det.
Sist endret av ImnotEmo.; 25. februar 2018 kl. 13:59.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Kommer ann på hva slags gjeld det er. Noe type gjeld foreldes etter fem år, om det ikke er aktivt innkrevet. Det vil si at enkelte inkassosaker rett og slett foreldes av at inkassoselskapet ikke får tak i deg. Annen type gjeld kan aldri foreldes eksempelvis bøter, restskatt og lignende til Kongeriket.

Selv vurderer jeg å flytte til Hellas. Det er en del av EU/EØS så jeg beholder mange fordeler ved å være norsk statsborger, samtidig som det er mye friere der.
Sist endret av Svartedauden; 25. februar 2018 kl. 14:46.
Stikke ifra gjeld er ikke bra, det vil bare føre til at gjelden blir enda større og det veldig raskt.

Men du har vel noen oppsparte midler ? Betal fast beløp på gjelden pr mnd ? Har du noe du kan selge(Bil,møbler,kunst,smykker eller annet av verdi).

Stakk selv ifra Norge for mange år siden, sa opp jobb og solgte alt jeg eide.. aldri ikke angret på det

Men en må ha en liten plan om hvordan en skal livnære seg..ellers ender det opp med at du må komme tilbake og finne jobb igjen.

Kanskje du kjenner noen som bor i ett land du kunne tenkt deg å dradd til ? evt, få kontakt med noen ?

Og alltid ha noen i norge du forteller hvor du er/send bilder.. mange skumle rare folk i verden
Tenk igjennom hvorfor du vil reise, og ikke minst ha en backup-plan. Europa er tryggere enn Sør-Amerika eller Asia. Husk også at en bartender jobb i f.eks. Spania er dårlig betalt og hardt arbeid

Hvem skylder du penger? 60.000 til en eller flere kreditorer?