Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 10104
Hei

Jeg har tatt på meg å lage en app som ett prosjekt og en utfordring for meg selv. Appen skal være til en Ungdomsklubb her i byen. Sjekk gjerne ut hvordan nettsiden ser ut idag http://www.kariasenungdomsklubb.no appen skal ikke være så veldig avansert, men den skal inneholde diverse ting som f. eks. når det er klubbkvelder, kontaktinformasjon, link til nettsiden, og link eller skjema for å melde seg inn i klubben. Noen som har noen ideer og tips til meg? og jeg trenger en person jeg kan ha kontakt vis det er noe jeg lurer på/ ikke for til. Hadde satt stor pris på om jeg fikk noe hjelp.
Høres ut som du kan benytte deg av en enkel "make app from your webpage" generator på nettet for en såpass enkel nettside, men det kan bli litt stygt.

Hvilke programmeringsspråk kan du?

Skal dette funke på både ios, android og windows telefoner/tablets?

Når du sier skjema, mener du da bare et enkelt html-form som sender en epost til deg?
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Høres ut som du kan benytte deg av en enkel "make app from your webpage" generator på nettet for en såpass enkel nettside, men det kan bli litt stygt.

Hvilke programmeringsspråk kan du?

Skal dette funke på både ios, android og windows telefoner/tablets?

Når du sier skjema, mener du da bare et enkelt html-form som sender en epost til deg?
Vis hele sitatet...
jeg har prøvd meg på swift og objective -c. dette skal kun fungere for ios. og jeg har xcode og jeg har betalt developeravgifta på ca 500 kr. så det er ok. når jeg sier skjema mener jeg bare ett helt enkelt skjema med navn, telefonnummer og epost adresse som sender en epost til meg.
Ta en titt på klassen UIWebView.
Er det å lage et responsivt design til nettsiden aktuelt?

Dette blir jo vinn-vinn:
1. Siden vises bedre på alle enheter
2. Du kan fremdeles lage en "app" utav det ved å bruke UiWebView for iOS og android.webkit.WebView + WebViewClient for Android.

Responsive design til wordpress får du gratis og appen vil du bruke i underkant av 30 minutter på å lage.
Sist endret av lsrr; 9. desember 2014 kl. 19:35.
Sitat av raze Vis innlegg
Ta en titt på klassen UIWebView.
Vis hele sitatet...
visst jeg har fortstått UIWebView rett så er det for å lage en webbrowser i appen og det skal ikke bare være det!

Sitat av lsrr Vis innlegg
Er det å lage et responsivt design til nettsiden aktuelt?

Dette blir jo vinn-vinn:
1. Siden vises bedre på alle enheter
2. Du kan fremdeles lage en "app" utav det ved å bruke UiWebView for iOS og android.webkit.WebView + WebViewClient for Android.

Responsive design til wordpress får du gratis og appen vil du bruke i underkant av 30 minutter på å lage.
Vis hele sitatet...
altså alt er jo nesten sikkert mulig å få til men helst ikke endre så mye på nettsiden. Jeg ser for meg en app hvor man starter med en meny/ slide out menu hvor man kan trykke på "klubbkvelder", "nettsiden", "meld deg inn" osv. og at når man trykker på nettsiden så får man enten opp safari eller innebygd web browser. og når man skal melde seg inn og at man får opp ett skjema som enten sender alt til meg på epost eller lagres i en database
Sist endret av emro123; 9. desember 2014 kl. 19:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av emro123 Vis innlegg
visst jeg har fortstått UIWebView rett så er det for å lage en webbrowser i appen og det skal ikke bare være det!
Vis hele sitatet...
Det blir ingen nettleser i den forstand at man har addressefelt, bokmerker, faner etc. - kun snakk om at innholdet blir vist. Noe àla iframes i html om du er kjent med det.
Dette vil gjøre appen din mer eller mindre vedlikeholdsfri. Om du heller vil være vrang blir løsningen å lage et enkelt API som henter ut info fra wordpress, mulig det også er plugins for dette.

Apiet kan du kontakte ved å bruke NsUrlConnection.

Edit:
Så over nettsiden og det viser seg at den faktisk er responsiv. Mao. så kan du lett slippe unna med å kun utføre punk #2 av det jeg sa i sted.
Alt det du ønsker er mulig ved å kun kjøre appen som en webside.
Sist endret av lsrr; 9. desember 2014 kl. 19:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av lsrr Vis innlegg
Det blir ingen nettleser i den forstand at man har addressefelt, bokmerker, faner etc. - kun snakk om at innholdet blir vist. Noe àla iframes i html om du er kjent med det.
Dette vil gjøre appen din mer eller mindre vedlikeholdsfri. Om du heller vil være vrang blir løsningen å lage et enkelt API som henter ut info fra wordpress, mulig det også er plugins for dette.

Apiet kan du kontakte ved å bruke NsUrlConnection.
Vis hele sitatet...
ingen problem å vise kun innholdet.

Sitat av lsrr Vis innlegg
Det blir ingen nettleser i den forstand at man har addressefelt, bokmerker, faner etc. - kun snakk om at innholdet blir vist. Noe àla iframes i html om du er kjent med det.
Dette vil gjøre appen din mer eller mindre vedlikeholdsfri. Om du heller vil være vrang blir løsningen å lage et enkelt API som henter ut info fra wordpress, mulig det også er plugins for dette.

Apiet kan du kontakte ved å bruke NsUrlConnection.

Edit:
Så over nettsiden og det viser seg at den faktisk er responsiv. Mao. så kan du lett slippe unna med å kun utføre punk #2 av det jeg sa i sted.
Alt det du ønsker er mulig ved å kun kjøre appen som en webside.
Vis hele sitatet...
Men jeg vil heller ha en app som ikke kun er en app med "web browser". men jeg vil helst ha en app som blir godkjent! vis det ikke er noen annen mulighet får at andre i klubben får appen

Vil helst ha en app som går igjennom hos apple. vet ikke hvor strenge de er

Vil helst ha en app som går igjennom hos apple. vet ikke hvor strenge de er
Sist endret av emro123; 9. desember 2014 kl. 20:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Forslag, om jeg har forstått rett hva du ønsker:

En enkel app med UITabBarController. F.eks 3 tabs.
En for siste nytt, en for informasjon, og en for innmelding.

-Siste nytt kan være en UITableViewControlle med dynamisk celler, hvor du henter bilde, tekst, dato, etc fra fra nett via JSON.

-Informasjons tab`n kan være en vanlige ViewController, enten med statisk innhold eller hentet fra nett.

-Innmeldings tabn kan være en UITableViewController den også, men med statisk celler satt opp som et form.
Dataene kan sendes via JSON.
Å lage applikasjoner er ikke like rett frem som det ser ut til å være, selv om du vil ha en "enkel" applikasjon.

Jeg foreslår at du tegner opp eller lager en liste over hva du vil ha i appen din. Utseende, funksjonalitet osv. Da har du laget et "problem" som du nå må løse ved hjelp av Objective C. Videre må du finne ut av hvordan du skal løse problemet og hvilke verktøy du vil bruke (API, funksjoner) og lære deg å bruke disse.

Jeg ville heller gått for det som blir sagt over her, at du lager en app som viser nettsiden, dersom nettsiden allerede har alt du trenger.
Sitat av emro123 Vis innlegg
Hvordan henter man data fra nett? Og hvordan bruker man JSON?
Vis hele sitatet...
Hei. Dette er spørsmål som du fint og enkelt kan få svar på ved å benytte deg av en søkemotor, som f.eks Google.

Det er tydelig at du ikke har noen særlig kunnskap om hvordan man utvikler programvare, så da anbefaler jeg deg at du starter på grunnnivå med å lære deg et programmeringspråk. Android applikasjoner utvikles i Java, og iOS applikasjoner utvikles i Objective-C.

Du kan for eksempel se på programmeringspensumet til Høgskolen i Oslo som tar for seg grunnleggende Java-programmering.

Det nytter ikke å spørre oss om alt du lurer på, den største tjenesten du kan gjøre deg selv er å lære hvordan du lærer nye ting på egenhånd. Selvstendig læring og evnen til å lese deg opp på et emne er en nødvendig og grunnleggende egenskap for å kunne drive med programmering og ikke minst overleve i verden.
Sitat av emro123 Vis innlegg
Hvordan henter man data fra nett? Og hvordan bruker man JSON?
Vis hele sitatet...
Utenom Apples egen dokumentasjon vil jeg anbefale http://www.raywenderlich.com/tutorials

Tror ikke du finner en bedre plass å lære en der. Spørs hvor mye du kan fra før, men apprentice serien er en veldig god start. Bøkene er også å anbefale.
Sitat av emro123 Vis innlegg
Vil helst ha en app som går igjennom hos apple. vet ikke hvor strenge de er
Vis hele sitatet...
Apple har ingenting imot at du bruker UIwebView - klassen er der for en grunn. Det er en også en grunn til at prosjekter som Phonegap eksisterer, sjekk her for å se en liste over apper som allerede er bygd på denne teknologien.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Hvorfor ikke til Android? Eller er det til iOS først og så porting til Android?
Sitat av emro123 Vis innlegg
ingen problem å vise kun innholdet.



Men jeg vil heller ha en app som ikke kun er en app med "web browser". men jeg vil helst ha en app som blir godkjent! vis det ikke er noen annen mulighet får at andre i klubben får appen

Vil helst ha en app som går igjennom hos apple. vet ikke hvor strenge de er

Vil helst ha en app som går igjennom hos apple. vet ikke hvor strenge de er
Vis hele sitatet...
Tror kanskje ikke du forsår helt hva lsrr prøver å forklare. Du lager en enkel app, som benytter klassen UIWebView. Denne klassen er laget for å vise innholdet fra en nettside, men du vil ikke få adressefelt og andre knapper. Nettsiden til ungdomsklubben fungerer allerede fint på mobile enheter, du kan prøve dette ved å endre bredden på nettleseren din mens du er inne på siden. Som du ser, vil den tilpasse seg mindre skjermoppløsniger. Når dette kobineres med UIWebView-klassen, vil appen din fremstå som en vanlig iOS-app, som kan publiseres i Appstore og lastes ned.

Fordelen med denne metoden er at du enkelt kan lage en Android-versjon. All vedlikehold av innhold, utseende og liknende trenger du kun å gjøre på nettsiden, så vil resten fikse seg selv. Alt innhold som finnes på nettsiden, vil vises i mobil versjon i appen din.

Ser virkelig ingen grunn til at du skal gjøre det vanskelig for deg selv. Her har du en fiks ferdig nettside som brukeren fint kan se på sin telefon. Putt dette i en app, og publiser den i appstore. Enklere blir det ikke.
Så sett deg ned og lag den jævla appen din fra grunnen og opp, du har fått nok av tips i denne tråden.

Det b1rken nevner i sin post burde være et godt utganspunkt. I tillegg så trenger du da et API på websiden å koble dette mot for å hente og sende data. I den forbindelse nevnte jeg at Wordpress helt sikkert har diverse plugins du kan installere slik at du slipper å lage dette selv også.

Om det ikke finnes plugins er oppskriften å ..
A) Lage en egen WP-plugin for å spytte ut data.
B) Kode en separat løsning utenfor WP som gjør akkurat det samme.

Merk at du også da må innom PHP i tillegg til Cocoa C/Swift ettersom du i praksis lager 2 applikasjoner istedet for en.

Om du derimot har lyst til å gro litt hår på brystet og bli voksen, gjør du følgende:
1. Lag appen med UIwebView, du er tydeligvis såppass fersk at dette også vil være en utfordring.
2. Ønsk deg en bok til jul og ta det derifra.
En app med UIWebView og nettsiden til ungdomsklubben vil være en stor nok oppgave i seg selv som folk sier her, dersom du startet Xcode for første gang rett før du skrev tråden.

Starter du med UIWebView så kan du senere submitte en oppdatering til appen, hvor du f.eks ikke bruker UIWebView lenger.

Her er en veldig god tutorial som hvor du lager en mysql/php/json backend og kommuniserer med appen.
http://www.raywenderlich.com/13511/h...ackend-part-12
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
46 0
Første versjon av appen har nå vært ute på appstore ett par dager https://itunes.apple.com/us/app/kari...0647?ls=1&mt=8 Jeg har fått tilbakemelding at jeg burde ha ett skjema for tilbakemelding om klubbkveldene. Noen som vet hvordan jeg skal få dette til? Noe dere ser som kunne vært med?
Gratulerer med din første app på App Store :-)

For tilbakemelding kan du sikkert bruke en Wordpress plugin, og ha denne i en egen tab i appen.
Evt. så kan du bruke MFMailComposerViewController class'n til Apple og få det tilsendt på mail, evt en dedikert mail addresse for tilbakemeldinger.
MFmailComposer kan du også bruke i View'n i Om taben. Dette forutsetter da at brukeren har satt opp mailen sin på telefonen.
Du kan også lage din egen view av UITextFields etc. og sende data til en server/backend.

Jeg ser på om skjermen at tekst og bilde ikke er sentrert (testet på iPhone 5).
Dette løser du enkelt for alle skjermstørrelser ved bruk av Autolayout.
Se eksempel: http://i.imgur.com/S2IR8N5.png
Trådstarter
46 0
Sitat av b1rken Vis innlegg
Gratulerer med din første app på App Store :-)

For tilbakemelding kan du sikkert bruke en Wordpress plugin, og ha denne i en egen tab i appen.
Evt. så kan du bruke MFMailComposerViewController class'n til Apple og få det tilsendt på mail, evt en dedikert mail addresse for tilbakemeldinger.
MFmailComposer kan du også bruke i View'n i Om taben. Dette forutsetter da at brukeren har satt opp mailen sin på telefonen.
Du kan også lage din egen view av UITextFields etc. og sende data til en server/backend.

Jeg ser på om skjermen at tekst og bilde ikke er sentrert (testet på iPhone 5).
Dette løser du enkelt for alle skjermstørrelser ved bruk av Autolayout.
Se eksempel: http://i.imgur.com/S2IR8N5.png
Vis hele sitatet...
Tusen takk

Fant så dette før jeg sendte den inn, men først nå fant jeg ut at jeg hadde "Use Size classes" på. Fjernet dette og problemet forsvant. Hva er lettest å lage for tilbakemelding? trenger ikke å være så veldig avansert.
Å legge til en ny side på hjemmesiden med en feedback form plugin av noe slag er sikkert det enkleste.
Trådstarter
46 0
Sitat av b1rken Vis innlegg
Å legge til en ny side på hjemmesiden med en feedback form plugin av noe slag er sikkert det enkleste.
Vis hele sitatet...
okei, skal prøve! takk for hjelpen så langt
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Om du kan webutvikling ville jeg gått for hybrid app (phonegap, cordova...) Det jeg er veldig fornøyd med er frameworken "Ionic". Simpelt og elegant Lykke til!