Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 854
Heisann! Jeg sitter her med MSI Afterburner pga. viften til CPU'en min er veldig veldig treg og jeg får flere blue/blackscreens om dagen. Pc'en slår seg aldri helt av, med mindre jeg gjør det manuelt. Har også en ekstern bordvifte for og hindre dette.

En venn av meg sa jeg burde laste ned MSI Afterburner og øke vifte hastigheten. Det gjorde jeg, ordnet litt på hastigheten, hørte forskjellen. Når jeg kryssa ut MSI Afterburner, hørte jeg at viften gikk saktere.

Har uheldigvis bare en vifte, som er av merket Coolmaster. Bare så det er sagt, jeg har ikke bytta thermal paste (pga. det virker umulig og få vekk viften uten og ødelegge noe, har aldri bygget/drivet mye med innmaten til en pc.)

Det er en 09 modell Acer Aspire M5811.

Noen tips om bruk av MSI Afterburner / annet program som kan brukes for og øke hastigheten på viften?

Har veldig lite problemer med black/bluescreens om vinteren, men denne sommeren har jeg fått haugevis, er ganske lei det her.

Edit: Fant ut av at jeg bare kunne ha MSI Afterburner på sidebar.

Men, burde jeg få ny thermal paste eller burde jeg bare prøve og få ny vifte/vifter?
Sist endret av Sevensteps; 23. juli 2014 kl. 21:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tror MSI Afterburner stiller inn viften til grafikk kortet.
Prøv og finne ut hvilket hovedkort du har, så laste ned støtteapplikasjonen til det. Da får du regel kontroll over alle viftene som er koblet til hovedkortet. Jeg f.eks bruker Asus AI Suite 3.

Om det ikke er du som har installert OS og drivere på datamaskinen, men ferdig installert når du kjøpte den så er det mest sansyneligvis allerede installert.

BIOS kan også ha forskjellige instillinger til viftene, om du ikke har sjekket der enda.
Sist endret av WayGone; 23. juli 2014 kl. 23:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Om det ikke er noe programmer til hoved-kortet eller instillinger i BIOS, kan du sjekke ut Speedfan
Burde gå å stille på hastigheter på viftene der.
Sevensteps's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for kjappe svar! @WayGone - Fullt mulig MSI styrer viftene til Grafikkkortet, men har ikke fått noe bluescreens i det siste etter jeg ordna på hastigheten, selv om det sikkert er varmen som tar over uansett. Skal prøve og finne det, se hvordan det går
Takk igjen!

@Latrakx - Hjertelig, skal surfe litt og finne ut. Takk!