Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 7589
Skal begynne å spille gitat(el-gitar). Føler meg litt for gammel til å begynne på musikk-skolen eller noe sånt, så satser på å lære hjemmefra.

Musikken jeg er interessert i å spille er for det meste metal, heavy metal og death metal.

Noen som har tips til en bra side eller en bok jeg kan kjøpe evt?
Folkeuniversitetet tilbyr massevis av gitarkurs over hele landet. Hvis du er helt fersk på gitar, så er det er greit alternativ. Noen venner og jeg prøvde det ut for noen år siden.
Vi hadde spilt i et års tid før kurset med ganske bratt læringskurve, så vi fikk ikke så mye ut av det, men som nybegynner hadde det vært et bra kurs. Da får du også med et par hefter som jeg i senere tid har gitt bort til andre som skal lære seg å spille.
Joskaare's Avatar
Trådstarter
Tenkte mer på noen fine internett-sider og sånt.
http://guitar.about.com/od/guitarles...lessons.htm#s1 Er veldig bra. Jeg gikk gjennom denne for noen uker siden. Jeg har spilt gitar i 4 år og på den siden det stod akkurat like mye som jeg har lært gjennom 4 år. Dersom du virkelig setter deg inn i det så lærer du raskt.

På slutten av hver leksjon står det 3 - 4 sanger du kan prøve deg på (som tar for seg det du har lært i den leksjonen). I alt er det 11 leksjoner. Dan Cross lærer deg alt fra begynnelsen og skriver slik at du forstår alt.
Sist endret av Pheromone; 19. juli 2008 kl. 20:11.
Guitar PRO

Genialt program jeg ikke har noen erfaring med, men sett at Kugie her på forumet har utviklet seg ganske raskt ved bruk av dette. Hjemme-siden finner du her, og hvordan du laster ned/kjøper det skal jeg overlate til deg.
du har jo ultimate-guitar *dott* com sin side da..

der finner du det meste av sangene du tenker på...

den funker massivt for meg..
Har tenkt å lære meg gitar en stund jeg og, akkurat som trådstarter.

Er Guitar PRO bra og enkelt? Hvis jeg skal betale for noe skal det være bra!
Tror det var noe sånt han som har blitt youtube-kjendis hadde brukt for å lære seg å spille gitar.
Mulig det var noe annet, og mulig han ble betalt for å skrive det i.o.m. at filmen er sett bortimot 50 millioner ganger.
Jeg har to sider til.

www.ultimate-guitar.com - Her finner du tabs til alle mulige sanger, men ta det med en klype salt. Mye her er feil. Skal du spille noe helt rett så kjøper du en tabs bok.

www.guitarbackingtrack.com - En side du ikke vil ha bruk for som nybegynner, men som du alikevel skal merke deg. Her finner du forskjellige låter uten gitarlyden, slik at du kan spille oppå dem. Veldig nyttig.
Sitat av romvesenvare
Har tenkt å lære meg gitar en stund jeg og, akkurat som trådstarter.

Er Guitar PRO bra og enkelt? Hvis jeg skal betale for noe skal det være bra!
Tror det var noe sånt han som har blitt youtube-kjendis hadde brukt for å lære seg å spille gitar.
Mulig det var noe annet, og mulig han ble betalt for å skrive det i.o.m. at filmen er sett bortimot 50 millioner ganger.
Vis hele sitatet...
Guitar PRO 5, er veldig enkelt å lettlært for dem som går inn for å lære seg det. Du har også endel valgmuligheter når det kommer til bakgrunnsinstrumenter. Dvs, du kan velge å kjøre trommer, bass o.l. i bakgrunden mens du spiller etter sangen, eller om du ikke ønsker det.
Sitat av romvesenvare
Har tenkt å lære meg gitar en stund jeg og, akkurat som trådstarter.

Er Guitar PRO bra og enkelt? Hvis jeg skal betale for noe skal det være bra!
Tror det var noe sånt han som har blitt youtube-kjendis hadde brukt for å lære seg å spille gitar.
Mulig det var noe annet, og mulig han ble betalt for å skrive det i.o.m. at filmen er sett bortimot 50 millioner ganger.
Vis hele sitatet...
Det som står under infoen i Canon Rock er scam og ikke det samme som Guitar PRO. Siden www.GuitarMasterPro.net sier: "Play anything on Guitar in 30 days!" Det er dessverre ikke sånn det funker.
Sitat av Blackspot
Det som står under infoen i Canon Rock er scam og ikke det samme som Guitar PRO. Siden www.GuitarMasterPro.net sier: "Play anything on Guitar in 30 days!" Det er dessverre ikke sånn det funker.
Vis hele sitatet...
Har ikke sjekka det, men mener å huske det var noe sånt. Aldri vært inne på siden tho.
Jeg har spilt gitar i 8 år nå, og jeg kan vell bekrefte at det ikke finnes noe snarveier. Hvis Joskaare vil bli god på gitar, så anbefaler jeg ham og starte på akustisk gitar. Det er fordi det kreves mer styrke i fingrene og gir derfor et godt grunnlag for teknikk. Styrke i fingrene -> god teknikk -> mer nøyaktig teknikk og kontroll. Man må også utvikle ett godt gehør og teoretisk forståelse for å bli god.

1. Lær deg basics på kassegitar.
2. Prøv å bryn deg på elgitar.
jasså restyle? Kjapp fremgang ja, er ikke det du har fortalt meg! :P
Men uansett, som Restyle sier, skaff Guitar Pro 5. Veldig enkelt å bruke, og du lærer relativt fort.
Du kan t.o.m søke etter sanger du vil lære via Guitar pro, og rask nedlasting.

Fordelen med dette fremfor f.eks. Ultimate-guitar.com er at du kan høre hvordan sangen høres ut, du kan legge til egne toner og fjerne toner vis du vil endre på sangen. Også er det veldig mye mer oversiktlig. Anbefalles.
Sitat av Petterucci
Jeg har spilt gitar i 8 år nå, og jeg kan vell bekrefte at det ikke finnes noe snarveier. Hvis Joskaare vil bli god på gitar, så anbefaler jeg ham og starte på akustisk gitar. Det er fordi det kreves mer styrke i fingrene og gir derfor et godt grunnlag for teknikk. Styrke i fingrene -> god teknikk -> mer nøyaktig teknikk og kontroll. Man må også utvikle ett godt gehør og teoretisk forståelse for å bli god.

1. Lær deg basics på kassegitar.
2. Prøv å bryn deg på elgitar.
Vis hele sitatet...
Feil. Å prøve å få mer styrke i fingrene er meningsløst. Lær deg å spille med så liten kraft som mulig, det eneste som er viktig er å treffe notene bra osv. Nok styrke til gode teknikker får du uansett av vanlig spilling. Dette er et råd fra Joe Satriani Du kan godt begynne med elgitar. Men nå skal det sies at det ikke er dumt å kunne litt akkustisk også

Ellers er det viktig å ha god rytme og spille nøyaktig. Ikke spill fortere enn du klarer. Begynn sakte, og spill nøyaktig. Bruk gjerne en metronom hvis du kan holde ut med den lyden :P Så kan du øke tempoet litt, men ikke mer enn at du klarer å spille det bra. Og husk: Det er forskjell på å spille noe bra, og på å kunne spille det.

Guitar Pro er et bra program for å lære gitar, jeg bruker alltid dette. Jeg kan gi link til det på PM om ønskelig. Hvis du trenger tabs, så er www.911tabs.com den desidert beste siden. Dette er en samlingsside for de beste tab sidene, dvs. du søker på alle sidene samtidig. Veldig bra.

Hvis du går på www.mxtabs.com så har de et musikkforum med mye nyttig. Men det kan være lurt å ikke begrense seg til tabs, men prøve å lære enkle sanger på gehør. Men til å begynne med er tabs et godt hjelpemiddel, og det gjør det gøyere å spille, og det er det som er viktigst.

EDIT: 911tabs har alle typer tabs, også Guitar Pro tabs og Powertabs (lignende GP, men ikke like bra).
Sist endret av Deth; 20. juli 2008 kl. 13:30.
Har jeg noen gang sagt at man skal spille hardt? Man skal ikke spille hardere enn nødvendig nei, men med god styrke i fingrene kan man heller konsentrer seg om dynamikk og klang.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Kjøp / last ned Guitar Pro 5
gå på www.ultimateguitar.com --> finn sangen, det du er ute etter er en Guitar pro fil som du åpner i programmet det du er ute etter ser sånt ut.



Trykk på den med høgest Rating og download.

Guitar pro er et veldig bra program for nybegynnere og viderkommende, det har hjelpt meg mye.

Men Gitar for nybegynnere anbefaler jeg Squier (Fender) eller Epiphone (gibson)
Sitat av Deth
Hvis du trenger tabs, så er www.911tabs.com den desidert beste siden.
Vis hele sitatet...
Den siden er jo bare søppel pga all reklamen.
Sitat av byp4ss
Den siden er jo bare søppel pga all reklamen.
Vis hele sitatet...
Det kan så være. Du finner ihvertfall alltid tabsene du trenger der.
Jeg hører alarmer fra alt av antivirus og spywareblokking på pcn min hvertfall.

Tar sjangsen og sjekker ut uansett. Et virus fra eller til er lett å fjerne
Joskaare's Avatar
Trådstarter
tusen takk for alle tipsene, skal teste ut litt Guitar Pro 5, så for se
Vil heller ambefale å skaffe deg en venn som kan basic på gitar å ta noen timer der, fungerer mye bedre enn en lærer som regel! Fikk lært meg tre-fire metallica sanger, (tabs på hovedgitar) på ei lita uke. Ambefales... da lærer du d du vil lære...enkelt å greit
▼ ... noen uker senere ... ▼
Bumper denne litt, siden jeg vil si at jeg har et ganske godt tips til alle som skal lære å spille gitar.

Alle norske kjente gitarister, som Vidar Busk, Knut Reiersrud, Frode Alnes mm. mener at det er èn bok man trenger, nemlig Lillebjørns gitarbok. Har selv denne boka, og den er jo fantastisk, og det er ikke uten grunn at den har blitt gitt ut i flere tusen eksemplarer utover flere år (fra 1987). Dette er en bok der du lærer alt du trenger å lære om gitar. Her lærer du hvordan man skal picke, nesten alle grepene tror jeg, hvordan fingerspill fungerer, noen elementære sanger, øvelser, tøffe triks, samt hvordan Chuck Berrys kjente Duck walk fungerer. Denne boka er helt obligatorisk å ha for en gitarist, og er perfekt for amatører, samt litt viderekomne.
Tror alle disse programmene og slikt vil forvirre deg sterkt om du aldri har spilt gitar før.
Også er det faktisk lurere å begynne med akustisk gitar for det er mye enklere å spille på en el-guitar, samme faen hva noen sier. Lettere å ta picke (Mer mellomrom mellom strengene), lettere å ta med seg og spille hvor som helst, lettere å få bra lyd med. etc.

Ta og kjøp deg Lillebjørns gitarbok, og sett deg ned i sofaen istedenfor å koble til et satans anlegg og prøve å spille Dreamtheater på en nylig lasta ned tab fra ultimate-guitar.
www.freelicks.net

Video og tabs delt opp slik at det er lett å lære!
Kanon side for guitar pro tabs:

http://tabs.exz.nu

Null reklame, null stress!
Men her er det ikke så veldig mye av det aller nyeste
Liker du metal, kjøper du en metal gitar Sier seg selv ^^
Ska du begynne å spille gitar råder jeg deg til å bli selvlært.
Man lærer så mye mer av det og lærer mer på din egen måte, og er mye lettere å få din egen stil isteden for å ta alt fra boka!

en Dean Baby ML gitar er en billig gitar som er dritrå, med dritgod lyd hvis du har rette utstyret
Du liker metall? Hvorfor ikke kjøpe seg en Line-6 Forsterker i samma slengen, har en Spider II 75W
Hjemme som jeg erkjempe fornøyd med og jeg spiller bare metall og slikt, selvom bare forsterkern har fått meg til å like rolig musikk pga. De råeste clean lydene =)
Boss-Gt 6 er også billig og dritgode lyder som er ferdig pakka i effektbrettet.
Med Noen EMG-H81 Miccer er det perfekt på gitarn

Er en enkel måte å starte godt
Sitat av ChrisMafak
Liker du metal, kjøper du en metal gitar Sier seg selv ^^
Ska du begynne å spille gitar råder jeg deg til å bli selvlært.
Man lærer så mye mer av det og lærer mer på din egen måte, og er mye lettere å få din egen stil isteden for å ta alt fra boka!
Vis hele sitatet...
Jeg ville aldri anbefalt noen å lære gitar uten noen form for bøker eller lærere. De som kan plukke opp en gitar og lære seg å spille den uten videre, må foruten å være veldig musikalske også ha god selvdisiplin. Gitarlærere er dyrt, men kanskje du kjenner noen som spiller som kan gi deg noen tips & triks på veien? Det vil uansett spare deg mye tid og ergelse etterhvert. Det er jeg overbevist om. Personlig stil får du etterhvert uansett.
Jeg kjøpte gitar i fylla for et par år siden. jeg har aldri gått på skole eller noe sånt. Kun brukt www.911tabs.com til å lære meg sanger jeg liker for å få ett grunnlag å arbeide meg utifra. Etter det utvidet jeg ferdighetene mine med å lære meg nye skalaer og akorder. Den eneste måten du kan lære deg å spille er å ja... spille! Og spill en sang/riff til du kan det, så spill noe du ikke kan til du kan det! det er den eneste måten å lære på! Lykke til!
Legger til at med Guitar Pro, så har du en innebygd søkemotor til tabs. Denne er for min del ekstremt bra og tar deg ca. 2 sekunder å søke opp en sang du vil lære. File > search tabs. Ikke værre en det.
Det som er med å lære seg selv, er at man i de fleste tilfeller både ender opp med å lære seg feil teknikk (noe som ødelegger fremgang) og at man tar lenger tid på å lære det fordi man starter på et for høyt nivå eller forsøker å spille det for hurtig. (skal man øve inn en vanskelig solo skikkelig, må man begynne saaaakte og holde tempoet, og så når man mestrer det, øke tempoet litt etter litt..)

Så for de fleste så vil nok noen gitartimer for å lære seg en del basisting være det absolutt beste, så kan man heller sette seg ned med tab'er til favorittbandet og knote etterhvert. (og så slipper man senebetennelse eller å rett og slett gå lei fordi man ikke klarer en eller annen syk metallica solo første kvelden.

I tillegg så vil en selvlært gitarist med 4-5 innlærte rockesoloer ofte stagnere der fordi de ikke har forstått at soloer og riff ikke bare er noe man tar ut av løse luften, men faktisk er basert på skalaer og grunnleggende musikkteori.

Så har man ambisjoner utover det å imponere 14 årige metallica fans på fest med en dårlig versjon av fade to black i varierende tempo eller å spille seg i buksa på en lettere drita jente på nachspielet med et par dårlige ballader, så vil jeg nok anbefale å skippe innkjøp av distortion/fuzz pedaler og heller legge de pengene i noen grunnleggende gitartimer. Man vil ha så sykt mye igjen for det senere!
Riktig det du sier her, men må rette på noe.

På gitartimer, så lærer man veldig systematisk, og alt skal være "riktig". Dette er jeg litt i mot, i og med at det ikke er noe fasit på musikk. Musikk er abstrakt, og det er ikke noe fasit på noe. Jeg har i allefall den oppfattelsen av at det er mange av de som har gått på gitartimer som spiller veldig likt. Da blir det ikke noe stort ut av deg, da havner man bare under de 10000 andre menneskene som kan spille gitar.

Alle de gode kjente gitaristene har noe særegent over musikken sin. Setter du på hendrix, vaughan, B.B King, Keith Richards, Buddy Guy osv, så kan man høre (i alle fall jeg) hvem som spiller, og hvordan han spiller. Alle har noe særegent over musikken sin, og dette er noe man utvikler selv og alene.

Men for all del, start på gitartimer, man må lære seg det helt elementære, og det må man kunne godt, men vær forsiktig for å binde deg til noen, eller digge noen alt for mye. Vær åpensinnet, og lær deg å spille selv, hvertfall det utenom det elementære.
Sist endret av bendiks; 21. august 2008 kl. 14:08.
Joda, det stemmer nok det at Hendrix, Vaughn, B.B. King, Keith og flesteparten av de store gutta nok kjøpte eller stjal seg en gitar og lærte seg mye selv, men de er nok ikke fullt så selvlærte som folk tror. Og har man absolutt gehør eller 12-14 timer om dagen til å øve og drikke, så kan det hende man etter noen år blir ganske god. Men desverre så er prosentandelen av gitarguder i forhold til antall gitarister i verden forsvinnende liten, og de fleste som setter seg ned med gitar, en cd og tab'er lastet ned fra nettet blir kopiister og nachspiel musikere. Og selv om det kanskje ser ut som de gutta leker seg igjennom soloer og sykt kule riff, så ligger det mye mer strukturert arbeid, øving, musikkteori og slit bak det.

Jeg kjenner flere som var veldig gode til å spille gitar, og som brukte store deler av fritiden sin til å øve inn alt fra klassisk musikk til death metall, som idag har solgt gitarene pga senebetennelse etter feil teknikk. og jeg kjenner også ganske mange som kjøpte seg sykt fett utstyr, men som aldri kom lenger enn til å klimpre seg halvhjertet igjennom en dårlig versjon av introen på stairway to heaven fordi de trodde at det bare var å kjøpe seg gitar og "spille etter nummer".

veien til å bli en nyskapende gitarist er veldig smal og det er lett å spore av. Og er man ikke musiker i hjertet i utgangspunktet så er vel sjansen for at man blir den neste Hendrix uansett fosvinnende liten. Men det betyr ikke at man ikke kan ha det veldig moro med et instrument uansett.

Men konklusjonen er uansett: å spille et instrument innebærer øving øving og øving. Og en god gitarlærer vil ikke bare lære deg "the basics" som musikkteori og riktig teknikk, men også sette opp reelle mål underveis og være en motivasjonsfaktor til å øve. Det betyr ikke at han hindrer deg i å finne din egen stil eller spille med følelse.
Joskaare's Avatar
Trådstarter
Ja forstår, men vil nok bare klimpre litt etter guitar pro i tilfelle
Doh var for sen! Men www.ultimate-guitar.com
Guitar Pro Software ! Det er toppen
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Joskaare
Skal begynne å spille gitat(el-gitar).
Vis hele sitatet...
Rett på el-gitaren du?
Javel?
Anbefaler på det høyeste at du spiller akustisk ihvertfall et halvt år før du kjører elektrisk.
Egentlig skal jeg ikke uttale meg så mye, siden jeg spiller bass og har hatt forsterker fra dag en. Men alle gitaristene jeg kjenne (det er en god del) begynnte med akkustisk. Hver gang noen spør noen av dem hvordan de best kan lære gitar, svarer alle at de må spille akustisk i minst et halvt et år.

Så jeg sier det til deg, spill litt akustisk på siden.

Men, la oss drite i den akustiske tingen om dette ikke er noe for deg. Jeg har ikke lest de som har postet før meg så kanskje det er nevnt, men.
Lær deg og lese noter eller tabulatur, anbefaler noter siden mye musikk ikke finnes i tabulatur form. Tabulatur er så enkelt at systemet er åpenbart når du ser det. Med tabulatur kan du først spille noen enkle sanger, også sakte avansere.
Sist endret av Sio; 25. august 2008 kl. 10:46.
Hvorfor skal man spille akustisk gitar før el-gitar? Jeg har selv gjort det, men det var på grunn av at det var det eneste jeg hadde tilgjengelig.

Det du bør begynne å gjøre er å kjøre litt kromatiske skalaer rolig og kontrolert slik at du får i gang relasjonene mellom venstre og høyre hånd. Så øker du tempoet litt etter litt. Så kan du fortsette med litt mer "ordentlige" skalaer som pentaton, moll og etter hvert dim og mixolydisk osv.

For å lære deg rytmegitar vil jeg anbefale band som Scorpions, Black Sabbath, Iron Maiden og Dio. Det er viktig at du fra første stund er nøye med hva du foretar deg og ikke går videre uten å kunne en sang skikkelig. Alt du gjør bør du kunne perfekt før du går videre ellers kan du utvikle deg i feil retning.
Grunnen til at en "BØR" begynne med acoustisk gitar er at det er enklere å lere seg de grunnleggende teknikkene og de ulike genre å spille. Acoustiske gitarer er lettere å håndtere i starten rett å slett i & m at det er akkorder, tablatur, komp og rytme som skal læres. Var musikklærer for en gjeng unger på 15 til 18 år (nybegynnere). 9 ut av 10 som hadde fått el-guitar av foreldre pga det var så "kuuuult" gav opp og ville slutte, men eg prakket på de en standard billig kassegitar. Å de 4 som fortsatt var igjen begynte faktisk å fixe spillingen. Så etter et halvtårstid/et år kunne eg begynne å lære de elguitar...er ikke værre. Det er og derfor det er greiest å få noen som har litt kunnskaper til å hjelpe deg "på vei", så det blir lettere å faktisk finne en eller flere gitarer som passer til ditt eget behov. Din egen teknikk og måte å spille på kommer av seg selv med tid når en har spillet i noen år.

Så til slutt...data programmer/web sider fungerer fint etter basic er på plass, ellers blir d fort surr for mangen å gleden ved å spille gitar kan forsvinne lett om vanskligheten ikke er i samsvar med nivået.
(Et "godt" eksempel er å kjøpe GuitarHero3 å starte på hard før en har åpnet kartongen med plastguitaren... d ødelegger all gleden ved å spille å en blir frustrert som f***. Snakker av erfaring!

Så til alle nybegynnere... begynn på easy å jobb deg oppover.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hvis du skulle ha noen sanger å begynne med riff for eksempel, burde du søke på AC/DC noter, hvis du kan det eller AC/DC tabs hvis du kan tabulatur
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Gitarfreaken Vis innlegg
Hvorfor skal man spille akustisk gitar før el-gitar?
Vis hele sitatet...
Min guide til "Hvordan lære seg gitar"
1 - kjøp en gitar. Grunnen til at det kanskje er lurt å kjøpe gitar med nylonstrenger selvom du er ganske bestemt på å spille el-gitar er fler. Du får mindre blemmer/ikke blemmer, du får sterkere fingre, det er lettere å ta den med rundt omkring og du er ikke avhengig av strøm.
På den annen side - det er selvfølgelig best å spille på det du kommer til å spille på.
2 - Gå på et nybegynnerkurs. Du lærer litt grunnleggende ting som akkorder, litt fingerspill, litt improvisasjon osv.
3 - Når du har starta på kurset går du til innkjøp av en gitarbok. Øv masse, men ta en pause på 10-15 minutter hvis du blir sliten i underarmen eller får vondt - du vil ikke ha betennelser!
4 - bruk gitarboka til å lære deg fler akkorder og noen sanger. Prøv å lære deg noen sanger du liker og kanskje noen du kan bruke til å kompe synging rundt bålet eller no sånt.
(5) - bruk tabulatur til å starte å lære deg noen sanger/soloer du liker. Prøv å finn ut resten av sangen/soloen bare ved å høre på musikken. (altså uten å se på tabulatur.
6 - Kjøp noen musikkteoribøker og lær om hvordan akkorder er bygd opp, skaler og lignende. Det mozart gjorde brukes fortsatt i det meste av musikk som blir populær. Finn ut hva han gjorde med akkordene sine og sett det i sammenheng. Du får da lært deg hvorfor du spiller det du gjør og ikke bare hvordan, noe jeg mener er viktig for å kunne bli virkelig god.
7 - Lær mye om musikk og spesielt gitar. Les alt du kommer over! Øv mye, men ikke til du får senebetennelse, lytt til musikk og spill etter den, spill etter noter, spill etter tabulatur.

Gratulerer! Du har etter dette antakeligvis lært veldig mye og kan spille gitar bedre enn alle vennene dine. (og de fleste andres venner)

Underveis kan det være moro å skrive egne ting og se på utviklinga etterhvert - fra rare ting som du ikke skjønner hvorfor du skrev til ting som er veldig etter boka og videre til du har funnet din egen stil.
Når du har holdt på med 4 en stund er du antakeligvis ganske god gitarist, men absolutt ikke klar for profflivet.
(Jeg satt () rundt 5 fordi jeg tror man ikke trenger dette så veldig hvis man er veldig motivert. Øv selvfølgelig på gehør-trening, men det gjør du forhåpentligvis uansett om du er motivert til å lære gitar.)
Å lære seg gitar tar lang tid og mye energi, men det er absolutt verdt det!

Jeg tror at man bør bruke bøker som inneholder teknikkdel og helst gå til instruktør innimellom for å bli god. Det går selvfølgelig an å slå seg løs med gitaren - lære seg masse fete riff og soler fra tabs og imponere hele klassen med det, men for å kunne utvikle deg fra det må du kunne litt!
Er det noen som har noen anbefalinger ang. el-gitar til nybegynner?
Leste ikke hele tråden, men uansett.
Guitar pro er et sykt bra tabprogram til pc som er bra å lære gitar av. Du kan laste ned MASSE tabs til det fra feks www.ultimate-guitar.com

Det som er bra med programmet, som suger med vanlige tabs. Er at man kan spille av tabsene i programmet (noen ganger med midi, men det er helt ok) så du vet faktisk hvordan sangen spilles hvis du ikke vet hvordan den skal spilles/ikke har hørt den før.
Justin Sandercoe har drøssevis med videoer på youtube med alt fra nybegynner til mer avanserte saker. Han har også massevis av kjente sanger som han viser.

http://www.youtube.com/justinsandercoe
og http://justinguitar.com/
Sitat av Transe Vis innlegg
Er det noen som har noen anbefalinger ang. el-gitar til nybegynner?
Vis hele sitatet...
Vis du ikke vil betale så mye, kan du kjøpe en grei squier-pakke, med gitar og forsterker.

Vis du vil legge mer penger i det anbefaler jeg Epiphone. Det er eid av Gibson som er et av de største gitar merkene i verden. (Ikke kjøp Epiphone Les Paul 100, det suger ræva.)
Tenkte at jeg skulle legge ut litt for gitaren ja, sånn at jeg får litt kvalitet.

Jeg har sett litt på epiphone goth explorer http://epiphone.com/default.asp?Prod...CollectionID=5, men synes det kansje blir litt dyrt. Ellers så har jeg lyst på en les paul, men vet ikke helt hvem av de som ikke "suger ræva"

Hvilken av Epiphone les paul'ene synes du er bra?
Ikke kjøp en gitar til under 2000-3000kr ihvertfall, da vil du relativt fort gå lei av den dårlige lyden. Men det er heller ikke noe poeng i å betale veldig mye, for du klarer uansett ikke å skille grei lyd fra god eller veldig god lyd før du har spillt i noen år uansett. Ta en gitar du synes ser kul ut, og kjøp heller en bedre når du har fått litt mer peiling på hva du liker.
original reprint
xaff's Avatar
Altså, en ting som ikke har blitt nevnt her er formålet med å lære seg instrumentet. Hvis trådstarter ikke har planer om å bli en "gitargud", er det neppe stort behov for å kjøre kromatiske skalaer, skalapugging, hundrevis av gitartimer, biblioteker med bøker, og så videre.

Så, først og fremst er det viktig å kartlegge; hva er målet på slutten her? Spille litt for deg selv når du har en ledig kveld? Starte et profesjonelt løp? Alt i mellom? Det er viktig å finne ut hvor er det du vil med spillingen, og verken undervurdere/overvurdere behov for undervisning og utstyr. Det er dessverre veldig vanlig at folk overvurderer behovet sitt, kjøper seg enormt dyrt utstyr, og ender opp med å selge det med tap på QXL.

Akustisk eller elektrisk?
Mange ovenfor her mener at det er viktig å først spille akustisk i minst et halvt år. Spør du meg, kommer dette som regel *egentlig* fra det standpunkt at en akustisk gitar med nylonstrenger koster deg fra 500 og oppover, og låter som regel temmelig greit. Det blir da en relativt liten investering, kontra en pakkeløsning for elektrisk gitar der du ofte må ut med det tredobbelte bare for å få noe som funker.

Mange billige elektriske gitarer er nettopp det, billige. Dette gjenspeiler seg enda sterkere i elektriske instrumenter enn i akustiske. Det vil si at du kan ende opp med en kjedelig, flat lyd, masse elektriske forstyrrelser, og gjerne en vreng som låter digital og robot-aktig. (Den *dårlige* formen for robot-aktig) Utover lyd kan de også ha tatt andre snarveier når den bygges, som kan gjøre at den sliter med å holde tuning, har skarpe kanter som du kan kutte deg på og slite strenger med... Kort fortalt, hvis du har lite innsikt i gitarer og hva du skal se etter når du kjøper en, kan du ende opp med noe skikkelig søppel.

Hva anbefaler jeg? Kjøp en akustisk nylon-gitar til å begynne med. Da løper du ingen stor økonomisk risiko (disse start-pakkene for elektrisk gitar går ikke akkurat opp i verdi etter bruk), og du får en gitar som er lett for nybegynnere å spille på. I tillegg er en akustisk gitar mer fokusert; du trenger ikke å bry deg med mikrofonvolum, equalizer, og så videre. Du trenger kun å spille, gi det tid, og se om du etterhvert fortsatt synes det er like gøy. Og når den tid kommer, da er det passende å se om du vil oppdatere til en elektrisk. Det finnes ingen fast tidsramme på dette, det er noe du bare må føle an.

Gitartimer?
Noen til å lære deg de grunnleggende teknikkene og følge deg opp underveis er ideelt, nærmest uansett hva målet ditt er. Fordelen med en lærer er at du har en utenforstående som kan hjelpe deg med å sette fokus på det du burde konsentrere deg om i øvingen, og du lærer de EVIG VIKTIGE teknikkene for spilling. Og med dette mener jeg ikke de mest avanserte, men de mest grunnleggende. Hvordan du holder gitaren, fretter og strummer uten å belaste ledd og sener mer enn nødvendig.

Grunnen til at det er utrolig viktig å lære seg riktige teknikker fra starten av, er å unngå slitasjeskader. Jeg kan selv testamentere på at overdreven spilling selv med riktig teknikk kan gi deg en grusom senebetennelse. Tenk type; "Oj, det var vondt og tungt å få opp dette syltetøyglasset, selv om det allerede har blitt åpnet tidligere. Det var forsåvidt vondt å pusse tennene også. Og å bare sitte.". Dette kan ta *lang* tid å komme tilbake fra.

Min anbefaling angående lærer er; finner du en god lærer, som kanskje en venn kan anbefale, gjør det. Og fortsett med regelmessige timer (gjerne en gang i uken) frem til den grunnleggende teknikken er nærmest automatisert. Dersom du har valgt en god lærer, vil han sørge for å drive deg fremover og fungere som et menneskelig oppslagsverk når det kommer til gitar- og musikk-kunnskap.

Bøker?
Bøker er en flott ressurs for de som spiller gitar. Det finnes bøker for alle nivåer, og jeg anbefaler at du i alle fall i oppstartsfasen av gitarspillingen skaffer deg en nybegynner-bok som omhandler det samme du da vil lære hos læreren din. Hvis du har en slik bok, har du alltid et oppslagsverk i mellom timene dersom du glemmer noe.

Videre utover, etterhvert som du kjenner mestringsfølelsen krype oppover ryggraden, finnes det milevis av bøker og DVD'er som kan utvide dine stiler og teknikker.

Jeg anbefaler derimot ikke at du prøver å lære deg å spille helt på egen hånd ved hjelp av en bok. Det er igjen dette med å bruke riktig teknikk, og det kan være vanskelig å vite selv hva som er rett eller galt.

Internett/konklusjon
Du finner også utrolig mange kurs på veldig mange nivåer rundt på internett, men jeg vil foreslå at du holder deg til bøker i oppstarten. Da slipper du å surfe rundt og bruke tid på å finne sider, eller bruke tid på å følge en artikkelserie bare for å finne ut at den har blitt avsluttet tidlig.

Tabulaturer/akkord-ark finner du også mye av, noe bra og noe dårlig. Som regel vil jeg anbefale at disse aldri brukes som mer enn "løse rettningslinjer" for hvordan du spiller en låt. Når du mestrer det grunneleggende rammeverket rundt en komposisjon, er det på tide å gjøre det til ditt eget. (-:

For å konkludere, vil jeg egentlig bare understreke at formålet med gitarspillingen din er avgjørende for hvor seriøst du trenger å gå inn for å lære deg det. Er du bare på utkikk etter en ny hobby, så behandle det som akkurat det, og ikke ta det for seriøst og legg for mye penger i det. Å bruke masse penger på dyre instrumenter, bøker og timer vil ikke hjelpe deg noen vei dersom det blir mer en plikt enn moro.

Husk at det skal være gøy og givende, og ikke vær redd for å legge det fra deg dersom du stagnerer. Å spille instrumenter er en givende hobby som tar tid å utvikle evner innenfor, og personlighet for å utvikle stil innen. Lykke til med læringen! (-:
anbefaler justinguitar
Jeg har såvidt begynt å lære et par grep selv, så jeg har ikke all verdens tyngde bak min vurdering.
Men med tanke på at jeg fatter hva han mener og merker framgang vil jeg tro at det er bra greier.

Videoer med forståelig innhold, fra nybegynner(første gangen du tar i en gitar) til litt mer erfaren..
helt gratis, med mulighet til å få ekstramateriell for en liten slump.(ikke en nødvendighet for å komme seg videre)
Jeg syns personlig at akustiske/klassiske gitarer er vanskeligere å spille på enn elektrisk. Det kan ha noe å gjøre med at jeg har korte fingre, og halsen på akustiske er som regel tjukkere enn elektriske, så om man har korte fingre ville ikke jeg anbefalt det.
Er visst mange som driver å scanner inn gitarbøker og legger de ut på diverse nett/torrent sider.
Dersom det er av noen interesse (pirat bukta osv).

Vox sin JamVox kan og kansje være en invistering dersom du går litt inn for å sitte foran dataen mens du lærer..
Der kan du fjerne gitarsporet fra sanger (desverre med begrenset resultat, men det funker) også kan du laste ned lyden som gitaristen bruker i sangen, slik at det høres ut som du er "en i bandet". Ganske fancy, men ubrukelig utenom øving og å spille inn for å høre kor god du er.

Biblioteket har mange gitarbøker om du ikke har lyst til å å bruke penger på det, der får du og dvd'er trur jeg.
www.licklibrary.com feks har en god del bra videoer. Ligger noen få ute på youtube tho.
feks: http://www.youtube.com/watch?v=Twjs-QIRr1w

Det finnes ingen snarveier som Petterucci sier, og det er sant.
Ta deg tid, begynn enkelt.
Metallica er alltids ett lett sted å begynne, nothing else matters osv.

Guitarpro er rett og slett ett genialt program btw!
Så det er verdt å skaffe seg (på en eller annen måte).