Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 5236
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har satt meg selv i en jævlig dårlig situasjon. Jeg er avhengig av kodein, benzo og alkohol. Dersom jeg slutter på dagen, hva kan jeg forvente meg av abstinenser? Gått på kodein i 3 måneder, benzo i 10 år og alkohol av og på i større grader i 1 år.
Du SKAL ABSOLUT IKKE bare slutte tvert etter 10 år på benso.
Etter 10 år kan det kreves att du legges inn og får hjelp.
Benso-abstinenser kan vaere livsfarlige.

Får du benso på resept eller fra gata?

Råder deg uansett att soke upp lege for nedtrapping etter Ashton-manualen.

Kodeinet kommer du helt sikkert må dritt av att slutte med, men det er inget som kan ta livet av deg, slik benso-detox kan.

Sterkt att du kommet til punktet da du vil slutte.
Bra jobba!
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for svar. Ante ikke at det var farlig å slutte på benzo.

Men kodein kan jeg slutte hvert?

Får benzo av lege. Men legen har begynt å gi meg mindre (20mg vival og 7.5mg imovane per dag) pga. Sertifikatet.
Vil anbefale deg å trappe ned, ihvertfall hvis avhengigheten er sterk og brukerdosene dine er høye. Å slutte på dagen med bare ett av disse stoffene kan føre til en hel masse ubehagelige abstinenssymptomer, som i verste fall kan utvikle seg til farlige situasjoner. Lag en plan for å trappe ned, gjerne med hjelp og støtte fra en sunn person som står deg nær. Du har allerede tatt første steget, å innse at du har et problem. Nå må du bare dedikere deg til å gjøre noe med det. Dette klarer du! =)


Litt om abstinenssymptomene:
https://www.addictioncenter.com/alco...hdrawal-detox/
https://www.addictioncenter.com/opia...hdrawal-detox/
https://www.addictioncenter.com/benz...wal-and-detox/
Anonym bruker
"Intolerant Berggylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
SIden du ikke har vært alkoholiker mer enn 1 år så tror ikke jeg det vil være kjempe farlig å slutte cold turkey, så du kan begynne med å drikke mye mindre eller slutte helt på dagen.

Deretter er det bare å trappe ned forbruket av benzo. Abstinenser er vel deprisjon, angst, kaldsvetting, hodepine, mareritt, frustrasjon, aggresjon. Veldig subjektivt så kan ikke snakke for alle. Jeg anbefaler rehab da sjansen for suksess er høyere enn å gjøre det alene.
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Men man får vel ikke rehab på det jeg går på....(!?) Ser for meg at rehab er mer for de som bruker heroin og slikt jeg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men man får vel ikke rehab på det jeg går på....(!?) Ser for meg at rehab er mer for de som bruker heroin og slikt jeg.
Vis hele sitatet...
finnes plasser som tar benzo, det er faktisk ett av de mest avhengighetsskapende stoffene som finnes, etter 10 års bruk bør du trappe ned i samarbeid med lege og siste delen på taes på en plass hvor du får hjelp.
Klart du får rehab hvis du vil, og det gjelder uansett hva du har inntatt. Har vært på noen institusjoner opp gjennom årene, der var det alt fra tunge heroinister til hasjrøykere. Bare snakk med legen din, så finner dere nok en ordning. Lykke til
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Det høres kanskje rart ut, men jeg føler meg mer avhengig av kodein enn vival. Kan det være så avhengighetsskapende etter bare 3 måneder?
Ikke rart i det hele tatt at du føler deg mer avhengig av kodein som har en halveringstid på 2-4 timer, mot vival som har halveringstid på 20-50 timer. Det er det som gjør benzoen så jævlig, abstinensene varer lenge.
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg synes dette er et mareritt. Jeg har nyktre dager. Ingen medisiner, ingen alkohol. Og så har jeg noen dager med bare litt alkohol for å roe ned nervene og sovne. Andre dager spiser jeg 4 vival med litt vin for å roe ned ekstra eller topper det med kodein fordi suget er så kraftig at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg.

Og nyktre dager, som i dag, de er forferdelige. Å spise er et mareritt. Jeg blir kvalm, begynner å svette, føles ut som om jeg koker over innvendig, og pulsen stiger til godt over 140. Jeg må bare ligge stille og fokusere på å puste. Noen ganger sovner jeg av slikt.

Er det vanlig å få så store problemer med mat når man har nyktre dager? Faen som jeg hater og elsker kodein.
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
xkodein som har en halveringstid på 2-4 timer, mot vival som har halveringstid på 20-50 timer. Skrev du...


Vil det si at fordi jeg ikke er lenge nok uten benzo enda så er det kodein-abstinensebe jeg kjenner mest på nå? Vil benzo-abstinensene først komme mange dager etter sist inntak?
Etter så mange år, kan jeg så lite om avhengigheten. Jeg har bare alltid sagt jeg har kontroll.
Hvis du holder opp i ett døgn, så er kroppen din tom for kodein. Du kan derimot ha vival som du tok for to dager siden i kroppen ennå, pluss en del av det du tok i går. Du kan nok kjenne litt uro av mindre konsentrasjon vival i systemet enn du er vant til. Gjør som de over her sier, snakk med legen din. Dere kan sammen finne ut hvordan du skal gjøre det. Lykke til
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
... Vil benzo-abstinensene først komme mange dager etter sist inntak? ...
Vis hele sitatet...
Du vil nok begynne å kjenne det første dagen, men det topper seg ikke før etter kanskje 5 dager.
20mg valium pr dag er nok ikke noe du bare kan slutte med på dagen. Prøv heller å trappe ned 2.5mg hver 14'e dag.
Du bør også kutte ut alkohol, da det også virker på GABA reseptorene. Så å drekke for å slippe abstinensene vil kun føre til midlertidig lindring og gjøre at det tar lengre tid. Benzodiazepiner er det man får mot alkohol abstinenser uansett, så det er greit å kutte ut alkohol mens du fortsatt går på benzo.

Dersom du har god tilgang på kodein ville jeg nok kuttet ut det først etter du har trappet ned til en safe dose valium, da de smertestillende egenskapene til kodeinet sikkert vil gjøre nedtrappingen mer levelig.

Nå er sikkert en god tid å ta opp hobbyer, trening og alt annet som kan distrahere deg fra suget. Ikke bare sitt inne og tell timer Lykke til
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Helt ærlig klarer jeg ikke å ta opp noe som helst. Jeg har ikke vært så dårlig på lenge. Jeg ligger i sengen og ser på ser i serie fra jeg våkner til jeg sovner. Jeg er mer ubrukelig nå uten medisiner enn med.
Anonym bruker
"Intolerant Berggylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Helt ærlig klarer jeg ikke å ta opp noe som helst. Jeg har ikke vært så dårlig på lenge. Jeg ligger i sengen og ser på ser i serie fra jeg våkner til jeg sovner. Jeg er mer ubrukelig nå uten medisiner enn med.
Vis hele sitatet...
Du må regne med å ha det helt jævlig i en lang stund hvis du har brukt benzo i 10+ år og alkohol i 1+ år. Kroppen din har vendt seg til en livsstil hvor rusmidler er en del av hverdagen, og når den blir snudd opp ned på hodet så skjønner ikke kroppen noe som helst.

Du blir fysisk/psykisk utslitt og deprimert og orker så vidt å gå opp av sengen... Som tidligere har blitt nevnt flere ganger, kom deg til legen å få hjelp ASAP.
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Alkohol har nok vært en del av hverdagen mer enn 1 år, men ikke så hardt som siste året. Men at jeg har drukket jevnt i 6år er nok mer sant.

At jeg er så kvalm er det som plager meg mest nå.
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Legen er på ferie. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre når jeg ikke har noe sikkerhetsnett. Er vel derfor jeg babler her inne...
Anonym bruker
"Ferdig Narhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Slik som de andre skriver burde du kutte en ting av gangen og ikkje alt samtidig. Prøv å kutt alkoholen først og trapp ned resten over 2-3 uker.
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg synes det er lettere å trappe ned på benzo...
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
I dag har det vært vanskelig. Man skal ikke vise venner at noe er "galt". Jeg er tross alt litt opp i årene. Så jeg drakk en god del. Men så kom jeg hjem og havnet i kodein boksen. Detter er SÅ mye vanskeligere enn jeg hadde trodd!!!!
Anonym bruker
"Ferdig Narhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis det fortsetter slik er nok rehab eneste løsninga og er du sikker at vennene dine ikkje merker at noe er galt allerede med tanke på at du har vært misbruker i rundt 10 år?
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg er fantastisk flink til å leve et dobbeltliv. De vet jeg er glad i litt vin, men de aner ikke omfanget.
Benzodiazepiner er det som helt uten tvil være vanskeligst å slutte på. Men du merker nok ikke dette før du har seponert det helt og vært uten i 2-3 dager. Disse abstinensene vil sannsynligvis vare i minst ett år, mens abstinensene fra kodein vil være over etter rundt 2 uker.
Så ville selv først ha seponert alkohol, så kodein og benzodiazepiner til slutt.
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Abstinenser i 1 år? Kjære vene!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Abstinenser i 1 år? Kjære vene!
Vis hele sitatet...
Siden du har benyttet det i mer enn 10 år så er jeg redd for at det mest sannsynlig vil bli tilfellet, ja.
Er nettopp varigheten som er grunnen til at det sies at benzodiazepin abstinens er verre enn abstinens fra heroin.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Legen er på ferie. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre når jeg ikke har noe sikkerhetsnett. Er vel derfor jeg babler her inne...
Vis hele sitatet...
Få en time hos turnuslege/vakthavende lege. Så kan du få den hjelpen du trenger. Du vil ikke føle deg noe bedre av å bare ligge hjemme å synes synd på deg selv.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Who? Vis innlegg
Siden du har benyttet det i mer enn 10 år så er jeg redd for at det mest sannsynlig vil bli tilfellet, ja.
Er nettopp varigheten som er grunnen til at det sies at benzodiazepin abstinens er verre enn abstinens fra heroin.
Vis hele sitatet...
Føler meg bra dum som ikke vet dette etter så mange år, men hvilke abstinenser vil jeg oppleve? Har ikke sluttet helt enda, men trappet ned en god del i sommer
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Føler meg bra dum som ikke vet dette etter så mange år, men hvilke abstinenser vil jeg oppleve? Har ikke sluttet helt enda, men trappet ned en god del i sommer
Vis hele sitatet...
Det er veldig individuelt. Alt ifra hodepine, søvnløshet og hjertebank til mer alvorlige abstinenssymptomer som hallusinasjoner, vrangforestillinger og kramper.

Gjerne er det slik at jo større doser og jo lenger man har brukt det jo verre og flere blir abstinensene.

Her er en grei oversikt: https://no.wikipedia.org/wiki/Benzodiazepin-abstinens
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
I dag har det vært vanskelig. Man skal ikke vise venner at noe er "galt". Jeg er tross alt litt opp i årene. Så jeg drakk en god del. Men så kom jeg hjem og havnet i kodein boksen. Detter er SÅ mye vanskeligere enn jeg hadde trodd!!!!
Vis hele sitatet...
Skal man ikke? Hva er vitsen med venner da? Hvis man ikke kan være litt sårbar når ting er vanskelig rundt vennene sine, så er det ikke ekte venner imho.
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Who? Vis innlegg
Det er veldig individuelt. Alt ifra hodepine, søvnløshet og hjertebank til mer alvorlige abstinenssymptomer som hallusinasjoner, vrangforestillinger og kramper.

Gjerne er det slik at jo større doser og jo lenger man har brukt det jo verre og flere blir abstinensene.

Her er en grei oversikt: https://no.wikipedia.org/wiki/Benzodiazepin-abstinens
Vis hele sitatet...
Tusen takk.
Den som bare er der
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Skal man ikke? Hva er vitsen med venner da? Hvis man ikke kan være litt sårbar når ting er vanskelig rundt vennene sine, så er det ikke ekte venner imho.
Vis hele sitatet...
Men har man kun streitinger som venner, skjønner jeg godt det ikke kan være lett å være åpen.