Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1751
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,

Da har jeg akkurat begynt vg3 på en VGS i Oslo og lurer på om det er lurt å ta opp maks beløp hos lånekassen som lån og deretter sette det inn på BSU kontoen?

Har spart en god del fra før, og vil gjerne satse på å kjøpe en bolig etterhvert.

Hva er fordeler/ulemper med dette?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Er du i skatteposisjon? Om du er det, og har grei disiplin på økonomien lønner det seg. Om ikkje så bør du vente til du er i skatteposisjon, ettersom det er skattefordelen som gjer ordninga lukrativ.
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Er du i skatteposisjon? Om du er det, og har grei disiplin på økonomien lønner det seg. Om ikkje så bør du vente til du er i skatteposisjon, ettersom det er skattefordelen som gjer ordninga lukrativ.
Vis hele sitatet...
Hva vil skatteposisjon si? At jeg har jobb og betaler skatt?
Anbefaler deg å ta så mye studentlån du har mulighet til uansett om du skatter eller ikke.
Rentene du får frem til du må begynne å betale av lånet blir "gratis" penger.
Hvis du ikke skatter, undersøk om banken du har tilbyr BSU pluss.
Kontoen er identisk med BSU, men uten skattelette.

I tillegg bør du sjekke at du en bank som tilbyr en god rente på BSU-kontoen.
Personlig bruker jeg Grong Sparebank som tilbyr 3,70% i rente. Grong har den høyeste renta i landet på landsbasis.
Sist endret av Dantello; 3. september 2017 kl. 17:07.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva vil skatteposisjon si? At jeg har jobb og betaler skatt?
Vis hele sitatet...
Ja. Om du ikkje er det er den gode renta einaste fordel - og den er ikkje god. På 25000,- utgjer 3.72% rente 950,- på eit år. Det er bra for å vere risikofritt, men du mister samtidig mogelegheita for skattefordel. Det er betre å ha pengane på vanleg konto, og bruke dei til å seinare fylle BSU-konto når du betaler skatt.
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Dantello Vis innlegg
Anbefaler deg å ta så mye studentlån du har mulighet til uansett om du skatter eller ikke.
Rentene du får frem til du må begynne å betale av lånet blir "gratis" penger.
Vis hele sitatet...
Planen er å komme i jobb nesteår, siden jeg trenger flere fag for studiene mine (privatist ved siden av). Da må jeg vel betale renter allerede etter dette skoleåret er ferdig?

Sitat av Dantello Vis innlegg
Hvis du ikke skatter, undersøk om banken du har tilbyr BSU pluss.
Kontoen er identisk med BSU, men uten skattel.
Vis hele sitatet...
Har satt inn 25k x3 på BSU og 125k på BSK, så jeg kan overføre 25k fra BSK til BSU i fem år til for å få skattefordelen. Det spørsmålet er om det er lurt å ta opp lån for å fylle opp BSK (BSU pluss) eller fylle den opp når jeg jobber fast istedenfor.


Sitat av Dantello Vis innlegg
I tillegg bør du sjekke at du en bank som tilbyr en god rente på BSU-kontoen.
Personlig bruker jeg Grong Sparebank som tilbyr 3,70% i rente. Grong har den høyeste renta i landet på landsbasis.
Vis hele sitatet...
Har Nordea nå, de tilbyr 3.2% (som de fleste banker). Skal ikke være cocky, men jeg får "kun" 20.000,- ekstra i renter over 16 år om jeg flytter BSUen dit, tror jeg egentlig beholder pengene hos Nordea slik at det er samlet + bedre oversikt.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja. Om du ikkje er det er den gode renta einaste fordel - og den er ikkje god. På 25000,- utgjer 3.72% rente 950,- på eit år. Det er bra for å vere risikofritt, men du mister samtidig mogelegheita for skattefordel. Det er betre å ha pengane på vanleg konto, og bruke dei til å seinare fylle BSU-konto når du betaler skatt.
Vis hele sitatet...
Skjønner hva du mener, at jeg burde "spare" skattefradaget når jeg faktisk har en jobb. Men er det ikke lurt å prøve å fylle kontoen hvert år uansett, siden jeg kun kan sette inn 25k hvert år?
Hvis planen min går bra har jeg satt inn 300k på BSU'en året jeg fyller 29 år.