Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2235
Jeg har et veldig strengt mål ovenfor meg selv om å bli mer og mer Veganer i løpet av de neste månedene og året.

Derfor, nå som jeg skal gå til innkjøp av nye sokker så er derfor denne Etiske problemstillingen svært viktig for meg.

Jeg stiller derfor følgende spørsmål:

Hvordan blir Polyester produsert? Er all Polyester, og da spesielt den typen som blir brukt i klær, 100% Dyrevennlig?

Hvordan er det med Polyamid? Hva er hovedkilden til den Polyamid-typen som blir benyttet i klær og tekstiler?
Sitat av supernatural Vis innlegg
Hvordan blir Polyester produsert? Er all Polyester, og da spesielt den typen som blir brukt i klær, 100% Dyrevennlig?
Vis hele sitatet...
Polyester er som de fleste plastikktyper lagd av olje. Ellers så er de ganske lettantennelige, noe min far fikk erfare en gang han sveiset med slike sokker. For å si det slik, det endte med å dra ut omstøpt plastikk ut av brannsår på foten.

Sitat av supernatural Vis innlegg
Hvordan er det med Polyamid? Hva er hovedkilden til den Polyamid-typen som blir benyttet i klær og tekstiler?
Vis hele sitatet...
Polyamid er stort sett laget av det samme som det ovenfor.

Og når det gjelder effekt på dyr. Så bidrar da dine sokker til verdens "plastikkfjell". Og skulle dem på et vis havne i havet, kan du nesten banne på at et dyr vil sluke dem, og kanskje få en sakte og pinefull død.
Ellers så har en del plastikktekstiler en tendens ved å avgi mikropartikler av plastikk under vask. Og kommer det ikke organismer på jorden, som kan bryte ned dine sokker, så kan en teoretisk finne spor av dine sokker i mange, mange år...
Sitat av supernatural Vis innlegg
Er all Polyester, og da spesielt den typen som blir brukt i klær, 100% Dyrevennlig?
Vis hele sitatet...
Som amdb73 har forklart blir slike stoffer produsert av stoffer fra petroleumsindustrien, en industri som ikke akkurat er kjent for å være 100% dyrevennlig, men lykke til med å finne produkter fra virksomhet som er 100% dyrevennlig.
Produksjonsprosess, transport av produktet, eventuelt forurensningspoteniale etter beregnet levetid, mulighet for resirkulering osv. er faktorer som burde tas i betrakting for å kunne bedømme hvor dyrevennlig et produkt faktisk er.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Jeg har et veldig strengt mål ovenfor meg selv om å bli mer og mer Veganer i løpet av de neste månedene og året.
Vis hele sitatet...
Bra Er selv veganer og jeg bruker bambussokker til vanlig og kjøper helst sokker fra produsenter som har en bærekraftig og etisk produksjon.
Sitat av sth Vis innlegg
Bra Er selv veganer og jeg bruker bambussokker til vanlig og kjøper helst sokker fra produsenter som har en bærekraftig og etisk produksjon.
Vis hele sitatet...
Ja, i den grad du mener det er bærekraftig å frakte bambusfiber halve jordkloden rundt. Ikke det at bomull er så utrolig mye bedre. Men det er få som bruker bomull, fordi det "er bærekraftig".
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Ja, i den grad du mener det er bærekraftig å frakte bambusfiber halve jordkloden rundt. Ikke det at bomull er så utrolig mye bedre. Men det er få som bruker bomull, fordi det "er bærekraftig".
Vis hele sitatet...
Tja, eg trur strengt tatt ikkje det er så ille. Kle går oftast med container, og mtp. at du får opp mot 15000 containere på båten, så skal du ikkje sjå vekk frå at du bruker meir olje på å transportere sokkeparet fra butikken og heim, enn frå Asia til Europa.
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av sth Vis innlegg
Bra Er selv veganer og jeg bruker bambussokker til vanlig og kjøper helst sokker fra produsenter som har en bærekraftig og etisk produksjon.
Vis hele sitatet...
Du må mer enn gjerne komme med tips til Produsenter og evt. Nettbutikker som du selv benytter!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av supernatural Vis innlegg
Du må mer enn gjerne komme med tips til Produsenter og evt. Nettbutikker som du selv benytter!
Vis hele sitatet...
Om bekymringa di er dyr, så drit langt faen i kva sokker du har på deg, og fokuser på ting som faktisk funker, som å verte vegetarianer/veganer!

Dyra som utgjorde olje var for det første en/fåcella, og døydde uansett for millioner av år sidan!
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Om bekymringa di er dyr, så drit langt faen i kva sokker du har på deg, og fokuser på ting som faktisk funker, som å verte vegetarianer/veganer!

Dyra som utgjorde olje var for det første en/fåcella, og døydde uansett for millioner av år sidan!
Vis hele sitatet...
Så du mener altså at jeg skal gi blanke faen i om sokkene, klærne og tekstilene jeg bruker inneholder Falsk eller ekte skinn/pels, og om de inneholder ull eller bomull?

Den siste setningen der tror jeg nesten du må forklare litt bedre. Fordi jeg forstod ærlig talt ingenting av det du forsøkte å få fram der.
Sist endret av supernatural; 11. november 2015 kl. 19:06.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av supernatural Vis innlegg
Den siste setningen der tror jeg nesten du må forklare litt bedre. Fordi jeg forstod ærlig talt ingenting av det du forsøkte å få fram der.
Vis hele sitatet...
Polyester er laget av petroleum, og petroleum er laget av plante- og dyreplankton fra dyr som døde for millioner av år siden. Derfor mener han at du trygt kan bruke tekstiler utvunnet fra petroleum, til tross for at oljeindustrien er skitten.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av supernatural Vis innlegg
Så du mener altså at jeg skal gi blanke faen i om sokkene, klærne og tekstilene jeg bruker inneholder Falsk eller ekte skinn/pels, og om de inneholder ull eller bomull?

Den siste setningen der tror jeg nesten du må forklare litt bedre. Fordi jeg forstod ærlig talt ingenting av det du forsøkte å få fram der.
Vis hele sitatet...
Unngå ullsokker, så er du i mål. Bomull kjem frå ei plante, og har aldri sett sokker med hverken falsk eller ekte pels. Eg kan heller ikkje fatte at falsk pels skal vere ei dyrevernmessig bekymring, på samme måte som det ikkje er dyremessig betenkeleg om du lar tamagotchien din ligge en måned uten å mate den...
Og hvis tøyfibrene skal være kortreist, så er vel lin det beste alternativet.