Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1757
Hei

Ønsker å kunne sperre enkelte nettsteder i første omgang hjemme og helst via ruter så jeg slipper styre med alt av enheter.

Mobile enheter kan også være aktuelt, kan dette gjøres "globalt" i Chrome?

Jeg har prøvd med 2 rutere jeg har og det ser ut til at de bare kan gi restriksjoner til enheter.

Må jeg kjøpe ny ruter?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Vi må først vite hvilken router du har for å kunne fortelle deg om du kan enkelt blokkere nettsteder fra den.
Alle routere har mulighet til å blokkere IP adresser, men noen har et enklere interface der du kan legge inn navnene på nettstedene i stedet.

her er en guide som viser sånn ca hvordan det kan gjøres.
Se her ja, de er krypterte så da er det vel uansett metode 2 der som gjelder.
Det er snakk om Inteno DG200 og Airport.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Har ikke tid til å skrive en teskjeguide for jeg er på jobb, men her er manualen, stikkordene du leter etter under Securtity -> Parental control -> URL filter.

her er manualen: https://www.kviknet.dk/pdf/dg200.pdf
Trenger ikke teskjeguide, bare litt guiding i riktig retning. Jeg har vært der og det stopper opp med "MAC List". Er det noe triks der å skrive inn for alle manuelt istedet for "select existing" ?

Og det gjelder bare "Select when Internet access will be restricted to the specified client(s)"

Det er bare det jeg får under "Parental Control".
Sist endret av Dough; 7. februar 2019 kl. 11:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Hm, det du nevner her står ikke det ingenting i manualen om og siden jeg ikke har en slik router må du nesten søke litt rundt selv eller prøve deg frem.

Manualen sier bare at: "Select the Browser’s MAC Address or Other MAC Address to enter the specific PC
MAC address"
Sist endret av Dodecha; 7. februar 2019 kl. 11:48.
Dess mer jeg holder på så ser det ut som den "URL Filter" funksjonen er borte og jeg bare har "MAC Filter"..

Parental Control
Here you can setup parental control settings.

Internet Access Scheduling
These rules block internet access for clients during the specified time interval
Vis hele sitatet...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Når jeg leser manualen virker det som at URL blocking først blir tilgjengelig når du har lagt til en enhet fra mac adresse i Parental control, så du må først legge til enhet og så gå inn på den og legge til URL som skal blokkeres.
Been there.

Add / Edit MAC Filter Scheduling
Select when Internet access will be restricted to the specified client(s)
Vis hele sitatet...
Alt tyder på at det bare ikke er der..

Samsvarer også med manual for siste versjon..

http://docs.intenogroup.com/v315/en/...parental/start

Om URL Filter står riktignok dette som jeg ikke skjønner stort av..

http://docs.intenogroup.com/v315/en/...y/u/url_filter
Sist endret av Dough; 7. februar 2019 kl. 12:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Da ser det ut som du må bruke firewallen til dette:
Under Firewall -> Rules får du mulighet til å legge til regler for firewallen: se her i manualen

Om du ikke skjønner terminologien som kreves her så er det korte svaret at du skal velge IP adresse på source, port er 80 og 443, så du må vel lage to separate oppføringer på en nettside for å sperre vanlig http (80) og https (443), protokoll kan du velge TCP, på firewall action er det vel "DENY" som er valget du skal ta
Sist endret av Dodecha; 7. februar 2019 kl. 12:47.
Kan bli lei av mindre enn denne ruteren. Ser ut som Nextgentel bare lar meg logge på som user ikke admin og det gir begrensninger.
Firewall får jeg bare opp Port forwarding og DMZ.

Og der bekreftet Nextgentel, de gir bare tilgang som user.
Sist endret av Dough; 7. februar 2019 kl. 13:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Da må du enten snakke med nextgentel om det er mulig eller sette routeren som rent modem-modus og kjøpe en router med funksjonen du er ute etter.
Kan ikke du spørre om NGT kan blokkere URL-ene for deg?

EDIT: Hvis de som skal blokkeres fra å besøke de nettstedene finner ut at de kan besøke nettstedene likevel, hvis de bruker VPN, så har du kommet like langt som nå.
Sist endret av Stingray; 7. februar 2019 kl. 13:17.
Snakket med Nextgentel, de var ikke mer behjelpelig enn å henvise til DNS eller ny ruter. Det hjalp lite å argumentere for at jeg betaler leie for ruteren og forventer funksjonaliteten.

Så jeg er på finn.no for tida.

Stingray, det gjelder meg selv. Så muligheten vil alltid være der bare gjøre det litt vanskeligere og å få litt tid til å tenke seg om.