Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  83 19538
Fear of life
Formido's Avatar
9 2
Jeg må nesten fortelle historien min for at dere skal forstå spørsmålet mitt. Jeg er 32 år gammel og har en kjæreste som røyker weed og tar mdma. Dere tenker sikkert, ok.. og problemet er?

For mange år siden når jeg var student var jeg alltid hun som røykte weed med gutta, jeg prøvde mdma, extacy, cola, sopp, valium (for rus) og hasj. Jeg fryktet ingenting og var den mest avslappede personen du kan tenke deg. Jeg brukte aldri noe av dette ofte. Jeg røyket weed ca 1 gang i uken. Men en dag så smalt det. Jeg blandet flere av substansene og det smalt skikkelig. Jeg begynte å hallusinere kraftig, jeg fikk angst, fryktet for at jeg var blitt gal, gråt og hadde mitt livs verste opplevelse jeg ikke ville unnet min verste fiende. Dette varte i et par timer og jeg trodde jeg kom til å være permanent gal. Etter dette våknet jeg og hadde panikkangst. Jeg fikk sterke flashbacks og var like redd som den kvelden jeg fikk angst. Som et resultat av dette fikk jeg bekreftet av legen at jeg hadde fått diagnosen angstlidelse. Jeg klarte ikke bevege meg ut av døren uten at jeg fikk angst, jeg gråt mye og ble sterkt deprimert. Jeg følte livet var urettferdig for jeg hadde aldri opplevd at psyken min skulle ødelegge for meg. Jeg måtte gå på sterke sovemedisiner og klarte ikke å sove alene. Jeg ble et nervevrak og følte livet mitt var ødelagt. Jeg hadde en kjæreste på denne tiden som jeg var sammen med i et par år. Han røykte weed 1.-2 ganger i uken og var nysgjerrig på LSD. Han var forståelsesfull men ville ikke slutte for min skyld. Hver gang han røyket fikk jeg angst, selv om han ikke på samme sted som meg en gang. Jeg begynte å gråte og tanken på at han røyket skapte et hat i meg. Jeg begynte å hate alt av rusmidler og så ned på de som brukte det. Dette skapte store krangler mellom oss hvor jeg ofte fikk panikkangst, gråt i flere dager og ble tungt deprimert. Jeg dro til psykolog, men jeg følte ikke det hjalp. Forholdet tok slutt og jeg følte meg fri. Nå trengte jeg aldri å tenke på rusmidler igjen. Angsten stoppet delvis opp, men jeg har fortsatt angst hvis jeg spiser noe jeg ikke vet hva er, redd for at det kan gi meg hallusinasjoner, eller ta reseptbelagte legemidler, drikke drinker jeg ikke vet hva er eller spise/drikke hos mennesker som bruker rusmidler i panikk om at jeg skal få noe i meg. Med andre ord, helt loco.

Noen år etter bruddet så fant jeg en ny mann, han er snill, godhjertet, omtenksom og smart. Men han røyker weed 1-3 ganger i mnd som jeg vet om. Han bor ikke i samme land som meg men bor i et land der det er like vanlig å røyke som å ta seg et glass vin. Så han ser ikke noe galt i det. Han røyker for å slappe av og zome ut. Han tar mdma 3-4 ganger i året ca. Vi har datet veldig lenge, men vi har selvfølgelig hatt diskusjonen hvor han sa i forelskelsesperioden at han lett kunne gi opp weed for meg. Men etter noen måneder viste det seg at han ikke kunne dette allikevel. At han ikke ville. Men følelsene har blitt så sterke at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Selv om han bor i et annet land, så jeg ser han ikke så ofte, men vurderer å flytte til samme land, så blir jeg kvalm, blir deprimert og gråter mye pgr av dette. Jeg føler jeg er tilbake til der jeg ikke vil være og jeg blir så lei meg av tanken på at han ikke vil slutte for meg. At jeg ikke er viktig nok. Så jeg lurer på om jeg skal prøve weed igjen, at dette kanskje kan hjelpe med å endre synet, men kommer dette da til å gi meg angst igjen? Eller en psykose. Jeg er ekstremt redd og paranoid for psykose eller schizofreni. Jeg er så sint for at jeg ikke klarer å være cool about it. Skal jeg dumpe han? Finne meg en A4 fyr som ikke driver med dette? Eller skal jeg jobbe meg igjennom dette? Dette er jo egentlig en fyr jeg virkelig vil være med, men det plager meg innerst inne at han ikke kan gi det opp for meg. Men hva skal jeg gjøre.

Takk for at du leste igjennom og setter pris på alle gode tips og tilbakemeldinger <3
Altså, du er redd for at han skal få at psykotisk utbrudd fordi du fikk det? Hva med å være tilstedet når han røyker, så kanskje han føler seg litt mer trygg? Det beste er vel at du føler at han har det bra når han velger å fyre opp litt, så kanskje det vil hjelpe at du tenker at du alltid vil være der for ham hvis det skal gå galt, eller?

Jeg har ikke så god greie på forhold og stoff. Jeg har kun hatt ei jeg var skikkelig glad i, og vi var på samme bølgelengde når de gjaldt både hasj og psykadelika, problemert var heller eks-"kjæresten" hennes som lagde problemer, og til slutt foret henne med masse forskjellige RC'er som selv JEG ikke har tatt, så han våknet opp med henne død ved siden av ham, men det trenger vi ikke å ta opp her, det blir en vegg av tekst hvis jeg skulle ha fortalt hele historien.
Sist endret av Mexxy; 24. april 2018 kl. 12:16.
Fear of life
Formido's Avatar
Trådstarter
9 2
Hei Mexxy,

Tusen takk for svar! Jeg setter pris på det. Jeg er faktisk ikke redd for at han selv skal få et psykotisk utbrudd, det er bare det at jeg har denne fryktet og hatet til rusmidler som gjør at jeg ikke egentlig ønsker å være med en som bruker rusmidler. At jeg ikke vil ha det i livet mitt. Det er veldig vanskelig å forklare men jeg får angst av at kjæresten min gjør det, og et hat.. samtidig som at det går inn på meg at jeg ikke "er bra nok" for at han kan slutte for meg.

Utrolig trist å høre om eksen din og kondolerer.
No offence, men du blanda en rekke rusmidler, fikk en rusutløst psykose, og forventer nå at kjæresten din skal droppe rusmidler fordi det gir deg angst at han ruser seg? Høres litt OCD ut egentlig. Selv ser jeg null problemer med å gi kjæresten din autonomi til å ruse seg så fremt det ikke skaper problemer for han og forholdet deres generelt.
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er du som må endre mindset ikke han , spesielt om han bor i ett land der det er lovlig. Mye av grunnen til at folk får sammenbrudd av f.eks hasj er ikke alltid hasjen , men at det er ulovlig, og man kan få angst som følge av at man er redd for å bli tatt, tanken på at det er ulovlig, stigmatisering etc. Det er mange i din situasjon som mener det kan være feil av typen/ dama og ikke legge fra seg weeden for den man elsker, men det er det samme andre vegen å, for noen er hasj ett godt hjelpemiddel, og det er sjeldent de som mener typen /dama er egoistisk fordi de ikke vil slutte for den andre parten tenker at de kan være like egoistisk ved å ikke godta at den andre parten gjør det! Det er selvfølgelig en del som ikke tåler hasj eller weed, men da er det ofte underliggende problemer som gjør det. Det er også forsket på St hasj kan utløse psykiske lidelser som allerede er der.
Fear of life
Formido's Avatar
Trådstarter
9 2
Jeg tror ikke jeg har OCD til det, er bare at jeg får angst og blir deprimert når han gjør det. Hvorfor kan ikke en person slutte for en annen person ? Når det er så viktig for meg ? Men er det da bedre at jeg kanskje prøver igjen selv ? Jeg har jo en form for psykisk lidelse, angst og er redd for at det kan utløse andre ting som jeg kanskje ikke er klar over eller som ikke har kommet frem. Samtidig føler jeg at dette skaper en vegg mellom oss. En som bruker rus vs en som ikke gjør det.

Takk for svar! =)
Tenker viss forholdet ditt til rusmidler er så sterkt, så burde du bare droppe han. Når jeg ser hvordan du beskriver hannes holdninger til det , så tror jeg det blir ekstremt vanskelig og holde han unna weeden, også med tanke på hvor utbredt det er for han. Bare her i Norge er det ekstremt lett og få tak i, pluss og nesten vanskelig og unngå til tider. Så tenker det er like ille i større land.

Jeg tenker du må ta ett ordentlig oppgjør med han, og kanskje han burde flytte hit istedenfor at du flytter ned til han, viss det er en mulighet?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er jo ganske klart hva du føler om rusmidler, etter din opplevelse så får du helt hetta av alt som assosieres med det.

Det letteste valget er temmelig klart, men du vil vel høre det fra noen som står utenfor: Du velger den strenge veien av å holde deg unna rusmidler og de som driver med de. I mine øyne vil du ikke ha lært noe da du holder deg unna kilden til problemene dine i stedet for å bearbeide og akseptere de.

Vei nummer to er mye hardere, du møter frykten og innser at ditt tilfelle ikke er fasiten: At du fikk en rusutløst psykose betyr ikke at alle andre vil få det. Det er noe som heter rekreasjonelt bruk og det går an å bruke disse midlene uten å ødelegge seg selv. Dette betyr ikke at du selv inntar midlene men å akseptere at andre mennesker bestemmer over seg selv og har sine egne leksjoner å lære uten at det skulle påvirke deg.


Men det er du som må prioritere her, mine to cents er at det kanskje er en ide å løsrive seg og finne deg selv. Dropp forhold for en stund og virkelig ta tiden for deg selv.
Sist endret av Dodecha; 24. april 2018 kl. 12:48.
Fear of life
Formido's Avatar
Trådstarter
9 2
Jeg trenger litt hjelp med å høre det utenfra. Men jeg vil jo heller ikke miste han. Men jeg forstår at det å få han til å slutte ikke er et godt tips her inne. Og kan kanskje forstå hvorfor. Men jeg tror veldig mange jenter sliter med dette. At typen røker eller driver med andre rusmidler og ikke liker det. Jeg har hørt flere tilfeller av dette. Men kompromisser må vel være noe man kan vurdere ?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Nå er jeg ingen forholdsekspert, men at fyren din skulle endre seg for deg dytter på balansen. Jeg snakker ikke for fyren din, men du har skrevet at han ikke var interessert i å slutte helt for deg før.
Det vil kunne bli en konflikt, du har allerede prøvd og han ville ikke, du kan fortsette å presse på emnet og finne ut hvor hans prioritering står: Han vil enten bli sur og motarbeide deg eller lyve. Jeg har observert et par slike forhold og jeg skal ikke si at det ikke finnes tilfeller der fyren har lagt ting på hylla, men jeg vet ikke av noen tilfeller der det er helt sant.

Det var grunnen til at jeg foreslo å finne seg selv, for det er mye lettere å gjøre endringer i seg selv enn å få andre til å endre seg til dine preferanser.
Det virker iallfall for meg som at du må jobbe med deg selv istedetfor å gi andre ultimatum. Om typen din er slik som du beskriver og at følelsene du snakker om er til stede, så er han kanskje bra nok for at du kan jobbe med din egen oppfattelse av hasj samt jobbe med dine psykiske utfordringer? Om du 'dumper' han kun fordi han røyker så vil nok heller ikke han føle seg bra nok for deg.

Edit; Ser det kom en del flere svar siden jeg oppdaterte tråden sist. Det er nok like mange gutter som har en dame som røyker, og som ikke liker det
Sist endret av SoppVandreren; 24. april 2018 kl. 16:49. Grunn: Åpnet tråden for noen timer siden, glemte å refreshe
Et lite snev av PTSD fra den fæle opplevelsen din?(rusutløst psykose kan sette dype spor, nok til mange år etterpå). Er ikke lett å berabeide sånt, kan det hende du projeserer deg selv litt via ham?
Sist endret av Eyeamare; 24. april 2018 kl. 16:57.
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har empati for situasjonen du går i gjennom. Angst er ikke noe å tulle med, og kan for den som opplever det være helt jævlig.
På en annen side syntes jeg ikke at du har rett til å kontrollere hva kjæresten din gjør. Du kan si til han at du ikke liker at han røyker marihuana og tar MDMA, og begrunne dette, men du kan ikke si til han at han skal slutte for din del. Det har nok ikke noe med at du ikke er viktig nok å gjøre, men mer at han er et individ som må få lov å leve sitt eget liv. Å være kjærester betyr ikke at man skal ofre alt for hverandre, det betyr at man skal lære å være og å leve sammen. Hadde han hatt er rusproblem hadde det vært annerledes. For meg høres det ut som du har to valg; enten akseptere at han bruker disse stoffene, og lære deg å leve med det, eller slå opp og holde deg unna narkotika og folk som tar det. Jeg tror ikke det er så lurt av deg å røyke marihuana igjen. Det er et narkotisk stoff, og det påvirker folk forskjellig - det er ikke for alle. Det er viktig at man er i rett headspace når man skal røyke. Er man ikke det så er det ikke alltid det er like kjekt, og hvis det ikke er kjekt å røyke så ser jeg ingen grunn til at man skal gjøre det.
Lykke til!
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har en kjæreste som ikke er veldig fornøyd med rusmiddel bruk, men har pent innfunnet seg med at hun må det for å beholde meg vi har bodd sammen i 9 år nå uten at det påvirker vårt forhold nevneverdig, i begynnelsen var det litt sutring altså de første årene. Så infant hun seg med at det er en del av mitt liv, og det er ikke sånn at man blir en dop zombie med tidvis rekreasjons bruk av ting de lavpannede lovmakerene har gjort forbudt.
Hadde funnet meg en kjæreste som ikke ga meg angst.
Kanskje dere fremdeles kan inngå et kompromiss uten at typen din må legge cannabis helt på hylla. Hva hvis han aldri snakker om cannabis sammen med deg, og aldri er med deg når han er høy og heller aldri snakker med deg på telefonen høy? På den måten kan du leve med en A4-mann samtidig som at han kan ta seg en joint når han er alene med vennene sine.

Jeg tror ikke du bør røyke en gang til for å komme deg over det. Jeg tror dette muligens kan forværre det veldig, da cannabis får deg til å overtenke ting 'enda' mer, og rusen varer ganske lenge.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg tror ikke du bør røyke en gang til for å komme deg over det. Jeg tror dette muligens kan forværre det veldig, da cannabis får deg til å overtenke ting 'enda' mer, og rusen varer ganske lenge.
Vis hele sitatet...
hun trenger jo ikke røyke seg helt fjern da? hvis jeg skulle ha røkt i din situasjon ville jeg gjort det med han, et sted du føler deg trygg og komfortabel, og jeg ville ihf ikke røyka meg stein, bare begynt forsikitg med små trekk og følt meg fram
Sitat av Formido Vis innlegg
Det er bare det at jeg har denne fryktet og hatet til rusmidler som gjør at jeg ikke egentlig ønsker å være med en som bruker rusmidler. At jeg ikke vil ha det i livet mitt. Det er veldig vanskelig å forklare men jeg får angst av at kjæresten min gjør det, og et hat.. samtidig som at det går inn på meg at jeg ikke "er bra nok" for at han kan slutte for meg.
Vis hele sitatet...
Godt norsk; Hykler.
Du har gjort akkurat samme ting før, men fordi det skjedde deg noe skal du absolutt hate på andre og fornekte dem og gjøre noe du selv synes var greit for et par år siden..?
Sett deg heller ned med han når han røyker og vær med han, hvordan kan du få utløst angst av og bare sitte med noen som røyker litt weed?
Nei, her tror jeg MYE av angsten ligger i ditt eget hode, du fokuserer og tenker for mye på det og da blir det bare tankekjør.
Sitat av jaffarbigbag Vis innlegg

Sett deg heller ned med han når han røyker og vær med han, hvordan kan du få utløst angst av og bare sitte med noen som røyker litt weed?
Vis hele sitatet...
Angst er ikke styrt av logiske tanker eller på noen måte rasjonelt. Det sitter i ens eget hode og det har du rett i. Men angst er noe av det veldig vanskelig å beskrive hvis du aldri har opplevd det selv. Det er helt jævelig.
Sist endret av Drugsarebadmkey; 25. april 2018 kl. 08:47.
Et kjæresteforhold skal jo ikke få deg til å bli kvalm, deprimert og gråte mye, som du forteller at du gjør pga han røyker.
Du føler at du er et sted du ikke vil være, du vil ikke være der du var når det smalt for deg for flere år siden og du gikk gjennom et psykisk helvete, og nå er du sammen med en som minner deg om den tiden, og som kanskje ender opp med å havne på samme stedet selv.
Også vurderer du i det hele tatt å flytte til samme land som han, når forholdet får deg til å føle deg så utrygg og forferdelig?!

Jeg forstår du har mye følelser for han men det vil du også greie å få for en annen , og du skal ikke slå deg til ro eller flytte til noen som ikke får deg til å føle ro og inspirasjon og trygghet!

Og NEI du skal ikke begynne å røyke igjen bare fordi han gjør det! Røyking har jo åpenbart blitt et traume for deg ut fra sånn du forteller, og da vil det jo være ubehagelig bare det å være i samme rom som en du er glad i sitter å røyker... Du kan risikere panikkangst og hallusinasjoner og psykose igjen, nå vet du at du er ekstra disponert for rusutløst psykose og fortsetter du å trigge det kan du utvikle schizofreni. Det kan gå bra å røyke 1 gang eller 5 ganger eller 20 ganger, men det blir som russisk rullett og vil en av gangene smelle på nytt igjen så ikke utsett deg for det! Og ja, at han ikke er interessert i å slutte sier mye om han som kjæresteemne...
Sist endret av cmy; 25. april 2018 kl. 10:11.
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er i et forhold der hun krever at jeg er nykter uavhengig av om vi er sammen eller ikke. Hun krever at jeg leverer urinprøver for å bevise at jeg er nykter. Jeg er veldig glad i henne, så jeg legger gladelig rusmidlene på hylla. Jeg er en tyngre rusmisbruker enn cannabis, men ikke så tung som heroin og sprøyter.
Sitat av Formido Vis innlegg
Hvorfor kan ikke en person slutte for en annen person ? Når det er så viktig for meg ?
Vis hele sitatet...
hvorfor kan ikke du godta at han gjør det hvis du er så sykt glad i han ? hvorfor skal damer alltid forandre gutta? dere godtar aldri at vi er den vi er og gjør det vi gjør selv om vi gjorde akuratt det samme før vi møtte den gærne dama som skal forandre alt

take it or leave it.
Hvis eksponerings terapi har noe for seg kunne det faktisk vært en idé å være med kjæresten mens han røyker / er fjern. På den måten kan angsten reduseres litt for litt hver gang du ser at han koser seg og ikke blir psykotisk. Kan også slå veldig feil hvis han faktisk blir psykotisk da. Uansett, poenget mitt er at det du opplevde tilhører bare deg, det er en lærdom du har fått om din egen psyke i forhold til rusmidler, ingenting annet.
Du finner mange som har opplevd noe tilsvarende, men vær forsiktig med å utvide dette til alle som befatter seg med rusmidler.

En annen ting som slo meg første gangen jeg leste posten din er hvorfor du henger deg opp i weed spesifikt. Du skriver at det var en kombinasjon av rusmidler som førte til det du opplevde, ergo er det vanskelig å tillegge reaksjonen din som en konsekvens av et av dem. Når mange nok substanser blandes skapes et clusterfuck av reaksjoner i kroppen din. Det å skulle sette fingeren på hva som gjorde hva blir dermed veldig vanskelig.
Sitat av jaffarbigbag Vis innlegg
Godt norsk; Hykler.
Du har gjort akkurat samme ting før, men fordi det skjedde deg noe skal du absolutt hate på andre og fornekte dem og gjøre noe du selv synes var greit for et par år siden..?
Sett deg heller ned med han når han røyker og vær med han, hvordan kan du få utløst angst av og bare sitte med noen som røyker litt weed?
Nei, her tror jeg MYE av angsten ligger i ditt eget hode, du fokuserer og tenker for mye på det og da blir det bare tankekjør.
Vis hele sitatet...
Jeg trokke du helt skjønner. Dette her handler jo åpenbart ikke om å hate på hva andre gjør eller fornekte dem å gjøre noe fordi man har hatt dårlige opplevelser med det selv, men fordi når man har vært gjennom det psykiske helvetet rusen tok hun gjennom så setter det seg som traume. For eksempel en person som har blitt voldtatt på fylla eller oppvokst med en far som drakk og slo mor, kan få potensielle traumetriggere av å være rundt folk som drikker igjen. Det er ikke vanskelig å skjønne at hun ikke liker at han røyker og helst ikke vil være rundt han når han gjør det, eller leve med en som røyker når hun har vært gjennom det hun har.
Psyken er ikke alltid forståelig for folk som ikke har opplevd nøyaktig det samme selv, så jeg syns du skal roe ned med å snakke sånn til folk som du gjør her. Man er ikke hykler fordi man har erfaringer og fått nye verdier i livet sitt enn hva man hadde før.
Fear of life
Formido's Avatar
Trådstarter
9 2
Sitat av Relevant Vis innlegg
Kanskje dere fremdeles kan inngå et kompromiss uten at typen din må legge cannabis helt på hylla. Hva hvis han aldri snakker om cannabis sammen med deg, og aldri er med deg når han er høy og heller aldri snakker med deg på telefonen høy? På den måten kan du leve med en A4-mann samtidig som at han kan ta seg en joint når han er alene med vennene sine.

Jeg tror ikke du bør røyke en gang til for å komme deg over det. Jeg tror dette muligens kan forværre det veldig, da cannabis får deg til å overtenke ting 'enda' mer, og rusen varer ganske lenge.
Vis hele sitatet...
Hei, det som er problemet er at selv om han ikke ringer meg høy, eller snakker noe om det, så vet jeg at det fortsatt er der, og dette skaper en vegg mellom oss, ubehag og hatet rundt det og tanken på at han røyker. Det blir et skille mellom oss.
Jeg er fortsatt usikker på om jeg skal prøve selv, og vurderer det fortsatt.

Tusen takk for alle svarene her inne. Men det som jeg ser er at ikke alle her inne forstår angst, og følelsene rundt dette. At det kanskje ikke bare er å akseptere det så lett som dere tenker. Og det handler ikke om å forandre han, men det handler om at jeg må ta vare på meg selv også. Men det er mange gode svar her inne. Og jeg vet fortsatt ikke hva jeg skal gjøre. Det er vel en evig debatt!
Sist endret av Formido; 25. april 2018 kl. 12:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Deg selv først andre etterpå, ihvertfall når det kommer til psykisk helse.

Du har et traume knyttet til dette og dermed så har du vansker med å takle at andre kan ha ett avslappet forhold til dette. Skjønner deg godt jeg. Men hva kan man gjøre med det. Dette er jo en form for angst tenker jeg, men er vel vankelig og finne noen å prate/hjelpe deg med dette.

Men hadde en legaliseringsdiskusjon med en lege for en stund siden og han var veldig skeptisk til å tillate hasj/cannabis, ahn hadde opplevd så mange psykoser gjennom sin jobb utløst av spesielt hasj/cannabis at han var mer pro andre stoffer enn hasj......

SÅ et tankekors til alle som bagataliserer hasjen/cannabisen, medaljen har en bakside.

Så lykke til kjærligheten er rar.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Deg selv først andre etterpå, ihvertfall når det kommer til psykisk helse.

Du har et traume knyttet til dette og dermed så har du vansker med å takle at andre kan ha ett avslappet forhold til dette. Skjønner deg godt jeg. Men hva kan man gjøre med det. Dette er jo en form for angst tenker jeg, men er vel vankelig og finne noen å prate/hjelpe deg med dette.

Men hadde en legaliseringsdiskusjon med en lege for en stund siden og han var veldig skeptisk til å tillate hasj/cannabis, ahn hadde opplevd så mange psykoser gjennom sin jobb utløst av spesielt hasj/cannabis at han var mer pro andre stoffer enn hasj......

SÅ et tankekors til alle som bagataliserer hasjen/cannabisen, medaljen har en bakside.

Så lykke til kjærligheten er rar.
Vis hele sitatet...
Ga deg KP ved et uhell

Hvor mange friske cannabis brukere kommer til legen da? Legen har bare sett virkningen fra den ene siden, dvs når det går galt. Blir litt som at legen også er skeptisk til sukker fordi han har vært vitne til så mange diabetes pasienter, men det betyr ikke at det ikke finnes folk som kan spise sukker uten å få diabetes.

Uansett vil en legalisering gjøre det 10 ganger lettere for folk som sliter å ta kontakt med legen uten å frykte represalier.
Sist endret av Gelémannen; 25. april 2018 kl. 14:20.
Sitat av Formido Vis innlegg
Hei, det som er problemet er at selv om han ikke ringer meg høy, eller snakker noe om det, så vet jeg at det fortsatt er der, og dette skaper en vegg mellom oss, ubehag og hatet rundt det og tanken på at han røyker. Det blir et skille mellom oss.
Jeg er fortsatt usikker på om jeg skal prøve selv, og vurderer det fortsatt.

Tusen takk for alle svarene her inne. Men det som jeg ser er at ikke alle her inne forstår angst, og følelsene rundt dette. At det kanskje ikke bare er å akseptere det så lett som dere tenker. Og det handler ikke om å forandre han, men det handler om at jeg må ta vare på meg selv også. Men det er mange gode svar her inne. Og jeg vet fortsatt ikke hva jeg skal gjøre. Det er vel en evig debatt!
Vis hele sitatet...
For å være realistisk, du har allerede prøvd å få han til å slutte, men han gjorde det ikke. Det trenger absolutt ikke å bety at du "ikke betydde nok for han", men mer sannsynlig at han ikke liker at andre skal kontrollere livet hans, og at han mener at selv om dere har forskjellig syn på rus, så trenger ikke det bety at han må bøye seg i støvet for deg.

Valget er enkelt, enten må du jobbe med deg selv, gå til psykolog for å jobbe med problemene dine gjennom terapi så du kan takle dette, eller gjør det slutt med han.

Av personlig erfaring så tipper jeg at dersom du gir han et ultimatum på at han skal velge deg eller rusen og han velger deg, er sannsynligheten stor for at han kommer til å skjule det for deg, som kommer til å skape et enda større vegg mellom dere.

De fleste mennesker liker ikke å bli styrt, og miste friheten sin.
Sist endret av Dantello; 25. april 2018 kl. 14:45.
Fear of life
Formido's Avatar
Trådstarter
9 2
Jeg forstår, og det er nok de valgene jeg står mellom. Men jeg forstår at mange her inne ser på det som å røyke som en religion. Jeg fikk en privat mail av en jente faktisk, som jeg ønsker å legge ut som har opplevd noe av det samme som meg. Holder tilbake historien hennes for å ikke utlevere henne.


Kan ikke være med venner som sitter i sofaen å puffer og slapper av lenger uten å føle ubehag. Det går greit at andre tar seg en joint f eks på byen, men jeg kan ikke ha det i mitt hjem eller være hjemme hos andre som røyker som om det var helt normalt når jeg har opplevd å bli så unormal av det.
Før jeg opplevde psykose selv så var jeg sånn som alltid sa "nei nei de som sier man kan få psykoser driver bare skremselspropaganda, herregud"......
Men nå vet jeg bedre....

Kunne aldri blitt sammen med en fyr som røyka, og syns det sier mye om fyren som ikke vil slutte. Man vokser liksom opp en dag og bør verdsette et forhold mer enn jointen, og om partner føler ubehag av noe man gjør så skal man slutte å gjøre det. Det burde være en selvfølge.
Og de guttene som skriver i tråden din sånn buhu hvorfor skal du bestemme over han hvorfor skal jenter alltid forandre guttene osv, er gutter som selv ikke har vokst opp og forstått hva som faktisk betyr noe her i livet, skal love deg de aldri har vært i noe seriøst og langvarig forhold eller vært i nærheten av å etablere livet med en dame eller få noe familie. For det handler ikke om å bestemme over typen din når du ber han slutte, det handler om å be han bli en ansvarsfull mann og potensiell familiefar og respektfull kjæreste som skal ta hensyn til deg, som kjærester skal. Hadde han vært et bra kjæresteemne hadde han gjort det, og for å ha et godt forhold til man blir gamle sammen så MÅ man ha samme verdier. Og det har ikke menn som røyker, som deg!

Ikke tenk at du må røyke bare for å prøve å tilpasse deg han. Du har VOKST og skal ikke tilbake dit. Det er han som må utvikle seg å vokse nå for deg. et forhold skal man vokse av ikke krympes av og trekkes tilbake til personer man ikke vil være selv, eller være med.

Du finner deg en bedre mann enn han, som ikke røyker og skaper så mye angst og depresjon og utrygghet i deg! Lover deg det!
Sitat av Formido Vis innlegg
Ikke tenk at du må røyke bare for å prøve å tilpasse deg han. Du har VOKST og skal ikke tilbake dit. Det er han som må utvikle seg å vokse nå for deg. et forhold skal man vokse av ikke krympes av og trekkes tilbake til personer man ikke vil være selv, eller være med.

Du finner deg en bedre mann enn han, som ikke røyker og skaper så mye angst og depresjon og utrygghet i deg! Lover deg det!
[/i]
Vis hele sitatet...

Kunne ikke vært mer enig. Hele tråden her er helt absurd og at det blir foreslått at DU ts skal gå til psykolog for å tilpasse deg rusen hans orker jeg ikke svare på engang, det får bare stå til skrekk og advarsel.

Det er ingen som dør av å være litt alene men fy f* så mange det er som skal være i et f*cked up forhold som om det var på død og liv.
Sist endret av Yalla; 25. april 2018 kl. 15:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Å slå opp med fyren er jo desidert det beste dersom du ikke vil ha sånt i livet ditt mer, det bare virka som om du ville forsette forholdet
Sitat av Formido Vis innlegg
Jeg forstår, og det er nok de valgene jeg står mellom. Men jeg forstår at mange her inne ser på det som å røyke som en religion. Jeg fikk en privat mail av en jente faktisk, som jeg ønsker å legge ut som har opplevd noe av det samme som meg. Holder tilbake historien hennes for å ikke utlevere henne.


Kan ikke være med venner som sitter i sofaen å puffer og slapper av lenger uten å føle ubehag. Det går greit at andre tar seg en joint f eks på byen, men jeg kan ikke ha det i mitt hjem eller være hjemme hos andre som røyker som om det var helt normalt når jeg har opplevd å bli så unormal av det.
Før jeg opplevde psykose selv så var jeg sånn som alltid sa "nei nei de som sier man kan få psykoser driver bare skremselspropaganda, herregud"......
Men nå vet jeg bedre....

Kunne aldri blitt sammen med en fyr som røyka, og syns det sier mye om fyren som ikke vil slutte. Man vokser liksom opp en dag og bør verdsette et forhold mer enn jointen, og om partner føler ubehag av noe man gjør så skal man slutte å gjøre det. Det burde være en selvfølge.
Og de guttene som skriver i tråden din sånn buhu hvorfor skal du bestemme over han hvorfor skal jenter alltid forandre guttene osv, er gutter som selv ikke har vokst opp og forstått hva som faktisk betyr noe her i livet, skal love deg de aldri har vært i noe seriøst og langvarig forhold eller vært i nærheten av å etablere livet med en dame eller få noe familie. For det handler ikke om å bestemme over typen din når du ber han slutte, det handler om å be han bli en ansvarsfull mann og potensiell familiefar og respektfull kjæreste som skal ta hensyn til deg, som kjærester skal. Hadde han vært et bra kjæresteemne hadde han gjort det, og for å ha et godt forhold til man blir gamle sammen så MÅ man ha samme verdier. Og det har ikke menn som røyker, som deg!

Ikke tenk at du må røyke bare for å prøve å tilpasse deg han. Du har VOKST og skal ikke tilbake dit. Det er han som må utvikle seg å vokse nå for deg. et forhold skal man vokse av ikke krympes av og trekkes tilbake til personer man ikke vil være selv, eller være med.

Du finner deg en bedre mann enn han, som ikke røyker og skaper så mye angst og depresjon og utrygghet i deg! Lover deg det!
Vis hele sitatet...
Okei... hu dama som sendte deg denne mailen er Loco.

En ting er å ønske at typen skal være edru når han er sammen med deg face to face. Det er et ganske rimelig kompromiss. Men å kreve at han skal legge weed på hylla for alltid? At han aldri skal kunne kose seg sammen med kompiser en gang iblant engang?

Forestill deg at du er sammen med en skikkelig usikker type. Han får angst for at du skal finne deg en bedre mann og være utro hver eneste gang du er på byen. Ville du lagt festing på hylla for alltid hvis han stilte deg et slikt ultimatum? Ingen mer lønningspils med kollegene dine. Ingen mer bursdager på byen eller bachelorette parties med favorittfolka dine.

Det høres jævlig urimelig ut spør du meg!
Anonym bruker
"Vred Sild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Så du sammenligner weed med lønningspils ? En venn av meg som har drevet med rus i mange år, som nettopp la det på hylla sa at rus er helt seriøst ikke det viktigste her i livet.
Fear of life
Formido's Avatar
Trådstarter
9 2
Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Okei... hu dama som sendte deg denne mailen er Loco.

En ting er å ønske at typen skal være edru når han er sammen med deg face to face. Det er et ganske rimelig kompromiss. Men å kreve at han skal legge weed på hylla for alltid? At han aldri skal kunne kose seg sammen med kompiser en gang iblant engang?

Forestill deg at du er sammen med en skikkelig usikker type. Han får angst for at du skal finne deg en bedre mann og være utro hver eneste gang du er på byen. Ville du lagt festing på hylla for alltid hvis han stilte deg et slikt ultimatum? Ingen mer lønningspils med kollegene dine. Ingen mer bursdager på byen eller bachelorette parties med favorittfolka dine.

Det høres jævlig urimelig ut spør du meg!
Vis hele sitatet...

Men er det så urimelig når jeg føler så mye ubehag til det ? Kanskje han som er usikker og får angst at dama skal finne en bedre mann, kanskje da må finne en som kanskje ikke fester så mye? Jeg er glad i å ta en fest med alkohol, så jeg er ikke i mot det i det hele tatt heller.

Jeg føler bare at i et forhold burde man kanskje gi og ta ? Og ikke bare my way or the highway hele veien. Og jeg syns ikke du skal si at hun er loco, for hvis dette er noe som virkelig plager henne så må hun få føle det slik. Hvis du aldri har opplevd angst eller så mye ubehag før, så blir det veldig feil av deg å si at hennes mening er feil for da kan du ikke relatere deg til henne.
Sist endret av Formido; 25. april 2018 kl. 16:47.
Bli totalavholds og veggis sjøl, så kan du kreve noe lignende av han ��

Neida. Men dette forholdet er dødfødt og du burde avslutte der først som sist. Ikke tenk på eller forvente at typen din skal forandre seg, det vil mest sannsynlig aldri skje. Skaff deg en gjennomstreit fyr.. det finnes flust av slike
Sist endret av Bearass; 25. april 2018 kl. 16:50.
Sitat av Formido Vis innlegg
Jeg føler bare at i et forhold burde man kanskje gi og ta ? Og ikke bare my way or the highway hele veien.
Vis hele sitatet...
Oh. My. God.
Ser du ikke ironien i dette?


Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Så du sammenligner weed med lønningspils ? En venn av meg som har drevet med rus i mange år, som nettopp la det på hylla sa at rus er helt seriøst ikke det viktigste her i livet.
Vis hele sitatet...
Ja jeg sammenligner weed med lønningspils. Poenget er at den ene parten har irrasjonell angst for en aktivitet den andre parten liker å drive med. Mente ikke å gi deg KP forresten.
Fear of life
Formido's Avatar
Trådstarter
9 2
Sitat av Bearass Vis innlegg
Bli totalavholds og veggis sjøl, så kan du kreve noe lignende av han ��

Neida. Men dette forholdet er dødfødt og du burde avslutte der først som sist. Ikke tenk på eller forvente at typen din skal forandre seg, det vil mest sannsynlig aldri skje. Skaff deg en gjennomstreit fyr.. det finnes flust av slike
Vis hele sitatet...
hmm. nei, du har kanskje rett. Jeg vet ikke!
Sitat av Formido Vis innlegg
hmm. nei, du har kanskje rett. Jeg vet ikke!
Vis hele sitatet...
Du kommer heller ikke til å få så mye bedre svar på freak. 9 av 10 her er pro-cannabis og vil støtte typen din uansett.
Fear of life
Formido's Avatar
Trådstarter
9 2
Sitat av Yalla Vis innlegg
Du kommer heller ikke til å få så mye bedre svar på freak. 9 av 10 her er pro-cannabis og vil støtte typen din uansett.
Vis hele sitatet...
Ja, det har du nok rett i. =)
Sitat av Yalla Vis innlegg
Du kommer heller ikke til å få så mye bedre svar på freak. 9 av 10 her er pro-cannabis og vil støtte typen din uansett.
Vis hele sitatet...
Da er jeg i den 1%`rn.
Synes Weed gennerelt blir alt for ufarliggjort å forhærliget, men ser det er mest kidsa som har den holdningen, var likens selv i slutten av tennårene å opp i 20 årene.
Fyren kan ikke slutte for hennes del, det går til helvette til syvende og sist.
Han må slutte for sin egen del, ellers blir det masse bortkasta tid å drama på høygir.
Det er TS som må bestemme seg, om hun kan leve med en fyr som liker å ta seg en blås, å ture litt på MDMA, eller om det blir for mye, siden det trigger henne såpass..
Det er ikke han som har ett valg å ta, men TS.
Jeg er selv glad i å feste med ulovlige substanser en gang i blandt (coke, mdma), men hadde ikke hatt et problem med å legge det på hylla for noen jeg er glad i. Å legge fra seg jointen er ikke et så jævla stort kompromiss å ta for at noen du er glad i skal slippe å gå rundt med angst og usikkerhet. Er han ikke villig til å gjøre dette for deg når du føler et såpass stort ubehag ved at han røyker, sier dette litt om en person. Det er min mening i hvertfall.
Hei. Du sier du er glad i å ta deg en fest med alkohol i blandt. Hvis han hadde bedt deg om å slutte drikke alkohol pga lignende ubehag, også når han ikke er tilstede eller vil måtte møte deg full, ville du gått med på det? Hvis svaret på det er ja, så betyr vel det at du er villig til å ofre mer for han enn han for deg. Da er svaret på hva du bør gjøre i grunn enkelt.

Lykke til :-)
Anonym bruker
"Elektronisk Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Anbefaler TS og lese denne. Tror du kan lære mye.

The Mastery of Love
A Practical Guide to the Art of Relationship
Av Don Miguel Ruiz
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Anbefaler TS og lese denne. Tror du kan lære mye.

The Mastery of Love
A Practical Guide to the Art of Relationship
Av Don Miguel Ruiz
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg altså, men selvhjelpsbøker av ymse slag hjelper nada, ingeting, nothing, itte i d heletatt i denne REALLIFE situasjonen..
Slik du beskriver dine følelser virker ikke dette forholdet veldig givende for deg selvom du er glad i ham selvfølgelig. Hvis han røyker/tar MDMA regelmessig, men ikke for ofte og har gjort dette i en god del år er det jo ingenting som logisk skal tilsi at han blir psykotisk eller dårlig ellers av rusbruken.

Du nevner at typen din bor i et land hvor det er en vanlig del av hans kultur å røyke og det tror jeg nok også har en del å si her for at det er vanskelig for han å slutte. Hvis han har overveldende gode minner angående sin rusbruk med venner og lignende er det nok rart for han å skulle se for seg å slutte med det for alltid. Spesielt kanskje hvis dere har et avstandsforhold som du sier? Kanskje han aldri vil forstå hvordan dette går innpå deg, rett og slett. Å kunne være rusfri når han er rundt deg burde jo være overkommelig for han, men virker ikke som dette hjelper deg.

Hun jenten som sendte deg mail har et poeng i det at det kan være utrolig viktig i et forhold å ha like verdier. Som en dame i et forhold selv røyker både jeg og typen min - ergo er det en verdibalanse. Han ruser seg mer regelmessig en det jeg gjør og har vært litt på kanten av hva klok rusbruk er i min mening noen få ganger. Likevel har jeg bare poengtert dette overfor han når jeg mener det har vært berettiget og forventer ikke at han skal slutte helt med noe han syns er en berikende del av livet. Det eneste jeg forventer av han er å ikke la det ta overhånd, men dette er jo fordi vi har lignende verdier. I ditt forhold er det en ubalanse om dette synet på rus og når det går såpass utover din psykiske helse håper jeg for din del at du gjør det slutt.
Sitat av Formido Vis innlegg
Jeg forstår, og det er nok de valgene jeg står mellom. Men jeg forstår at mange her inne ser på det som å røyke som en religion. Jeg fikk en privat mail av en jente faktisk, som jeg ønsker å legge ut som har opplevd noe av det samme som meg. Holder tilbake historien hennes for å ikke utlevere henne.
Vis hele sitatet...
Det er helt klart som du sier at du finner mennesker med visse meninger her, Freak.no er tross alt i hovedsak et "rusforum". At du får liberale responser her burde nesten forventes, på samme måte som at du kunne fått totalt motsatt respons dersom du la ut samme post på Kvinneguiden sitt forum.

Forøvrig så ser det ut til at du fra din start av tråden var sikker på hva du synes om dette, og du prøver å få andre til å være enige i at han burde slutte for deg.
Desverre så får du en realistisk respons, svært få forandrer livet sitt på grunn av "tvang" på denne måten.

Du kan ikke skylde på han for å ruse seg, du gjorde en feil når du valgte deg å gå inn i et forhold med en person som røykte når du i bunn og grunn ikke kan akseptere det.

Du har allerede bestemt deg, du kan ikke akseptere det. Gjør det slutt!

Sitat av Yalla Vis innlegg
Kunne ikke vært mer enig. Hele tråden her er helt absurd og at det blir foreslått at DU ts skal gå til psykolog for å tilpasse deg rusen hans orker jeg ikke svare på engang, det får bare stå til skrekk og advarsel.
Vis hele sitatet...
Du henviser til hva jeg skrev i mitt innlegg, men du har misforstått, les innlegget mitt en gang til.

Alt jeg sier er at hun har to alternativer, hvis hun elsker han så mye at hun ikke klarer å gå fra han har hun ikke noe annet valg enn å jobbe med problemene sine.

Hvis hun faktisk er så glad i han at hun vurderer å begynne å røyke igjen selv for å forandre sin mening og følelser rundt rus, er det jo definitivt en mye bedre løsning å jobbe med problemet hos psykologen.
Sitat av Formido Vis innlegg
buhu hvorfor skal du bestemme over han hvorfor skal jenter alltid forandre guttene osv, er gutter som selv ikke har vokst opp og forstått hva som faktisk betyr noe her i livet, skal love deg de aldri har vært i noe seriøst og langvarig forhold eller vært i nærheten av å etablere livet med en dame eller få noe familie. For det handler ikke om å bestemme over typen din når du ber han slutte, det handler om å be han bli en ansvarsfull mann og potensiell familiefar og respektfull kjæreste som skal ta hensyn til deg, som kjærester skal.
[/i]
Vis hele sitatet...
hvorfor er det lissom det å forplante seg som skal bety noe ? ett par kan da ha det fint uten unger.

Det er jo flere forskinger som sier at par uten unger har det bedre. friheten uten kids er herlig.

tenk og føde en unge i den verden her sånn den har blitt, bare inett, TV, masse press og mye faenskap. skal spare ungen min fra å vokse opp i den galskapsverden det har blitt ved og ikke få en unge
Dette forholdet er dødfødt.

Gjør det slutt med mannen siden dette er så viktig for deg.

Og forsøk å jobbe med egne utfordringer som kontrollbehov hos en psykolog - for om vi først skal ta bladet fra munnen så er det jo det som ligger til grunn her. At han røyker litt fra tid til annen når han ikke er med deg skaper jo tross alt ingen problemer, bortsett fra at du ønsker å kontrollere atferden hans.

Eller kan han nekte deg å gå på fest kanskje? Hvis han får angst av det? Kanskje du kan gå kun på jentefester, eller at han kan kontrollere hvem som kommer på festen før han avgjør om det er greit at du går? Alkonekt?

På den måten kan dere jo kontrollere hverandre.

Hvis man virkelig elsker en person forsøker man ikke å legge begrensninger på noe man vet partneren setter pris på, dersom det ikke skaper direkte problemer for en av dere. At noe gir deg angst kan brukes som et argument i alle sammenhenger, og er særdeles tynt. Dersom han er ærlig nok til å fortelle deg dette, burde du være ærlig nok til å innrømme at dette problemet ikke kommer av praktiske årsaker, men er skapt av deg. Så må du selv avgjøre om du vil akseptere og gå videre, eller om dette er et så stort problem for deg at dere ikke bør være sammen.
Sitat av stranger Vis innlegg
Gjør det slutt med mannen siden dette er så viktig for deg.
Vis hele sitatet...
Dette er viktig for de fleste helt uavhengig om de har dårlig erfaring med rus selv. Selv kan jeg etter å ha blitt edru og rusfri ikke tenke meg noe mindre sjarmerende enn rus om det så bare er "litt weed og MDMA". Uavhengig av kjønn så dumpes partnere over an lav sko pga. rus(mis)bruk og det er jo om de blir partnere. De fleste potensielle forhold stopper jo også gjerne der, før det blir noe pga rus. Trist og helt absurd at ts sin dårlige erfaring med rus skal brukes mot henne og henvises til psykolog for kontrollbehov.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Dette er viktig for de fleste helt uavhengig om de har dårlig erfaring med rus selv. Selv kan jeg etter å ha blitt edru og rusfri ikke tenke meg noe mindre sjarmerende enn rus om det så bare er "litt weed og MDMA". Uavhengig av kjønn så dumpes partnere over an lav sko pga. rus(mis)bruk og det er jo om de blir partnere. De fleste potensielle forhold stopper jo også gjerne der, før det blir noe pga rus. Trist og helt absurd at ts sin dårlige erfaring med rus skal brukes mot henne og henvises til psykolog for kontrollbehov.
Vis hele sitatet...
Du står selvsagt helt fritt til å ikke inngå forhold med noen som helst.
Dersom du dømmer mennesker på bakgrunn av det du oppgir i innlegget ditt er det likevel fordommer det er snakk om. Du har fordommer mot mennesker som bruker rusmidler på en slik måte at det ikke er til skade for dem selv eller andre. Akkurat som at andre ikke kunne tenke seg å omgås mennesker som er mørke i huden, tror på Gud, er medlem i AP osv.

Og det er helt greit. Og det er fordomsfullt.