Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 6557
Smelter i munnen
Kjøtt's Avatar
Hallo, ja.

Fått idéen om å begynne litt med pil og bue.

Lurer da for det første på om dere anbefaler å kjøpe eller lage bue selv?

Jeg antar at en slik bue vil være grei til å skyte på 20 meters hold og treffe greit?

Noen andre som driver med dette og har noe å fortelle?
Husker jeg lagde bue når jeg var liten. Anbefaler å kjøpe
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Jeg har drevet en de med dette.
Kjøp bue du..
Trenger en del trening for å lage og sette opp en bue som skyter godt.
Men skal du skyte for å trffe noe, og bli bedre så kjøper du noe bedre en den du linker til. Den buen er fin å ha liggende på hytta for å ha noe til ungene, men ikke noe å skyte blink med.

Jeg skyter bare tradbow, recuve i tre, veldig morsomt.
Ellers så kan du kjpør compound bue, men dette er noe dyrere...

Her har du noen seriøse nettsider du kan se litt på:
www.tradbow.no
www.buesport.no
Jeg har handlet hos begge, veldig seriøse og dyktige folk.

Noe du lurer på er det bare å spørre!
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Vil anbefale å kjøpe en, har pil og bue selv, utrolig morsom hobby!

Settet du har valgt er helt greit, men anbefaler og skaffe flere piler. Om du skal skyte ute så forsvinner de pilene jævlig fort for å si det mildt
Happy Buddha
Hmm, jeg ville ikke gått for den bua der om det er presisjonsskyting du er ute etter. Da ville jeg gått for en såkalt "recurve", ikke en compound. Eller muligens en langbue om du er ny med det og ikke villig til å slenge masse penger i det. Selv har jeg holdt på med bueskyting i 2 år og håper på å få solgt bua mi! Er gøy å holde på med, men kan være greit å drive med en kompis eller finne på noe morsomt med den. Blir fort litt kjedelig å stå og skyte på blink gang på gang.

Sjekk også lokalmiljøet om det er noe bueskytterklubb der, der kan du spørre om tips og kanskje få deg en billig bue

EDIT: Hvor mye penger er du villig til å legge i en bue?
Sist endret av AmundK; 14. mai 2012 kl. 18:32.
Smelter i munnen
Kjøtt's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Jeg har drevet en de med dette.
Kjøp bue du..
Trenger en del trening for å lage og sette opp en bue som skyter godt.
Men skal du skyte for å trffe noe, og bli bedre så kjøper du noe bedre en den du linker til. Den buen er fin å ha liggende på hytta for å ha noe til ungene, men ikke noe å skyte blink med.

Jeg skyter bare tradbow, recuve i tre, veldig morsomt.
Ellers så kan du kjpør compound bue, men dette er noe dyrere...

Her har du noen seriøse nettsider du kan se litt på:
www.tradbow.no
www.buesport.no
Jeg har handlet hos begge, veldig seriøse og dyktige folk.

Noe du lurer på er det bare å spørre!
Vis hele sitatet...
Takk for svar!
Tenker litt på å gå rundt og skyte på det som passer. Sier du at bua jeg linket til ikke er en jeg kan bli god med og treffe mål med?

(Forholdsvis enkle mål som bilhjul på 20 meters hold?)
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av AmundK Vis innlegg
Hmm, jeg ville ikke gått for den bua der om det er presisjonsskyting du er ute etter. Da ville jeg gått for en såkalt "recurve", ikke en compound. Eller muligens en langbue om du er ny med det og ikke villig til å slenge masse penger i det. Selv har jeg holdt på med bueskyting i 2 år og håper på å få solgt bua mi! Er gøy å holde på med, men kan være greit å drive med en kompis eller finne på noe morsomt med den. Blir fort litt kjedelig å stå og skyte på blink gang på gang.

Sjekk også lokalmiljøet om det er noe bueskytterklubb der, der kan du spørre om tips og kanskje få deg en billig bue

EDIT: Hvor mye penger er du villig til å legge i en bue?
Vis hele sitatet...
Mener du att en langbue er mer presis enn compound??
Happy Buddha
Du kan fint treffe mål på 20 meters hold med den der, det vi mente var at om du har tenkt til å begynne med det aktivt som en hobby og dra på stevner og slikt burde du heller gå for noe annet.
Smelter i munnen
Kjøtt's Avatar
Trådstarter
Sitat av AmundK Vis innlegg
EDIT: Hvor mye penger er du villig til å legge i en bue?
Vis hele sitatet...
Hvis det til legger jeg en tusenlapp eller litt mer. Men håper inderlig på å holde meg langt under 1000-lappen... :/
Happy Buddha
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Mener du att en langbue er mer presis enn compound??
Vis hele sitatet...
Nei, ikke nødvendigvis, men jeg har erfart at det er lettere å begynne med og det er stort sett en del billigere.
Smelter i munnen
Kjøtt's Avatar
Trådstarter
Sitat av AmundK Vis innlegg
Du kan fint treffe mål på 20 meters hold med den der, det vi mente var at om du har tenkt til å begynne med det aktivt som en hobby og dra på stevner og slikt burde du heller gå for noe annet.
Vis hele sitatet...
Åja. Nei, blir nok mer med venner.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Mener du att en langbue er mer presis enn compound??
Vis hele sitatet...
Det er den ikke, men det er mye kulere aa mestre langbuen. Da den er tung aa dra opp og vrien aa sikte med. + at man blir helt sykt sterk i armene hvis man holder paa en stund. Har en selv aa det anbefales.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Ta en titt på sidene jeg linket til..
Ola som driver tradbow er en veldig hyggelig og hjelpsom mann som kan finne en fin bue til deg, om det er tradisjonell bue du vil ha. Fryktelig mange flotte buer der. Jeg kjøpte min hos Ola.
Happy Buddha
Sitat av Kjøtt Vis innlegg
Hvis det til legger jeg en tusenlapp eller litt mer. Men håper inderlig på å holde meg langt under 1000-lappen... :/
Vis hele sitatet...
Anbefaler da en litt billig langbue, som den jeg linket til tidligere. Er en ganske "mykere" følelse du får da pilen forlater buen i forhold til en recurve bue av metall som jeg har skutt mye med. Er også mye lettere og billigere.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Det er den ikke, men det er mye kulere aa mestre langbuen. Da den er tung aa dra opp og vrien aa sikte med. + at man blir helt sykt sterk i armene hvis man holder paa en stund. Har en selv aa det anbefales.
Vis hele sitatet...
Har skutt masse med langbue, og har selv en tradisjonell recurve. 80pund
Happy Buddha
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Har skutt masse med langbue, og har selv en tradisjonell recurve. 80pund
Vis hele sitatet...
Jaha, har selv skutt mye med begge deler og kan si meg enig med personen du quotet. Man føler seg greit mye bedre med en langbue uten sikte enn en recurve med sikte, stabilisator, klikker og plunger!

EDIT: Hvor bor du TS? Jeg har selv en recurve bue og en del utstyr stående som bare venter på at jeg skal lage en annonse på finn. Du skal få alt til en tusenlapp. Er utstyr til litt under 5000. (Er dette lov?)
Sist endret av AmundK; 14. mai 2012 kl. 18:42.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Jeg har en tradisjonell recurve sier jeg, i tre, uten noe hjelpemiddel.
Mestrer du den, mestrer du alt!
Smelter i munnen
Kjøtt's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Ta en titt på sidene jeg linket til..
Ola som driver tradbow er en veldig hyggelig og hjelpsom mann som kan finne en fin bue til deg, om det er tradisjonell bue du vil ha. Fryktelig mange flotte buer der. Jeg kjøpte min hos Ola.
Vis hele sitatet...
Skal gjøre det.

Takk for alle svar, PSE Chief bue så jo ganske grei ut.

Sitat av AmundK Vis innlegg
Jaha, har selv skutt mye med begge deler og kan si meg enig med personen du quotet. Man føler seg greit mye bedre med en langbue uten sikte enn en recurve med sikte, stabilisator, klikker og plunger!

EDIT: Hvor bor du TS? Jeg har selv en recurve bue og en del utstyr stående som bare venter på at jeg skal lage en annonse på finn. Du skal få alt til en tusenlapp. Er utstyr til litt under 5000. (Er dette lov?)
Vis hele sitatet...
Bor i Akershus. Høres interessant ut.
Compound bue så treffer du en tennisball på 100m Har selv drevet aktivt med buesport tidligere, jeg gikk fra recurve å opp til compound siste årene jeg drev på.
Smelter i munnen
Kjøtt's Avatar
Trådstarter
Sitat av halsen89 Vis innlegg
Compound bue så treffer du en tennisball på 100m Har selv drevet aktivt med buesport tidligere, jeg gikk fra recurve å opp til compound siste årene jeg drev på.
Vis hele sitatet...
Jøss. Hadde dog tenkt meg en jeg kunne bevege meg med og skyte uten i sikte i evigheter først.

Men blir bue, driver å går igjennom forslag. Kom gjerne med mer
Vil anbefale ihvertfall denne. Jobber selv på XXL, og har snakket en del med en kar der som har ekstremt peil på buer. Om det er en mulighet for deg så kan du dra til Ski.. Der jobber det også en buefreak av en annen verden.
Har desverre ikke tid til å skrive så veldig utfyllende nå, men hadde IKKE gått for noe dårligere enn den jeg linka.. Micro Midas er den rimeligste ungdomsbua, men du trenger en del utstyr til denne, som f.eks sikte. Disse koster litt men skal love deg at det er verdt det
Vil anbefale deg å legge litt arbeid i å lage en bue selv, da det er litt kulere å ha en hjemmelaga bue. Hvis den funker da selvfølgelig.

Piler burde du helle kjøpe siden det er litt vanskeligere å lage bra, rette piler som har riktig vekt osv.
Ser etter det samme som TS, og har et spørsmål. Finnes det brukbare buer til under 1500kr? De på XXL er visst nok dårlig, og på tradbow.no er det eneste under 1500 rytterbuer og barnebuer(Noe som ikke er aktuelt på grunn av lengden.)
Noen som har testet å fiske med buer ? Tenkte mest på ferskvann.
Jeg anbefaler å skyte med tradisjonell pil og bue, mye mer feeling og "ekte" opplevelse, enn å skyte med sikter, vektstang og alt det skrotet der. Compound er for folk som ikke kan skyte.. ^^

Det er utrolig kult med bueskyting, det er noe som øker fokus- og konsentrasjonsevnen.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av Sinken Vis innlegg
Ser etter det samme som TS, og har et spørsmål. Finnes det brukbare buer til under 1500kr? De på XXL er visst nok dårlig, og på tradbow.no er det eneste under 1500 rytterbuer og barnebuer(Noe som ikke er aktuelt på grunn av lengden.)
Vis hele sitatet...
Rytterbuen på tradbow er helt nydelige.
Skyter veldig kjapt og presis!

Men om du skal ha en skikkelig bue bør du legge i litt penger i den.
Om du behandler den fint kan du ha den i mange går, en trebue slites ikke nevneverdig over tid.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Rytterbuen på tradbow er helt nydelige.
Skyter veldig kjapt og presis!

Men om du skal ha en skikkelig bue bør du legge i litt penger i den.
Om du behandler den fint kan du ha den i mange går, en trebue slites ikke nevneverdig over tid.
Vis hele sitatet...
Skyter nok maks noen dager i måneden, da jeg planlegger å ha den på hytten. Derfor er heller ikke kvalitet det viktigste.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Bare til koseskyting trenger du såklart ikke verdens dyreste bue.. En "sportsbutikk bue" kan jo funke deg, jeg har aldri sett noe på dem egentlig.
Ta en titt på buesport sine pakker, mye bra her.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Bare til koseskyting trenger du såklart ikke verdens dyreste bue.. En "sportsbutikk bue" kan jo funke deg, jeg har aldri sett noe på dem egentlig.
Ta en titt på buesport sine pakker, mye bra her.
Vis hele sitatet...
Den billigste er jo fortsatt 1.500.

Anyway, hvordan er det med lengden på buen i forhold til høyde, og trekkraft og slikt?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Buen bør passe din dralengde og sånn ja.. Det letteste er om du ringer leverandøren og spør litt der.
Ola fra Tradbow.no er guru på dette.
Happy Buddha
Sitat av t_ben Vis innlegg
Noen som har testet å fiske med buer ? Tenkte mest på ferskvann.
Vis hele sitatet...
Har tenkt på det! Har også hørt om folk som har gjort det, men det var riktignok i elvestrøk med mye fisk. Eneste er jo da (i elvestrøk) at pilene blir fort ødelagt av steiner. Også må du jo få fiskesnøret eller hvanå enn en bruker til å sitte.
Kjenner norgesmester i bueskyting. Han er 23 og bor her i Bærum. Kan hooke deg opp med han sikkert.
Happy Buddha
Sitat av Pope Vis innlegg
Kjenner norgesmester i bueskyting. Han er 23 og bor her i Bærum. Kan hooke deg opp med han sikkert.
Vis hele sitatet...
Er mange forskjellige "klasser", hvilken klasse er det snakk om?
Treneren min kom på andreplass i NM i trad, og kona kom på første. Er forsåvidt kvinner og menn adskilt, men litt morsomt for det.
Stakk innom XXL i dag og dro ut igjen med en micro midas 3. Dessverre hadde de ikke piler. Noen som vet hvor dette fåes kjøpt i fysisk butikk?
Sitat av Sinken Vis innlegg
Stakk innom XXL i dag og dro ut igjen med en micro midas 3. Dessverre hadde de ikke piler. Noen som vet hvor dette fåes kjøpt i fysisk butikk?
Vis hele sitatet...
Flink gutt haha

Kommer ann på hvor du bor.. I oslo har vi flere avdelinger, og er vell piler i alle butikkene. Ikke lyst til å si akkurat hvor jeg jobber, men vi har iallefall inne Send evt. PM så kan jeg hooke fet rabatt også =)
Sitat av elytsmoorhs Vis innlegg
Flink gutt haha

Kommer ann på hvor du bor.. I oslo har vi flere avdelinger, og er vell piler i alle butikkene. Ikke lyst til å si akkurat hvor jeg jobber, men vi har iallefall inne Send evt. PM så kan jeg hooke fet rabatt også =)
Vis hele sitatet...
Kjøpte piler i går, samt pilspisser som ikke fulgre med 1500 kr. I tillegg knakk en av pilene i to. Men tak for tilbudet.
Happy Buddha
Sitat av Sinken Vis innlegg
Kjøpte piler i går, samt pilspisser som ikke fulgre med 1500 kr. I tillegg knakk en av pilene i to. Men tak for tilbudet.
Vis hele sitatet...
1500 for hvor mange piler?
Pil og bue er knall gøy, jeg holder på å lage en bue nå.
Jeg kjøpte også nylig en :http://buesport.com/products/pakketi...ompound-cougar, og jeg må si, det er 4000 jeg har brukt.
Har hatt masse gøy med gutta i skogen og så går jeg på treninger.
Anbefales på det sterkeste!!
Sitat av AmundK Vis innlegg
1500 for hvor mange piler?
Vis hele sitatet...
1000 kr for 12 piler, 40kr per pilspiss.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg anbefaler å skyte med tradisjonell pil og bue, mye mer feeling og "ekte" opplevelse, enn å skyte med sikter, vektstang og alt det skrotet der. Compound er for folk som ikke kan skyte.. ^^

Det er utrolig kult med bueskyting, det er noe som øker fokus- og konsentrasjonsevnen.
Vis hele sitatet...
Å si at compound buer er for folk som ikke kan å skyte blir det samme som å si at jegere med kikkertsikte ikke kan å skyte, siden de må ha retikkel for å kunne levere dødelige skudd på lengre avstander.