Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2144
Noen som har tips til et bra fiskevann i Oslomarka når du ikke har bil? Kan godt ta kollektiv og gå litt. Eller sykkel, men sykkelen jeg har er ikke akkurat egnet for terreng så da må det bli gåing
Sitat av Gloss Vis innlegg
Noen som har tips til et bra fiskevann i Oslomarka når du ikke har bil? Kan godt ta kollektiv og gå litt. Eller sykkel, men sykkelen jeg har er ikke akkurat egnet for terreng så da må det bli gåing
Vis hele sitatet...
Sykle fra Movann stasjon innover til Tømte og da har du kalvsjøen og gørjene like ved, eller sykle fra skar til øyungen og gå til rottungen. Det er fine vann med lite folk.
Sist endret av Fraktalist; 1. august 2023 kl. 21:40.
Høres supert ut. Det med Movann stasjon og kalvsjøen tenkte jeg litt på
Sitat av Gloss Vis innlegg
Høres supert ut. Det med Movann stasjon og kalvsjøen tenkte jeg litt på
Vis hele sitatet...
Det er en litt tung tur inn skal sies, det er stort sett oppover fra movann og inn til tømte men fin grusvei å sykle på. Ikke langt å gå fra skogsbilveien, men de fineste plassene er i hjørnet lengst unna og det er ikke langt over til gørjene.
Fin tur, og sjeldent folk å treffe.
Enkelte tog stopper vel fortsatt på movann stasjon vil jeg tro, ellers kan man sykle gjennom maridalen.

God tur!
Sist endret av Fraktalist; 1. august 2023 kl. 21:57.
Sitat av Fraktalist Vis innlegg
Det er en litt tung tur inn skal sies, det er stort sett oppover fra movann og inn til tømte men fin grusvei å sykle på. Ikke langt å gå fra skogsbilveien, men de fineste plassene er i hjørnet lengst unna og det er ikke langt over til gørjene.
Fin tur, og sjeldent folk å treffe.
Enkelte tog stopper vel fortsatt på movann stasjon vil jeg tro, ellers kan man sykle gjennom maridalen.

God tur!
Vis hele sitatet...
Alle lokaltog stopper på Movatn. Det er bare Gjøvik-toget som ikke stopper der.
Maridalsvannet-er det mye fisk der?
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Maridalsvannet-er det mye fisk der?
Vis hele sitatet...
Er drikkevannsreserve så da er vel ikke fiske lov.
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Maridalsvannet-er det mye fisk der?
Vis hele sitatet...
Ja, det er bra med fisk der og mye kreps.
Men som nevnt ulovlig å fiske. det følges ganske bra med rundt der, så vær forsiktig om du skulle prøve deg.
Sitat av Fraktalist Vis innlegg
Ja, det er bra med fisk der og mye kreps.
Men som nevnt ulovlig å fiske. det følges ganske bra med rundt der, så vær forsiktig om du skulle prøve deg.
Vis hele sitatet...
Så en wikiepediartikel at Oslo kommune skulle revurdere fiskeforbudet der-men den var vel fra 2012. Fiske kan jo ikke forurense noe særlig.
Lutvannet er tilgjengelig Husker ikke hvilken bane (Linje 2?) Muligheter for stor ørret. Meget god matfisk
Nøklevannet (Linje 3)
Sist endret av vindaloo; 2. august 2023 kl. 09:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Lutvannet er tilgjengelig Husker ikke hvilken bane (Linje 2?) Muligheter for stor ørret. Meget god matfisk
Nøklevannet (Linje 3)
Vis hele sitatet...
Til Lutvann tar du buss 69 fra Haugerud tbane eller Tveita Tbane. Går en gang i timen på dagtid. Ellers er det en god spasertur fra Trosterud Tbane. Alle på linje 2. Nøklevann når du også best med buss, linjene 76 og 79. Holdeplass: Østmarkveien. Sydlige delen av vannet er nok kortest fra Bøler, Tbane 3.
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Så en wikiepediartikel at Oslo kommune skulle revurdere fiskeforbudet der-men den var vel fra 2012. Fiske kan jo ikke forurense noe særlig.
Vis hele sitatet...
Fiske for seg selv er ikke problemet, det er folka som bedriver hobbyen som er problemet. Pisser og driter i vannet, kaster søppel og bål nedi, søppel som ligger igjen osv.

Elsker å fiske, men ikke alle er like flinke til å behandle naturen riktig.
Sist endret av Vasken; 2. august 2023 kl. 16:54.
Et friskt fiskevann er et som er i god balanse,
og der det tas ut nok til at deler av bestanden
kan vokse seg store og det ikke bare blir mye
småfisk som deler på vannvolum, næring og plass,
men ikke så mye at vekstgrunnlaget forsvinner.
-
"Vasken" kommer med et godt poeng her.
Folk som vil bruke naturen fritt, og høste fra den,
som gjensidig behøves, må trå litt varsomt og med
respekt for det vidunder vi vandrer i og minimum ta
med eget søppel å skrot hjem etter endt besøk.
-
Lufter ut med litt humor på trådens tema og Lutvann.
" hvis folk dumper for mye bålmateriale og kull i vannet
her, kan vi risikere at fisken kommer opp ferdig lutet "
-
Go tur, og skitt fiske i beste mening :- )
Sist endret av herognå; 2. august 2023 kl. 21:38.
Ble en tur til Øyungen og Rottungen
Dårlig med fisk, men fin tur og fikk tatt
noen blider jeg ble fornøyd med. Et kjapt bad og en liten øl ble det også
Som jeg selvfølgelig tok med hjem

Sist endret av Gloss; 2. august 2023 kl. 22:20.
@ Gloss: kjenner igjen den klokken på bryggen (fint bilde) fra de dager jeg dykket aktivt,
og hadde en sånn. Driver du å snorkler, gjerne på noe flytende eller i drakt, når du finner
ny strand og nye vann å utforske ?
Jeg ville gått litt lengre nord i marka enn til Rottungen, både Rottungen og Øyungen er små vann som har ganske mye trafikk. Hvis du heller går av bussen ved Hammeren (rett før Skar) så kan du sykle på veldig fine grusveier innover til Helgeren og Bjørnsjøen. På Helgeren ligger det mange kanoer som virker å være litt fritt frem å bruke bare du har med deg en åre. Jeg har møtt mange som fikser fra kano på Helgeren og de har fått masse fin fisk. Det er også masse sopp i området rundt vannet. Fint å ta turen innom Kikut og Ullevålseter for en vaffel.
Kano er ikke dumt nå som jeg brakk tuppen av stanga :/
Sitat av Gloss Vis innlegg
Kano er ikke dumt nå som jeg brakk tuppen av stanga :/
Vis hele sitatet...
Stanga kan de fikse på en god sportsbutikk som selger fiskeutstyr. Jeg fikk ordna ny tupp på min for ett par år siden, veldig billig
Sitat av herognå Vis innlegg
@ Gloss: kjenner igjen den klokken på bryggen (fint bilde) fra de dager jeg dykket aktivt,
og hadde en sånn. Driver du å snorkler, gjerne på noe flytende eller i drakt, når du finner
ny strand og nye vann å utforske ?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg er nok ingen snorkler. Kun kjappe dukkerter når temperaturen er som den er nå

Hvordan er det forresten med Skjærsjøen, lov å fiske der?
Renner ut i Maridalsvannet
Sist endret av Gloss; 3. august 2023 kl. 10:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er ikke meg kjent noe forbud mot hverken å fiske eller bade i Skjærsjøen eller noen av de andre vannene som renner inn i Maridalsvannet. Det er en liten spasertur fra Hammeren. Et annet tips er å ta toget til Hakadal og gå/sykle fra stasjonen til Elvannet, Langvann eller Trehjørningen. Det er skikkelig fine områder og passer perfekt for en overnattingstur også. Fine grusveier innover siden det er oppdammet og de trenger tilgang til dem. Du kan faktisk gå helt fra Hakadal til Hammeren på grusvei.
Her er et knipe andre bilder jeg ble ganske fornøyd med. Lekte meg ND filteret i går
Litt rask redigering. Kan jobbe litt mer med dem
https://flic.kr/s/aHBqjAPKWg
Gi gjerne kritikk
Sist endret av Gloss; 3. august 2023 kl. 20:42.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Det er ikke meg kjent noe forbud mot hverken å fiske eller bade i Skjærsjøen eller noen av de andre vannene som renner inn i Maridalsvannet. Det er en liten spasertur fra Hammeren. Et annet tips er å ta toget til Hakadal og gå/sykle fra stasjonen til Elvannet, Langvann eller Trehjørningen. Det er skikkelig fine områder og passer perfekt for en overnattingstur også. Fine grusveier innover siden det er oppdammet og de trenger tilgang til dem. Du kan faktisk gå helt fra Hakadal til Hammeren på grusvei.
Vis hele sitatet...
Det er forbudt å fiske i skjærsjøen pga dreneringen til maridalsvannet.
https://snl.no/Skjersj%C3%B8en_-_Oslo