Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1904
Jeg holder nå på med å lage en personlig hjemmeside og finner ikke helt ut hvilke jeg farger jeg skal ha på siden.
Jeg vil helst ha litt lyse farger eller ikke alt for mørkt hvertfall

Hvilke farger synes dere hadde passet/vært behaglig for øyet?
Jeg har lagt ved et bilde så dere kan se "siden".
Siden er midtstilt hvis ikke dere ser det på grunn av de lyse fargene

Ikke gi kritikk på den nåværende siden, for jeg har bare tatt farger på den for øyeblikket for at dere skal klare å lese teksten liksom

Håper på fine fargegleder.

Edit: Hvordan legger man til bilde forresten?
Sist endret av BigMac; 20. juni 2005 kl. 18:59.
Skal du bruke 3-4 farger, så kan du bruke ittens fargesirkel å finne en fin farge-klang.

Du gjør: Lager sirkel, lager trekant + firkant.
Så setter du trekanten eller firkanten i midten og bruker dem du syntes passer deg best.


Fargene trenger ikke å være rene som slik de vises, du kan brekke fargene ettersom var du ønsker.

Noen ganger blir det fint, andre ganger passer det ikke fullt så bra.
Trådstarter
50 0
Det har jeg faktisk prøvd i dag
Fikk liksom ingenting til å stemme.
Trenger litt hjelp på vei på en måte.
Hva var det du ikke fikk til?

Du bare setter sammen de fargene som kantene peker på.
Trådstarter
50 0
Bare glem det
Noe du i hvertfall ikke må ha er [COLOR=Lime]slik farge som denne![/COLOR]

Det er så sykt stressende å lese.... Good Luck!
Tips jeg holder meg til:

* Bare bruke websikre farger. Det gjør det lettere å prøve seg fram siden alternativene blir litt færre og sida blir litt mer kompatibel. Dessuten finner du mer enn en nok blant disse.

* Jeg liker å bruke 2-3 toner av samme farge fremfor 2-3 forskjellige farger. Det gjør helhetsinntrykket for siden roligere.

* Ikke motstå fristelsen å bruke for mange farger. 3-4 bør være maks, og det er inkludert bakgrunnsfargen.

* Ha god kontrast, spesielt mellom farger som skal grense mot hverandre, for lite kontrast blir anstrengende for øynene. I verste fall kan tekst som ser fin ut på LCD bli uleselig på en litt dårlig CRT skjerm.

Når jeg skal fargesette designene mine har jeg litt klosser og tekst i hvert sine lag i Photoshop og leker med med lageffekten "color" for å teste fargekombinasjonene i praksis. Det gjør det relativt kjapt å prøve ut kombinasjoner.
Trådstarter
50 0
Sitat av fuzzy76
* Jeg liker å bruke 2-3 toner av samme farge fremfor 2-3 forskjellige farger. Det gjør helhetsinntrykket for siden roligere.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er mye behaligere å se på når det er forskjellige toner istedet for forskjellige farger.
Men jeg finner liksom ikke ut hva slags farger jeg skal ha
http://colorblender.com/

kanskje den siden kan hjelpe deg litt?
Et off-topic spørsmål: Websikker farge = RGB?
Sitat av reagol
Et off-topic spørsmål: Websikker farge = RGB?
Vis hele sitatet...
Ja, stemmer nok det
Ikke helt... RGB er et fargesystem med (et teoretisk, avhengig av presisjonen) uendelig antall farger. Websikre farger derimot er en fast palett på 216 farger som er garantert tilgjengelig på alle maskiner med 256 fargers oppløsning eller høyere. De er bygget opp ved at hver fargekomponent (R, G eller B) bare kan ha en av verdiene 00, 33, 66, 99, CC eller FF. I praksis tilsvarer dette 7,5 bits fargeoppløsning.

En annen grunn til å velge disse for store flater i grafikk (bakgrunn, hovedfarge i logo osv) er at man slipper rastrering (dithering) på maskiner med lav fargeoppløsning. Dvs at nettleseren bruker et prikkmønster for å etterligne farger som den ikke finner i paletten sin.

Oversikt over fargene finner du her:
http://www.google.com/search?q=websa...utf-8&oe=utf-8

En av de fine tingene med paletten i Photoshop er at du kan få den til å vise kun websikre farger. Anbefales når man velger grunnfargene sine.
Sist endret av fuzzy76; 21. juni 2005 kl. 16:23.
gå til jotun.no -> meny:male inne -> farger og ideer -> finn din farge
Vil påstå at det vanligvis gjør seg godt med litt kontraster på en side også, gjerne komplementærfarger eller noe i nærheten, ting blir lett så utrolig blasst og kjedelig dersom man holder seg til fargeskjemaer som kun baserer seg på nyanser.