Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1939
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
I løpet av et par øvingstimer i dag rotet jeg sammen en virtuell linjal.
Siden Visual Studio også er en del av det obligatoriske, er denne skrevet i c#, Visual Studio 2008. Noe jeg ikke er særlig godt kjent med.. Det er vel omtrent første gangen jeg bruker det
Denne er da også avhengig av .NET rammeverket i den o'store versjon nummer to.
http://www.microsoft.com/downloads/d...displaylang=en

Om du skulle ha lyst å prøve det finnes det her:
http://prosjektet.net/ruler/Ruler.exe

Dobbelklikk for å rotere
Høyreklikk for context menu
Klikk, dra og slipp på den korte siden for å resize.
Klikk, da og slipp midt på linjalen for å flytte

Dette var igrunn bare en øving for å bruke paint-metoder, men jeg prøvde å lage noe mer spennende enn rundinger og rektangler. Jeg skal legge ut source om noen er interessert, men foreløpig er hele greia et rimelig greit rot.



Jeg kommer ikke til å gjøre noe mer med denne, men kom gjerne med tilbakemeldinger. Jeg kommer muligens til å lage en ny versjon som ikke avhenger av .NET rammeverket, og selvfølgelig noe forbedret.

Jeg vet at den resizer seg automagisk til 200px om man minimerer. Dette skjer på grunn av måten resizingen foregår.
Den skal egentlig vise en strek på 10px annenhver piksel, en strek på 15px hvert tiende, og en på 20px hver tyvende, men jeg ser jeg har rotet til en loop.
Musepekerne for de forskjellige områdene oppfører seg også noe anerledes en først tenkt.
Sist endret av z0p; 16. april 2008 kl. 20:15.
Sikkerhetsklarert
jøss, den var genial!

Får vi se noe kode eller?
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Trådstarter
Det skal jeg vel få ordna i løpet av mårradagen.Den er ikke noe å vise frem for øyeblikket
Akkurat hva er det den måler?
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Trådstarter
piksler. Som man også kan regne om til centimeter eller tommer ved å dele på dpi. Noe jeg ikke har gjort tho
Om det er bruksområdet du tenker på, kan dette være et nyttig verktøy for folk som driver med design. Nå er ikke denne såpass gjennomført at den vil fungere til daglig bruk.
Man vil også gjerne ha med prosent av skjermstørrelsen i noen tilfeller. Dette kan være nyttig for et kjapt overblikk i bl.a. webdesign.