Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1935
Jeg har ikke noe sterk mening om dette, jeg er mest nyskjerrig.

Jeg legger merke til at flere i freakforum sine tråder bruker "hen" som valgt pronomen når de svarer på tråder der det innledningsvis ble referert til "han", eller "hun". Det er ikke noe og gå fra hengslende for. Jeg mener det er bra samfunnet respekter at det finnes flere en to kjønn. Samtidig føler jeg at at identitetspolitikk og "politisk korrekt kjønnskamp"kansje provoserer meg litt.

Jeg vet ikke hvorfor, om det er hjernens ønske om å sette mennesket i en slags bås. Eller om jeg selv ikke følger med i tiden og burde endre meg.

Har dere freaks noen tanker om dette? Er det kjønnskampen som har gått litt for langt, eller burde flere bøker skrives om igjenn der hen som pronomen burde brukes mer? Jeg vil gjerne høre flere her inne sine meninger.
Sist endret av aldarico; 16. mars 2024 kl. 14:44.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Føler ofte det er brukt for å skjule kjønnet på personen man omtaler. Vanskelig å holde seg konsekvent da virker det som siden mange glipper etterhvert. Har ingen mening eller kunnskap til å uttale meg om en oppfattet kjønnskamp. Men.. du har ingen sterk mening, selv når det provoserer deg? Just asking questions ass
Sist endret av Bothrops; 16. mars 2024 kl. 14:52.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
"Hen" er en måte å ikke ta stilling til vedkommendes kjønn, etter modell fra finsk hän. Du bruker det når du ikke vet, eller ikke vil oppgi han/hun, eller ingen av dem passer.

Eller var ikke spørsmålet i tittelen poenget likevel..?
Når skal man skrive hen som kjønnspronomen?
Vis hele sitatet...
Bruk av ordet "hen" og betydningen av dette finner man rask ved å google det - og det vet du godt.

Det er ingen grunn til noen klumsete dans rundt grøten her.
Hvis det er noe du vil si så si det.
Trådstarter
Sitat av Knask Vis innlegg
Bruk av ordet "hen" og betydningen av dette finner man rask ved å google det - og det vet du godt.

Det er ingen grunn til noen klumsete dans rundt grøten her.
Hvis det er noe du vil si så si det.
Vis hele sitatet...
Jeg kunne sikkert google det frem. Jeg føler ikke jeg går rundt grøten. Jeg vet oppriktig ikke helt hva jeg mener om det med identitetskrisen i norsk ordforåd, om det er en bra ting, eller om det går for langt. Det selv om det er litt provoserende det jeg hører om kjønnsforvirring i norske skolebøker.

Samtidig så skal selvsagt de som er født i feil kropp få identifisere seg i det kjønnet de føler seg hjemme i.

Sitat av robhol Vis innlegg
"Hen" er en måte å ikke ta stilling til vedkommendes kjønn, etter modell fra finsk hän. Du bruker det når du ikke vet, eller ikke vil oppgi han/hun, eller ingen av dem passer.

Eller var ikke spørsmålet i tittelen poenget likevel..?
Vis hele sitatet...
Takk for god info. Jeg forsto eller ikke hva du mente med at spørsmålet ikke var tittelen i poengen.
Sist endret av aldarico; 16. mars 2024 kl. 16:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Den debatten her har jo tatt helt av. Og det er løgn hvis du for første gang møter en person at du definerer om det er snakk om noen mann eller en kvinne. De som absolutt må bruke "hen" ser jeg heller at de gjør det av respekt for personen, men innerst inne så tenker vi på personen som han eller hun. Jeg mener, come on...
Hvem er "vi"?
Trodde hen var når du ikke ville røpe kjønn på forumet bare, si han hun du om du er usikker på kjønnet til noen..........
2pac alive in serbia
Hen brukes når man enten ikke vet kjønnet på personen/en teoretisk person, eller når man ønsker å skrive han/hun på en kjønnsnøytral måte. Det kan være nøytralt eller politisk ladet, ut ifra hvem som bruker det og hvordan det brukes.
Det funker også hvis man ønsker å anonymisere personen i f.eks. et nettforum. Fordi det er dessverre mange som personangriper eller kommer med teorier pga personens kjønn som f.eks. «Å, hun har sikkert mensen!» eller «slutt med manplaining!». Selv om jeg er CIS føler jeg at det er mye enklere å diskutere saklig hvis jeg unngår å nevne kjønn (eller personens bakgrunn) med mindre om det er relevant for saken. Da omtaler jeg ofte personen uten å si «han» eller «hun». Det har ingenting med regnbuen å gjøre.
Sist endret av marsboer; 17. mars 2024 kl. 09:50.
Før sa man "han eller hun". Det er mye enklere å si hen.
Sitat av aldarico Vis innlegg
Det selv om det er litt provoserende det jeg hører om kjønnsforvirring i norske skolebøker.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med dette? Er det noen spesifikke saker det er snakk om?

Så lenge det er store forskjeller på behandlig av forskjellige kjønn/kjønssutrykk kan man jo ikke si at "kjønnskampen" har gått for langt. Det er null positivt i å ikke jobbe videre for et mer inkluderende samfunn.
Sitat av MadameFraulein Vis innlegg

Så lenge det er store forskjeller på behandlig av forskjellige kjønn/kjønssutrykk kan man jo ikke si at "kjønnskampen" har gått for langt. Det er null positivt i å ikke jobbe videre for et mer inkluderende samfunn.
Vis hele sitatet...
At alle skal behandles med respekt og likeverd er det ingen med vettet i behold som bestrider heller.

Problemet er den fanatiske heiagjengen som gir sin uforbeholdne støtte til idioti hinsides all fornuft og lener seg på sin moralske krykke når de oppfører seg som drittsekker, og får støtte for det.
Det har sklidd litt ut ja.
Det er et ord jeg aldri har brukt eller kommer til å bruke.
Trådstarter
Sitat av MadameFraulein Vis innlegg
Hva mener du med dette? Er det noen spesifikke saker det er snakk om?

Så lenge det er store forskjeller på behandlig av forskjellige kjønn/kjønssutrykk kan man jo ikke si at "kjønnskampen" har gått for langt. Det er null positivt i å ikke jobbe videre for et mer inkluderende samfunn.
Vis hele sitatet...

Så veldig provosert blir jeg ikke. Det jeg observerer i samtiden er to polariserende krefter som preger debatt-klimaet. Det som defineres som ytre høyre og ytre venstre.

Jeg tror begge disse ytre polene har noen fragmenter av sannhet i seg, men med store fellestrekk som at de mangler nyanser og speiler hverandres motsetninger.

Kjønnskampen har gjort mye for samfunnet siden feminismens inntok på 70-tallet. Jeg tviler heller ikke på at det fremdeles er mange kamper som må vinnes for likestilling hos både menn og kvinner.

Men samtidig er neppe verden tjent med "en gå på en eggeskall kultur".Et eksempel er det at språkrådet skriver om flere av bøkene til Roald Dahl fordi ord og setninger brukt i daværende samtid kan fornerme noen osv. Det blir så mange hensyn å ta til slutt at diskrimineringsvernet risikerer og bli en parodi.


Jeg har ikke satt meg inn i alle kommende endringer, men forstått rett så jobbes det for et mer kjønnsnøytralt språk i skolebøkene. Og alt peker i retning av at det vil virke mot sin hensikt dersom det går for langt. Det selv om at det i nåtid nesten er utenkelig at det på 70-tallet en gang var forbudt mot homofili.
Mann eller kvinne. Noe annet er biologisk usant, med noen få unntak hvor en kan snakke om intetkjønn. Men intetkjønn er ikke et eget kjønn pr definisjon. Hen er et psykiatrisk påfunn etter min mening. Og mange andres...
Selv bruker jeg "hen" på forumet her om kjønnet ikke er viktig for temaet, jeg vil anonymisere personen litt eller rett og slett om personen ønsker å bli kalt det selv. Er ikke verre enn det
Sitat av Petruz Vis innlegg
Selv bruker jeg "hen" på forumet her om kjønnet ikke er viktig for temaet, jeg vil anonymisere personen litt eller rett og slett om personen ønsker å bli kalt det selv. Er ikke verre enn det
Vis hele sitatet...
Kunne ikke skrevet det bedre selv!
Sist endret av Dr.Kvams; 18. mars 2024 kl. 02:15.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av steinbukk100 Vis innlegg
Mann eller kvinne. Noe annet er biologisk usant, med noen få unntak hvor en kan snakke om intetkjønn. Men intetkjønn er ikke et eget kjønn pr definisjon. Hen er et psykiatrisk påfunn etter min mening. Og mange andres...
Vis hele sitatet...
Helt riktig. KjønnsIDENTITET (imotsetning til biologisk kjønn) er et tenkt konsept. På samme måte som nasjonalsk identitet ikke er et genetisk men et tenkt konsept.
Sist endret av nso; 18. mars 2024 kl. 15:35.
Psykisk ustabil
Sitat av Opponent Vis innlegg
Det er et ord jeg aldri har brukt eller kommer til å bruke.
Vis hele sitatet...
Samme her, det knyter seg i magen hver gang jeg bruker ordet. Da sletter jeg det jeg har skrevet og omformulerer slik at kjønnsord ikke blir nødvendig i det hele tatt.
Jeg er vel den som for mest pes her for å være transfobisk (fordi jeg mener kidsa burde bli holdt unna behandling) . Men selv jeg skriver hen. Sier det ikke da om ikke jeg blir bedt om det.
Sist endret av Astro Man; 19. mars 2024 kl. 10:10.