Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1901
Jeg har ett problem med at jeg ikke får utnyttet mer enn 3.99gb av de 8gb med ram som jeg har i pcen. i følge windows har jeg 8gb (Tilgjengelig: 3.99)

sjekket også med dxdiag, her står det at jeg har 8gb
og CPU-Z, her er det også 8gb.

I BIOS står det at jeg bare har 4gb tilgjengelig.
Har også sjekket ut avanserte oppstartsinstillinger, her ser det slik ut.
http://grab.by/mgl6

Er det noen andre her som har opplevd lignende problemer, og som har funnet ut av det?

Tilleggsinfo, slik ser det ut ifølge recource manager:
http://grab.by/mglg
Sist endret av baalsjit; 5. mai 2013 kl. 22:52.
Det er fordi du har slettet noe og det ligger i papirkurven. Tøm papirkurven din
Er du sikker på at du har 64 bit OS?
Tror du missforstår. han snakker om minnet, ikke hdd
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Installer 64bit Windows.
Du trenger 64-bits Windows for å utnytte over 4GB med minne..
Trådstarter
5 0
Det er også verdt å nevne at du kun får utnytte 3 gig med 32bit os, så det er ikke problemet
Har du nyeste BIOS-oppdatering?
Sitat av baalsjit Vis innlegg
Det er også verdt å nevne at du kun får utnytte 3 gig med 32bit os, så det er ikke problemet
Vis hele sitatet...
Du kan få 4GB minne på 32bit OS, det er inkludert videominne.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Du kan få 4GB minne på 32bit OS, det er inkludert videominne.
Vis hele sitatet...
Uansett, han har sagt han har 64bit, og det ser man også i prosesslisten, siden det kjøres 64bits programvare.

Er alle RAMene identiske, og i hvilke slots er de plassert?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sjekk extended memory Mapping i bios og verifiser at ingen limit er satt i msconfig.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Sjekk extended memory Mapping i bios og verifiser at ingen limit er satt i msconfig.
Vis hele sitatet...
Hvis du sjekker screenshot n1 ser du at det ikke er noen limit i msconfig.

Dette er ihvertfall en vanlig feil med 2 typer RAM som ikke passer sammen.

Siterer også denne; http://superuser.com/questions/56157...d-in-windows-7

Turns out that the installed RAM was in an unsupported config -- On this machine, if you install 2GB chips, they have to be installed in triple, as referenced here (pdf).

Its interesting to note that Windows saw the memory, but it was rendered not usable and marked as "hardware reserved".
Vis hele sitatet...
Sist endret av MrCryptical; 5. mai 2013 kl. 23:22.
Trådstarter
5 0
ja alle 4 brikkene er identiske og av typen crucial 2gb 1600mhz

har lest om andre som har hatt samme problemet, og av det jeg har funnet ut så hjelper det ikke med en oppdatering av BIOS. Jeg har da heller ikke funnet løsninger i de forumene, som løser problemet, og derfor lagde jeg min egen tråd.

Er uansett takknemlig for alle tips jeg kan få
Prøvd å ta ut to av brikkene og starte opp med kun 2 brikker, slå av maskinen, sette minnebrikkene inn igjen for så å starte maskinen på nytt?

Huk av på maksimal minnestørrelse

Prøv det så skal vi se om du ikke får 8gb tilgjengelig med minne
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hvis overnevnte ikke hjelper så er det fint om du nevner hvilket hovedkort du har.
Trådstarter
5 0
Ja hovedkortet mitt er ett ASUS P7P55D E-PRO


Prøvde nettop å kun bruke 2 rambrikker, satte de e a1 og b1, fikk da oppgitt at jeg hadde 4gig (1.99gig tilgjengelig)

Startet så maskinen på nytt og registrerer nå nok en gang at det er 8 gig med 3.99 tilgjengelig.

Prøver nå å huke av for maksimal minnestørrelse, den ble automatisk satt til 8 gig, så får håpe det ordner seg når maskinen starter på nytt.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Samtlige BIOSversjoner forteller at de har fikset BIOS-compatibility issues iallefall, så er nok ikke dumt å sjekke om du har 1703 installert.

Sjekk også memory remapfunksjonen i BIOS.

Trådstarter
5 0
Da har jeg oppgradert til siste versjon av BIOS, kan informere om at jeg nå har presist 4gig ram tilgjengelig av 8, så det er jo definitivt fremgang fra 3.99gig.
http://grab.by/mgx0
Memory remap dukket endelig opp, den sto som enabled, virket ikke som det var særlig med endringsmuligheter der.
Får prøve videre i morgen men nå tror jeg strengt tatt at det er på tide å sove...eksamen i morgen(idag)
Detekteres og testes minnet rett med minnetest programmer som Memtest86+?
Hvis du holder på å gå tom for ting å prøve:

Ta ut brikkene, vask både dem og socketene med rensevæske.. og sett dem godt på plass igjen.

.. hvis det er delvis kontakt kan enheter noen ganger detekteres og virke som de fungerer, men oppføre seg merkelig så fort man begynner å forsøke å bruke dem.. skjer ikke ofte, men fortsatt verdt å prøve.