Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  124 11848
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Jeg har skrevet en del innlegg som kan tyde på at jeg faktisk er imot hjemme produksjon av mat. Det er jeg ikke, men jeg tror at for mye statlig støtte fører til ineffektivitet. Derfor er jeg imot bøndene sitt krav om 2,2milliarder. Jeg er også imot streiken til bøndene og den måten de gjør det på. Det å prøve å skape kaos, med å kjøre med traktorer i rush tid på høyt trafikerte veier, og generellt oppføre de seg som noen dritt unger. Dette bør ikke samfunnet gi etter for. Jeg er også enig i mye av det du skriver her bobbo. Men jeg er uenig med disse tingene.

Punkt 2 om etikk er et greit poeng, men det er ikke så relevant i denne sammenhengen. Siden hvis vi åpner for import vil det meste komme fra EU og ikke de landene hvor det er størst mat mangel. Det største problemet for de landene med mat mangel er økologisk mat og bio disel. Dette er skapt høyere kornpriser i en global skala. Det at 5 millioner mer mennesker trenger mat vil ikke gi noe nevne verdig utslag på kornprisen EU har idag.

Punkt 3 om miljø er ikke godt nok tenkt gjennom. Forskjellen på å lage mat og å importere mat er nok ikke det som gir størst utslag på Co2 utslippene. Hvis man skal bruke miljøet som argument så kunne man bare importert all mat og brukt pengene man fikk til å bygge ut vannkraft i Kina. Dette ville gjort mer for miljøet på en global skala.
Vis hele sitatet...
Enig. Jeg listet bare opp argumentene jeg visste om. 90% av grunnen for at vi bør produserer mat, er for meg sikkerhet mot fremtidig matmangel. Jeg tror konsekvensene av at noe slikt skulle skje, er større enn den lave risikoen (på kort sikt) og prisen det koster. De siste 10% er hovedsaklig at jeg ønsker at Norge skal være et land med landbruk/bønder.

Tross dette, tror jeg det kunne vært gjort mye for å effektivisere landbruket. Selvberging betyr bare å ha nok mat, ikke å ha allverdens variert mat. Vi kan spesialisere oss på det vi er konkurransedyktige på, og eksportere med gevinst. Et stort problem i Norge er (og har lenge vært) at brukene er for små til å drive effektivt. Jeg har ingen god løsning på problemet.

Det skal nevnes at jeg delvis komme fra småbruk, og er ikke helt nøytral i saken. Men denne gården tjener ikke penger, tross subsidier. Det sier litt om hvor ineffektivt landbruket her er.
Bøndene tjener for dårlig. Se hva som har tjent seg rik, det er Reitan og gjengen!
Sitat av let100 Vis innlegg
Bøndene tjener for dårlig. Se hva som har tjent seg rik, det er Reitan og gjengen!
Vis hele sitatet...
Du kan ikke sammenlikne bønder og multimillionær-konsern bare fordi begge driver med mat.
:(){ :|:& };:
trond89's Avatar
Skulle likt å se den samme debatten rundt subsidiering av journalister:

http://stavrum.nettavisen.no/?p=5044
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Det at vi (bønder) vil ha større subsidier går litt på det at matvarekjedene betaler oss dårlig for råvarer, og vil ikke gi mer for kjøperne klager da over at maten blir så dyr. Vi trenger rett og slett pengene, både drivstoff, bil/traktordeler og servic koster mer nå. Skal vi drive med gårdsdrift er vi avhengig av traktor, som er avhengig av drivstoff, og når drivstoffprisene øker tjerner vi mindre. Skal vi fikse noe elektrisk i et hus må vi ha en elektriker på besøk, og de vil ha mer og mer penger i timen for hvert år som går. Må også nevne at gjødselprisene har skutt i været de siste årene!
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner at bønder trenger penger, ikke misforstå meg. Men priser på elektriker, drivstoff, råvarer og service på maskiner øker for alle andre industrier også, dette gjelder ikke bare for bønder.
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Jeg skjønner at bønder trenger penger, ikke misforstå meg. Men priser på elektriker, drivstoff, råvarer og service på maskiner øker for alle andre industrier også, dette gjelder ikke bare for bønder.
Vis hele sitatet...
Poenget er jo at bøndene tjener mindre penger enn de andre industriene.
Sitat av let100 Vis innlegg
Bøndene tjener for dårlig. Se hva som har tjent seg rik, det er Reitan og gjengen!
Vis hele sitatet...
Reitan og "gjengen" legger ikke mange prosent på matvarene og de er ikke grunnen til at matvareprisene er høye. de fleste varer legger de opptil en krone på, men det blir mye når de selger noen millioner i uka.
Vet ikke om dette har blitt postet før, men jeg prøver!

I 1985 fikk bonden betalt 2,85 kr/l melk. I butikken kostet en liter kr 5,79.
I 2010 fikk bonden betalt 4,43 kr/l melk. I butikken kostet en liter kr 15,11.

I 1985 fikk bonden betalt kr 30,65 per kilo storfekjøtt. I butikken kostet kjøttet kr 90,13 per kilo.
I 2010 fikk bonden betalt kr 33,38 per kilo storfekjøtt. I butikken kostet kjøttet kr 187,68 per kilo.

Så som du ser, bonden tjener drit fett, òg staten tar nesten ingenting av kaka! Eller......?
Sitat av Lovegame Vis innlegg
Poenget er jo at bøndene tjener mindre penger enn de andre industriene.
Vis hele sitatet...
Så hvis det er poenget, hvorfor peke på det åpenlyse?
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Så hvis det er poenget, hvorfor peke på det åpenlyse?
Vis hele sitatet...
For å gjøre deg klar over det.
Sitat av Lovegame Vis innlegg
For å gjøre deg klar over det.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg mener at han skulle påpeke hvordan gårdsdrift/"bonderi" spesifikt har blitt dyrere ved å peke på forskjellige utgiftsposter for å bevise det, og det velger jeg å tro frem til han selv påstår noe annet. Man pleier vanligvis ikke bevise at noen tjener mindre ved å vise til større utgifter, det er ingen direkte sammenheng. Tror vi lar GreenRay svare for seg selv....
Sitat av Lovegame Vis innlegg
For å gjøre deg klar over det.
Vis hele sitatet...
Det du sier stemmer, men veldig mange kornbønner jobber ikke mer en 6uker i året, så da er det ganske bra. De bøndene som driver i stor stil som f.eks Sundby som var en av Norges ledende grisebønder tjener seg rike. Veldig mange bønder sitter også på kjempe verdier i tomter osv. Så alt i alt er det å være bonde en ganske lett affære. Er jo heller ikke riktig at noen skal kunne få ett levebrød ut av 15kuer, det er bare latterlig og ineffektivt. Skal vi ha bønder bør vi satse på store gårder da dette er billigere og mer effektivt... Og da vil også bøndene tjene mye mer.
Sitat av sluch2k Vis innlegg
Vet ikke om dette har blitt postet før, men jeg prøver!

I 1985 fikk bonden betalt 2,85 kr/l melk. I butikken kostet en liter kr 5,79.
I 2010 fikk bonden betalt 4,43 kr/l melk. I butikken kostet en liter kr 15,11.

I 1985 fikk bonden betalt kr 30,65 per kilo storfekjøtt. I butikken kostet kjøttet kr 90,13 per kilo.
I 2010 fikk bonden betalt kr 33,38 per kilo storfekjøtt. I butikken kostet kjøttet kr 187,68 per kilo.

Så som du ser, bonden tjener drit fett, òg staten tar nesten ingenting av kaka! Eller......?
Vis hele sitatet...

du vet at det er TINE som tjener penga , og tine er eid av BØNDA ..
Tine eier igjen også Fjordland (51%)
Diplom is 100%
Opplysningskontoret for Meieriprodukter 50%
http://www.tine.no/om-tine/om-tine-gruppa/styring-og-ledelse/_image/276544.jpg?_encoded=2f66666666666678302f35382f3b29313035286874646977656c616373&_ts=1374b616cc6


samme er det med Gilde/Prior (Nortura)
de eier fjordland 38,86% (tine har 51%)

http://www.nortura.no/getfile.php/Nortura/Filer/eierorganisering_fig.gif


våre kjære bønder eier også 100% Felleskjøpet



være bønder EIER selv sine leverandører av for og sine foredlere av maten og kontrollerer ALLE ledd i produksjon selv.... og de klager på at det er så mange ledd kjøttet skal igjennom som gjør at prisen på norsk kjøtt er så høy

de eier slakteriene selv , møllene som tar imot kornet .... de eier ALLE ledd

dette er bondemafian våres
Støtteb bøndene. Vil heller at det blir noen ekstra slanter sendt i bøndenes retning og primærnæringen, fremfor at en overbetalt papirflytter får (enda) mer betalt, som vel forsåvidt er i kvartiær(?) næringen.

Heia bøndene, men hadde satt pris på at de aksjonerte slik at det fikk mer konsekvenser for regjeringen og slikt, fremfor å blokkere veier.
kjedelig streiting
Landbruket kan helt klart moderniseres og effektiviseres, og det er jo netopp det som vil skje nå når bøndene ikke får så mye som de trenger. De som vil fortsette å drive med landbruk vil effektivisere bruket, og overleve, mens de andre vil gå konk.
Såklart har bønder rett til og streike, virker som så mange av norske folk fra peanuthjerne-forbundet tar det som en selvfølge at det ligger Norsk kvalitets for i butikkhyllen. Tho - streiken de utførte var det ingen vits i, der dreit de seg ut. Butikkene har jo det de trenger for og lage brød på butikk lageret, så om bondene sperrer for det i 2 dager vill de ikke gå tom, bare erge på seg det norske folk.

Folk som sier at bøndene har god inntekt eier ikke innsikt i hvor mye det koster og drive en gård. Kraftfor til dyrene koster mye, og nå som prisene for melken / kjøttet de leverer synker trenger de flere dyr for og få det til og gå opp. Da trenger de mere for, og de kan dessverre ikke trylle frem en mark til. Da må de bestille f.eks rundballer som koster 400-500 kr for hver. Itilleg kommer transport av foret på mange herrens tusen.

Det kan se ut som de har OK inntakt ja, uten fratrekkene. Det koster utrolig mye for og drive vedlikehold av gården, og slik det utvikler seg idag er de nødt til og oppgradere. Geitbønder som ønsker og fortsette må nå avle opp en helt ny flokk pga smitta på geitene. Derfor er de uten inntekten de før har fått for og levere melk. I tilleg må hele fjøsen innredes med nye vegger,gulv, melkemaskiner +++ pga det kan være smittefare som sitter igjen der. De får selvsagt en støtte for og gå gjennom dette, men den er ALT for liten til og leve på og til og dekke kostnadene av og bygge ''ny'' fjøs.

Helt rett synes jeg at de streiker, og jeg håper de gjennomfører det og får en lønnsøkning. Blir pissed av og se på uvitende som ikke støtter bondene og ikke er klar over hvor dårlig stelt det faktisk er.
Sitat av fhoss Vis innlegg
Såklart har bønder rett til og streike, virker som så mange av norske folk fra peanuthjerne-forbundet tar det som en selvfølge at det ligger Norsk kvalitets for i butikkhyllen. Tho - streiken de utførte var det ingen vits i, der dreit de seg ut. Butikkene har jo det de trenger for og lage brød på butikk lageret, så om bondene sperrer for det i 2 dager vill de ikke gå tom, bare erge på seg det norske folk.

Folk som sier at bøndene har god inntekt eier ikke innsikt i hvor mye det koster og drive en gård. Kraftfor til dyrene koster mye, og nå som prisene for melken / kjøttet de leverer synker trenger de flere dyr for og få det til og gå opp. Da trenger de mere for, og de kan dessverre ikke trylle frem en mark til. Da må de bestille f.eks rundballer som koster 400-500 kr for hver. Itilleg kommer transport av foret på mange herrens tusen.

Det kan se ut som de har OK inntakt ja, uten fratrekkene. Det koster utrolig mye for og drive vedlikehold av gården, og slik det utvikler seg idag er de nødt til og oppgradere. Geitbønder som ønsker og fortsette må nå avle opp en helt ny flokk pga smitta på geitene. Derfor er de uten inntekten de før har fått for og levere melk. I tilleg må hele fjøsen innredes med nye vegger,gulv, melkemaskiner +++ pga det kan være smittefare som sitter igjen der. De får selvsagt en støtte for og gå gjennom dette, men den er ALT for liten til og leve på og til og dekke kostnadene av og bygge ''ny'' fjøs.
Vis hele sitatet...

Ser at det er en gjenganger hær at vi har "norsk kvalitetsmat" i butikkhyllene, og jeg lurer på om dere noen gang har vært i et annet vest-europeisk land? personlig kan jeg ikke si at det er noen betydelig forskjell på maten vi har hær til lands og det som selges dær maten antakelig ville blitt produsert dersom Norge ikke hadde subsidiert bøndene (Tyskland og Sverige).
Dette er heller ikke spesielt mye gammlere mat, da kjøreturen/flyturen/båtturen blir på under ett døgn.

Så til dette med at bøndene sliter hardt og de fleste ikke tjener en dritt. Jeg er enig i denne uttalelsen, men det spiller ingen rolle, hvis de tjener så forbanna dårlig på trydga så hvorfor kan du ikke finne deg en annen jobb? Det bør ikke være statens oppgave å gi deg f.eks 300.000 i subsidier slik at du kan jobbe deg halvt ihjæl for å tjene 250.000 kroner fordi du ikke har sjangs i et land som Norge til å matche prisene til andre land.

Og vær så snill, ikke kom med tradisjons argumentet, det er ikke statens oppgave å gi deg penger slik at du kan jobbe med det samme som faren din.

Er fra "bygda" utenfor Trondheim, så du trenger forøvrig ikke å klage på at byfolk ikke skjønner situasjonen din
Sist endret av Cynicism; 21. mai 2012 kl. 13:08.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Landbruket kan helt klart moderniseres og effektiviseres, og det er jo netopp det som vil skje nå når bøndene ikke får så mye som de trenger. De som vil fortsette å drive med landbruk vil effektivisere bruket, og overleve, mens de andre vil gå konk.
Vis hele sitatet...
Fortel meg om ei næring som har vorte meir effektivisert enn landbruket. I byrjinga på 1900-tallet slo ein graset med ljå. Traktoren var eit etterkrigstidsfenomen. Denne artikkelen til ssb gir deg et bilde på kor mykje meir mat ein bonde i dag produserar enn han gjorde for seksti år sida.

Har du dokumentasjon på at det lønnar seg å drive storskala jordbruk i Noreg? Å drive samdrift med andre bønder, i store og moderne fjøs er dyrt. Det er vanskeleg å få økonomien til å gå opp. Folk som er i mot landbruket i Noreg kritiserar bønder for å drive ueffektivt, samtidig som dei har "for dyre" traktorar. Dette vitnar om dårleg innsikt.

Eg tykkjer verdiskapning er eit begrep som blir neglisjert i denne debatten. Landbruket er den næringa med viktig verdiskapning. At ein aksjespekulant forventar subsidiering på linje med ein bonde fortel litt kor forvridd verda er i dag. Landbruksstøtta går med til å gjere maten billegare - slutt å klag. Bygdene lever, kulturlandskapet gror ikkje att, vi får tilgang på sunn og kortreist mat som vi kan stole på er produsert under etiske forhold, og vi får mange arbeidsplassar.

Verda er midt i ei eskalerande matkrise. På tide å vakne opp!
Sist endret av Dr.Doom; 21. mai 2012 kl. 13:49.
Uten bonden vil vill byen dø!
Er selv oppvokst og bor fortsatt på gård, det har ikke noe med at "bønder tjener " 500k i året, og kjører fin tratktor" for det er veldig mye utgifter å, og det er ikke så veldig mange bøndær som lever på gården, de fleste har en form for jobb ved siden av gårdsdrifta, du kan tenkte deg feks reiser på jobb i 7-8 tida, (skal gjerne a tatt fjøset før du reiser på jobb for at dyra ikke skal bli sultene ) så er du på jobb til 3-? tida , hjem og ta fjøset + at du gjerne skal ha litt familie liv også, tenk på det, alle undervurderer bønder og oss som bor på bygda, uten oss så hadde ikke alle byfolka gått rundt og tygd på en norsk hamburger, spist et norsk brød eller lingnende
kjedelig streiting
Sitat av Dr.Doom Vis innlegg
Fortel meg om ei næring som har vorte meir effektivisert enn landbruket. I byrjinga på 1900-tallet slo ein graset med ljå. Traktoren var eit etterkrigstidsfenomen. Denne artikkelen til ssb gir deg et bilde på kor mykje meir mat ein bonde i dag produserar enn han gjorde for seksti år sida.
Vis hele sitatet...
Landbruket har blitt modernitisert ja, sammen med resten av verden. På begynnelsen av 1900-tallet var det ikke mange som hadde bil eller andre moderne hjelpemidler heller.

Har du dokumentasjon på at det lønnar seg å drive storskala jordbruk i Noreg? Å drive samdrift med andre bønder, i store og moderne fjøs er dyrt. Det er vanskeleg å få økonomien til å gå opp. Folk som er i mot landbruket i Noreg kritiserar bønder for å drive ueffektivt, samtidig som dei har "for dyre" traktorar. Dette vitnar om dårleg innsikt.
Vis hele sitatet...
Har ingen dokumentasjon på at det lønner seg å drive i storskala nei, men "jo større jo bedre" pleier å hjelpe i så og si alle andre bransjer da man minimerer ville typer tap og svinn. Men enkelte steder på fjellheimen i Norge vil det nok ikke bli så lett, mens andre steder vil det lønne seg.

Når det kommer til at Norske bønder blir kritisert for å drive ueffektivt så stemmer det jo på enkelte områder. Det er jo feks pinlig hvordan de klager over hvor lidende de blir av noen skarve rovdyr her i landet, mens bønder i andre land må leve langt flere farer for dyra sine.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av mange på facebook
I 1985 fikk bonden betalt 2,85 kr/l melk. I butikken kostet en liter kr 5,79.
I 2010 fikk bonden betalt 4,43 kr/l melk. I butikken kostet en liter kr 15,11.

I 1985 fikk bonden betalt kr 30,65 per kilo storfekjøtt. I butikken kostet kjøttet kr 90,13 per kilo.
I 2010 fikk bonden betalt kr 33,38 per kilo storfekjøtt. I butikken kostet kjøttet kr 187,68 per kilo.
Vis hele sitatet...
Med tanke på at det er subsidierte goder vil ikke den reelle kostnaden av å produsere et kg kjøtt/bondens reelle inntekt reflekteres i prisen bonden møter. En subsidie vil i praksis ha en skatteside og en subsidieside, der bonden subsidieres og den resterende befolkningen skattlegges. Om man legger til subsidieeffekten på kjøttprisen får man en mer reell pris. Jeg vet ikke hvordan utviklingen i landbrukssubsidiene har vært siden 1985, men at bondens pris på kjøtt har økt så lite tyder på at de har økt ganske mye, all den tid lønna til bonden har vært økende i samme periode. Jeg regner dessuten med at automatisering i landbruket har vært med på å redusere kostnadene for bonden og dermed holde prisen lav. Jeg vil anta at profittandelen av den prisen bonden møter har økt.

Hadde det vært et ikke-subsidiert normalt gode i et fritt marked hadde jeg vært enig i facebook.

(For å forklare den økte forskjellen i pris til bonde og pris til forbruker er det naturlig å anta økte foredlingskostnader, herunder høyere lønnskostnader, strengere krav etc. i foredlingsindustrien i tillegg til den generelle prisstigningen i matvaremarkedet.)
Sist endret av Nygaard; 21. mai 2012 kl. 17:50.
For å prøve å få en konklusjon på dette, mindre subsider vil bety høyere matpriser. Uansett om det er import eller ikke, for uansett så må staten ha sitt, den som produserer maten, og bonden. Uansett hvordan dere vrir og vender på det i Norge, så er det enten billigere mat og mer subsider, eller dyrere mat og null subsider. Jeg selv vil heller ha billigere mat og høyere subsider til bonden.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
For å prøve å få en konklusjon på dette, mindre subsider vil bety høyere matpriser. Uansett om det er import eller ikke, for uansett så må staten ha sitt, den som produserer maten, og bonden. Uansett hvordan dere vrir og vender på det i Norge, så er det enten billigere mat og mer subsider, eller dyrere mat og null subsider. Jeg selv vil heller ha billigere mat og høyere subsider til bonden.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det så selvsagt? Hva om mindre subsidier fører til mer konkurranse, og dermed mer effektivisering og lavere priser? Det er mer effektivt, billigere og miljøvennlig å drive jordbruk i andre land - da de har et komparativt fortrinn på det punktet vil jo både de og vi tjene på å gjøre det vi gjør mest effektivt?
den dagen Bonde AS klarer å effektivisere den økonomiske driften sin vil nok mange milliarder blir frigjort ..

propagandamaskineriet til bonde AS er stor og mektig

hvis jeg skulle bare ta for meg Felleskjøpet som er eid av 43.000 bønder (100% eid av Bonde AS)

og felleskjøpet har noen datterselskaper

Agri Eiendom AS
Agri Invest
AgriPet AS
Antra AS
Asfalt & Betong Maskiner AS
Bjerknes Maskinforretning AS
Bjørke Gård (kurslokaler)
Econova
Eidsiva Moelven Industrier AS
Frode Utsi AS
Gaupen-Henger AS
Graminor AS
GRØNT AS
Ole Chr. Bye as, avd. Harald Bjerke
Komatsu Forest AS
Landbruksforsikring AS
Landkreditt Finans AS
Mesterbakeren AS
Mesterbaker Gudesen AS
Mesterbakeren Holding AS
Nordic Garden AS
Nordisk Elbil AS
Norgesbakeriene AS
Norgesmøllene AS
NORGRO AS
Norsvin International AS
Nortransport
Ole Chr. Bye AS
Orient Import AS
Reinhardt Maskin AS
Nordisk Elbil as
Solbrød AS
Stormøllen AS
Stormøllen Industri AS

utenom møller er de på eiersiden med bla næringsmidler, grøntmarkedet, anleggsmaskiner og transportsektoren.

dette bare gjentar seg når vi snakker kjøtt, Nortura (gilde/prior) og Tine

og disse opplysningskontorene for kjøtt/melk og ellers landbruksprodukter er betalt av Bonde AS sakset fra melk.no

Organisering og finansiering
Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er finansiert via en omsetningsavgift som betales av melkebøndene i Norge, på lik linje med andre opplysningskontor i landbruket. Omsetningsavgiften forvaltes av Omsetningsrådet og administreres av Statens Landbruksforvaltning (SLF). Melk.no er et aksjeselskap og er eid av TINE, Q-Meieriene og Synnøve Finden.

Melk.no har 9 ansatte, og besitter både matfaglig, undervisnings- og ernæringsmessig kompetanse.

felleskjøpet har sigen egen promobedrift http://www.fk.no/markedsregulering/Sider/default.aspx

Bonde AS bruker helt avsindig mye penger på promo av eget produkt og lobbyvirksomhet, de eier absolutt ALLE ledd som har noe med landbruksprodukter helt til det kommer til butikken og har kontrollert pris i alle ledd


det er ikke selve daglige driften til bonden som må effektiviseres men Mafiamaskina Bonde AS

litt om oppbygging av Tine og Nortura http://freak.no/forum/showpost.php?p...&postcount=113
Sist endret av gekko4u; 21. mai 2012 kl. 23:05.
^
Veldig bra innlegg. Legger også til at under smørkrisa var den eneste som fikk sparken sjefen for kommunikasjonsavdelingen i Tine...