Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 6400
Hei, kom over en case på Klara-Klok hvor en person forteller om at han en gang i uka liker å kose seg med enten: Cannabis, Alkohol eller Muskatt.

Personen tar relativt trygge doser (litt usikker på dosene på muskatt riktig nok, jeg syntes 20 gram hørtes mye ut). Personen lurer på skadevirkningene rundt rusmidlene og hvile(t) rusmilder som er farligst for helsa.

her er linken: http://www.klara-klok.no/wips/37831790/caseId/357323698

Svaret han får er at cannabis er det farligste han bruker, fordi det ikke er vannløslig.

Denne "Ruskonsulenten" påstår også at når du tar en joint som lørdagskos, vil det vare mye lenger enn man tror fordi: "Uvilkårlig vil det bygge seg opp lagre av THC i hjernen, som påvirker deg negativt mye mer enn du later til å ane."

Nå er jeg langt i fra ekspert på emnet, men dette er vell totalt sprøyt? Det er vell ikke THC som lagres i hjernen, jeg mente det var et stoff som ikke var aktivt som var et biprodukt av THC eller noe i den duren.

Er det noen har som kan oppklare dette, jeg lurer på om det er noe sannhet i det denne "ruskonsulenten" skriver. Er Klara-Klok virkelig en side vi skal ta seriøst?
Denne konsulenten er jo helt på jordet.
Det er dog riktig at det bygges opp lagre av thc i kroppen.
Det lagres riktignok ikke i hjernen, men i fettvevet. Her lagres det
før det forbrennes og skilles ut via urin. Dette er også grunnen til
at man kan finne spor av thc i urinen i lang tid etter bruk sammenlignet med
andre stoffer, og desto mer man røyker, desto lenger vil det ta for all thc`en
å forbrennes. Og man vil i meget liten grad påvirkes av at man har dette lageret i kroppen.

Og cannabis er da absolutt ikke det farligste.
Til og med muskat er vel faktisk farligere enn cannabis.
I hvertfall alkoholen.
Sist endret av Walter White; 25. mars 2011 kl. 01:12.
"THC er et fettløselig rusmiddel, og det vil si at det lagres i fettvevet i helekroppen, også i hjernen."? Blir vel gjerne da ikke 100% feil å si at det lagres i hjernen?

Merk at jeg ikke er ekspert på dette området for fem flate øre.
Hjernen består faktisk av rundt 60% fett om jeg husker riktig.
Og det er jo mye, men dette er veldig lite fett sammenlignet med
alt fettet man har ellers på kroppen. Så jeg vil si at det er feilaktig å
informere om at thc-lageret ligger i hjernen da det i realiteten kun inneholder
noen få prosent av thc`en i kroppen.
Er vel ganske almenn kunnskap at alkohol er farligere enn en joint på lørdagskvelden, og også i lengden.
Har lest så mye latterlig på klara klok at det er til å bli sprø av, absolutt ikke den beste siden å bruke uansett hva man lurer på.
Virker som det går mest i skremsels propaganda når det gjelder rus hvertfall.

Det er nå hvertfall min mening. Å nei gidder ikke sitte finne fram masse lenker derfra, men er ikke værre enn å ta seg en titt selv.
Cannabis er såklart ikke ufarlig, men å dra konklusjonen om at det er farligere enn alkohol og muskat er sjokkerende idiotisk og tankeløst.

Enda en grunn til at folk trenger saklig informasjon rundt rusmidler. Det å fortelle ungdommer at det er "tryggere" å innta muskat som rusmiddel vs. cannabis til samme bruk er faenmeg direkte ansvarsløst, for ikke å nevne farlig.

Greit nok at rester av THC kan ligge lagret i kroppsfett i opptill lengre perioder avhengig av hvor mye man inntar, men slik jeg ser det kan man ikke sammenligne det med stoffer som med letthet kan ødelegge deg for livet om du bruker dem tankeløst kun én gang. Faen ta altså.
Sitat av selvmord Vis innlegg
Er vel ganske almenn kunnskap at alkohol er farligere enn en joint på lørdagskvelden, og også i lengden.
Vis hele sitatet...
Det er jo nettopp det det ikke er.
olli408's Avatar
Trådstarter
Sitat av selvmord Vis innlegg
Er vel ganske almenn kunnskap at alkohol er farligere enn en joint på lørdagskvelden, og også i lengden.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk det det ikke er. Flere og flere personen lærer det, virker det som, etter et par avstemninger på blant annet dagbladet.
Jeg har selv en relativt nær venn som jeg fant ut at trodde hasj var et hvitt pulver man ofte tok med sprøyte, og at det var hasj de fleste på gata var avhengi av.
Det er kanskje litt sannhet i at cannabis er farligere ettersom det er fettløslig. Men grunnen er jo ikke at metabolittene er helsefarlige, da.

Grunnen er cannabis kan spores i kroppen mye lenger enn de vannløslige stoffene, og den største faren for liv og helse må vel være at en ungdom kommer i kontakt med politiet, f.eks. etter tvungne tester i skoleverket.
Har ikke vært veldig mye borti klara klok, men har spurt om mye rart på Ung.no.

Mitt intrykk er at de som skriver svarene er vanligvis veldig nøye med hva de skriver. Det virker som om de passer veldig godt på at de ikke skriver noe "man kan ta dem på" for å si det sånn. Alikevel, syntes jeg svarene virker svært fargede av den nåværende ruspolitikken. Når de uttalte seg om for eksempel cannabis, som jeg vill påstå at har både gode og dårlige sider, fikk jeg aldri høre om noen av de positive - bare de negative. Jeg føler at mange av de svarene jeg har fått, da hovedsakelig fra Ung.no, gir et veldig feilaktig bilde av virkeligheten.

Hvis du bare forteller om de negative sidene ved cannabisbruk, kan du få cannabis til å høre like farlig ut som heroin. Jeg føler ikke at informasjonen jeg har fått fra Ung.no gir meg noe perspektiv. På meg virker det nesten som om de mener at all narkotika er like farlig.
Folka bak Klara Klok er nå ikke helt på jordet synes jeg, selv om de åpenbart bommer av og til. Det er klart de tar utgangspunkt i et sosialpolitisk perspektiv når de svarer på spørsmål om rusmidler, det er de nesten nødt til, men jeg synes ikke at de er så fordomsfulle som mange skal ha det til.

Eksempel:
http://www.klara-klok.no/wips/113944...Id/1577467548/
Sist endret av mentalmelt; 25. mars 2011 kl. 14:31.
Sitat av olli408 Vis innlegg
Det er faktisk det det ikke er. Flere og flere personen lærer det, virker det som, etter et par avstemninger på blant annet dagbladet.
Jeg har selv en relativt nær venn som jeg fant ut at trodde hasj var et hvitt pulver man ofte tok med sprøyte, og at det var hasj de fleste på gata var avhengi av.
Vis hele sitatet...

Fordi vennen din er såpass uvitende at man trodde man skulle skyte hasj, som han også trodde var et hvitt pulver, har jo ingen sammenheng med om det er farligere eller ikke!
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Det de mente var at det ikke er allmenn kunnskap i det hele tatt. Snarere er den allmenne kunnskapen at hasj er farlig og du blir avhengig eller død av én hasjsprøyte.
Sitat av selvmord Vis innlegg
Er vel ganske almenn kunnskap at alkohol er farligere enn en joint på lørdagskvelden, og også i lengden.
Vis hele sitatet...
Skulle ønske du hadde rett, men det er dessverre ikke helt sant - langt ifra.
Nå er det jo også slik, at det å sammenligne to så forskjellige rusmidler som det alkohol og cannabis er, blir umulig. Du kan f.eks ikke misbruke alkohol på samme måte som cannabis, på grunn av toksisiteten. Hvis du derimot sammenligner rusmidlene, tatt i betraktning at man sammenligner et helt vanlig bruk av begge, er dette så individpreget som du faktisk får det.

Jeg tror personlig ikke et par øl på en lørdagskveld er spesielt farlig, heller ikke et par joints - 1 gang i uken. Hvis man derimot drikker seg dritings på lørdagskvelden, eller velger å røyke mange gram cannabis, sier det seg selv at dette ikke er spesielt heldig for hverken psyke eller fysikk. Man kan selvsagt misbruke cannabis i vesentlig større grad enn f.eks alkohol, men det er faktisk noe som heter - Alt med måte, og det med god grunn.
Noe er rett og slett mere skadelig enn andre ting, men det kommer da ann på konsentrasjonen i det gjeldende (rus)middelet, ikke mengde.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Folka bak Klara Klok er nå ikke helt på jordet synes jeg, selv om de åpenbart bommer av og til. Det er klart de tar utgangspunkt i et sosialpolitisk perspektiv når de svarer på spørsmål om rusmidler, det er de nesten nødt til, men jeg synes ikke at de er så fordomsfulle som mange skal ha det til.

Eksempel:
http://www.klara-klok.no/wips/113944...Id/1577467548/
Vis hele sitatet...

Litt dumt at de da har både "rustelefonen" og "ruskonsulenten" som svarer, da de virker som de har ganske forskjellige standpunkt.
Sitat av zhpongl Vis innlegg
Skulle ønske du hadde rett, men det er dessverre ikke helt sant - langt ifra.
Nå er det jo også slik, at det å sammenligne to så forskjellige rusmidler som det alkohol og cannabis er, blir umulig. Du kan f.eks ikke misbruke alkohol på samme måte som cannabis, på grunn av toksisiteten. Hvis du derimot sammenligner rusmidlene, tatt i betraktning at man sammenligner et helt vanlig bruk av begge, er dette så individpreget som du faktisk får det.

Jeg tror personlig ikke et par øl på en lørdagskveld er spesielt farlig, heller ikke et par joints - 1 gang i uken. Hvis man derimot drikker seg dritings på lørdagskvelden, eller velger å røyke mange gram cannabis, sier det seg selv at dette ikke er spesielt heldig for hverken psyke eller fysikk. Man kan selvsagt misbruke cannabis i vesentlig større grad enn f.eks alkohol, men det er faktisk noe som heter - Alt med måte, og det med god grunn.
Noe er rett og slett mere skadelig enn andre ting, men det kommer da ann på konsentrasjonen i det gjeldende (rus)middelet, ikke mengde.
Vis hele sitatet...



Jeg ser ikke helt poenget ditt da Alkohol har ødelagt folk så mye mer, både fysisk og psykisk.

jeg har selv røyket fler gram daglig i mange år, til jeg for et par år siden begynte og drikke hver dag i steden, å ikke bare et par øl, men merkbart full eller helt borte.
jeg vil helt klart si at røykinga gjorde meg mindre skadet både fysisk og psykisk, å jeg veit om mange tilfeller der folk er i samme situasjon i forhold tial cannabis og alkohol.

Er jo også litt merkelig at alkohol blir rangert som noe av det værste, mens cannabis er det stikk motsatt med, i følge mange ruseksperter, i forskjellige land.
Sitat av selvmord Vis innlegg
Jeg ser ikke helt poenget ditt da Alkohol har ødelagt folk så mye mer, både fysisk og psykisk.

jeg har selv røyket fler gram daglig i mange år, til jeg for et par år siden begynte og drikke hver dag i steden, å ikke bare et par øl, men merkbart full eller helt borte.
jeg vil helt klart si at røykinga gjorde meg mindre skadet både fysisk og psykisk, å jeg veit om mange tilfeller der folk er i samme situasjon i forhold tial cannabis og alkohol.

Er jo også litt merkelig at alkohol blir rangert som noe av det værste, mens cannabis er det stikk motsatt med, i følge mange ruseksperter, i forskjellige land.
Vis hele sitatet...
Tror faktisk ikke du helt skjønte hva det var jeg egentlig ville frem til, hva jeg faktisk poengterte. Jeg har aldri vært uenig, og vil aldri være, i at alkohol er en mye større kjerne til destruktivitet og ødelagte folk, enn cannbis. Men det var liksom ikke helt det som var poenget med posten min heller.
Sitat av zhpongl Vis innlegg
Tror faktisk ikke du helt skjønte hva det var jeg egentlig ville frem til, hva jeg faktisk poengterte. Jeg har aldri vært uenig, og vil aldri være, i at alkohol er en mye større kjerne til destruktivitet og ødelagte folk, enn cannbis. Men det var liksom ikke helt det som var poenget med posten min heller.
Vis hele sitatet...

Nei men da må jeg bare beklage, for veit selv hvor destruktivt alkohol kan være i forhold til cannabis, av egne erfariner opp igjennom noen år, men da må jeg bare si sorry.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sendte inn klage til siden. Syns det blir litt drøyt at noen som kaller seg ruskonsulent kan skrive noe sånt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av olli408 Vis innlegg
her er linken: http://www.klara-klok.no/wips/37831790/caseId/357323698

Svaret han får er at cannabis er det farligste han bruker, fordi det ikke er vannløslig.
Vis hele sitatet...
Jeg er sjokkert over at dette svaret fortsatt ligger ute, og at vedkommende kan kalle seg "ruskonsulent".

Metabolittene som kan spores i kroppen etter bruk har ingen virkning på psyke eller kropp. Les selv på Helsedirektoratets hjemmesider: "selv om disse ikke er aktive"

http://www.helsedirektoratet.no/rusm.../cannabis_7963

Formuleringen HDI bruker er ment for å holde liv i den gamle myten, kanskje de anser den som nyttig. Aner ikke. Uansett synes jeg det er svært graverende at HDI bruker formuleringer som er designet for å føre folk bak lyset og holde liv i løgnmyter.

Folk får slike metabolitter også av flere krydder og nesten alle psykoaktive ting på apoteket, og flere av de er fettløselige. Så å si at dette er unaturlig eller påvirker folk er reinspikka løgn. Desverre sitter myten så hardt at mange eksperter tror på den.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg synes alle burde sende inn klage om dette!
Herre, at å bli "ganske høy" av cannabis er værre enn å spise 20 gram muskatt eller drikke seg "godt drita" er jo reinspikka pølsevev! Ikke nok med det, det er jo faktisk både farlig og uansvarlig å skrive noe sånt.

Jeg har lest at dødelig dose muskat er 25-30 gram. dette er selvsagt forskjellig fra person til person, men det er forsatt drøyt at det er "bedre" med 20 gram muskatt enn å røyke seg ganske høy
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av rken996 Vis innlegg
Jeg er sjokkert over at dette svaret fortsatt ligger ute, og at vedkommende kan kalle seg "ruskonsulent".

Metabolittene som kan spores i kroppen etter bruk har ingen virkning på psyke eller kropp. Les selv på Helsedirektoratets hjemmesider: "selv om disse ikke er aktive"

http://www.helsedirektoratet.no/rusm.../cannabis_7963

Formuleringen HDI bruker er ment for å holde liv i den gamle myten, kanskje de anser den som nyttig. Aner ikke. Uansett synes jeg det er svært graverende at HDI bruker formuleringer som er designet for å føre folk bak lyset og holde liv i løgnmyter.

Folk får slike metabolitter også av flere krydder og nesten alle psykoaktive ting på apoteket, og flere av de er fettløselige. Så å si at dette er unaturlig eller påvirker folk er reinspikka løgn. Desverre sitter myten så hardt at mange eksperter tror på den.
Vis hele sitatet...
Til opplysning:
Ingen metabolitter av noe rusmiddel alene er aktivt. Samtidig inntak av diverse rusmidler, eksempelvis kokain eller metylfenidiat (ritalin) og etanol (alkohol) kan derimot føre til farlige metabolitter, men også disse vil etterhvert nedbrytes (metaboliseres) til inaktive metabolitter. Selv om en substans er inaktivt betyr det derimot ikke at det ikke er farlig. Men først må "farlig" defineres, noe som også gjelder respektivt for ruskonsulentens uttalelser, før en skal klage i hytt og pine.

Hvis ruskonsulenten anser faren for å bli psykotisk som "farlig" er det ikke akkurat løgn han eller hun spytter ut heller da. Det er statistisk større sjanse for å pådra seg psykose ved inntak av cannabis enn for alkohol selv om de lærde strides om arvelige egenskaper har skylden for dette. Hvis alle cannabis liberalister derimot alltid skal definere "farlig" i kontekst med rusmidler som "dødelig" er det strengt tatt nødvendig å anskaffe seg en ordbok ..
Sist endret av noy; 16. mai 2011 kl. 06:39. Grunn: la til ut i ".. spytter ut ..."
Sitat av Takub Vis innlegg
Snarere er den allmenne kunnskapen at hasj er farlig og du blir avhengig eller død av én hasjsprøyte.
Vis hele sitatet...
Rein bullshit. Jeg har aldri noensinne møtt en eneste person som har vært under inntrykket at cannabis i det hele tatt er dødelig. Jeg sier ikke at det ikke forekommer den typen feiloppfatning, men det er langt i fra mange som tror det, ihvertfall i disse dager.
Sitat av fetter Vis innlegg
Rein bullshit. Jeg har aldri noensinne møtt en eneste person som har vært under inntrykket at cannabis i det hele tatt er dødelig. Jeg sier ikke at det ikke forekommer den typen feiloppfatning, men det er langt i fra mange som tror det, ihvertfall i disse dager.
Vis hele sitatet...
En person her på forumet(?)
har som sitat at man må røyke 680kg på 15 min for å kunne dø av overdose
Found it
"One estimate of THC's LD50 for humans indicates that about 1500 pounds (680 kilograms) of cannabis would have to be smoked within 14 minutes."
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av fetter Vis innlegg
Rein bullshit. Jeg har aldri noensinne møtt en eneste person som har vært under inntrykket at cannabis i det hele tatt er dødelig. Jeg sier ikke at det ikke forekommer den typen feiloppfatning, men det er langt i fra mange som tror det, ihvertfall i disse dager.
Vis hele sitatet...
Det med at "alle" tror at man dør av hasjsprøyte er overdrevent noe langt pokkerivold. Har møtt mange uvitende mennesker angaende norkotika, men aldri møtt noen som faktisk tror at hasj blir satt med sprøyte, eller at du kan dø av det. I
Sitat av Muradi Vis innlegg
Sendte inn klage til siden. Syns det blir litt drøyt at noen som kaller seg ruskonsulent kan skrive noe sånt.
Vis hele sitatet...
For du tror at du kan så veldig mye mer enn dem ? Jeg vet ikke om du sitter med doktorgrad og flere år med legestudier jeg, men jeg tviler på at du kan noe mer enn dem.
Sitat av kimmag Vis innlegg
For du tror at du kan så veldig mye mer enn dem ? Jeg vet ikke om du sitter med doktorgrad og flere år med legestudier jeg, men jeg tviler på at du kan noe mer enn dem.
Vis hele sitatet...
Om han kan mer eller mindre enn "ruskonsulenten" er vel likegyldig. Det som derimot har relevans er hvorvidt informasjonen de gir ut er sannferdig.
Sist endret av Critiqueque; 18. mai 2011 kl. 00:17.
Dere tror vell virkelig ikke at den siden skal sitte og oppfordre til og røyke cannabis?
Nå er det faktisk noen som ikke greier og stoppe etter at de jar følt rusen 1 gang og vil desperat ha noe sterkere.
Klaraklok er en fantastisk side der folk kan spørre om hva de vil uten og trenge og være flau over det!
Udødelig Trefisk
fy0phn's Avatar
Sitat av Settoz Vis innlegg
Dere tror vell virkelig ikke at den siden skal sitte og oppfordre til og røyke cannabis?
Nå er det faktisk noen som ikke greier og stoppe etter at de jar følt rusen 1 gang og vil desperat ha noe sterkere.
Klaraklok er en fantastisk side der folk kan spørre om hva de vil uten og trenge og være flau over det!
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig skal ikke Klaraklok oppfordre noen til å drive med noe som helst rusmiddel, det gjør de ikke heller. Det betyr derimot ikke at de har rett til å gi slik feilinformasjon som de gjør. Det at en såpass seriøs side som dette påstår at å røyke seg ganske høy er farligere enn å innta 20 g muskat er veldig skremmende. Det er feilinformasjon som dette trådstarter reagerer på, ikke at de ber folk holde seg unna cannabis.

Klaraklok er en side der folk kan spørre om hva de vil og regne med å få et svar langt på jordet, enkelt og greit.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av rken996 Vis innlegg
Jeg er sjokkert over at dette svaret fortsatt ligger ute, og at vedkommende kan kalle seg "ruskonsulent".
Vis hele sitatet...
Det ser ut som det kom in nok klager i alle fall, svaret ligger ikke lenger ute så vidt jeg kan se
Sist endret av olli408; 16. januar 2012 kl. 16:44.
merker jo selv hva som er "farligst" for kroppen, etter ei fyllekule blir mann fyllesjuk og i dårligform dagen etter, etter ei bønne er mann i like god form!