Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 6053
Hei


Jeg så Inception for noen dager siden og på slutten skjønte jeg ikke om det var en drøm eller ikke. Har sjekka på nettet og så at det er meninga at man ikke skal vite det. Men hva tror dere??
Er vell det som er poenge? Gir oss som ser filmen at me kan velge selv endinge? Om du vil tru det er en drømm eller ikkje?
Selv tror eg at det ikkje er en drøm! Men hun som eg så den med mente det var en drøm, så det kommer ann på hvordan du velger og se filmen! Men hovedsakli er det opp til deg og velge!
Har sett filmen flere ganger, har lest mange teorier på nettet og hørt forskjellige folk sine meninger. Og, til de som sier at det ikke er en ordentlig "slutt", og at seeren må bestemme seg selv for hvordan jeg slutter, kan jeg avkrefte dette. Christopher Nolan har i hele filmen gitt små "spor" hele veien slik at publikum kan komme frem til svaret på det storet spørsmålet; om han kom tilbake fra drømmen og tilbake til barna sine på ekte, eller om han mistet begrepet om virkeligheten og lever i limbo.

Min mening er at han aldri kom tilbake igjen fra drømmen, og fortsatte sitt liv i limbo. Cobb hadde alltid med seg den figuren sin, en såkalt "totum" for å sjekke om han er i virkeligheten eller ikke. Når du ser filmen skjønner du at han blir mer og mer i tvil om hva som er virkelighet og ikke, og spinner totumen flere ganger i håp om at den stopper, for så å finne ut at han er i virkeligheten. Men da er spørsmålet, var totumet hans et sikkert tegn på hva som var ekte og ikke? Han brukte jo totumet som Mal (den avdøde kona hans) brukte, og det blir flere ganger gjentatt i filmen at totumet var noe som bare burde brukes og berøres av en person.

Et annet spørsmål man kan stille, er, var Saito (rikingen som startet oppdraget) virkelig mektig nok til å ta en rask telefonsamtale på flyet rett før de lander, og få Dom Cobb som var ettersøkt av politet til å få dra trygt hjem tilbake til barna sine? Han kjøpte visstnok flyselskapet, men å kun ta den ene telefonsamtalen og så få Cobb hjem tilbake til barna sine virker vanskelig å få til.

Mye tyder på at Dom Cobb er så lei av å leve uten barna sine, at han kun aksepterer å leve i en drøm så lenge han får være med de. I slutten av filmen når de har gått av flyet, står Miles (faren til Cobb) der og tar i mot han. Dette var ikke planlagt, hvordan får han vite at Cobb kunne dra hjem til barna sine når de ikke en gang snakket sammen siden Cobb møtte han på skolen hvor han jobbet, da Cobb ble introdusert til Ariadne?

Slutten av filmen på flyplassen er filmet på en veldig spesiell måte, og alt virker veldig "drømmeaktig", som når de fks er i nivå 4 i drømmen.

Kunne ha skrevet veldig mye lengre, men dette er det jeg mener er hovedgrunnene til at Cobb aldri kom seg tilbake til virkeligheten, og aksepterte å leve i limbo så lenge han fikk være med barna sine.

Vil gjerne høre andre folks meninger om hva som skjedde!
Sist endret av Omnibenevolence; 20. desember 2010 kl. 16:31. Grunn: fordi.
Jeg tror at han ikke drømmer. Det jeg mener er at vi som seere har full oversikt gjennom hele filmen, vi kan si at "nå er han på nivå 3, nå er han på 4" osv. Det er folkene i filmen som mister oversikt om de drømmer eller ikke. Så hvor var det Cobb hoppet av? Hvor var det han ikke vendte tilbake til det forrige stadiet?

Og i drømmer så skjer det ofte uforklarige ting som f.eks. endring av gravitasjon, og om det var en drøm hadde nok Mal dukket opp fort i form av en projeksjon siden Cobb kjente seg igjen i omgivelsene. Men ingen av disse tingene skjer.

Og i slutten så ser vi at totemet sakker at på farten, mange mener sikkert at det retter seg opp igjen, men tidligere så har vi sett at totemet spinner uavbrutt i samme fart hele tiden om det var en drøm. Med andre ord er det ingenting som tilsikter at den vil rette seg opp igjen.
Fra Imdb.

What are the evidences that show Reality exists during the film and Cobb is in reality at the end of the film?
EditHistoryDelete

1. The wedding ring on Cobb's hand that's present in dreams but absent in the real world.

2. Cobb's kids, Phillipa & James. The kids at the end of the film are different and are older compared to the younger ones we've seen throughout the film. Their clothes are slightly different. The girl has a white shirt underneath her red dress and his son was wearing shoes instead of sandals at the end. This is the most solid evidence. Observe carefully. Also if he was dreaming, he would not be able to know what his children's faces would have looked like turning around and seeing him seeing as how he cannot change a memory. He even said himself earlier in the film that no matter how hard he tried, he, "can't change this moment." He will never see his children's faces unless he gets back to them.

3. The top. There's a significant difference between the top that keeps spinning flawlessly when he's in a dream and the top that's spinning at the end of the film (it clearly wobbles, loses momentum and does sound like it is stopping.)

4. It is showed at the end that Cobb and Mal did grow old together for 50 years in Limbo with them walking the streets as old man and woman, two old hands hold together on the train tracks.

5. The rules, technical aspects of performing the Extraction and Inception in the film.

6. Cobb remembers exactly how he got to where he is, which he wouldn't know if he was dreaming.

7. The emotional depth of the film. If the ending is real, it shows that Cobb does go on an emotional journey, to take a 'leap of faith' to believe that Saito will honor their agreement so he could go home and see his kids and finally get over with his wife's death and guilt. The scene where Cobb talks with old Saito is significant as it shows they've grown and become friends, as Cobb had said to him: "Come back and let's be young men together." He's 'transformed' because of his leap of faith and he's rewarded by finally reuniting with his kids.

8. Cobb and Mal do not end up together. This could only be a factor of reality. If it were a dream, Cobb would have found a way of keeping Mal alive in the dream so that he could be with her.

9. Throughout the shooting script Nolan uses the simple transitional element for changing scenes, "and we-- CUT TO:" every time this occurs it's not cutting to another scene with in the 'present' reality, but it 'cuts to' either a higher or lower dream within the dream, or it 'cuts to' reality. So at the end of the shooting script Nolan writes "And we-- FADE OUT." By Nolan saying that it doesn't 'cut to' another level of the dream, or back to reality, but instead it simply 'fades out,' Nolan is letting us, the viewer, know that after reality there is nothing to 'cut to,' so Cobb is presently in reality. Nolan allows the viewer to make his/her own assumptions based upon their optimistic/pessimistic worldview, but Nolan's in one of optimism, as can be seen in all his other films. He's not a 'happy ending' director, but he's optimistic about the future...

10. A second after 'INCEPTION' appears on the end credits, you can begin hearing the top lose momentum in its spin (it sounds almost like it's sliding along the table). Now that the film is out on Blu-ray and DVD, I imagine that more people will notice this. Keep in mind, there is music playing during the credits so you do have to listen for it, but it the sound is there. I'm 100% sure. I kept an ear out for this after Dileep Rao said to "use your ears, not your eyes" to figure out if the top fell or not. Well, using your ears, you will hear it losing momentum until it comes to a stop. If anybody has any other interpretation as to what this means, I'm interested in hearing it.

Alternatively, Nolan is showing that what we commonly believe to be reality exists during the film, and that Cobb is indeed in what we'd call 'reality' at the end of the film. BUT, the spinning top is a clue from him - an inception to us, the audience - that our idea of 'reality' may in itself be the projection of a dreaming mind.... that collectively, we are all dreaming an outpictured 'reality' full of projected figures. For more on this idea and its spiritual origins and reasoning, see the previous FAQ (and others).
Sitat av sneipen Vis innlegg
Fra Imdb.



10. A second after 'INCEPTION' appears on the end credits, you can begin hearing the top lose momentum in its spin (it sounds almost like it's sliding along the table). Now that the film is out on Blu-ray and DVD, I imagine that more people will notice this. Keep in mind, there is music playing during the credits so you do have to listen for it, but it the sound is there. I'm 100% sure. I kept an ear out for this after Dileep Rao said to "use your ears, not your eyes" to figure out if the top fell or not. Well, using your ears, you will hear it losing momentum until it comes to a stop. If anybody has any other interpretation as to what this means, I'm interested in hearing it.
Vis hele sitatet...
Veldig spennende punkter det det, men da kommer vi inn på det jeg sa i min tidligere post. Det med totumet. At det høres ut som den stopper er ikke et sikkert tegn på at han er i virkeligheten, eller er det? Totumet kunne jo bare bli brukt av en person for at det skulle fungere skikkelig, og Mal hadde jo, (som sagt) brukt den før, noe som tyder på at man ikke kan trekke for raske konklusjoner kun ut ifra dette.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av Euforia Vis innlegg
Veldig spennende punkter det det, men da kommer vi inn på det jeg sa i min tidligere post. Det med totumet. At det høres ut som den stopper er ikke et sikkert tegn på at han er i virkeligheten, eller er det? Totumet kunne jo bare bli brukt av en person for at det skulle fungere skikkelig, og Mal hadde jo, (som sagt) brukt den før, noe som tyder på at man ikke kan trekke for raske konklusjoner kun ut ifra dette.
Vis hele sitatet...
Lika at du tar føre deg eitt punkt og gir blaffen i dei resterande ni og seier deg nøgd med det.

Eg trur du berre må innsjå at teorien din ikkje held vatn og at slutten ikkje er ein draum.
Sitat av Joey Vis innlegg
Lika at du tar føre deg eitt punkt og gir blaffen i dei resterande ni og seier deg nøgd med det.

Eg trur du berre må innsjå at teorien din ikkje held vatn og at slutten ikkje er ein draum.
Vis hele sitatet...
Kan du vennligst komme med dine synspunkter om hvorfor min teori ikke holder vann? Det er forresten ikke bare min teori, men deler av ting jeg har lest av andre folk på internett. Hvis du ikke har noe fornuftig å si, ser jeg heller at du ikke er med å debatterer i denne tråden.

Så, Joey, fortell meg hvorfor det er en ikke er en drøm, få høre dine EGNE synspunkter. Kanskje du ikke engang har sett filmen engang, men bare føler for å krangle?
Sist endret av Omnibenevolence; 20. desember 2010 kl. 18:57. Grunn: fordi.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Eg har sett filmen og har slått meg til ro med at slutten ikkje er ein draum og eg klarer meg heilt fint med dei bevisa som blei posta over her frå IMDB.

Har ingen behov for å overanalysere filmen berre for å gjer det, slik eg føler mange andre har. Men for all del, du skal få lov til å synse i veg.
Jeg har sett Inception to ganger, og den ga meg virkelig noe å tenke på. Det er slik at Cobb må finne Saito fordi han var død, og det som virket merkelig var at han kom seg ut av drømmen så fort. Alle stadiene hadde jo blitt ødelagt(i byen, heisen, fjellet og så drømmen til Cobb.) Det er sikkert jeg som ikke har fulgt med, men jeg mener dette er litt rart.

Men jeg tror faktisk at han kom seg ut av drømmen.


edit: 400 innlegg!
Sist endret av Erlnd; 21. desember 2010 kl. 14:19.
er det ikke ganske obvious at det er en drøm da?
Sitat av Syrreyo Vis innlegg
er det ikke ganske obvious at det er en drøm da?
Vis hele sitatet...
Det er ikke så mye i den filmen som er ganske obvious, kjære deg.
Sitat av Syrreyo Vis innlegg
er det ikke ganske obvious at det er en drøm da?
Vis hele sitatet...
Nei, les sneipen sitt innlegg.
Sitat av Euforia Vis innlegg
Kan du vennligst komme med dine synspunkter om hvorfor min teori ikke holder vann?
Vis hele sitatet...
Punkt 2 av Sneipens innlegg viser hvordan din teori ikke holder vann ganske greit...
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Reggisøreren har selv bekreftet, har jeg hørt - at snurrebassen faller.
[quote=Quakecry;1944571]Reggisøreren har selv bekreftet, har jeg hørt - at snurrebassen faller.

Er du sikker?? Hvor fikk du det fra?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Akkurat det jeg ikke er sikker på.
Sitat av LasseAP Vis innlegg
Jeg tror at han ikke drømmer. Det jeg mener er at vi som seere har full oversikt gjennom hele filmen, vi kan si at "nå er han på nivå 3, nå er han på 4" osv. Det er folkene i filmen som mister oversikt om de drømmer eller ikke. Så hvor var det Cobb hoppet av? Hvor var det han ikke vendte tilbake til det forrige stadiet?

Og i drømmer så skjer det ofte uforklarige ting som f.eks. endring av gravitasjon, og om det var en drøm hadde nok Mal dukket opp fort i form av en projeksjon siden Cobb kjente seg igjen i omgivelsene. Men ingen av disse tingene skjer.

Og i slutten så ser vi at totemet sakker at på farten, mange mener sikkert at det retter seg opp igjen, men tidligere så har vi sett at totemet spinner uavbrutt i samme fart hele tiden om det var en drøm. Med andre ord er det ingenting som tilsikter at den vil rette seg opp igjen.
Vis hele sitatet...
Du har gått glipp av en del i hvertfall.. Grunnen til at Mal alltid dukker opp er fordi Cobb ikke har gitt slipp på henne ennå, om du skjønner. Det er ganske tydeliggjort at han gjør det mot slutten (da hun blir skutt osv).
Jeg legger meg flat her folkens. Jeg innrømmer at jeg var litt påståelig med den teorien min om at han fortsatt er i en drøm. Etter å sett filmen nøye enda en gang og lest på internett ang slutten, må jeg endre meningen min, til at han kommer tilbake til virkeligheten likevel. Grunnen til at jeg skriver dette, er at jeg leste noe veldig interessant jeg ikke hadde lagt merke til tidligere; gifteringen på fingern til Dom Cobb. Den er de små sporene Nolan tidligere hintet om. Det som er så interessant, er at hver gang Cobb går inn i en drøm, hvor han kan møte Mal, er ringen på fingern hans. (Gjelder hver scene i drømmen) Når han er tilbake i virkeligheten, (og dette gjelder hver eneste scene i virkeligheten), er ringen av igjen. Cobb forsøker å glemme Mal og komme seg videre i livet, og har derfor ikke på seg ringen når han er i det virkelige liv. Og i slutten av filmen, da han møter barna sine og spinner totumet, er ringen av. Dette er vel et ganske klart tegn på at han kommer tilbake til virkeligheten. Og en siste ting; etter at han spinner totumet, venter han ikke på at den skal stoppe eller ikke, han bryr seg ikke, så lenge han får være med barna sine. (dette sa Nolan i et intervju også) Dere husker kanskje hva Mal sa tidligere i filmen: You are waiting for a train. A train that will take you far away. You know where you hope this train will take you, but you can't know for sure. but it doesn't matter, cause we'll be together."

Peace!
Sist endret av Omnibenevolence; 28. desember 2010 kl. 19:29. Grunn: fordi
Jeg er enig i at siste scene foregår i virkeligheten, men ringen er ikke nødvendigvis noe bevis på det. La oss si at siste scene foregår i drømmeverden, da kan det at ringen er av bare bety at Cobb har tatt et oppgjør med fortiden sin og akseptert Mal's skjebne og det der. Noe han gjorde i scenen der limbo falt sammen og Mal prøvde å overtale ham til å bli der.
Noen andre som har stusset over at ingen våkner når varebilen, der alle bortsett fra sjåføren sover, snurrer rundt, for så å lande på hjulene? Dette burde jo kvalifisere som et "kikk" og sedativet de brukte, var jo konstruert slik at "kikket" skulle vekke de som sov fra drømmen. Eller hvorfor tyngdekraften virker i en heis i drømmeverden, men ikke utenfor heisen, når den som drømmer befinner seg i et fritt fall?

Sikkert teit av meg å henge meg opp i bagateller, for filmen var jamt over en bra film, men noen logiske brister var det jo.

On topic:
Jeg har sett for meg at slutten tilsier at han fortsatt drømmer, ser jo at det er andre som sier at det ikke stemmer, så jeg er åpen for at jeg har tatt feil, men dette var min personlige tolkning etter å ha sett filmen første gang.
Sist endret av Veggen; 28. desember 2010 kl. 21:43.
Jeg synes det er merkelig at ingen synes Inception er litt rip-off fra The Matrix, tror det har med å gjøre at alle respekterer Mr. Nolan veldig høyt, og for all del, det gjør jeg også, men det er ikke å legge skjul på at han har sett The Matrix og tenkt "Wow, jeg vil lage noe lignende en gang!"
Sitat av Anjohan Vis innlegg
Jeg synes det er merkelig at ingen synes Inception er litt rip-off fra The Matrix, tror det har med å gjøre at alle respekterer Mr. Nolan veldig høyt, og for all del, det gjør jeg også, men det er ikke å legge skjul på at han har sett The Matrix og tenkt "Wow, jeg vil lage noe lignende en gang!"
Vis hele sitatet...
Spennende at du sier dette. Christopher Nolan påbegynte visstnok ideen til denne filmen før han lagde Doodlebug til og med, så vet ikke helt om jeg skal si meg enig
Men godt poeng.
Det er en film. Hvorfor bry seg?
Sitat av Kalender Vis innlegg
Det er en film. Hvorfor bry seg?
Vis hele sitatet...
Interesse, trur jeg det er noe som heter :rolleye
Greit nok er det, men jeg ser på slutten i Inception som noe man skal tenke på inni hodet sitt mens man venter på bussen eller at dama skal komme, ikke noe man skal diskutere med andre... Vet ikke helt hvorfor...
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Noen andre som har stusset over at ingen våkner når varebilen, der alle bortsett fra sjåføren sover, snurrer rundt, for så å lande på hjulene? Dette burde jo kvalifisere som et "kikk" og sedativet de brukte, var jo konstruert slik at "kikket" skulle vekke de som sov fra drømmen.
Vis hele sitatet...
Kicket fra at bilen rygget utfor broen og traff vannet var jo vesentlig kraftigere, så det kan jo forklares med at kicket fra rullingen ikke var kraftig nok i det drømmenivået.

Sitat av MeTheWall
Eller hvorfor tyngdekraften virker i en heis i drømmeverden, men ikke utenfor heisen, når den som drømmer befinner seg i et fritt fall?
Vis hele sitatet...
Sikker på det? Jeg så ingen antydning til tyngdekraft i heisen.. Så vidt jeg kunne se trakk han alle inn i heisen og avfyrte en sprengladning som akselererte den.
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Sitat av Anjohan Vis innlegg
Jeg synes det er merkelig at ingen synes Inception er litt rip-off fra The Matrix, tror det har med å gjøre at alle respekterer Mr. Nolan veldig høyt, og for all del, det gjør jeg også, men det er ikke å legge skjul på at han har sett The Matrix og tenkt "Wow, jeg vil lage noe lignende en gang!"
Vis hele sitatet...
Jeg er uenig i at det er ripoff fra Matrix. Jeg ser faktisk så godt som ingen likheter i plottet.
Det filmen derimot har svært mange åpenbare likheter til er en Onkel Skrue historie skrevet av Don Rosa.
Sitat av Euforia Vis innlegg
Har sett filmen flere ganger, har lest mange teorier på nettet og hørt forskjellige folk sine meninger. Og, til de som sier at det ikke er en ordentlig "slutt", og at seeren må bestemme seg selv for hvordan jeg slutter, kan jeg avkrefte dette. Christopher Nolan har i hele filmen gitt små "spor" hele veien slik at publikum kan komme frem til svaret på det storet spørsmålet; om han kom tilbake fra drømmen og tilbake til barna sine på ekte, eller om han mistet begrepet om virkeligheten og lever i limbo.

Min mening er at han aldri kom tilbake igjen fra drømmen, og fortsatte sitt liv i limbo. Cobb hadde alltid med seg den figuren sin, en såkalt "totum" for å sjekke om han er i virkeligheten eller ikke. Når du ser filmen skjønner du at han blir mer og mer i tvil om hva som er virkelighet og ikke, og spinner totumen flere ganger i håp om at den stopper, for så å finne ut at han er i virkeligheten. Men da er spørsmålet, var totumet hans et sikkert tegn på hva som var ekte og ikke? Han brukte jo totumet som Mal (den avdøde kona hans) brukte, og det blir flere ganger gjentatt i filmen at totumet var noe som bare burde brukes og berøres av en person.

Et annet spørsmål man kan stille, er, var Saito (rikingen som startet oppdraget) virkelig mektig nok til å ta en rask telefonsamtale på flyet rett før de lander, og få Dom Cobb som var ettersøkt av politet til å få dra trygt hjem tilbake til barna sine? Han kjøpte visstnok flyselskapet, men å kun ta den ene telefonsamtalen og så få Cobb hjem tilbake til barna sine virker vanskelig å få til.

Mye tyder på at Dom Cobb er så lei av å leve uten barna sine, at han kun aksepterer å leve i en drøm så lenge han får være med de. I slutten av filmen når de har gått av flyet, står Miles (faren til Cobb) der og tar i mot han. Dette var ikke planlagt, hvordan får han vite at Cobb kunne dra hjem til barna sine når de ikke en gang snakket sammen siden Cobb møtte han på skolen hvor han jobbet, da Cobb ble introdusert til Ariadne?

Slutten av filmen på flyplassen er filmet på en veldig spesiell måte, og alt virker veldig "drømmeaktig", som når de fks er i nivå 4 i drømmen.

Kunne ha skrevet veldig mye lengre, men dette er det jeg mener er hovedgrunnene til at Cobb aldri kom seg tilbake til virkeligheten, og aksepterte å leve i limbo så lenge han fikk være med barna sine.

Vil gjerne høre andre folks meninger om hva som skjedde!
Vis hele sitatet...
Hehe, etter å ha lest innlegget ditt så forstår jeg at du har mange meninger, men de fleste av de meningene er jo om ting som ikke påvirker utfallet av filmen eller som blir tatt opp underveis i filmen som et dilemma.

Er Saito mektig nok til å få han inn i USA? Ja, hvorfor ikke? Han tar jo telefonen i flyet, og det er ingen argumenter MOT dette. Det er heller ingenting i filmen som hinter til at han ikke skal være mektig nok.

Slutten av filmen er filmet på en spesiell måte? Nei, synes ikke den er filmet noe annerledes enn resten av filmen.

Fordi du (eller vi) ikke nødvendigvis har sett hvordan faren til Cobb ender opp på flyplassen, eller hvorfor han står der, betyr ikke det at han bare dukker opp der uten grunn. Det er en film, ikke en bok. Dersom man skulle forklart hver eneste lille normale menneskelige ting i en film ville den vært flere dager lang. Enkelte ting er ikke ment for å være med i filmer: som f eks det at Cobb fortalte faren at han hadde en 10 timers flytur og mulig lander som lovlig borger av USA.

Cobb spinner snurrebassen hele tiden for å forvisse seg om at han bare drømmer, eller at han ikke drømmer. De forteller at totemet er for hver og en, men ut over det er det aldri noe helt konkret utsagn at totemet ikke kan bli brukt eller sett av andre og eventuelt resultatet av noe slik.

Ellers har Sneipen en godt poeng, selv om jeg liker å selv leve i uvissheten. Rett og slett fordi filmen er så forbasket bra

Sitat av Anjohan Vis innlegg
Jeg synes det er merkelig at ingen synes Inception er litt rip-off fra The Matrix, tror det har med å gjøre at alle respekterer Mr. Nolan veldig høyt, og for all del, det gjør jeg også, men det er ikke å legge skjul på at han har sett The Matrix og tenkt "Wow, jeg vil lage noe lignende en gang!"
Vis hele sitatet...
Aldri, glem det, nei, skjer ikke. Begge filmene har litt med drømmer å gjøre, men bortsett fra det så eksisterer det svært få likheter.

Jeg har sett The Matrix 39 ganger. Det er ingenting i manus, plot osv som hentyder til noen likheter. Se Animatrix, hopp en tur inn i Zion Main Archive osv. Det er ikke sammenlignbart overhodet.
tafsern: les mitt fjerde inlegg. Jeg har selv innrømt at jeg var litt kjapp i avtrekkern med argumentene mine, og har endret mening om hva som skjer.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Hehe, etter å ha lest innlegget ditt så forstår jeg at du har mange meninger, men de fleste av de meningene er jo om ting som ikke påvirker utfallet av filmen eller som blir tatt opp underveis i filmen som et dilemma.

Er Saito mektig nok til å få han inn i USA? Ja, hvorfor ikke? Han tar jo telefonen i flyet, og det er ingen argumenter MOT dette. Det er heller ingenting i filmen som hinter til at han ikke skal være mektig nok.

Slutten av filmen er filmet på en spesiell måte? Nei, synes ikke den er filmet noe annerledes enn resten av filmen.

Fordi du (eller vi) ikke nødvendigvis har sett hvordan faren til Cobb ender opp på flyplassen, eller hvorfor han står der, betyr ikke det at han bare dukker opp der uten grunn. Det er en film, ikke en bok. Dersom man skulle forklart hver eneste lille normale menneskelige ting i en film ville den vært flere dager lang. Enkelte ting er ikke ment for å være med i filmer: som f eks det at Cobb fortalte faren at han hadde en 10 timers flytur og mulig lander som lovlig borger av USA.

Cobb spinner snurrebassen hele tiden for å forvisse seg om at han bare drømmer, eller at han ikke drømmer. De forteller at totemet er for hver og en, men ut over det er det aldri noe helt konkret utsagn at totemet ikke kan bli brukt eller sett av andre og eventuelt resultatet av noe slik.

Ellers har Sneipen en godt poeng, selv om jeg liker å selv leve i uvissheten. Rett og slett fordi filmen er så forbasket bra



Aldri, glem det, nei, skjer ikke. Begge filmene har litt med drømmer å gjøre, men bortsett fra det så eksisterer det svært få likheter.

Jeg har sett The Matrix 39 ganger. Det er ingenting i manus, plot osv som hentyder til noen likheter. Se Animatrix, hopp en tur inn i Zion Main Archive osv. Det er ikke sammenlignbart overhodet.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev at han sikkert har villet lage noe lignende, det betyr ikke at plottet har kodeord Matrix.

Og jo, det er en stor likhet: begge forespiller seg i en drømmeverden! Å si rip-off var vel å gå langt over streken nå når jeg tenker over det, skrev vel innlegget så fort at jeg glemte betydningen av ordet, men likheter er det om man er åpne for å se dem. Uansett, jeg, og dette er min mening, tror at Nolan var ganske inspirert av The Matrix, og det å være insipirert av noe trenger ikke å være en dum ting, tvert imot - det beviste Nolan med Inception.

Poenget mitt var bare at jeg tror folk ikke tenker, eller vil snakke så mye om, det at Nolan kan være inspirert av The Matrix fordi man ser på Nolan som en som tørr å ta sjanser (på samme måte som Wachowski Brothers) og som kommer opp med sine egne idéer, derfor tror jeg at ingen er åpne for at høyt respekterte Nolan har blitt veldig inspirert av The Matrix. Folk vil liksom at dette skal være hans idé fullt ut, men det tror ikke jeg det er! (JEG :P)
Sist endret av Anjohan; 29. desember 2010 kl. 22:03.
Sitat av Provo Vis innlegg
Kicket fra at bilen rygget utfor broen og traff vannet var jo vesentlig kraftigere, så det kan jo forklares med at kicket fra rullingen ikke var kraftig nok i det drømmenivået.
Vis hele sitatet...
Det er jo mulig, men vi får jo se en sloss-scene, som pågår mens bilen ruller rundt og karakterene blir kastet rundt fra gulv til tak til gulv igjen, personene som da ligger å sover på hotellrommet, burde jo egentlig ha våknet? Det samme gjelder etter min mening personene som befinner seg i varebilen, for slik som jeg forsto forklaringen fra filmen skule det å falle eller tippe være nok til at du våkner?

Sitat av Provo
Sikker på det? Jeg så ingen antydning til tyngdekraft i heisen.. Så vidt jeg kunne se trakk han alle inn i heisen og avfyrte en sprengladning som akselererte den.
Vis hele sitatet...
Tenkte denne tanken jeg også, så jeg så filmen et par ganger til , men jeg synes det var litt uklart hva som egentlig skjedde, men ville ikke en eksplosjon uansett bare gi et veldig kortvarig dytt, heisen er jo ganske tung (om det blir riktig ord å bruke i denne sammenhengen) og vil vel ikke oppnå så stor fart. Om man skal være litt pirkete, eller er jeg helt på bærtur?

Uansett, som sagt, alt i alt en bra film, men jeg har tendens til å henge meg opp i små ting og lurte derfor på om noen andre hadde stusset over dette.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Det samme gjelder etter min mening personene som befinner seg i varebilen, for slik som jeg forsto forklaringen fra filmen skule det å falle eller tippe være nok til at du våkner?
Vis hele sitatet...
Dette er helt riktig, men så var det jo også sånn at de brukte et eller annet slags "middel" for å dope ned kroppen. Derfor trengte de et større og kraftigere kick for å våkne. Jeg tror det er viktig å ikke glemme dette.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Det er jo mulig, men vi får jo se en sloss-scene, som pågår mens bilen ruller rundt og karakterene blir kastet rundt fra gulv til tak til gulv igjen, personene som da ligger å sover på hotellrommet, burde jo egentlig ha våknet? Det samme gjelder etter min mening personene som befinner seg i varebilen, for slik som jeg forsto forklaringen fra filmen skule det å falle eller tippe være nok til at du våkner?
Vis hele sitatet...
Ettersom jeg forsto vil disse påvirkningene bli svakere og svakere gjennom flere lag med drømmer – det er jo også nettopp derfor de må lage et eget kick for hvert nivå (bil utfor bruen, dunk i heisen og sprenge bygget, for de respektive nivåene) – og derfor fungere dårlig som kick til de som er enda et nivå dypere. De er jo heller ikke vektløse i sine drømmer selv om kroppene deres er det i nivået over.

Sitat av MeTheWall
Tenkte denne tanken jeg også, så jeg så filmen et par ganger til , men jeg synes det var litt uklart hva som egentlig skjedde, men ville ikke en eksplosjon uansett bare gi et veldig kortvarig dytt, heisen er jo ganske tung (om det blir riktig ord å bruke i denne sammenhengen) og vil vel ikke oppnå så stor fart. Om man skal være litt pirkete, eller er jeg helt på bærtur?
Vis hele sitatet...
Hvor stor fart heisen oppnår avhenger av hvor kraftig og retningsbestemt eksplosjonen er. Det er heller ikke noe annet enn luftmotstand som hindrer bevegelse, og den er forsvinnende liten for et så massivt legeme i så lav fart. Så personlig har jeg ingen innvendinger mot fysikken der – men jeg har bare sett den én gang, så kanskje jeg overså noe. Jeg får se opp igjen slutten en dag for nærmere betraktning.
jah jag har sett den filmen og tror slutten var på ekte
Sitat av Tokis Vis innlegg
jah jag har sett den filmen og tror slutten var på ekte
Vis hele sitatet...
Ok, takk for ditt innspill. Du har vel ikke lyst til å fortelle oss hvorfor du tror det? En tom tanke uten grunn er meningsløs. Kom tilbake og prøv igjen.
Sitat av Taake Vis innlegg
Det filmen derimot har svært mange åpenbare likheter til er en Onkel Skrue historie skrevet av Don Rosa.
Vis hele sitatet...
Haha nå husker jeg den historien fra Donald, genialt. Den var faktisk ganske lik.
Jeg mener at han er våken på slutten.

Saito kunne ha klargjort alt på forhånd når det gjelder Cobb. Det kan ha vært at han har kjøpt hele flyplassen, bare de som arbeidet med flyet deres eller bare han som sjekka passet. Og som tafsern sier, det kan være mye usagt i filmen som ikke er like relevant, men som kan være en detalj man henger seg opp i.

Det er likevel en liten detalj jeg lurer litt på når det gjelder filmen. I starten på filmen, når de var på oppdrag mot Saito fikk Cobb et kick. Han ble sparket ned et badekar fra en stol, men fra stolen lettet fra bordet til den traff vannet var han jo vektløs. Han er ikke vektløs i drømmen, noe de alle er senere. Er det noen forklaring på dette?
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Det er jo mulig, men vi får jo se en sloss-scene, som pågår mens bilen ruller rundt og karakterene blir kastet rundt fra gulv til tak til gulv igjen, personene som da ligger å sover på hotellrommet, burde jo egentlig ha våknet? Det samme gjelder etter min mening personene som befinner seg i varebilen, for slik som jeg forsto forklaringen fra filmen skule det å falle eller tippe være nok til at du våkner?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke de våknet fordi de må først bli vekket i drømmen. Husker ikke helt, men de som var i feks drømmenivå 2 måtte bli vekket i nivå 1 før de kan bli vekket i den virkelige verden.
Jeg vet ikke, men en teori.

Noe jeg ikke skjønner med totemen, det skal da være mulig at de slutter å spinne i drømmeverden også? Det er ingenting som sier imot det?
Sitat av Ginnungagap Vis innlegg
Det er likevel en liten detalj jeg lurer litt på når det gjelder filmen. I starten på filmen, når de var på oppdrag mot Saito fikk Cobb et kick. Han ble sparket ned et badekar fra en stol, men fra stolen lettet fra bordet til den traff vannet var han jo vektløs. Han er ikke vektløs i drømmen, noe de alle er senere. Er det noen forklaring på dette?
Vis hele sitatet...
Det kan være så enkelt som en glipp fra regissøren sin side.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Noe jeg ikke skjønner med totemen, det skal da være mulig at de slutter å spinne i drømmeverden også? Det er ingenting som sier imot det?
Vis hele sitatet...
Det som var spesielt med totemet var at bare eieren av det kunne vite hvordan det var. Altså, ingen andre kunne vite hvordan den oppførte seg og kjentes ut (vekt, materiale o.l). På denne måten kunne ingen etterligne totemet og derfor ikke lure Cobb og de andre til å tro at de ikke var i en drøm.