Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 6283
Hei!

Jeg er på utkikk etter en jobb,

Hvor er det man får tak i en sånn "dritt jobb"?

Alle snakker om at det er kjempe enkelt å få jobb, men jeg søkker på 5-10 jobber om dagen, mest butikk, renhold, servitør, men får absolutt INGEN svar...

Jeg er villig til å gjøre hva som helst for hvilket som helst lønn. (innenfor norsk lov)

Jeg har ingen skikelig utdaning, cv-en min er relativt dårlig (mest erfaring i utladet).

Jeg har gått på utalige vikar byrå, sier "jeg er villig til å gjøre hva som helst for hvilket som helst lønn" og det enneste de svarer hver gang er at jeg må lage en bruker på nettsida deres og søke der. Jeg gjør det, søker... ingen svar....

her er en typisk søknad jeg har skrevet, kanskje det er der problemet ligger;

"Hei!

Jeg heter Navnet Mitt, jeg ønsker jobb og skriver herved en åpen søknad.

Jeg er 23 år gammal og har ingen barn.

Jeg bor nå i Oslo og søker derfor jobb i Biltema Oslo, men også i Tromsø, Trondheim eller Bergen da jeg er villig til å flytte.

Jeg har gode "handyman" ferdigheter og kan litt om mye.

Jeg har tidligere jobbet i et bilverksted i tilleg til at jeg studerte første året på Teknisk og Industriell Produksjon.

Utenom studerte jeg Gullsmed Håndverk i Oslo og har jobbet hos Telenor.
Jeg fikk sjansen til å være med på et entreprenør prosjekt i Guatemala, sammen med en ung entreprenør startet vi opp en klesbutikk i Amatitlan. Det var veldig lærerikt og kjempe artig!

Jeg er en ærlig, sprek og hyggelig ungkar. Jeg er aktiv, holder meg i god fysisk og psykisk form.
Jeg står mye på snowboard, spiller gitar, sjakk og trener styrke.

Jeg er ryddig, renslig og systematisk.
Jeg jobber fint selvstendig, følger ordrer til punkt og prikke og jeg får jobben gjort. Jeg er ikke opptatt av høy lønn og gir gjerne litt ekstra uten å forvente noe i retur.

Jeg lærer fort, snakker tre språk i tilleg til Norsk og jeg tilpasser meg raskt til nye situasjoner.

Jeg legger til CV-en min som vedlegg.

Jeg håper jeg er av interesse og ønsker dere en fin påske.

Navnet mitt"

Det som står der er ikke løgn eller overdrevet...

Når man søker på "jobb som ingen vil ha" står det overalt at bedrifter slitter med å finne arbeids kraft... vel, "her er jeg!".....

Den eneste av de tre jobbene jeg har hatt som var i Norge var Telenor, men da hadde jeg overdrevet i søknaden og i intervjuet... Noe jeg ikke kommer til å gjøre igjen...

Jeg har ikke tenkt å NAVe så det haster litt fordi sparekontoen min holder på å gå tom...

Til slutt vil jeg si at jeg har utenlansk navn og statborgerskap, men har bodd her mesteparten av livet.
Jeg jeg jeg jeg jeg jeg jeg jeg...

Skriv litt mer sammenhengende, og del litt mer opp i seksjoner.


Ellers så får jeg inntrykk av at du er svært rastløs og ikke helt har funnet deg til rette i "samfunnet", slik at du likefort kan finne på å slutte på jobben for å flytte til en annen plass i landet. Og det er ikke noe en arbeidsgiver er intressert i.


Så søk heller mer spesifikt på jobben som er på den plassen du bor, og ikke nevnt noe om "andre muligheter i landet eller verden".

Søker du på jobber andre plasser i Norge, så sier du at du er intressert å flytte til det området pga f.eks naturen eller noe annet som faller inn under dine interesser.

Så også nå på slutten at du hadde utenlandsk navn og bodd her mesteparten av tiden.
Da kan du gjerne legge ved om du er født i Norge o.l, og slik info. Det kan og vil være aktuelt for en arbeidsgiver som er idiot nok til å bry seg om slikt.
Gjerne også hvilke andre språk du kan. På byggeplasser så er polsk et språk som er ekstremt høyt verdsatt.
Sist endret av Blackkoz; 4. april 2015 kl. 16:19.
Hvordan kom du fram til "kan finne på å slutte på jobben for å flytte til en annen plass i landet." fordi det er jo helt sant! utrolig at du kunne se dette... det er en stor del av personligheten min og det har jeg gjort en del ganger! Har du noen tips på å "skjule" dette? fordi når jeg skrev "jeg er villig til å flytte." er det fordi jeg vil ha jobb uansett hvor den er.....

Er født i frankrike og snakker "kunn" fransk, engelsk og spansk.... men det står jo på CV-en min....
Sist endret av Coffeeaddict; 4. april 2015 kl. 16:27.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Søknaden er rotete og inneheld mykje som heller burde vore i CV. Skriftspråket er relativt dårleg, med banale feil som tyder på at du ikkje har gjort deg nok flid med søknaden. Du kjem heller ikkje med gode argument for kvifor du er rett for stillinga. Detaljane hiv du i CV, så får du inn at du har det du ser på som relevant erfaring i søknaden.

Så kort sagt - rydd opp i språk, oppbygging og form på søknaden.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du kjem heller ikkje med gode argument for kvifor du er rett for stillinga.
Vis hele sitatet...
Problemet er at det eneste argumente jeg kommer på er "jeg er villig til å legge meg helt flat, gjøre som du sier og ta drittlønna du betaler meg."

Skal prøve å få ryddet opp opbyginga, men skjønner ikke helt hvordan jeg skal selge meg selv.... jeg har noen gode egenskaper, men "hvorfor er jeg perfekt til å vaske golv for deg?" syns jeg er vanskelig å svare på....
Men i helvete. Hjelp nå mannen å få skrevet om søknaden og cven sin da.. Til trådstarter, om ingen hjelper deg før imorgen, så skal jeg hjelpe deg med å skrive den om litt sitter dessverre på jobb akkurat nå med en liten mobil. Jeg er ingen ekspert i norsk, men har fått flere jobber gjennom tiden.

Du kan jo lese litt her :https://www.google.no/url?sa=t&sourc...YsyNAha7Kq9rew
Sist endret av SkyMarshal; 4. april 2015 kl. 16:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Til trådstarter, om ingen hjelper deg før imorgen, så skal jeg hjelpe deg med å skrive den om litt

Du kan jo lese litt her :https://www.google.no/url?sa=t&sourc...YsyNAha7Kq9rew
Vis hele sitatet...
Hadde vært kjempe hyggelig, det er jo akkurat dette jeg er ute etter!
når det gjelder linken, har jeg lest utalige versjoner og prøvd, men tyddeligvis ikke fått til å implementere dette i søknadene mine.
"Hei!

Mitt navn er “navnet mitt”. Jeg er en 23 år gammel mann, som for tiden står arbeidsledig. Jeg er for øyeblikket bosatt i Oslo, men kunne gjerne tenkt meg å flytte dersom jobbmulighetene skulle vise seg å være bedre et annet sted i landet. I min tidligere arbeidskarriere har jeg arbeidet i x år på y bilverksted, og har studert teknikk og industriell produksjon ved z skole. Jeg har også vært med å starte opp en kledsbedrift i Amatitlan, Guatemala, en opplevelse som har vært med å forme meg til personen jeg er i dag.

Ellers er jeg en ærlig, sprek og hyggelig mann. Jeg er aktiv, trener mye og er opptatt av en sunn livsstil. På fritiden spiller jeg gitar, sjakk og liker å stå på snowboard.
Som arbeidstaker hos dere i x firma, kan dere forvente punktlighet, god orden og systematisk arbeid. Jeg kan arbeide både selvstendig og i team, og er opptatt av resultater. Jeg binder meg fort til arbeidsplassen og kollegene mine, og er derfor kjent for å gi litt ekstra skulle det være behov for det.

Jeg håper på svar fra dere, slik at jeg kan komme på intervju å presentere meg ytterligere. Ta gjerne kontakt enten på mail … eller på telefon … dersom dere har spørsmål."

Jeg skrev om søknaden din fort. Fyll inn informasjon som mangler eller du mener kan forbedres. Lykke til med jobbsøkingen!
Å bytte navn var jo helt ekstremt! kan vurdere det vist jeg legger bak meg et par år til med arbeidsledighet.
Mats Hansen, Kristofer Olsen, Bjørn Pettersen... sikkert mange flere gode navn her....

Sitat av Nether Vis innlegg
Jeg skrev om søknaden din fort.
Vis hele sitatet...
Wow! det var jo helt annerledes! skal prøve ut denne stilen, det var lettlest og ser mye bedre ut!

Takker og bukker!
Sist endret av Coffeeaddict; 4. april 2015 kl. 18:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg vil også gi deg tipset jeg gir til alle som søker jobb: Møt opp! Å vise ansiktet sitt, gi arbeidsgiver en liten smakebit av hvem du er, lønner seg i stort sett alle tilfeller. Møt opp på arbeidsplassen, lever søknad og cv, slå av en liten prat med de som arbeider der. Det vil gi dem et utrolig godt inntrykk av deg. Her snakker jeg av erfaring. Jeg har hatt 6 forskjellige jobber, og alle har jeg fått på første forsøk. Fungerer enda bedre om du ser bra ut.
Sist endret av Nether; 4. april 2015 kl. 18:30.
Det er mye vi ikke blir fortalt i media. De presser på oss at det er så mange jobber der ute og at arbeidsgivere ikke finner nok folk - men det betyr ikke at det er utallige jobber til alle som vil ha. Man må ha litt kvalifikasjon til å kunne søke på de jobbene. Bare se på hvilken som helst jobbutlysning, så ser man fort at man ikke kan søke på mer enn kanskje 5% uten å være kvalifisert.

Mitt beste tips er å bestemme deg for en skikkelig utdanning og gå for det. Jeg vet ikke om du er innvandrer eller hva historien er, men snakk med NAV, de er der for å hjelpe deg. Kanskje du har krav på en utdannelse. Det er ihvertfall ingen dårlig investering med et par hundre tusen mot å jobbe for noe du vil resten av livet. Hvis du er interessert i å få hjelp, så ta kontakt med dem Jeg anbefaler å ta en utdanning i noe du er interessert i. Da blir sånne jobbjakter mye enklere etterpå.

Få en jobb via vikarbyrå spesifikt til lagerjobb, når du får faste vakter på ett sted, så får du mest sannsynlig fast etterpå.
Sist endret av Oro; 5. april 2015 kl. 01:00.
Man må alltid huske på at arbeidsgivere i de bransjene du søker på har stort gjennomtrekk. Veldig mange er som deg og søker jobb hele tiden, så hvis ikke søknaden din er ryddig og lettlest har du mindre sjanse for å få jobben. Det å møte opp på arbeidsplassen og faktisk levere søknad personlig betyr også en hel del da arbeidsgiver faktisk vil huske deg når han leser gjennom alle søknadene han har fått. Jeg har søkt på en del jobber i mitt liv jeg også og de eneste gangene jeg faktisk har fått et intervju har vært de gangene jeg faktisk har møtt opp selv. Dette er spesielt viktig til jobber hvor de ikke aktivt har utlyst stillinger.

Lykke til ^^
NAV er ikke en utvei, sist (4 år siden) jeg prøvde sendte de meg på en "jobbsøker kurs" hvor jeg satt i et rom uten å lære noe, det var ingen av dem som nevnte hva et vikarbyrå var.... var helt menningsløs å sitte i 4 timer daglig bare for å tigge seg til 3 tusen i måneden.... Har mange venner som naver; det er ikke akkurat drøme yrket!

Når det gjelder utdaning, har jeg søkt på universiteter til høsten, er usikker om jeg trenger forkurs og slikt, men har søkt på det også.

Jeg skal legge om jobb søkinga mi;
Jeg skal rydde opp i skrivingen min,
ringe til arbeidsgiverne,
møtte opp og levere søknaden personlig på så mange plasser som mulig
Korte tips:
- Skriv brev og CV i word, og lagre som PDF. Så sender du PDF-filene, mange syntes dette gir et mer proft image.
- Ikke si at du legger ved CV, bare oppsummer de mest relevante punktene. Alle ser at du har vedlagt CV.
- Superviktig at skrivefeil og gramatikk er OK.
- Hvis du kjenner noen med et OK kamera, se om det er mulig å få tatt et (lite!) bilde du kan ha i CV'en din. Viktig at du ser litt troverdig og ordentlig ut på bildet. Det er bedre med null bilde enn et dårlig bilde.
- Hvis du har lest en stillingsannonse, legg ved link, og nevn hvilken stilling konkret du søker etter. Hvis du ikke har lest en annonse, nevn hva du vil jobbe som.

Ville kanskje skrevet noe slikt som dette. Ellers, lykke til!

Navn
Adresse
By, Postnummer
Telefon
Mail

Dato
Navn på mottaker (hvis du har)
Navn på selskapet


Jeg heter Navnet Mitt, er 23 år gammel, og er for tiden på leting etter en jobb. Jeg så stillingsannonsen deres på Finn.no / har lest meg opp / hørt at dere ansetter for tiden, og er svært interessert i en stilling hos dere.

Jeg er fastboende i Oslo, og har tidligere erfaring fra jobb på bilverksted og hos Telenor. I tillegg har jeg tatt et års utdanning innen teknisk og industriell produksjon. Ellers har jeg også deltatt i et entreprenørprosjekt i Guatemala, der vi hjalp til med å sette opp en klesforretning – Dette er nok blant de mest artige og lærerike erfaringene jeg har å vise til. Ellers har jeg relativt hendig, og setter meg kjapt inn i nye oppgaver.

Utover dette snakker jeg tre språk (hvilke?) og liker å holde meg i form.

Jeg håper dere syntes jeg virker interessant for stillingen, og kommer gjerne innom på en samtale når det måtte passe. Hvis dere har noen ytterligere spørsmål er det bare å ta kontakt på telefon eller e-post.

Jeg ser frem til å høre fra dere!


Med vennlig hilsen,

Navn Etternavn
Sist endret av Penman; 5. april 2015 kl. 13:43.
Søknaden er veldig generell. Arbeidsgivere setter pris på dersom søknaden er laget spesielt til dem. Dersom du virkelig vil jobbe på Biltema, vil jeg foreslå å ta turen innom, se hvordan folk jobber og bli kjent med stedet. Så kan du skrive i søknaden nøyaktig hva nettopp du har å bidra med for å gjøre Biltema bedre.

Istedetfor å beskrive deg selv med adjektiv, kan det være en idé å beskrive deg gjennom handlinger. Okay, du er punktlig? Hmmm, javel, men alle vil jo si at de er punktlig. Dersom du istedet sier at du aldri var for sen til jobb eller hadde best oppmøte etc vil det virke mer troverdig. Ikke det beste eksemplet, men.

Setninger om at du er selvstendig OG flink i team og resultatorientert .... Kan høres proft ut, men også jævla klisje. Det er noe alle skriver. Jeg ville forsøkt å skille meg ut litt. Istedetfor å nevne at du startet opp klesbutikk, har du noen resultater å vise til? Gikk alt til helvete? Javel, men kanskje du kan fortelle hva du lærte av det.

Lykke til!
Jeg ser at skriftspråket ditt ikke er av veldig høy klasse. Hva det skyldes vet jeg ikke, kanskje du har bodd i Norge i få år? Eller at du sliter med dysleksi?

Hvordan er det muntlige språket ditt? Snakker du godt norsk og gjør det godt forstått feks på telefon? Jeg kan varmt anbefale deg å søke på salgs-jobber. Skriv en CV og ta en tur innom bedrifter som feks driver telefonsalg. Be om å få snakke med salgssjef og presenter deg selv og si at du ønsker å jobbe som selger. Har du ikke jobbet som selger tidligere så si at du ønsker å lære "alt om salg" og at du har et utpreget konkurranseinstinkt og at du søker salgs-jobb pga at du vet at de beste selgerne tjener veldig bra. Og at du skal lære deg salgs-triksene slik at du også blir blant de beste på teamet. Du trenger jo ikke begrense deg deg til telefonsalg, søk også andre salgs-jobber. Enhver salgssjef ønsker selgere som er konkurranseinnstilt

Kan garantere deg at du får jobb innen salg i løpet av 3-4 uker. Det er vanlig med prøvetid. Og du må regne med lav lønn i starten pga lite salg. Men om du er genuint interessert i jobb, og du virkelig bestemmer deg for å lykkes innen salg så klarer du dette. Kanskje må du lese bøker og salgsteknikk. Kanskje må du tåle 6 måneder med dårlig lønn. Men som selger er du din egen lykkes smed.
Ser det er kommet mye bra svar her, så ville bare slenge på at du kanskje burde gå bort fra hele denne tankegangen:

-Hvor er det man får tak i en sånn "dritt jobb"?
-jeg er villig til å legge meg helt flat, gjøre som du sier og ta drittlønna du betaler meg.

det jeg mener er at det kanskje er litt "feil" og starte alt med den instillingen, regner ikke med at dette er noe du skriver i søknad eller sier i et intervju, men tanken er der og kan gjøre at det smitter over på de andre tingene du gjør, som feks skrive søknad og levere søknader.

Som sagt, mye bra inlegg her så du burde nå få orden på søknaden din i allefall
Det jeg ser er at du virker motivert for å ta en hvilken som helst jobb hvor som helst i landet og at du har en sunn innstilling og sunne fritidsinteresser. Du virker sosialt veltilpasset og flink og det er gjerne noe du kan fremheve siden mange arbeidsgivere legger stor vekt på det.

Det som derimot er litt negativt er at du har svært mange skrivefeil, og det garanterer nesten at ingen vil ansette deg. Hvis du har dysleksi kan du få noen andre til å gå gjennom søknaden før du sender den fra deg. Du kan også opplyse til en potensiell arbeidsgiver at du har dette problemet. Det er ikke sikkert at det har noe å si for stillingen.

Når det gjelder arbeidsmarkedet vet jeg ikke hvor lett det er å få jobb uten noe som helst utdannelse, men alle må starte en plass og foreslår at du tar alt du kan få siden arbeidserfaring og gode attester kan ha mye å si for jobbsøkingen i fremtiden.
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
1. Du er ikke motivert = du blir gjennomskuet
2. Søknaden din lukter det piss av = du blir ikke tatt inn til intervju

Fiks dette, og du vil se at du blir innkalt på intervju.
Takker for mange gode svar!

Har fått skrevet om søknaden, men har ikke fått positiv respons enda.

At jeg har haugevis av skrivefeil er jeg helt klar over, men ville ikke si at det er dysleksi! jeg har stave og grammatikk feil i alle språk.... Vil heller si at jeg ikke leser nok og setter for litte vekt på dette. Skal prøve å gjøre noe med det! (har allerede lastet ned ordbøker til skriveprogrammet og nettleseren, fått venner til å se gjennom dem...)
muntlig mener jeg at jeg har et flytende nivå, etter tolv år er det jo det minste man skal forvente.....

Når det gjelder utdanningen så skal jeg studere politikk, sosiologi eller psykologi til høsten, men som sakt så vet jeg ikke om jeg trenger forkurset først. Uansett så er det idag jeg har lyst på jobb ikke om 4 år....
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hvordan går jobbsøkingen? Funnet noe ennå?