Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3899
Heia folkens,

Noen som har fått med seg hva som gjelder av regel når det kommer til promille og segway eller andre ståhjulinger? Hvis det er en regel på det så er det vel billappen som ryker i tillegg til bot og evt annen straff dersom man blir tatt?

Ville tro selv at det kanskje går under Vegtrafikkloven § 21.Alminnelige plikter.
"Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter."
Men dette blir jo det samme som gjelder dersom man sykler, er det noen promillegrense eller er det skjønn fra politiet?

Evt går det under § 22. Ruspåvirkning av motorvognfører
"Ingen må føre eller forsøke å føre motorvogn når han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel.
Har han større alkohol konsentrasjon i blodet enn 0,2 promille eller en alkoholmenge i kroppen som kan føre til så stor alkohol konsentrasjon i blodet, eller større alkohol konsentrasjon i utåndingsluften enn 0,1 milligram per liter luft, regnes han i alle tilfeller for påvirket av alkohol i henhold til bestemmelse i loven."
Men det er vel ikke klassifisert som motorvogn?

Evt noen som vet hvordan det er med disse el sykkelene det må vel bli det samme?
Den undervurderte
''REGLENE FOR BRUK AV SEGWAY
Det ikke lov å kjøre selvbalanserende kjøretøy, eller noen annen type kjøretøy, i alkoholpåvirket tilstand''.

Kan jo tenkes at dette går under Vegtrafikkloven §22 uansett om det ikke er et registrert motorkjøretøy.. Man har jo fortsatt et ansvar ved føring av et såkalt selvbalanserende kjøretøy.. Det sier jo seg selv, egentlig. For å være ærlig, har jeg ingen anelse, går bare ut ifra det.. skal spørre tante purk om det, for dette var et gyldig spørsmål!

-C
Alt som går på hjul er i utgangspunktet å regne som kjøretøy, men hvis det drives fremover av en motor er det også å regne som motorvogn. Dette følger av vegtrafikkloven §2,
§ 2.Definisjoner.

Med veg forstås i denne lov også gate og plass, herunder opplagsplass, parkeringsplass, holdeplass, bru, ferjekai eller annen kai som står i umiddelbar forbindelse med veg.

Med kjøretøy forstås innretning som er bestemt til å kjøre på bakken uten skinner. Med motorvogn forstås kjøretøy som blir drevet fram med motor.

Departementet kan bestemme at også annen innretning skal regnes som kjøretøy etter denne lov. Tilsvarende kan departementet bestemme at innretning som etter foregående ledd er kjøretøy, ikke skal omfattes av loven.

Kongen kan fastsette i hvilken utstrekning bestemmelser i eller i medhold av denne lov skal gjelde for trafikk med sporvogn eller annet skinnekjøretøy som kjører på eller over veg.
Vis hele sitatet...
men samferdselsdepartementet kan gi unntak i forskrift. Så, både ståhjuling og el-sykkel er å regne som motorvogn med mindre kjøretøyforskriften tilsier at de er noe annet. La oss sjekke:
§ 2-5.Andre definisjoner av kjøretøy

[...snip...]

4. Motorredskap: Mobile maskiner/selvkjørende arbeidsredskap, som har hjul og/eller belter når maskinen eller redskapen grunnkonstruksjonen atskiller seg fra andre motorvogner for transport av gods eller personer, eller traktor. Kjøretøyet skal i all hovedsak være innrettet for å utføre bestemte arbeider, ha fast monterte redskaper eller maskiner. Som motorredskap regnes uansett ikke kjøretøy hvis hovedfunksjon - forsåvidt gjelder selve transporten - er kjøring på veg. Dette gjelder likevel ikke vegarbeid.

Som motorredskap regnes også motorvogn som [...snip...]

Som motorredskap regnes også selvbalanserende elektrisk drevet kjøretøy for transport av én person (føreren). Innretningen må ha egenvekt ikke over 70 kg (inklusiv eventuelle batterier), bredde ikke over 85 cm og konstruktiv hastighet ikke over 20 km/t. Med selvbalanserende kjøretøy forstås etthjulet kjøretøy eller tohjulet, tosporet kjøretøy som har en iboende ustabil likevekt der et hjelpestyresystem sørger for å holde balansen.
...[snip]...

12. Sykkel: Kjøretøy som drives frem ved trå- eller veivanordning, unntatt kjøretøy som bare er beregnet for lek.

Som sykkel regnes også kjøretøy som nevnt i første ledd som er utstyrt med elektrisk hjelpemotor når det kan dokumenteres at kjøretøyet er tildelt eller utlånt som hjelpemiddel fra Arbeids- og velferdsetaten. Hjelpemotorens effekt skal opphøre når kjøretøyet oppnår en hastighet på 25 km/t.
Vis hele sitatet...
OK, så ståhjuling er motorredskap hvis den ikke går for fort eller veier for mye, men hva med el-sykkel? Vi ser at hvis den er utstedt av hjelpemiddelsentralen og motoren slutter å trekke hvis du går over 25km/t, så er det en sykkel. Dette er ikke tilfelle for de fleste el-sykler, og de er da formodentlig å betrakte som motorvogner. Men hva slags motorvogn er de, da? Det mest nærliggende å anta er at den da er en moped. Likevel, kjøretøyforskriften §2-3 sier følgende om mopeder:
Motorvogn med to hjul som har motor med slagvolum som ikke overstiger 50 cm³ dersom den har forbrenningsmotor, eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW hvis den har elektrisk motor.
Vis hele sitatet...
Det er da ingen el-sykler som har motor på mer enn 4kW? Og hvor fort kan de? Hvis det er over 45km/t er det heller snakk om en lett motorsykkel, men det gir heller ikke særlig mening. Har det noe å si om du tråkker eller ei? Hva med en gammeldags knallert, var de sykler, eller moped eller noe helt annet. Jeg kan bare konkludere med at el-sykler ikke er særlig godt beskrevet i lov eller forskrift, og at dersom de blir vanligere så vil det trolig komme klarere retningslinjer. Dette er problemstillinger vi får betrakte som uklare inntil videre og heller fôre advokater med hvis det blir aktuelt.

Jeg kan forøvrig legge til at ståhjuling kan føres av sekstenåringer uten noen form for førerkort eller -prøve jf. førerkortforskriften:
§ 12-1.Alminnelige unntak fra førerkortplikten for traktor, motorredskap, saktegående motorvogn og selvbalanserende kjøretøy

For kjøring med traktor og motorredskap utenfor veg, på privat veg og ved kryssing av offentlig veg gjelder følgende unntak fra kravet om førerkort:
1. Traktor og motorredskap, med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t, med eller uten tilhenger, kan føres av person som har fylt 16 år og har nødvendig ferdighet.
2. Traktor og motorredskap, bestemt til å føres av gående, eventuelt med tilkoblet tilhenger, kan føres av person som er fylt 16 år og har nødvendig ferdighet.

Kjøring med motorvogn, som har tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg, og som er konstruert for en hastighet ikke over 10 km/t, og som bare med vesentlige konstruktive forandringer kan kjøres med større hastighet, kan føres av person som er fylt 16 år og har nødvendig ferdighet.

Selvbalanserende kjøretøy som definert i kjøretøyforskriften § 2-5 nr. 4 kan føres av person som har fylt 16 år og har nødvendig ferdighet.
Vis hele sitatet...
Rent praktisk vil jeg imidlertid si at fyllekjøring er moralsk forkastelig, farlig og ulovlig, enten det er snakk om sykkel, bil eller ståhjuling. Du utgjør da en fare for både andre og deg selv. Stående på en segway er du imidlertid ekstra utsatt, så hva loven mener om saken er trolig det minste problemet.
Trådstarter
Rent praktisk vil jeg imidlertid si at fyllekjøring er moralsk forkastelig, farlig og ulovlig, enten det er snakk om sykkel, bil eller ståhjuling.
Vis hele sitatet...
Moralsk forkastelig, farlig og ulovlig ser jeg du skriver her, og før dette sporer av til en moralsk diskusjon, så er det fremdeles ikke noe jeg kan finne som sier noe om promillegrense. Jeg skjønte heller ikke som om du hadde en konklusjon i det du skriver, at det faktisk er ulovlig som du ender med.

Jeg vil si at jeg tror at det vil være samme som sykkel. Men jeg sier meg ikke sikker i min sak. Da vil det være ulovlig å være beruset, men ikke en nulltoleranse som i bil.
Sist endret av Ezzi; 9. juli 2014 kl. 13:44.
Leste 0,2 en plass jeg ihvertfall.
Sitat av Ezzi Vis innlegg
Moralsk forkastelig, farlig og ulovlig ser jeg du skriver her, og før dette sporer av til en moralsk diskusjon, så er det fremdeles ikke noe jeg kan finne som sier noe om promillegrense. Jeg skjønte heller ikke som om du hadde en konklusjon i det du skriver, at det faktisk er ulovlig som du ender med.

Jeg vil si at jeg tror at det vil være samme som sykkel. Men jeg sier meg ikke sikker i min sak. Da vil det være ulovlig å være beruset, men ikke en nulltoleranse som i bil.
Vis hele sitatet...
I forarbeidet og etterarbeidet til lov som er hjemlet i forskrift samt Vegtrafikkloven gjelder samme promillegrense som ved andre kjøretøy, med mindre noe annet er hjemlet i lov. Det

Det er forøvrig heller ikke nulltoleranse for promille ved føring av bil - 0,2 promille gjelder også der (med mindre det er gjort endringer den siste tid).

Og, det du skriver om at dette ikke skal spore av til å være en _moralsk_ diskusjon, så er det fortsatt slik at et forhold hvor fører av kjøretøy/motorvogn oppfører seg på en slik måte at det er til fare for andre trafikanter/fotgjengere, så er det også straffbart.
Som morfen94 skriver, er det også mot reglene å kjøre Segway i påvirket tilstand. Sjekk opp påvirkning av kroppens reaksjonsevne (blant annet), så skal du fort se at 0,2 i promille påvirker deg i større grad enn du kanskje forventer.

Fyllekjøring er forkastelig - uansett hvordan man snur og vender på det. Du utgjør en konstant fare for medtrafikanter og ikke minst deg selv (selv om det kanskje faller deg mindre betydningsfullt da du selv påfører deg rus og eventuell skade).
Ville nok ikke kjørt ståhjuling direkte etter en pils, men si etter en halvtime eller to så ville jeg regnet meg som edru.

En kan jo faktisk miste lappen pga å sykle i fylla, det har skjedd et par ganger tro det eller ei. Er du skikkelig drita er det best å gå eller krype hjem

http://www.h-a.no/nyheter/sykling-i-...u-miste-lappen
Trådstarter
Sitat av fisk23 Vis innlegg
I forarbeidet og etterarbeidet til lov som er hjemlet i forskrift samt Vegtrafikkloven gjelder samme promillegrense som ved andre kjøretøy, med mindre noe annet er hjemlet i lov.
Vis hele sitatet...
Que? Det du sier her på en utrolig tungvint måte, er at samme promillegrense for bil gjelder for alle andre kjøretøy, dersom det ikke står i en annen lov at noe annet gjelder. Har du noe referanse på dette? For i så fall er vi i mål. Dersom ikke noen har en lov som sier noe annet om ståhjulinger.

Og, det du skriver om at dette ikke skal spore av til å være en _moralsk_ diskusjon, så er det fortsatt slik at et forhold hvor fører av kjøretøy/motorvogn oppfører seg på en slik måte at det er til fare for andre trafikanter/fotgjengere, så er det også straffbart.
Vis hele sitatet...
Hvis du vil ha en moralsk debatt så kan du starte en tråd om det, så skal jeg svare der. Men det du skriver her er at det er straffbart om du er en fare for andre. Da prater vi om skjønn ut i fra hva som er en fare for andre, så da er det ikke snakk om en promille grense. Som er spørsmålet i denne tråden.
Var ikke mye verre en dette...

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Seso...t%C3%A5hjuling

Hvem kan bruke ståhjuling?

Du må være 16 år eller eldre.
Det er samme promillegrense som for bil: 0,2.
Du kan ikke bruke håndholdt mobiltelefon når du kjører.
Ståhjulingen er kun tillatt for én person, du kan altså ikke ta med deg noen på kjøretøyet.
Det er ikke krav til hjelm eller eget førerkort for ståhjuling. Vi anbefaler likevel at du bruker hjelm og at du sørger for å få opplæring og trening på et avgrenset område før du prøver deg i trafikken. Du må også kunne, og følge, trafikkreglene.
Trådstarter
Sitat av Wuddley Vis innlegg
Var ikke mye verre en dette...

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Seso...t%C3%A5hjuling

Hvem kan bruke ståhjuling?

Du må være 16 år eller eldre.
Det er samme promillegrense som for bil: 0,2.
Du kan ikke bruke håndholdt mobiltelefon når du kjører.
Ståhjulingen er kun tillatt for én person, du kan altså ikke ta med deg noen på kjøretøyet.
Det er ikke krav til hjelm eller eget førerkort for ståhjuling. Vi anbefaler likevel at du bruker hjelm og at du sørger for å få opplæring og trening på et avgrenset område før du prøver deg i trafikken. Du må også kunne, og følge, trafikkreglene.
Vis hele sitatet...

Woohoo godt jobba. Takker og bukker Wuddley.