Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2409
Hei!

Skal hjemover i morgen og lurte bare kjapt på om det er problematisk å ha med seg ett tomt stanag magasin i bagasjen når du skal fly.

Magasinet har blitt brukt tidligere og er fungerende, men vil være helt tomt under flyvningen.
Hvem skal du fly med? De har sikkert skrevet ned nummeret sitt på hjemmesiden, så du er bare en kjapp telefonsamtale unna et 100% korrekt svar. Det enkle er ofte det beste =)
Crimea River
Alec's Avatar
I følge denne siden er det ikke lov:
http://www.gardermoen.no/flyplassen/...om-bord-i-fly/

a) Skytevåpen
Enhver gjenstand som kan avfyre eller ser ut til å kunne avfyre prosjektiler eller forårsake skade, herunder;

Alle skytevåpen (pistoler, revolvere, rifler, hagler osv.)
Imitasjoner av skytevåpen
Deler til skytevåpen, med unntak av kikkertsikter og andre siktemidler
Vis hele sitatet...
I handbagasje så ser det ut som nei, men som innsjekket bagasje så står det ingen ting om våpendeler.
Trådstarter
23 0
Tok en telefon til Norwegian for å høre, kom fram til en outsource ansatt som snakket engelsk, hun visste ikke helt.. Får vel bare spørre på flyplassen når jeg kommer fram, hiver bare magasinet i søpla om det ikke går.
Sitat av Nysen Vis innlegg
Tok en telefon til Norwegian for å høre, kom fram til en outsource ansatt som snakket engelsk, hun visste ikke helt.. Får vel bare spørre på flyplassen når jeg kommer fram, hiver bare magasinet i søpla om det ikke går.
Vis hele sitatet...
Kan du ikke bare sende det i posten til deg selv, da?
Sitat av Nysen Vis innlegg
Tok en telefon til Norwegian for å høre, kom fram til en outsource ansatt som snakket engelsk, hun visste ikke helt..
Vis hele sitatet...
Selskapet heter jo "Norwegian", ikke "Norsk", så selfølgelig fikk du kun snakke med en som snakket engelsk.. Kan da ikke forvente at et selskap som heter Norwegian snakker norsk! /s

Innsjekket bør gå uten noen problemer. Der er de mer redd for eksplosiver (lightere, "ting" som vibrerer etc) enn ting du kan true noen med iløpet av flighten.
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Innsjekket bør gå uten noen problemer. Der er de mer redd for eksplosiver (lightere, "ting" som vibrerer etc) enn ting du kan true noen med iløpet av flighten.
Vis hele sitatet...
Vet ikke med lightere jeg. Sist gang jeg fløy hadde jeg bare håndbagasje og jeg fikk både en zippo og 1-lighter gjennom uten problemer. Litt rart i grunn, de har jo så mye brennbar sprit og spraydeodoranter i tax-free.
Sitat av Person_navn Vis innlegg
Vet ikke med lightere jeg. Sist gang jeg fløy hadde jeg bare håndbagasje og jeg fikk både en zippo og 1-lighter gjennom uten problemer. Litt rart i grunn, de har jo så mye brennbar sprit og spraydeodoranter i tax-free.
Vis hele sitatet...
Se reglene. Det er forskjell på håndbagasje og innsjekket, og jeg nevnte eksplisitt lightere som noe de leiter etter i innsjekket..

Gjenstand Handbagasje Innsjekka bagasje

Aerosoler Ja* Nei**
Væsker med alkoholinnhold over 70 prosent Nei Nei
Engangs gasslighter Ja*** Nei
Påfyllbar gasslighter Ja*** Nei
Lighter som mikser luft og gass før antenning (må ha sikringsmekanisme) Ja*** Nei
Lighter med flytende drivstoff absorbert i vatt/bomull Ja*** Nei
Lighter med uabsorbert flytende drivstoff Nei Nei
Refillgass eller ekstra drivstoff til lighter Nei Nei
Sikkerhetsfyrstikker (safety matches) kun ei eske per person Ja Nei
Andre typer fyrstikker Nei Nei
Spraymalingsbokser, terpentin, malingstynner Nei Nei
Flytande brennstoff (bensin, diesel, etanol) Nei Nei
Brennbare faste stoffer eller reaktive stoffer, herunder magnesium Nei Nei
Deler av motovogns drivstoffsystem som har inneholdt drivstoff Nei Nei

* Maks 100 ml i handbagasje, ref. hovedregel om væsker
** Aerosoler klasse 2.2 (ikkje brennbar og/eller giftig drivgass) kan du ha med. Maks 500 ml/g pr enhet, max 2 l/kg pr pers i innsjekka bagasje
*** Maks én lighter per person. Lighteren må være plassert i gjennomsiktig 1-liter pose gjennom sikkerheitskontrollen, og må bærast på eins person om bord i flyet.
Vis hele sitatet...
Om jeg var vekter i sikkerhetskontroll, ville jeg nok kanskje ha lagt et lite helvete for deg om du hadde med deg et magasin.
Frykten for at noen andre kanskje bærer andre deler av våpenet ville jo vært der.
Sist endret av Pope; 17. juni 2016 kl. 11:13.
Har reist flere turer med våpen, både innlands og utenlands. Det er ikke lov å ha våpendeler, ammo i håndbagasjen. Bagasjen går det veldig fint. Husk magasin er ikke en vital del, og har deretter ingen restriksjoner på hvem som kan kjøpe dette. Dette gjelder dog kun Norge. Andre regler gjelder f.eks i USA.
Send det til deg selv i posten.
This is bat country!
gregory's Avatar
Har gjentatte ganger reist med tomme magasiner i bagasjen. Gått helt smertefritt.
Trådstarter
23 0
Sjekket bare inn baggen med magasinet i, gikk helt fint!