Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  125 31286
Sitat av Zorbo Vis innlegg
Dette prosjektet som sagt, kommer aldri til å bli realisert. Det er alt for mye å tenke på og planlegge. Er nok en eller annen som fant ut at dette var fantastisk mtp 5 minutes of fame.
Vis hele sitatet...
Om man tar utgangspunkt i tilgjengelig teknologi og erfaringer med romferd så vil jeg påstå at det var langt mer urealistisk av JFK å hevde en skulle lande på månen i løpet av 9 år ï 1961, enn det er å få til Mars-One på et tiår.

...Men det er vel heller ingen hemmelighet at gjennomføringsevnen når det kommer til prestisjeprosjekter falt betydelig med Berlinmuren.
http://i222.photobucket.com/albums/dd273/mongoleif07/mars12_zps3d7a6ca5.png

Implementerte atmosferisk spredning og dag/natt syklus. Nå gjenstår bare en skybox for å få nettene til å se mindre kjedelige ut!
Hva er typisk farge på himmelen / soloppgang på mars?
Jeg tror faktisk at jeg hadde blitt gal av å bo der borte. Tviler på at der er mange so har psyke til å bo 20 stk på en øde planet i en liten boks i 50 år. Du kan ikke engang gå ut å trekke frisk luft. Dette er nok ingenting for meg, men vis dette blir realisert så skal de som drar ha KREDZ!

How we can transform Mars into a habitable planet.

http://www.youtube.com/watch?v=pcH54ksSkhE
Sitat av frantzen91 Vis innlegg
Jeg tror faktisk at jeg hadde blitt gal av å bo der borte. Tviler på at der er mange so har psyke til å bo 20 stk på en øde planet i en liten boks i 50 år. Du kan ikke engang gå ut å trekke frisk luft. Dette er nok ingenting for meg, men vis dette blir realisert så skal de som drar ha KREDZ!

How we can transform Mars into a habitable planet.

http://www.youtube.com/watch?v=pcH54ksSkhE
Vis hele sitatet...
Skal sies at vi tilbringer VELDIG mye tid med "familie" eller "klassekamerater" i løpet av livet vårt. Det kan jo ikke være så annerledes?
Sitat av complex Vis innlegg
Skal sies at vi tilbringer VELDIG mye tid med "familie" eller "klassekamerater" i løpet av livet vårt. Det kan jo ikke være så annerledes?
Vis hele sitatet...
Så du mener at å tilbringe tid med klassekamerater 6-7 timer 5 ganger i uka ikke er anerledes enn å tilbringe 50 år i en liten boks på en øde planet med 20 stk?
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av complex Vis innlegg
Skal sies at vi tilbringer VELDIG mye tid med "familie" eller "klassekamerater" i løpet av livet vårt. Det kan jo ikke være så annerledes?
Vis hele sitatet...
Men vi slipper unna dem etterhvert, omtrent hver dag drar man hvert til sitt...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tenker mest på det etiske med dette. Var det ikke slik at den som reiste ikke kunne returnere? Uansett så er det et spennende prosjekt, et neste steg for menneskeheten.
Sitat av frantzen91 Vis innlegg
Så du mener at å tilbringe tid med klassekamerater 6-7 timer 5 ganger i uka ikke er anerledes enn å tilbringe 50 år i en liten boks på en øde planet med 20 stk?
Vis hele sitatet...
Vi tilbringer alle godt over et halvt døgn hver dag i samme hus som familien vår i omkring 19 år. Problemet er når folk gjør en stor sak ut av dette.
Sist endret av complex; 16. mai 2013 kl. 16:28.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av complex Vis innlegg
Vi tilbringer alle godt over et halvt døgn hver dag i samme hus som familien vår i omkring 19 år. Problemet er når folk gjør en stor sak ut av dette.
Vis hele sitatet...
Er du drittlei av familien så kan du gå deg en tur, ta en liten ferie, reise vekk, flytte ut, låse deg inn på rommet i noen dager etc.

Det funker ikke like godt på Mars.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Er du drittlei av familien så kan du gå deg en tur, ta en liten ferie, reise vekk, flytte ut, låse deg inn på rommet i noen dager etc.

Det funker ikke like godt på Mars.
Vis hele sitatet...
man kan jo gi alle et eget rom? da kan man jo gå der å eventuelt lese en bok, spille dierse spill eller lignende. Man kan sikkert helt fint islolere seg litt om man ønsker der. Men blir litt vanskelig å møte nye mennesker.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Er du drittlei av familien så kan du gå deg en tur, ta en liten ferie, reise vekk, flytte ut, låse deg inn på rommet i noen dager etc.

Det funker ikke like godt på Mars.
Vis hele sitatet...
Teknologi i dag kan sikkert simulere en egen verden i et slags dataspill hvor du får avkobling.
Nordlænning!
SimenGaming's Avatar
Sitat av Ketenna Vis innlegg
Noen som vet hvordan det blir med regler ang. oppretning av kolonier der? Kunne godt tenkt meg å starte en koloni med et kommunistisk styre der alle er underkastet meg.
Vis hele sitatet...
Så driver jeg en kapitalistisk koloni på andre siden av Mars, så kan vi krige litt
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
man kan jo gi alle et eget rom? da kan man jo gå der å eventuelt lese en bok, spille dierse spill eller lignende. Man kan sikkert helt fint islolere seg litt om man ønsker der. Men blir litt vanskelig å møte nye mennesker.
Vis hele sitatet...
men du vet at hvis du virkelig missliker en person der oppe så kommer du ikke unna.
Du må jobbe og bo med denne personen dag inn og dag ut for resten av ditt liv...

Den ene kommer til å drepe den andre til slutt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Å reise til mars er det dummeste man kan gjøre. For det første er det jordsmonnet giftig. For det andre vil du bli bestrålt så mye på veien at du høyst sannsynelig vil få kreft. For det tredje er det ingen på mars som kan opperere deg for kreft der eller gi deg smertestillende. Skulle du leve til du ble gammel ville du sitte helt alene på en annen planet på ti kvadrat uten noe som helst gamlehjem eller sykepleie.
Gjerne litt off-topic, og muligens jeg er feil informert, men er ikke dette prosjektet drap på lik linje med og bidra til selvmord eller aktiv dødshjelp?
Kan man kalle om bo i en liten container en liten evighet vekke ifra sivilisasjon (foruten om +/- 10stk) ett liv?
Jeg personlig reagere ihvertfall på dette. Hva det er jeg reagerer på vet jeg ikke, men det er ikke etisk rett.
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Gjerne litt off-topic, og muligens jeg er feil informert, men er ikke dette prosjektet drap på lik linje med og bidra til selvmord eller aktiv dødshjelp?
Kan man kalle om bo i en liten container en liten evighet vekke ifra sivilisasjon (foruten om +/- 10stk) ett liv?
Jeg personlig reagere ihvertfall på dette. Hva det er jeg reagerer på vet jeg ikke, men det er ikke etisk rett.
Vis hele sitatet...
Ja, dette er et selvmordsproskjekt. De reiser langt vekk for å sitte innesperret i en boks til de dør av kreft, ensomhet eller sult. Det er galskap. Det er jo mulig at man etterhvert kan bygge en liten base på noen kvadrat, men man unngår jo fortsatt ikke strålingen under såkalte "solar flares".

Tenk deg om de blir syke. Hvem skal behandle dem? Hvor skal de få medisinene fra? Hvem skal passe dem når de blir gamle? Hva skal de gjøre om de får hull i tennene?

De gjør dette for at folk på jorden skal huske dem i ettertid. Men selv får de aldri møte noen eller dra nytte av den berømmelsen.

Det er vel fullt mulig at man om ti år har klart å løse problemet med stråling. Og at man kanskje kan bygge en kjemisk printer som kan printe medisiner. Så kanskje man kan ha en slags medisinsk robot (jeg tenker ikke på androiden, men på maskinen som fjernet alien fra heltinnens mage) slik som i filmen Prometheus (ridley scott). Da er det mulig at man kan få i stand noe slags helsevesen. En eller to av astronautene kan dessuten ha legeutdanning. Men det blir likevel en mye dårligere helsetjeneste enn på jorden.

Alderdommen blir uansett fryktelig ubehagelig for disse menneskene.
Hva skjer når prosjektet slipper opp for penger fordi seertallene går ned?
Sitat av GjestBaardsen Vis innlegg
Hva skjer når prosjektet slipper opp for penger fordi seertallene går ned?
Vis hele sitatet...
Meningen er vel at de skal drifte seg selv der oppe/borte/ute. Sånn at de på den måten ikke trenger å bruke penger på og sende forsyninger osv. Så om dette skjer ender det vel opp med at vi fortsetter med våre greier, og de fortsetter med sitt.

Kanskje NASA vil ta over prosjektet.
▼ ... over et år senere ... ▼
Interessant å diskutere, men de første som drar til Mars kommer nok aldri i privat regi. Det er for kostbart. Slike tjangser tar ingen private firmaer. Regjering(er) blir nok de første. Men da må det først komme en slags "trussel" fra for eksempel fra Kina, om at de vil til Mars og bygge militærbaser o.l. Da vil nok senatet skrive ut sjekker med èn gang, som for eksempel slik de gjorde for Manhattan-prosjektet og for Apollo-prosjektet.
Sist endret av NorskNorsk; 3. desember 2014 kl. 22:26.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Jeg er ikke heeeelt sikker, men jeg tror faktisk Mars er det dummeste stedet å bygge en militærbase.
Sitat av Olympic Vis innlegg
Jeg er ikke heeeelt sikker, men jeg tror faktisk Mars er det dummeste stedet å bygge en militærbase.
Vis hele sitatet...

Det kan være strategisk smart på lang sikt. Men det er liten sjanse for at det blir bemannede baser på Mars de nærmeste tiårene, og Mars One blir ihvertfall ikke en realitet -- av flere grunner.
Og hvorfor det? Om først mennesker kommer dit, da har vi det hele gående.
▼ ... flere år senere ... ▼
Mars One er nå slått konkurs. Kjipt, hadde vært morro å følge med på

https://www.nrk.no/viten/mars-selska...urs-1.14427511
Sist endret av GreenRay; 12. februar 2019 kl. 19:29.
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Mars One er nå slått konkurs. Kjipt, hadde vært morro å følge med på

https://www.nrk.no/viten/mars-selska...urs-1.14427511
Vis hele sitatet...
revolusjonerende romprogram slått konkurs med bare 10mill gjeld.. de virka ganske useriøse fra start av
Leste nettopp at NASA ikke vil sende noen før de har returmulighet. De har enda ikke noen ide om hvordan dette skal gjennomføres da det vil kreve enorme ressurser. Drivstoff for både tur og retur vil gjøre farkosten for tung til å kunne forlate jorden.
Sitat av BAN Vis innlegg
Leste nettopp at NASA ikke vil sende noen før de har returmulighet. De har enda ikke noen ide om hvordan dette skal gjennomføres da det vil kreve enorme ressurser. Drivstoff for både tur og retur vil gjøre farkosten for tung til å kunne forlate jorden.
Vis hele sitatet...
Det vil være mulig å mellomlagre utstyr og drivstoff enten i bane rundt jorden eller på feks månen.
Å sende alt i en pakke fra jorden virker noe tungvint.
Det kan også ettersendes med egen fremdrift, da vil du kunne sende avgårde både en plan a og b for retur.