Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1141
Hei.
Er 14 år og fikk idag tanken om å kjøpe longboard. Kan absolutt ingenting om dette, men lurer på om det er verdt 2-3 tusen kroner for et longboard...

Vil jeg lære meg det enkelt selv? Noe jeg ikke har tenkt på? Anbefalinger til brett? Dårlig ide?

Takk for svar.
Om du er nybegynner er det ikke nødvendig med et brett til 2-3k, det blir litt overkill imo, da disse ofte er brukt av ''professionelle''.
Nå er det lenge siden jeg drev med longboard, men vil tro at et i prisklassen 1-1,5k passer bedre for deg.

Edit: spar heller 1,5k, så kan du heller oppgradere truckere, hjul osv som det passer deg etterhvert
Sist endret av thatcanonguy; 29. mai 2012 kl. 17:08.
Longboarding er fantastisk gøy. Du trenger ikke være god for å få til ordentlig kjøring. Jeg anbefaler deg å starte med et cruisebrett, og deretter (om du liker det) spesialisere deg innen det du synes er best. Personlig liker jeg downhill, men smaken er som baken! Definitivt en god ting å bruke penga på

http://kingofthehill.no/webshop/ <-- Dette er en ålreit nettside å bestille brett fra. Finn det brettet som passer det du vil bruke det til.

Edit: La akkurat merke til at webshopen er nede. Forhåpentligvis oppe igjen snart.
Sist endret av Nether; 29. mai 2012 kl. 17:11.
Bare positivt at jeg bare trenger å bruke 1,5 Takk for svar, synd at kingofthehill var nede. Andre gode sider?

Hva er forskjellen på disse beachbrettene, downhillbrettene osv?
Har ikke hørt om beachbrett før, men vil tro det har noe med cruisebrett å gjøre, altså laget for å cruise bortover gata. Downhill-brett er laget for ekstrem fart, kronglete svinging(kan hende jeg tar feil her) og stabilitet.

Vil anbefale det samme som Nether, cruisebrett!
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Må innrømme at jeg har drevet med longboard i et par sesonger som en av mine kuleste hobbyer. Alt jeg kan si om det er at jeg elsker det, og om du liker fart og kroppskontroll så kommer du til å like det

2.5k for et brett er kraftig overkill. Jeg har aldri eid et brett til over 2k. Jeg handler alltid fra utlandet, primært daddiesboardshop.com, fordi de har egene katagorier etter hva som passer deg. De er veldig flinke til å merke pakkene de sender til utenfor usa til en 50-60 dollar, så du slipper store tollavgifter.

Anbefaler deg til å kjøpe et brett til 1k. Bruk heller 500 kr på beskyttelsesutstyr, fordi jeg opplevde at når jeg kom opp i en 40-50km/t i starten, uten hjelm eller hansker, føltes det litt for skummelt ut Nå om dagen ser jo hjelmene tøffe ut, så stil trenger du ikke tenke på. Sikkerhet først.

Anbefaler også brett som ikke er veldig lange til å starte med. Kortere brett hjelper deg fortere å mestre svinging og balanse. Start i en slakk bakke om du er usikker på balansen din på brett.

Alternativer til brettshop, er boardshop.no som ligger i trondheim, med heftig nettbutikk. Ser de nettopp har starta longboardsesongen der, så verdt å sjekke ut. Men personelig sparer du mere på webshop som daddies, i usa, der butikkene her mer konkurranse og prisene er mer presset.

Uansett hva du velger, så er dette en sport som er ekstremt artig, og du kommer garantert til å kose deg med!

PS: Husk å velge trucks etter vekta di, så du ikke ødlegger hjullagrene..

Edit; typo. gikk litt fort i svingene.
Sist endret av Grimmy; 29. mai 2012 kl. 17:25.
Takk for svar, kompissen min fortalte at 2-3 tusen var helt nødvendig...

Vil også legge til at jeg satser på å kjøpe ET brett, ikke flere ettehvert... Derfor er det på en måte viktigere at de passer når jeg blir bedre enn at de passer i nybegynnerfasen.

Jeg veier ikke veldig mye, nesten 50 kilo.

Noen som har anbefalinger til brett da? Takk for at dere svarer på maset
Dette virker faktisk jæææævlig kult, gira som fææn nå! Aner ikke hva jeg bør se etter da :/

Takk, hva med noe sånt? http://www.daddiesboardshop.com/land...oard-2012.aspx

Husk at jeg ikke veier noenting, ca. 49 kilo... (Burde jeg tenke på at jeg vokser?)
Stikk i en skatebutikk. Var nettopp og kjøpte mitt første longboard i en skateboard butikk som hadde opphørssalg. 50% rabatt så fikk jeg et knall brett til 1500kr! Det aller best er å dra i butikk og snakke med de som jobber der! De har peiling!
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Sitat av StokkAnda Vis innlegg

Vil også legge til at jeg satser på å kjøpe ET brett, ikke flere ettehvert... Derfor er det på en måte viktigere at de passer når jeg blir bedre enn at de passer i nybegynnerfasen.

Jeg veier ikke veldig mye, nesten 50 kilo.

Noen som har anbefalinger til brett da? Takk for at dere svarer på maset
Vis hele sitatet...
Blir vanskelig å hjelpe deg med brett med mindre du vet hva slags form for kjøring du er interessert i! Det finnes brett som er passe all-round, men disse blir man fort lei av.

Jeg har to brett for øyeblikket, da jeg driver mest med to ting. Har ett Dervish brett som er mykt, lett og har sliteholdige dekk. Brukes primært til lek, som sliding og triksing.

Ellers har jeg ett cruisebrett, som jeg bruker som transportmiddel og for raskere kjøring. Dette er et tyngere, stabilt brett med lav flex og gode rullelager.

Om du gir litt uttrykk for hva du er mest interessert i, så kan jeg godt hjelpe deg med å finne et par du kan velge mellom
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Stikk i en skatebutikk. Var nettopp og kjøpte mitt første longboard i en skateboard butikk som hadde opphørssalg. 50% rabatt så fikk jeg et knall brett til 1500kr! Det aller best er å dra i butikk og snakke med de som jobber der! De har peiling!
Vis hele sitatet...
Takk, skal prøve. Håpet allikevel at jeg skulle klare å unngå dette...
Som nevt i tidligere tråder, anbefaler jeg asfaltsurfer.com bruktforum, mange gode kupp der, får ett brett i 2-3k prisklasse til en billig penge, i og med at du ikke har kjørt longboard før (?) så anbefaler jeg ett godt allround/freestyle brett, Loaded er defintivt best som nybegynner brett i mine øyne, eller så har du det norske merket Slipstream som har veldig gode brett og er ganske rimelige. Det du må huske på når du kjøper er Flex og bushings i trucksa i forhold til vekt.

Her har du forskjellige demo-brukte Slipstream brett til rett over tusenlappen : http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=34884457

Have fun, du kommer ikke til å angre! =)
Takk, er den siste linken muligens noe for meg? ^^

Bør jeg tenke mye på vekta mi? (Omtrent 50 kilo)
Jepp, alle sammen utenom DFA er fine nybegynner brett ;-) i ogmed at du veier så lite ville jeg nok gått for pinstripe eller concave pin.
Sist endret av wintip; 29. mai 2012 kl. 18:05.
Ok, må dra nå, kommer om ca. 3 timer. Takk for svar uansett

Funker dette for meg?

http://www.daddiesboardshop.com/land...oard-2012.aspx

Med tanke på vekt osv?
You are pointless :)
Kjøpte city 2 fra www.jovial.no, kjempe fornøyd og veger ca 47, brukte 2,3