Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1941
Heisann!

Jeg ønsker å kjøpe et videokamera så jeg kan filme treningen vår. Det er da snakk om freerunning. Jeg har ingen kunnskaper om dette, utenom at jeg har lest noen av guidene jeg har funnet her. Så håper at noen kan hjelpe meg litt

Jeg ønsker så klart et kamera med best mulig bilde. Det må kunne filme ute om natten og. Dette er en sport med mye bevegelse, så det må klare å få med seg det meste. Jeg vet egentlig ikke helt hva mere informasjon dere trenger for å kunne anbefale noe.

Tenkte på en prisklasse opp til 5000kr ca. Kan evt. strekke meg litt om det utgjør stor forskjell. Håper jeg får noe hjelp!

Om noen gidder å henvise til en plass der jeg kan lære hvordan jeg skal bruke videokamera best mulig, blir det og satt stor pris på.


IKKE GOPRO!!
Sist endret av iMAGINE123; 15. april 2012 kl. 23:17.
Hvorfor ikke gopro?

Til freerunning er Contour plus å anbefale. 170 graders synsvinkel på 60fps og 720p. Du har gps også på den. koster i underkant av 4 tusen kroner.

Edit: tenker du på vanlig videokamera, eller skal du ha kamera for POV? om du ikke skal ha pov, er det vel bare å kjøpe et speilrefleks?
Sist endret av mo3; 15. april 2012 kl. 23:25.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Hvorfor ikke gopro?

Til freerunning er Contour plus å anbefale. 170 graders synsvinkel på 60fps og 720p. Du har gps også på den.
Vis hele sitatet...
Syns det er ufattelig irriterende playback på det. Jeg er veldig avhengig av å enkelt kunne se over klippene mine. Likte ikke så godt opplegget til gopro der... Skal sjekke ut Contour plus. Tar gjerne imot flere tips og

Så litt på contour plus, virker litt som GoPro type. Har du noe erfaring med det? Hvordan er playbacken? Kan man se klippene på stedet? Enkelt og spole frem og tilbake evt. slowmo?
Med contour Plus kan man koble til en ios eller android device. Man kan se live view, men vet ikke om man kan se på filmene man har tatt opp.
Har egentlig funnet ut at den type sport kamera som contour, gopro, drift er uaktuelt... Ønsker heller et håndholdt.
Da kjøper du et speilreflekskamera og 50mm 1.8 objektiv!
Sitat av mo3 Vis innlegg
Da kjøper du et speilreflekskamera og 50mm 1.8 objektiv!
Vis hele sitatet...
Jeg stemmer for denne, men du får ikke spesielt bra speilreflekskamera til 5000 kr. Burde også eventuel investere noe i stabliserings utstyr isåfall, veldig vanskelig å få bra bilde uten.
Tittet litt på det og veldig god bildekvalitet! Så på Nikon D5100 med 50mm 1.8 linse, kostet ca. en 6500kr.
Men lurer på noen få ting, hvordan er det med fokus? Syns det ble veldig stor forskjell på objektivet i fokus og resten. Er avhengig av at kameraet ikke blurer helt ut under triksene. Er det noe særlig vidvinkel på det? Er greit å kunne sette kameraet ned å filme triksene sine uten at man trenger å flytte det.
Sitat av robojot Vis innlegg
Jeg stemmer for denne, men du får ikke spesielt bra speilreflekskamera til 5000 kr. Burde også eventuel investere noe i stabliserings utstyr isåfall, veldig vanskelig å få bra bilde uten.
Vis hele sitatet...
For en n00b får man mer enn nok bra SLR for 5k.

Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Tittet litt på det og veldig god bildekvalitet! Så på Nikon D5100 med 50mm 1.8 linse, kostet ca. en 6500kr.
Men lurer på noen få ting, hvordan er det med fokus? Syns det ble veldig stor forskjell på objektivet i fokus og resten. Er avhengig av at kameraet ikke blurer helt ut under triksene. Er det noe særlig vidvinkel på det? Er greit å kunne sette kameraet ned å filme triksene sine uten at man trenger å flytte det.
Vis hele sitatet...
50mm har ikke mye vidvinkel, du må defor stå langt unna å filme. Det gode med 50mm er blenderåpning (1.8 i dette tilfelle) dette er ganske bra blenderåpning. Dvs at den slipper inn mye lys som er bra for deg som skal filme i mørke omgivelser.
Noen tips til kamera da og objektiv? Hadde vært gøy om jeg kunne bruke det til å ta litt ordentlig bilder og, hehe. Er nikon d5100 overkill? :P

Og hvor langt unna må man stå ca da? Hvor stor bredde dekker det utifra lengde f.eks.
Sist endret av iMAGINE123; 16. april 2012 kl. 00:20.
Har ikke så mye peiling på Nikon siden jeg alltid har brukt Canon. Men det er bra å kjøpe kamera med dreibar skjerm med tanke på filming
Canon 550D med magic lantern firmware. For ditt bruk så duger kitobjektivet i lange baner.
Noen som har formening om Nikon 1 J1 vs Nikon d5100? Er klar over at det er stor forskjell på de, men 1 j1 har noen fine ting i forhold til filming. Er ikke helt sikker på hvor avansert utstyr jeg trenger egentlig...
Når det kommer til optikk ville jeg heller gått for Tamron 17-50mm 2.8: http://www.fotovideo.no/Produkter/Ob...000128648.aspx

50mm 1.8 er billig og lyssterkt, men det er vel det eneste som er bra med det. For filming med så høy brennvidde bør man ha et objektiv med innebygd stabilisering, hvis ikke blir det veldig shaky håndholdt. Selvfølgelig kan du kjøpe glidecam, stativ, shoulder rig, etc, men det koster også deretter.
Tror nok det blir et d5100 da, evt. med annen objektiv senere. Er det innebygd stabilisering i det originale 18-55mm objektive som følger med?
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Tror nok det blir et d5100 da, evt. med annen objektiv senere. Er det innebygd stabilisering i det originale 18-55mm objektive som følger med?
Vis hele sitatet...
Ja det vil jeg tro. Slik er det i hvert fall med det originale objektive til canon, 18-55mm.
Men vil råde deg til å kjøpe kamerahuset og tamron-objektivet jeg linket til hver for seg - f 2.8 er bedre enn 3.5 (som jeg vil tro er laveste blender på standard-objektivet til nikon).
Sist endret av boblesaft; 16. april 2012 kl. 01:56.
Jeg ville heller gått for et Canon kamera over Nikon når det gjelder film. Canon EOS 600D er ganske bra og rimelig. Kjøp det med ei fin og stor vidvinkel-linse, så blir du nok kjempefornøyd vil jeg tro!
Syns det ser ut som om nikon d5100 har bedre kvalitet på opptakene enn canon 600d. Kan det stemme at det er dyrere å kun kjøpe kamerahus enn kamera og linse?
Ikke linse - OBJEKTIV.

Det kan stemme hvis du har sett at det stemmer. Av og til har butikker sett der du får både kamera og objektiv i pakka, også koster det litt mindre enn å kjøpe et hus og et objektiv separat. Hvis du klarer å huke deg et slikt sett med objektiv med bildestabilisator (hos nikon kalt VR, hos canon kalt IS, hos sigma kalt OC, hos tamron kalt VC), så tror jeg du fint kunne gått for et slikt. Det objektivet som blir nevnt over her, 50/1.8 - er kanskje ikke helt det du er ute etter, men til gjengjeld så er det du er ute etter ganske vanskelig å få til. Det virker som du er ute etter å kunne filme godt i mørke, ha vidvinkel, og at ikke bakgrunnen blir veldig blurry (det kalles ofte motivseparasjon, eller smalt DOF[Depth Of Field]). Et lyssterkt objektiv som 50/1.8 er lyssterkt når det brukes på "full åpning", og da gir det (ikke nødvendigvis, men ofte) mye motivseparasjon (blurry bakgrunn). Dessuten er ikke 50mm noe særlig vidvinkel, snarere er det en såkalt "kort tele" (litt "kikkerteffekt"). Et vidvinkelobjektiv vil også gi deg større DOF, eller mindre motivseparasjon, selv om det er lyssterkt og "fullt åpent". Høres det rart ut, så ta mitt ord for det. Det går an å kjøpe vidvinkler som er relativt lyssterke (f/2.8 eller større), men de koster fort litt mer penger. Det samme gjør de kameraene som virkelig yter godt i mørket. Derfor er det en slags tradeoff mellom funksjonalitet og pris.
Som sagt, finn deg et slikt "Kit" til en grei penge, også se hva du føler du trenger, etter hvert.

Ikke linse, OBJEKTIV.

My 10 cents.

Såh - jeg knotet dette sammen over lengre tid, så hvis det er usammenhengende og vanskelig å forstå eller noe, feel fre to ask - evt korriger meg dere som kan, hvis det skulle være noe galt.