Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1599
Som topic sier hvilke egenskaper ville du inne hatt som agent. Jeg bruker ordet agent fordi det er litt mer nøytralt en f.eks leiemorder. Men det vektlegges samme egenskaper. Jobben du trenes for er å ta ut dedikerte mål uten å bli tatt. Du kan godt bli oppdaget, men da bør du ha egenskaper som hjelper deg å overleve på rømmen. Forkledning for eksempel.

Siden denne type jobb alltid har elementer som nærkamp, skyting, våpenkunnskap, god fysikk osv. kan vi si at du har opplæring fra militær spesialtjeneste. Ingen spesialisering, men grunnleggende opplært i stridsteknikk.

Så til hva som er morsomt. Hvilke spesialiserte egenskaper ville du hatt dersom du skulle utført denne type jobb over lengre tid. Du skal unngå å bli drept, unngå fangenskap, leve i skyggen osv.

Jeg tror en god grense for fag som kjemi, sminke, bioteknikk, IT osv. er å tenke at grensen for hva man kan er ca mastergrad nivå. Hvis du velger noe som ikke læres på universitetet så kan en grense for 5 års opplæring være greit. Selv om dette er et fiksjonelt scenario så kan vi holde oss innen for rimelige grenser. Det er selvsagt litt banalt med tanke på at det jeg foreslår ofte vil innebære minst 20 års trening. Men bare slik at det ikke blir superheltnivå.

Jeg tror resten forklarer seg selv utifra de egenskaper jeg velger.

Å bare for å oppklare, agent eller leiemorder er bare ord. Uansett scenario så har du mye penger, men eksisterer egentlig ikke. Blir du tatt så blir du dømt, eller drept på oppdrag. Ha som forutsetning at du har oppdrag i hele verden. Tenk også på at oppdragene kan ha høyt vakthold, godt trente mål osv. Ingen grenser.

Jeg vil påpeke at med grunnopplæring i skytevåpen innebærer ikke dette særskilte egenskaper i skarpskyting. Ønsker du dette må det inngå som en egenskap.

Morroa starter ved at andre fritt kan plukke fra hverandre din sammensetning. Altså påpeke feil, og hvordan man kan bli tatt. Min agent nå vil for eksempel slite sterkt dersom han først blir identifisert. Agenten min er egentlig mer et eksempel jeg ikke har brukt svært mye tid på. Så selv om agenten min kansje overlever lenge dersom han, som nevnt blir identifisert, eller et oppdrag går skeis.

Så utfordringen blir å ta med alle mulige parametere når du velger egenskaper. Jeg kunne godt tenkt meg å lage noe slikt som en slags konkurranse, men har ikke laget noe regler som passer enda. Så akkurat nå vil jeg bare se litt kreativitet. Om noen utfordrer din agent er det helt fint lov å argumentere hvordan du mener dine egenskaper hadde latt agenten overleve. En agent som utfordres men ikke forsvares må regnes som tapt.

Have fun

Min agent

Jeg ville definitivt hatt svært gode kunnskaper innen krim-teknikk. Med det mener jeg kunnskap om hvordan jeg kan unngå å etterlate meg spor, samt vet hva andre teknikere ser etter.

Min andre egenskap ville vært karisma. Å være en likandes kar er ingen ulempe, i alle fall før man får sin identitet avslørt. Dette kan også hjelpe meg å komme nærmere innpå målet.(jeg vil påpeke at selv om man ikke velger en lignende egenskap så er man ikke en sosialt tilbakestående person.) Jeg ville på den måten opparbeide meg tillit i forskjellige systemer og være rask til å tenke på stående fot.

Som tredje egenskap tror jeg kunnskap om hvordan gift fungerer i forhold til kroppen og de spor som etterlates ville vært mitt valg. Jeg tror det ville fungert utmerket med mine andre to egenskaper. Jeg kunne unngått å legge igjen spor, samt kommet nært nok målet til å forgifte det på en enkel måte.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av olavXO Vis innlegg
Lynende inteligens, raske reaksjoner og til slutt det aller viktigste, drag på damene
Vis hele sitatet...
Ok, forventer litt mer detaljerte svar for at dette skal funke på noen som helst måte. Tviler igrunn litt på at du leste mer en overskriften. Jeg forklarte i tråden at du må spesialisere deg. Noe du ikke gjør. Lynende intelligent, raske reaksjoner er så generelle at de ikke gir mening. Ikke gidder du forklare hvorfor heller.
Ha gode egenskaper innen manipulasjon av mennesker, nettverksbygging og generelt sosiale ferdigheter. Dette tror jeg er noe av det viktigste. Ellers fyskisk bra form. Hadde ikke skadet med skills i MMA. God til å skyte,
Og sist men ikke minst. Handle kjapt i stressende situasjoner, ikke tenke seg ihjel, tror ikke man kan bli noen top spion/agent hvis man ikke gjør ting litt på mage følselse. Skole tror jeg er ganske uvensentlig. Det som gjelder er innteligens, streetsmart, men selvfølgelig kunnskap om hvordan man skjule spor osv.
1: Gradevis bryte ned sin egen samvittighet.
Søkt, men jeg tror det vil være vanskelig å leve med en slik jobb hvis man ikke har en kynisk og egosentrisk syn på verden rundt seg. Kommer man opp i vanskelige situasjoner som krever rask handling bør egen overlevelse komme foran kvinner og barn for å si det sånn...

2: Språkkunnskaper.
Denne sier kanskje seg selv. Skal man operere på et internasjonalt marked kommer man til å få bruk for flere språk. Å kunne kommunisere med lokalbefolkningen der man er vil det være en enorm fordel.

3: Kulturkunnskaper.
Samme som forrige og særlig hvis man ender opp med å gjøre mange jobber utenfor den vestlige halvkule. Igjen er det å kunne fungere, virke og kommunisere med befolkningen i det landet oppdraget er svært viktig.

Min agent er en kynisk jævel som glir som en slange gjennom den globale landsbyen! Gøy tråd!
Dersom jeg kunne velge personlige egenskaper, ikke spesialisering, ville jeg hatt et anonymt utseende. Å skille seg ut fysisk, er nok ikke en fordel hvis du driver med slikt arbeid. Men over til det du faktisk spør om:

Jeg tror jeg ville spesialisert meg på en type jobber, og ikke ta hva som helst. Min agent jobber derfor med å ta ut mafia-bosser å andre lederskikkelser innen organisert kriminalitet.

- Skarpskyting, med spesielt fokus på tålmodighet og det å holde seg skjult.

- Organisert kriminalitet, med fokus på hvordan lederskikkelsene opererer (jobb og privat). Vil også prøve å få litt connections.

- Stresshåndtering. Både for min egen del, og for å vite hvordan de jeg skyter på vil reagere.

Dersom jeg har tid til overs, vil jeg fokusere på språk (og kroppspråk). Det kan være min lille hobby.
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Min agent:

Første personlige særtrekk ville nok vært (ja, klisjé) noe lignende evnen Sherlock Holmes har i de moderne filmene. Evnen til å sanse alle detaljer rundt seg nøye. Legge merke til hver lukt, lyd og gjenstand. Grunnen til dette er rett og slett fordi man blir "busted" av detaljer som blir utelatt av agenter som er mindreverdige enn min.

Sosial kameleon kan det kalles. Evnen til å blande inn i folkemasser. Jeg ville spesialisert meg på sosialpsykologi og lært meg nøyaktig hvordan mennesker reagerer i ulike situasjoner, slik at jeg kunne brukt dette til min fortjeneste. Løpe fra åstedet og på sekunder se ut som den vanlige mannen på gata, selv om adrenalinet fra drapet du nettopp har gjort pumper gjennom systemet ditt må være det mest åpenlyse valget av evne jeg ville foretrukket om min jobb var å ta livet av personer for penger.

Selve handlingen å ta livet av noen krever ikke stort av et menneske. Det er enkel fysikk. Stopp hjertet med en kule, kutt hovedpulsåren med en kniv eller drep hjernen med okysgenmangel i form av en kvelertak. Jeg velger derfor heller å rette min siste evne mot utrolig fysisk form. Når jeg forestiller meg en "hitman" så er han rimelig sterk, smidig og rask slik at en eventuell rømning ikke ville vært noe problem med mindre min erkefiende løper maraton 2 ganger om dagen. Hoppe fra tak til tak høres tøft ut.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av DarthVidar Vis innlegg
Ha gode egenskaper innen manipulasjon av mennesker, nettverksbygging og generelt sosiale ferdigheter. Dette tror jeg er noe av det viktigste. Ellers fyskisk bra form. Hadde ikke skadet med skills i MMA. God til å skyte,
Og sist men ikke minst. Handle kjapt i stressende situasjoner, ikke tenke seg ihjel, tror ikke man kan bli noen top spion/agent hvis man ikke gjør ting litt på mage følselse. Skole tror jeg er ganske uvensentlig. Det som gjelder er innteligens, streetsmart, men selvfølgelig kunnskap om hvordan man skjule spor osv.
Vis hele sitatet...
Du er inne på noe, men lider dessverre også av å ikke ha lest posten min.(De andre ble heldigvis slettet.)

Poenget er å forklare hvordan man tar ut mål, det gjør du ikke. Jeg forklarte at agenten har god grunnopplæring i alle stridssituasjoner som forventes av en god agent. God fysikk er altså ikke noe man trenger å påpeke, samme gjelder å være "god til å skyte".

Du er inne på noe med streetsmarts. Som jeg forklarte så trengte det slett ikke være skolegang som lå til grunne. Hvis du mener en som har levd et hardt liv på gaten gjør en god leiemorder/agent, forklar hvorfor! Det var en vinkling jeg ikke hadde tenkt på, men som for meg nå virker totalt sannsynlig innenfor de parameterne jeg oppga.

For at det er klinkende klart, poenget er ikke å gi meg tre generelle egneskaper en god agent trenger. Jeg vil hvite hvilke egenskaper å hvorfor.

I lekens ånd vil jeg påpeke at uten skole kan du vanskelig skjule dine spor. En som går på skole vil ofte ikke være særlig streetsmart. Jeg har oppfordret til at det ikke er helt realistisk, så dette er i grunn greit.

Men hvordan vil du skjule deg etter at du blir identifisert? De fleste "streetsmarte" jeg kjenner har sittet inne for ett eller annet. Men igjen, det blir fånyttig når omtrent alt du sier er for generelt. Jeg kan ikke argumenter mot "intelligens". Men jeg kan argumentere mot at MMA "skils" ikke funker mot f.eks våpenene til livvakter.

Sitat av Halalgeir Vis innlegg
1: Gradevis bryte ned sin egen samvittighet.
Søkt, men jeg tror det vil være vanskelig å leve med en slik jobb hvis man ikke har en kynisk og egosentrisk syn på verden rundt seg. Kommer man opp i vanskelige situasjoner som krever rask handling bør egen overlevelse komme foran kvinner og barn for å si det sånn...

2: Språkkunnskaper.
Denne sier kanskje seg selv. Skal man operere på et internasjonalt marked kommer man til å få bruk for flere språk. Å kunne kommunisere med lokalbefolkningen der man er vil det være en enorm fordel.

3: Kulturkunnskaper.
Samme som forrige og særlig hvis man ender opp med å gjøre mange jobber utenfor den vestlige halvkule. Igjen er det å kunne fungere, virke og kommunisere med befolkningen i det landet oppdraget er svært viktig.

Min agent er en kynisk jævel som glir som en slange gjennom den globale landsbyen! Gøy tråd!
Vis hele sitatet...
Nå begynner det å ligne på noe ja! Jeg savner fortsatt egenskapen som gir deg mulighet til å drepe uten å bli tatt. Språk og kultur kan du forøvrig ta innen for ett. Kan du 9 språk, kan du en del kultur også, satt litt på spissen.

Punkt nummer en tror jeg du har helt rett i! Det burde kansje vært med i reglene at man antok at agenten kunne ta ut målet sitt uten samvittighet. Men som du sier, hva om du må skyte kone å barn for å unngå at identiteten din blir kjent? Et meget bra poeng!

Jeg tror kansje agenten din ville blitt fersket ved å skille deg ut etnisk i enkelte områder. Selv med god forståelse for kulturen. Løsning på dette?

Halalgeir: Glemte å legge til at siden jeg mener du kan ta språk/kultur under ett, kan du få velge en til egenskap
1: Utdannet innenfor politiet og spessialisert meg innenfor seriemordere.
Slik at jeg har gode kunskaper for hva jeg burde ungå å gjøre

2: Klare og holde seg kall under press.
Forklarer seg selv egentlig, klare og holde seg iskald i alle ulike situasjoner

3: Være ressurs sterk
Altså at jeg har tilgang til mange ulike rerssurser.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av Grimmy Vis innlegg
Selve handlingen å ta livet av noen krever ikke stort av et menneske. Det er enkel fysikk. Stopp hjertet med en kule, kutt hovedpulsåren med en kniv eller drep hjernen med okysgenmangel i form av en kvelertak. Jeg velger derfor heller å rette min siste evne mot utrolig fysisk form. Når jeg forestiller meg en "hitman" så er han rimelig sterk, smidig og rask slik at en eventuell rømning ikke ville vært noe problem med mindre min erkefiende løper maraton 2 ganger om dagen. Hoppe fra tak til tak høres tøft ut.
Vis hele sitatet...
En kule kan spores til våpen. En som ikke vet hvordan spor skal skjules kan raskt overse dette.

Utrolig fysisk form i seg selv er jo sporbart. Vi snakker jo om ganske ekstreme egenskaper. Dette vil også gjøre det vanskeligere å skjule seg dersom man er på leting etter en som er kjent for dette. (PS: det er hull i argumentasjonen min, finn den, den ligger ikke i hva jeg quotet degpå)
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Sitat av murloc Vis innlegg
En kule kan spores til våpen. En som ikke vet hvordan spor skal skjules kan raskt overse dette.

Utrolig fysisk form i seg selv er jo sporbart. Vi snakker jo om ganske ekstreme egenskaper. Dette vil også gjøre det vanskeligere å skjule seg dersom man er på leting etter en som er kjent for dette. (PS: det er hull i argumentasjonen min, finn den, den ligger ikke i hva jeg quotet degpå)
Vis hele sitatet...

En kule kan spores til et våpen! Men hvorvidt en agent har stjålet dette fra en person som han hverken har kjennskap eller tilknytninger til vil mest sannsynligvis ikke få en krimtekniker noe nærmere min utspekulerte gjerningsmann

Angående fysisk form, så kan det hende at jeg overdrev litt i beskrivelsen, da jeg ikke mente type Arnold muskler, men heller tja.. Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det.. Men vi kan si Bruce Lee i en dress som ikke trenger å se så påfallende ut?

For å ikke snakke om hans fremragende egenskap til å skjule seg selv i sosiale omstedigheter!

PS: Fant jeg motargumentet ?
Sist endret av Grimmy; 8. mars 2012 kl. 22:14.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av Grimmy Vis innlegg
For å ikke snakke om hans fremragende egenskap til å skjule seg selv i sosiale omstedigheter!

PS: Fant jeg motargumentet ?
Vis hele sitatet...
Ja det var den siste Men ville kansje poengtert at agenten nesten aldri ville bruke sin gode fysikk på bakgrunn av dette. Det er jo noe en som kan "blende" inn gjør. Er han smart er dette bare til nødstilfeller. Samtidig ville jeg hold hans ekstreme fysikk som en god egenskap til å unnslippe ekstreme situasjoner "when shit hits the fan"
Murlock, Kul tråd btw!

Ok, nå har jeg tatt meg en god blunt, så jeg føler dette er tiden for å unleashe en krem agent plan

Kode

Hvis du mener en som har levd et hardt liv på gaten gjør en god leiemorder/agent, forklar hvorfor!
Gjerne! La oss si du har levd i hele ditt liv i gatene i New york, droppa ut av skolen når du var 12, mor og far er død, du er alene og må begynne å tenke kreativt for å overleve. JA, veit at dette er ekstremt satt på spissen, but a man gotta prove his point!

Du begynner kanskje selge dop, våpen etcetc.. Ute i sement jungelen møter du på flere ustabile personer som gir totalt faen i hvordan livet ditt ender opp. Iløpet av noen år vil du da selvfølgelig få kunnskap om hvordan handel, og avtaler blir gjort. Og sist men ikke minst hvordan man skal forholde seg til kriminelle.

Men la oss si at du er en helt A4 person på bok, du har gått skole, militæret etc..

Setting:

Du har fått informasjon av din arbeidsgiver om at Carlos Slim Helú. Verdens rikeste mann, 74 milliarder på bok, han er eier og sjef for telekommunikasjons bedriftene Telemex og América Móvil.

Det almennheten ikke vet er at han også har en plan om verdensherredømme, ved å produsere atombomber. Ingen stater tørr å gå til angrep av frykt for atomkrig.

1. Jeg ville brukt en god tid på å samle innformasjon, type alt jeg finner ut på internett, overvåket huset, funnet ut hvem som jobber til han, kanskje funnet noen som er ganske høyt opp i hans nettverk og overvåket disse, pga de har garantert ikke like mye vakthold som sjefen selv.

2. Har nå funnet ut at han har sekt barn Carlos, Marco Antonio, Patrick, Soumaya, Vanessa, og Johanna. Og at han har en lideskap for baseball

3. Jeg ville på en eller annen måte innfiltrert en hobby eller aktivitet som han eller ungene driver på med. La oss si at jeg klarer å komme meg inn i datterens
sjakkklubb. Pga mine ekstremt utviklede sosiale ferdigheter, blir jeg og datteren venner/Kjærester.

4. Etter et par år i forhold med datteren ville jeg ha skapt et så sterkt bånd med faren, altså Carlos Slim selv, at han vill begynne å stole på meg. Jeg vil prøve å finne et bevis om at faren driver med atombomber.

5. Neste steget ville blitt å konfrontert han med bevisene, men ikke vist tegn på at dette plager meg. Det må være openbbart for han at bevisene jeg "tifeldigvis har funnet". Ikke er pga snoking.

6. Jeg ville vist intresse for hans kriminelle handliger og at jeg vil hjelpe til og bli en del at prosjektet.

7. Jeg vet nå hvor hans farbrikk er og har alle bevis en militær makt vil kunne trenge for å konfiskere alle atombombene hans og alle de hemmelige lagrene med våpen.

8. Jeg hadde forgiftet Carlos med en slags usporbar gift.

9. Gitt all min informasjon til obama, eller amerikanskje myndigheter.

10. Levd livet på den franske riviera.

OG nei, jeg har ikke kommet opp med en plan B enda
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Spennende tråd!

Anbefaler å lese Hit Man: A technical manual for independent contractors, da den gir en del gode tips om hvordan man gjennomfører et mord. Paladin Press ble saksøkt (og funnet 'medskyldig' i trippel-mord) for å ha gitt ut boken, og derfor er den ute av trykk. Det er dog en smal sak å finne den på nettet.

Min agents tre egenskaper:

1 - Språk og kultur.
Jeg mener det er innlysende at å kunne en del språk og kjenne til forskjellige kulturer er en veldig stor fordel for en internasjonal agent. Dersom du f.eks vet at målet befinner seg et bestemt sted, men ikke vet hvor det er av en eller annen grunn, kan det være greit å spørre noen om veien. Eller om man inviterer seg selv til et arrangement er det greit å vite hvordan man skal kle seg, osv osv.

2 - Skuespillerevner.
Litt a la serien Burn Notice; hovedpersonen bruker ikke forkledninger så mye, men han har karakterer og aksenter. Kan være så lett som å ta på seg briller og spille underdanig, eller opptre med autoritet man ikke har. I mange tilfeller tror jeg man lett kan komme inn og ut av et sted dersom man er selvsikker og kan spille (forskjellige) roller. I verste fall dersom man er tatt, kan man tilstå for noe annet enn det man egentlig skulle gjøre / har gjort, og samtidig gjøre det troverdig.

3 - Stort kriminelt nettverk.
Dette vil være uvurderlig når det kommer til å skaffe våpen, ID og lignende papirer. Da kan agenten underbygge karakterer med pass og lignende. Man kan også skaffe seg backup på de vanskeligste jobbene. Jeg har som utgangspunkt at agenten tar et par "lette" jobber i forkant for å trene seg selv og skaffe kapital til diverse.

Jeg slet med den 3. egenskapen, men landet til slutt på noe jeg er fornøyd med. Den er kanskje litt på kanten av en "egenskap," men men. Kan hende jeg finner på en ny agent etter å ha lest ferdig Hit Man


ps. kjapt spørsmål - tenker du at det er aktuelt med bedriftsspionasje og lignende oppdrag, eller vil det hovedsakelig gå ut på å drepe?

En rettelse. Paladin Press, som gav ut Hit Man, ble ikke dømt for noe, men forsikringsselskapet deres "settled out of court." De ble forøvrig saksøkt igjen i 2000 med samme resultat.
Sist endret av Takub; 8. mars 2012 kl. 23:49.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av DarthVidar Vis innlegg
Murlock, Kul tråd btw!
Vis hele sitatet...
Takker, dette svaret var litt utenfor hva jeg spurte, men tror kansje dette blir en interessant måte å gjøre det på! Kudos for å lage scenario! Oppsig! Skal prøve å debunke, noe som bare blir morro etter en del øl å 6-timers eksamen i bagasjen idag!

Sitat av DarthVidar Vis innlegg
Gjerne! La oss si du har levd i hele ditt liv i gatene i New york, droppa ut av skolen når du var 12, mor og far er død, du er alene og må begynne å tenke kreativt for å overleve. JA, veit at dette er ekstremt satt på spissen, but a man gotta prove his point!
Vis hele sitatet...
Godtar gjerne denne, er tross alt en fiksjonstråd

Sitat av DarthVidar Vis innlegg
Du begynner kanskje selge dop, våpen etcetc.. Ute i sement jungelen møter du på flere ustabile personer som gir totalt faen i hvordan livet ditt ender opp. Iløpet av noen år vil du da selvfølgelig få kunnskap om hvordan handel, og avtaler blir gjort. Og sist men ikke minst hvordan man skal forholde seg til kriminelle.
Vis hele sitatet...
Ser et problem her med at du ved denne livsstilen kan ha fått et stort rulleblad. Dette kan selvsagt skjules siden du jobber for offentlige myndigheter. Men Carlos Slim Helú har kansje en del penger, og derfor muligheter til å bestikke utro tjenere?

Sitat av DarthVidar Vis innlegg
Men la oss si at du er en helt A4 person på bok, du har gått skole, militæret etc..

Setting:

Du har fått informasjon av din arbeidsgiver om at Carlos Slim Helú. Verdens rikeste mann, 74 milliarder på bok, han er eier og sjef for telekommunikasjons bedriftene Telemex og América Móvil.

Det almennheten ikke vet er at han også har en plan om verdensherredømme, ved å produsere atombomber. Ingen stater tørr å gå til angrep av frykt for atomkrig.

1. Jeg ville brukt en god tid på å samle innformasjon, type alt jeg finner ut på internett, overvåket huset, funnet ut hvem som jobber til han, kanskje funnet noen som er ganske høyt opp i hans nettverk og overvåket disse, pga de har garantert ikke like mye vakthold som sjefen selv.

2. Har nå funnet ut at han har sekt barn Carlos, Marco Antonio, Patrick, Soumaya, Vanessa, og Johanna. Og at han har en lideskap for baseball

3. Jeg ville på en eller annen måte innfiltrert en hobby eller aktivitet som han eller ungene driver på med. La oss si at jeg klarer å komme meg inn i datterens
sjakkklubb. Pga mine ekstremt utviklede sosiale ferdigheter, blir jeg og datteren venner/Kjærester.

4. Etter et par år i forhold med datteren ville jeg ha skapt et så sterkt bånd med faren, altså Carlos Slim selv, at han vill begynne å stole på meg. Jeg vil prøve å finne et bevis om at faren driver med atombomber.

5. Neste steget ville blitt å konfrontert han med bevisene, men ikke vist tegn på at dette plager meg. Det må være openbbart for han at bevisene jeg "tifeldigvis har funnet". Ikke er pga snoking.

6. Jeg ville vist intresse for hans kriminelle handliger og at jeg vil hjelpe til og bli en del at prosjektet.

7. Jeg vet nå hvor hans farbrikk er og har alle bevis en militær makt vil kunne trenge for å konfiskere alle atombombene hans og alle de hemmelige lagrene med våpen.

8. Jeg hadde forgiftet Carlos med en slags usporbar gift.
Vis hele sitatet...
Okei, tar forbehold om at du er en ukjent agent, finnes altså ingen papirer på deg. Noe som vil være et stort forbehold for at du skal klare jobben. Du er selvsagt kjekk siden du skal forføre datteren, samt relativt ung. Ok dette er realistiske parametere.

Now the hard part.

For å klare dette, med fokus på forføring/kameratskap av målets barn, må agenten være relativt ung. Kansje maks 30 med et svært ungdommelig utseende. Hvis ikke barna er voksne da. Men det vil uansett gi en begrensing på hvor mye tid agenten kan bruke på å studere familien, lære seg skills osv. Jeg skal ikke prøve å gjøre det usansynlig siden parameterne jeg satt var ganske urealistiske. Men enkelte ting tar bare enkelt å greit tid å lære. Sossiale egenskaper er jo mye basert på erfaring f.eks.

Så innenfor gitte parametre kunne nok planen funket. Men du hadde nok blitt en særs ineffektiv agent for fremtiden pga. din utstrakte kontakt med høytstående kriminelle miljøer. For hvis vi er ærlige så er en mann men muligheter for å true verden med atomvåpen svært godt "connected".

Du vil være en naturlig misstenkt siden du er "ny" i miljøet. Du vet tross alt ikke hvor raskt disse planene blir realisert. Det kan hende du blir tvunget til å agere kjapt.

Det er her dine manglende evner innen IT gjør seg gjeldene. Du mister mange muligheter til å oppdage dette tidlig. Du mangler altså mye vital informasjon.

Som sagt, planen kan fungere. Men den avhenger av at mye kan gå galt. Det er en svært langsiktig plan som øker sjansen for at noe går galt underveis. Det vil kansje være min største innvending mot planen.

Shit, dette var mer gøy en først antatt. Å bruke hjernen "analytisk" i fullstendig fiksjonelle situasjoner var morro

[quote=Takub;2489140]Spennende tråd!

Anbefaler å lese Hit Man: A technical manual for independent contractors, da den gir en del gode tips om hvordan man gjennomfører et mord. Paladin Press ble saksøkt (og funnet 'medskyldig' i trippel-mord) for å ha gitt ut boken, og derfor er den ute av trykk. Det er dog en smal sak å finne den på nettet.

Min agents tre egenskaper:

1 - Språk og kultur.
Jeg mener det er innlysende at å kunne en del språk og kjenne til forskjellige kulturer er en veldig stor fordel for en internasjonal agent. Dersom du f.eks vet at målet befinner seg et bestemt sted, men ikke vet hvor det er av en eller annen grunn, kan det være greit å spørre noen om veien. Eller om man inviterer seg selv til et arrangement er det greit å vite hvordan man skal kle seg, osv osv.

2 - Skuespillerevner.
Litt a la serien Burn Notice; hovedpersonen bruker ikke forkledninger så mye, men han har karakterer og aksenter. Kan være så lett som å ta på seg briller og spille underdanig, eller opptre med autoritet man ikke har. I mange tilfeller tror jeg man lett kan komme inn og ut av et sted dersom man er selvsikker og kan spille (forskjellige) roller. I verste fall dersom man er tatt, kan man tilstå for noe annet enn det man egentlig skulle gjøre / har gjort, og samtidig gjøre det troverdig.

3 - Stort kriminelt nettverk.
Dette vil være uvurderlig når det kommer til å skaffe våpen, ID og lignende papirer. Da kan agenten underbygge karakterer med pass og lignende. Man kan også skaffe seg backup på de vanskeligste jobbene.

Sitat av Takub Vis innlegg
Jeg har som utgangspunkt at agenten tar et par "lette" jobber i forkant for å trene seg selv og skaffe kapital til diverse.
Vis hele sitatet...
Han er jo tross alt agent, så trening som utgangspunkt er bare riktig.

Sitat av Takub Vis innlegg
Jeg slet med den 3. egenskapen, men landet til slutt på noe jeg er fornøyd med. Den er kanskje litt på kanten av en "egenskap," men men. Kan hende jeg finner på en ny agent etter å ha lest ferdig Hit Man
Vis hele sitatet...
Hva er den foretrukne måten å utføre oppdraget ditt på? Å manipulere et kriminelt nettverk er absolutt noe jeg kunne sett på som en valid strategi. Nettverket kunne også hjulpet deg til å skjule deg i ettertid.

Et stort problem er derimot at hvis du kan kjøpe dem, kan også andre kjøpe dem. Du kan altså lett avsløres av folk du stoler på. Det er nok en av hovedgrunnene til at jeg ville valgt egenskaper som var mer personlige. Du må nok regne med at ditt mål har betydelig mengder penger tilgjengelig.

Sitat av Takub Vis innlegg
ps. kjapt spørsmål - tenker du at det er aktuelt med bedriftsspionasje og lignende oppdrag, eller vil det hovedsakelig gå ut på å drepe?
Vis hele sitatet...
Nei det er ikke noe i veien for det. Men da må du lage scenarioet selv slik at vi andre har noe å plukke på :P

[quote=Takub;2489140]Spennende tråd!

Anbefaler å lese Hit Man: A technical manual for independent contractors, da den gir en del gode tips om hvordan man gjennomfører et mord. Paladin Press ble saksøkt (og funnet 'medskyldig' i trippel-mord) for å ha gitt ut boken, og derfor er den ute av trykk. Det er dog en smal sak å finne den på nettet.

Min agents tre egenskaper:

1 - Språk og kultur.
Jeg mener det er innlysende at å kunne en del språk og kjenne til forskjellige kulturer er en veldig stor fordel for en internasjonal agent. Dersom du f.eks vet at målet befinner seg et bestemt sted, men ikke vet hvor det er av en eller annen grunn, kan det være greit å spørre noen om veien. Eller om man inviterer seg selv til et arrangement er det greit å vite hvordan man skal kle seg, osv osv.

2 - Skuespillerevner.
Litt a la serien Burn Notice; hovedpersonen bruker ikke forkledninger så mye, men han har karakterer og aksenter. Kan være så lett som å ta på seg briller og spille underdanig, eller opptre med autoritet man ikke har. I mange tilfeller tror jeg man lett kan komme inn og ut av et sted dersom man er selvsikker og kan spille (forskjellige) roller. I verste fall dersom man er tatt, kan man tilstå for noe annet enn det man egentlig skulle gjøre / har gjort, og samtidig gjøre det troverdig.

3 - Stort kriminelt nettverk.
Dette vil være uvurderlig når det kommer til å skaffe våpen, ID og lignende papirer. Da kan agenten underbygge karakterer med pass og lignende. Man kan også skaffe seg backup på de vanskeligste jobbene.

Sitat av Takub Vis innlegg
Jeg har som utgangspunkt at agenten tar et par "lette" jobber i forkant for å trene seg selv og skaffe kapital til diverse.
Vis hele sitatet...
Han er jo tross alt agent, så trening som utgangspunkt er bare riktig.

Sitat av Takub Vis innlegg
Jeg slet med den 3. egenskapen, men landet til slutt på noe jeg er fornøyd med. Den er kanskje litt på kanten av en "egenskap," men men. Kan hende jeg finner på en ny agent etter å ha lest ferdig Hit Man
Vis hele sitatet...
Hva er den foretrukne måten å utføre oppdraget ditt på? Å manipulere et kriminelt nettverk til å utføre jobben er absolutt noe jeg kunne sett på som en valid strategi. Nettverket kunne også hjulpet deg til å skjule deg i ettertid. Du etterlater deg også løse tråder. Og slik som halalgeir's agent som er en kald jævel som sletter slike spor, uansett hvor godt han kjente dem, gjør ikke din agent dette. Du er altså i tillegg i problemer dersom dine medhjelpere fanges.

Et stort problem er derimot at hvis du kan kjøpe dem, kan også andre kjøpe dem. Du kan altså lett avsløres av folk du stoler på. Det er nok en av hovedgrunnene til at jeg ville valgt egenskaper som var mer personlige. Du må nok regne med at ditt mål har betydelig mengder penger tilgjengelig.

Sitat av Takub Vis innlegg
ps. kjapt spørsmål - tenker du at det er aktuelt med bedriftsspionasje og lignende oppdrag, eller vil det hovedsakelig gå ut på å drepe?
Vis hele sitatet...
Nei det er ikke noe i veien for det. Men da må du lage scenarioet selv slik at vi andre har noe å plukke på :P
Hvis det bare er snakk om å ta livet av folk, ville jeg rett og slett gått ut i skogen og utforsket stedet rundt der personen bodde, og lært meg å skyte med jaktrifle med sniper-scope .. så trenger man ikke kunne så mye mer. Kan bare gå i skævven noen dager fram og tilbake, til bilen, så er det ingen som har sjans til å finne ut av det.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Sitat av murloc Vis innlegg
Hva er den foretrukne måten å utføre oppdraget ditt på? Å manipulere et kriminelt nettverk til å utføre jobben er absolutt noe jeg kunne sett på som en valid strategi. Nettverket kunne også hjulpet deg til å skjule deg i ettertid.
Vis hele sitatet...
Nja jeg tenkte egentlig å "trene" solo, og så få med noen i et team.
Hva gjelder utførelsen blir det nok mye "sosial kamuflasje," om du skjønner hva jeg mener. Gå inn et sted og oppføre seg som noens sjef, eller en potensiell klient. Her vil kontakter og dokumenter kunne støtte historien min.

Jeg har ikke tenkt så mye på hva som skjer etter oppdragene. Slik jeg ser det, spiller det ikke så stor rolle om en karakter blir avslørt, da det ikke kan spores tilbake til agenten. De ser etter en brite, men han er egentlig norsk! Og lignende.

Sitat av murloc Vis innlegg
Du etterlater deg også løse tråder. Og slik som halalgeir's agent som er en kald jævel som sletter slike spor, uansett hvor godt han kjente dem, gjør ikke din agent dette. Du er altså i tillegg i problemer dersom dine medhjelpere fanges.
Vis hele sitatet...
Et stort problem er derimot at hvis du kan kjøpe dem, kan også andre kjøpe dem. Du kan altså lett avsløres av folk du stoler på. Det er nok en av hovedgrunnene til at jeg ville valgt egenskaper som var mer personlige. Du må nok regne med at ditt mål har betydelig mengder penger tilgjengelig. [/quote]
Det er to veldig gode poeng. Løsningen min ville være å etablere samhold med noen kontakter, og å unnlate å gi andre informasjon.