Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1509
lurer på om det går an å få lov til å røyke hasj/cannabis av legene i norge, er jo lovlig i noen av statene i america, viss du har store smerter eller er sjuk.
(å siden norge ser så jævlig opp til america så burde det jo være sånt her og)

Har hørrt fra noen gamle folk som røyker at de bruker uskyldninger at de har lov til å ta det av legen, i Norge...

finns der i noen visse tilfeller i norge at noen får lov til å røyke?
Nei, det gjør det definitvt ikke.
får det i pilleform men ikke i norge ;D
I Danmark er det lovlig, om man har en påvist revmatisk sykdom. Kanskje du skal flytte dit og klage på gikta til din danske lege..!!!???
Det er mulig for norske leger å søke om å få gi pasienter marinol, men jeg vet ikke om den tillatelsen ever har blitt gitt til noen norsk lege.
Når man har sykdommen MS (Multippel Sklerose) Kan hasj/Marihuana hjelpe. Det er en sykdom som angriper nervesystemet. Man får store skjelvinger og det er der blant annet at cannabisen kan hjelpe,siden det roer ned nervesystemet. se video: http://video.google.com/videoplay?do...na+medical+use
Jobber i helsevesnet selv og det er tragisk og se alle skjebenene som har denne sykdommen,som ikke noen medikamenter hjelper mot. Da tenker jeg hvorfor ikke hvis dette kan hjelpe noen?
Selvsagt er det et veldig stort etisk spørsmål, men det er veldig fyfy for mange av en eller annen grunn. Folk flest sin innstilling til cannabis her i Norge er veldig merkelig, fordi de bare stempler det som et dødsfarlig stoff med en gang. Det har de fått tyna inn i seg igjennom hele barndommen nesten og resten av livet. Merkelige greier, men sånn er det nå bare. Hvertfall foreløpig.

Forresten en veldig interessant video du gav link til!
Sist endret av Baard2k; 8. oktober 2006 kl. 17:29.
takk for alle svar.
må vell flytte til amsterdam eller danmark for å komme meg vekk fra purken!
blir vell forhåpentligtvis lovlig i Norge en vakker dag.
Marinol er vel det mest brukte, men mener jeg har lest at det er produsert ved hjelp av kunstige THC-molekyler, og dermed ikke så effektiv som å røyke vanlig cannabis. Det er en del folk som røyker mot diverse sykdommer, men de gjør det ulovlig...
Vist man bruker det medisinsk her i norge er det ikke problemer å få det fra dyrkeforeninga da.
Men ulovlig er det læll.
hvis du stiller spørsmålet som dette får det en bra vinkling synes jeg.

la oss si at hasj var skadeligt i større grad en idag. hvis du gir noen valget mellom å leve 30 år uten skjelvinger istede for å leve 35 med konstante ubehagelige skjelvinger. tipper svaret er ganske enkelt.

men spørsmålet er egentlig enda enklere siden hasj ikke har noen beviste skadevirkninger. hvis man ser bort ifra at det kan vekke latente psykiske lidelser. dette er da en sjangse de fleste er villige til å ta i bytte for økt livskvalitet i stor grad.
Hvis cannabis til medisinsk bruk blir gjort lovlig, er det litt surt at liksomsyke folk kan utnytte det.
flytt til england der er det helt lovligt
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Det er ulovlig, men jeg vil tro polititet det fleste steder vil se igjennom fingrene på en del slike saker.
Når det gjelder at noen har sagt at legen har gidd de lov, så har ikke legen noen lov til dette. Men jeg ser ikke bort ifra at noen leger kan anbefale eller ihvertfall ikke fraråde cannabis som medisin.
Mener å huske at jeg en gang hørte om et nettverk i Oslo-området som dyrket planter som ble gidd til personer med MS som ville bruke cannabis som medisin.
zOp: jepp det er et slik "nettverk" som gir ut cannabis til personer med MS...

det står mer om dem på www.normal.no

kaller seg "dyrkeklubben" eller noe sånt

http://normal.no/pht/pht_1-04_medisin_2.pdf
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Helt riktig. Disse karene er aktive på www.norcan.org.

De siste tallene Yusuf har kommet med offentlig er at de har 164 pasienter som de aktivt medisinerer, samt rundt 400 på venteliste. De trenger all den hjelpen de kan få.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av ShareFun
Hvis cannabis til medisinsk bruk blir gjort lovlig, er det litt surt at liksomsyke folk kan utnytte det.
Vis hele sitatet...

Like surt som at 'liksomsyke' misbruker alle de andre legemidlene som gir rus?

Leger er ikke tett i hodet, de fleste tilfellene der folk prøver å lure til seg rusgivende medikamenter, legger legen merke til det.
Det er litt vanskeligere å lyve på deg MS (multipel scelerose), kreft, ryggskade/infeksjon og epelepsi, enn det er å si at man har litt vondt og trenger smertestillende (i de fleste tilfeller får du bare ibux uansett, kanskje pinex forte).
Sitat av Dodecha
Leger er ikke tett i hodet, de fleste tilfellene der folk prøver å lure til seg rusgivende medikamenter, legger legen merke til det.
Det er litt vanskeligere å lyve på deg MS (multipel scelerose), kreft, ryggskade/infeksjon og epelepsi, enn det er å si at man har litt vondt og trenger smertestillende
Vis hele sitatet...
Sant, men det er likevel folk som får det til. Dessuten fins det noe som heter korrupsjon.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av ShareFun
Sant, men det er likevel folk som får det til. Dessuten fins det noe som heter korrupsjon.
Vis hele sitatet...
Og alikevel bryr du deg mer om cannabis en opiatene og alt det andre som finnes i den store samlingen av stoffer som klassifiseres som 'legemidler' ?
Jepp

tjuetegn 12345678