Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3879
Jeg la kanelstenger, hel kardemomme og muskattnøtter i en gryte med vann, lot det få et oppkok og deretter langsom nedkjøling. Deretter helte jeg alt opp i en blender og finmalte det til en suppe som jeg etterpå dehydrerte i ovnen på 80-90 grader.

Jeg syntes at det ble mye svakere på smak enn om jeg hadde malt det i tørr tilstand. Har jeg gjort dette på feil måte?
Aldri hørt om det der. Blande med kokt vann og tørke etter blending? Høres ødeleggende ut og mye av smaken forsvinner naturligvis med vannet. Bare lurer var dette en fremgangsmåte du fant på selv eller leste du det no sted? Nei normalt sett bruker man mortel og knuser tørt
Sist endret av celtseus; 25. september 2018 kl. 03:37.
Jeg testet det ut selv for å prøve om det fungerte. Tidligere har jeg kjørt det tørt i blenderen, men da endte jeg opp med en god del grovere biter, så jeg ville prøve dette for å se om det fungerte med hensyn på å få et meget finmalt krydder.
Har aldri sett de nevnte krydder bli brukt slik. Kanelstang brukes ofte hel i den gryta med mat man lager. Så tar du den ut når maten er klar.
Muskatnøtt er det vanlig å rive/raspe direkte i det du lager, samme med kardemomme.

Andre hele krydder er ofte tjent med att du toaster de litt i en varm tør panne for å intensivere smaken. Deretter males det opp i en morter.
Indere/pakistanere bruker ofte små elektriske kverner, som en kaffekvern.

Gød Middag!
Morter er en fin løsning for å få frem alle smaker og nyanser. Når du knuser i morter så frigjøres også alt av oljer og estere og mer av smaksprofilen kommer tydeligere frem.

Ellers er jo feks en helt vanlig kaffekvern også en enkel måte å male opp krydder.

Veien om vann også dehydrering har jeg aldri prøvd og rent intuitivt virker det kontraproduktivt. Forsøk morter neste gang og se om ikke det er noe du kan bruke. Billig og bra og brukes av alt fra hobbykokker, husmødre til profesjonelle gourmetkokker.
Bruk riktig utstyr kompis, og ikke vann ffs... Morter som nevnt funker, eventuelt så har du faktisk greier som er dedikert kryddermaling aka. krydderkvern.
Trenger ikke dedikert krydderkvern om alt har kaffekvern. De gjør jo akkurat det samme
Men som sagt synes jeg morter gir ennå mer smak.
..enig, jeg foretrekker morter selv. Noen krydder får f.eks en litt "funky" smak når man kjører de for hardt i en blender., spes pepper.
Jeg syns også det er letter å bruke det når det er snakk om mindre mengder, eller om man skal knuse hvitløk sammen med krydderet.
Vil forøvrig nok en gang stresse att det å toaste krydderet før du har det i morteren, slik jeg nevner tidligere er en god idè
Sist endret av Antimatter08; 25. september 2018 kl. 16:46.