Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 620
Var på sesjon 16 Mai, klarte meg greit på det fysiske, og hadde en grei samtale på slutten der jeg basically fikk et koltbord med muligheter. Jeg kunne velge meg inn i hær, luftforsvar og egentlig velge det meste. Jeg ville egentlig inn i sjø, men det var fult opp i år, og da måtte jeg omså reserveres til sommer 25´som jeg ikke gidder å vente til.

Det ble luftforsvaret med rekrutt på Madla i år, og han forklarte at jeg kunne ganske lett velge selv hvor jeg ville tjenestegjøre 12mnd, såframst interessen og prestasjonen på rekrutten var god.

Hva er folk sine erfaringer med de forskjellige stedene og stillingene i luft? Jeg ønsker noe givende, med muligheter for kurs, jobb videre eller utdanning o.l.. Jeg er ikke fastslått på noe, men veldig åpen for muligheter som bare gir meg noe mer! Leste en annen tråd om å ta alt mulig kurs og sertifiseringer, det blir jeg å prøve på, også en annen som sa at sanitet var veldig givende, men ser somsagt etter flere erfaringer og tips. Helt siden jeg fikk innkalling til sesjon har bare noe brent inni meg, satan å jeg gleder meg
Bra jobba og gratulerer med god sesjon.

Jeg hadde vel gått for den ultimate guttedrømmen å blitt jagerfly pilot, antar det betyr en lengere periode i forsvaret en bare førstegangstjeneste da så man må jo være villig til å strekke seg såpass først.

For ting videre i livet så vil jeg tro avionikk ikke er så dumt å få med i verktøykassa. Alt som har med fly er jo kult
Pongo
gooos1's Avatar
Trådstarter
32 1
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Bra jobba og gratulerer med god sesjon.

Jeg hadde vel gått for den ultimate guttedrømmen å blitt jagerfly pilot, antar det betyr en lengere periode i forsvaret en bare førstegangstjeneste da så man må jo være villig til å strekke seg såpass først.

For ting videre i livet så vil jeg tro avionikk ikke er så dumt å få med i verktøykassa. Alt som har med fly er jo kult
Vis hele sitatet...
Jo takk! Glemte å nevne at det blir nok ikke pilot, synet eller faglige nivået er for lavt der! Har lest litt på avioniker, og forsvaret tilbyr utdanninger på det, så har det i tankene ja!
Det spennende med Luftforsvaret (og Sjøforsvaret, HMKG m.m.) er at det aller meste av tjenesten er "skarp" tjeneste, enten du er vaktsoldat som passer på en aktiv militær flystasjon eller annen installasjon, er brann- og redningssoldat eller sanitetssoldat som er i beredskap i tilfelle ulykker skulle skje på basen, eller er crew chief-assistent og mekker på hypermoderne jagerfly i din daglige tjeneste. I farten kan jeg i Luftforsvaret egentlig bare komme på luftvernbataljonene som ikke løser skarpe oppdrag i det daglige. Her inkluderer jeg også etterretningsassistenter, velferds- og idrettssoldater og "kontortjenester" som ikke nødvendigvis har tjenestedager fylt med våpen og kryping i skogen, men som likevel fyller et faktisk daglig behov med sin arbeidskraft og tjeneste.

For meg, som tidlig ble vaktkommandør på min base da jeg var i førstegangstjeneste i luft, var denne opplevelsen av faktisk å være til nytte en ganske vesentlig del av at jeg trivdes godt i tjenesten og med mine soldater, også når det røynet på.
Pongo
gooos1's Avatar
Trådstarter
32 1
Sitat av Snillorg Vis innlegg
Det spennende med Luftforsvaret (og Sjøforsvaret, HMKG m.m.) er at det aller meste av tjenesten er "skarp" tjeneste, enten du er vaktsoldat som passer på en aktiv militær flystasjon eller annen installasjon, er brann- og redningssoldat eller sanitetssoldat som er i beredskap i tilfelle ulykker skulle skje på basen, eller er crew chief-assistent og mekker på hypermoderne jagerfly i din daglige tjeneste. I farten kan jeg i Luftforsvaret egentlig bare komme på luftvernbataljonene som ikke løser skarpe oppdrag i det daglige. Her inkluderer jeg også etterretningsassistenter, velferds- og idrettssoldater og "kontortjenester" som ikke nødvendigvis har tjenestedager fylt med våpen og kryping i skogen, men som likevel fyller et faktisk daglig behov med sin arbeidskraft og tjeneste.

For meg, som tidlig ble vaktkommandør på min base da jeg var i førstegangstjeneste i luft, var denne opplevelsen av faktisk å være til nytte en ganske vesentlig del av at jeg trivdes godt i tjenesten og med mine soldater, også når det røynet på.
Vis hele sitatet...
Spennende! Hadde satt stor pris på om du kunne sagt litt mer om hva du gjorde en dag/par dager som vaktsoldat/komandør! Fikk nemlig også muligheten til å ta rekrutten på Evenes med fastsatt stilling innenfor vakt og sikring, Evenes er jo nytt og hoster jo QRF med F-35, men jeg takket nei pga vakt og sikring hørtes kjedelig ut.. er sikkert ikke mer enn et par telefoner så kan man få søkt seg tilbake til det alternativet
Apropos militæret, har alltid hatt en drøm om og bli marinejeger eller soldat i utlandet. Men er flere som nevner hvor ekstremt harde krav det er(mentale). Hvor hardt snakker vi?
Pongo
gooos1's Avatar
Trådstarter
32 1
Sitat av klattus Vis innlegg
Apropos militæret, har alltid hatt en drøm om og bli marinejeger eller soldat i utlandet. Men er flere som nevner hvor ekstremt harde krav det er(mentale). Hvor hardt snakker vi?
Vis hele sitatet...
For å bli jeger, om det er marinen, fallskjermjeger eller artillerijeger kreves det først og framst plettfritt syn, og ganske god fysisk utholdenhet og styrke, men det legges mer fokus på smerteterskel og mental styrke til å fungere i stressende og tunge situasjoner. Hvis du ser klar til strid, får du et innblikk i hvordan førstegangstjenesten er som artillerijeger, mener det var en episode der de hadde løpt 16km med sekk, og fikk beskjed om å løpe 8km til, midt på natta. Helt sykt hvor sterk man må være i hodet, tror det er vanskelig å vite hvor sterk man er mentalt, før man har fått testet seg i akkurat militærsetting.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Sjø ropte en gang "90% vakt og sikring!" når min tropp gikk forbi kasernen deres. Min kontingent var faktisk det

Jeg kjente fem stykker som ble midlertidig ansatte (visespesialister) etter førstegangstjenesten; den ene hadde kontorjobb (administrasjon), to var på redningsutsyr F-35, en var mission support-soldat og den siste var brannvernsoldat.

Når jeg var inne så kunne januar-innrykket søke seg til vaktkommandør og instruktør. Mitt inntrykk er at instruktør-tjeneste gir gode muligheter for videre jobb og utdanning. Har en bekjent i sjø som gikk den veien, fra instruktør på Madla til å bli ansatt der.

Mer info kan fåes på PM.
Sist endret av Mekkern; 3 uker siden kl. 15:26.
Infanteriet er det du vil, hvis ikke jegertjeneste er aktuelt. 2 bataljon der jeg var, panserbataljonen eller så er det vel noe som heter kampeskadronen på Rena, som fungerer som kanonmat for Telemark bataljon. Men hvis du går for en av de så har du mulighet til å bli grenader i feks Telemark bataljon.

Det er jo ikke mye intops som de kaller utenlandstjeneste nå. Men vet aldri. Men hæren og infanteri tjeneste er det du vil isåfall.