Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 6072
Hei!

Ble stoppet av UP tidligere i sommer, de så i registeret at jeg har en sak fra tidligere i år hvor jeg ble tatt for besittelse av et par g hasj (fikk bot for det), og ville derfor ta spyttprøve, og spurte meg om den ville gi utslag. Jeg bekreftet at den ville det, og sa at jeg hadde røyket kvelden før, selv om jeg faktisk hadde gjort det samme dag - rundt 5-6 jointer totalt, og har i tillegg vært vanerøyker over flere år (har brukt det som selvmedisinering for å kunne fungere normalt). De spurte også om hvor ofte jeg røyker, sa max 1 gang i mnd. Så da slapp jeg ta spyttprøven, og det ble straka vegen opp til legevakten for å ta blodprøve istedet. Der ble det også tatt tegn-og-symptom-test, med det resultat at jeg fikk gå derifra med bilnøkler og førerkort i hånda (=bestod testen). Fikk beskjed om å ikke kjøre på 1 døgn, og at jeg ville få brev i posten etter 3-4 uker med beskjed om hva som ville skje.

I dag kom brevet, og de har henlagt saken på grunn av "bevisets stilling". Nå vet jeg veldig godt hva bevisene SKULLE sagt; soleklart førerkortbeslag, bot og fengsel, så sitter her som et stort spørsmålstegn nå. De eneste forklaringene jeg kan komme på er 1) de har rota bort prøvene eller 2) de har rota til prøvene under analyse, men er jo ikke sikker på noe som helst annet enn at de har begått en stor feil.

Er det noen her som har opplevd noe lignende, eller har en mulig forklaring på hva som kan ha skjedd? Har jo hatt griseflaks, men klarer liksom ikke tro det er sant at saken har blitt henlagt siden jeg vet veldig godt hva prøvene skulle vist... Takker for alle svar!

PS - har slutta å røyke/selvmedisinere etter møtet med UP (5 uker clean), venter på plass hos DPS nå og skal prøve å fikse problemene på en mer fornuftig måte
Lana del Rave
AndraDay's Avatar
Veldig spesielt, her er det ikke godt og si hva som har skjedd.

Men utrolig heldig! Ta vare på muligheten du fikk, og aldri risikere førerkortet igjen

Du har vel utrolig god karma!
Sist endret av AndraDay; 23. juli 2019 kl. 03:36.
Sitat av Punchinello Vis innlegg
Hei!

Ble stoppet av UP tidligere i sommer, de så i registeret at jeg har en sak fra tidligere i år hvor jeg ble tatt for besittelse av et par g hasj (fikk bot for det), og ville derfor ta spyttprøve, og spurte meg om den ville gi utslag. Jeg bekreftet at den ville det, og sa at jeg hadde røyket kvelden før, selv om jeg faktisk hadde gjort det samme dag - rundt 5-6 jointer totalt, og har i tillegg vært vanerøyker over flere år (har brukt det som selvmedisinering for å kunne fungere normalt). De spurte også om hvor ofte jeg røyker, sa max 1 gang i mnd. Så da slapp jeg ta spyttprøven, og det ble straka vegen opp til legevakten for å ta blodprøve istedet. Der ble det også tatt tegn-og-symptom-test, med det resultat at jeg fikk gå derifra med bilnøkler og førerkort i hånda (=bestod testen). Fikk beskjed om å ikke kjøre på 1 døgn, og at jeg ville få brev i posten etter 3-4 uker med beskjed om hva som ville skje.

I dag kom brevet, og de har henlagt saken på grunn av "bevisets stilling". Nå vet jeg veldig godt hva bevisene SKULLE sagt; soleklart førerkortbeslag, bot og fengsel, så sitter her som et stort spørsmålstegn nå. De eneste forklaringene jeg kan komme på er 1) de har rota bort prøvene eller 2) de har rota til prøvene under analyse, men er jo ikke sikker på noe som helst annet enn at de har begått en stor feil.

Er det noen her som har opplevd noe lignende, eller har en mulig forklaring på hva som kan ha skjedd? Har jo hatt griseflaks, men klarer liksom ikke tro det er sant at saken har blitt henlagt siden jeg vet veldig godt hva prøvene skulle vist... Takker for alle svar!

PS - har slutta å røyke/selvmedisinere etter møtet med UP (5 uker clean), venter på plass hos DPS nå og skal prøve å fikse problemene på en mer fornuftig måte
Vis hele sitatet...
THC forsvinner jo utrolig raskt fra blodet, så blodprøven har sikkert vært negativ.

Uansett, flaks for deg og håper du holder deg unna trafikken mens du er ruset fremover!
Du kan ødelegge andres liv.
Sitat av Rosander Vis innlegg
THC forsvinner jo utrolig raskt fra blodet, så blodprøven har sikkert vært negativ.

Uansett, flaks for deg og håper du holder deg unna trafikken mens du er ruset fremover!
Du kan ødelegge andres liv.
Vis hele sitatet...
"utrolig raskt" han skriver at han røyket 5-6 joints før han ble stoppet, thc er ikke ute av blodet på 2 timer akkurat.

Alle de som kjører på morfin osv som de får av legen da? det er helt ok? de har jo også en toleranse som TS har etter hyppig bruk.
Du får ikke fengsel for og kjøre påvirket i hasjrus. Som regel førerkortbeslag, urinprøver 6-12mnd & ei litta bot.
Etter endt urinkontrakt kan du ta oppkjøring på nytt ��
Må du først på urinprøver pga edruelighet kan du regne med ÅTTE ÅR med prøver. Først ukentlig, så kvartalsvise uanmeldte prøver i 3 år. Så kan du søke om førerkort for 5 år, under urinprøver, etter dette kan du søke om vanlig førerkort igjen uten krav om ytterligere urinprøver
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
@jaffarbigbag Jo du kan få fengsel får å kjøre i hasj rus, da politiet ville regnet om THC verdiene i blodet dit over til promille i alkohol! Dette gir ofte mye høyere promille en en slik rus du ville følt med samme promille i alkohol
Sitat av jaffarbigbag Vis innlegg
Du får ikke fengsel for og kjøre påvirket i hasjrus. Som regel førerkortbeslag, urinprøver 6-12mnd & ei litta bot.
Etter endt urinkontrakt kan du ta oppkjøring på nytt ��
Vis hele sitatet...
Dette er feil. En kompis har fotlenke i 8 uker atm pga røyking og kjøring samtidig.

Edit: pluss bot på 45000. Så ingen «ei litta bot»
Sist endret av Stone1; 23. juli 2019 kl. 15:12.
Trådstarter
3 1
Sitat av Brukernavn1230 Vis innlegg
Veldig spesielt, her er det ikke godt og si hva som har skjedd.

Men utrolig heldig! Ta vare på muligheten du fikk, og aldri risikere førerkortet igjen

Du har vel utrolig god karma!
Vis hele sitatet...
Skjønner ingenting selv... Nei, dette var som sagt sparket bak som trengtes for å ta tak i problemene på "voksent vis", men tror jeg må fylle på karmakontoen nå, for den må jo være tom nå etter dette!
▼ ... over en uke senere ... ▼
...Og pengene du sparer på å 'ta tak ' ville jeg helt klart ha investert i lottokuponger...

Heldiggris!!!
Sitat av TrashMazta Vis innlegg
...Og pengene du sparer på å 'ta tak ' ville jeg helt klart ha investert i lottokuponger...

Heldiggris!!!
Vis hele sitatet...
Jotakk, men tror karmakontoen er tømt nå, så må vente til det er kommet inn litt påfyll der før det investeres mer på noe flaks-basert...

Lurer fortsatt på om noen har opplevd lignende/hørt om noen som har opplevd det, og evt hva grunnen til at det ble henlagt kan være da...
Sist endret av Punchinello; 3. august 2019 kl. 23:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av jaffarbigbag Vis innlegg
Du får ikke fengsel for og kjøre påvirket i hasjrus. Som regel førerkortbeslag, urinprøver 6-12mnd & ei litta bot.
Etter endt urinkontrakt kan du ta oppkjøring på nytt ��
Vis hele sitatet...
Tull, førerkortbeslag ved cannabis følger retningslinjene til vanlig promillekjøring, THC-nivå i blod blir regnet om til alkoholprosent og du blir straffet deretter.
Har selv fått en straff for THC-promille over 2,1% som utgjorde 24 dager fengsel, 16 måneder uten førerkort og en saftig bot.
Skulle egentlig ha 24 måneder uten førerkort, men på grunn av spesielle omstendigheter ble den redusert til 16 måneder og jeg fikk omgjort 24 dager fengsel til ni måneder soning under kriminal omsorgen i "program mot ruspåvirket kjøring" pga. av arbeidssituasjon.
Sist endret av Kjelldriver; 4. august 2019 kl. 12:35.