Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2047
Har lyst til å gå en liten tur med sekk og telt i Norge til sommeren.
Problemet er at jeg er temmelig n00b når det kommer til dette, så søker derfor anbefalinger.
Jeg tenker i førsteomgang en tur på en 4-5-6-7 dager. Gjerne over litt skiftende terreng da jeg ikke har kjempelyst til å hverken bushe gjennom granskog i en uke, ei heller kun ha utsikt over stein og stein og stein og mose som man fort har på vidda.
Jeg er ikke så jævlig flink med kart og kompass heller, så hadde vært drittbra om denne turen gikk over merkede stier.
Bonuspoeng om man kan starte og avslutte i nærheten av sivilisasjonen(les. togstasjon).
Så er det noen som har en bra tur å anbefale?

Jeg kunne sikkert googlet "tur i norge" eller noe, men hyggelig å høre førstehåndserfaringer også
Jotunheimen er en fin plass med mange fine fjell områder der du kan være alene med bare natur og ingen veier å se. Våkne opp til fjelltopper med ville sauer rundt om kring

Driver faktisk å planlegger en tur oppover til sommeren igjen
Det er som regel mye mygg på fjellet om sommeren. Noen blir mer plaget enn andre men jeg ville ikke undervurdert mygg plagen. I høytliggende fjellområder som Jotunheimen er det svært lite mygg. Det kan også være lite mygg i kystnære fjellstrøk.
Pga. Årstiden ville jeg valgt Jotunheimen eller Romsdalsalpene. Begge områdene har mange muligheter men Jotunheimen er nok enklest hvis du skal ha en sammenhengende tur.
Om jeg husker riktig er det vel aktivt bjørne område i Jotunheimen. Hvor stor aktivitet det er aner jeg ikke
En av de fineste turene jeg gikk i fjor var lysefjorden rundt, den går på T merkede stier (nesten) hele veien, du får med deg turistfellene kjærag og preikestolen, samtidig som den tar deg gjenom mye forskjelig landskap, det er en tur med mye dynamikk, storslått utsikt og frodigt fjordlanskap i lavlandet.
Jeg hadde egentlig labre forventninger til denne turen men ble motvillig med noen venner som skulle gå og er veldig fornøyd med at jeg gjorde det.
Tror turen ligger på ut.no hvis du vil se nermere på den.

Ellers er både Romsdalsalpene, og Jotunheimen fantastisk flotte områder, Synes dog ikke de (spesielt Jotunheimen) byr på den variasjonen som en finner i ryfylket.
Hva med å gå norge på tvers? Fra Stjørdal til Sverige. Da kan du følge merket dnt løype, bruke dnt hytter billig også. Samt du slipper ha med masse mat og telt. Du finner mer info på dnt.no om den turen. For noen kroner får du papir på at du har gått den turen og ei skjorte.

Edit : variert landskap, mulighet for å gå alene eller i gruppe.
Sist endret av Hjelm1; 10. april 2019 kl. 15:04.
Vil du gå på merkede stier sjekk ut.no der får du all info du trenger.
Gikk selv fra Gran ( ved Harestua, nord for Oslo) til Sollihøgda. Fin tur det. Mest skog, men gode stier og mange fine sjøer.
Gran er bare en kort togtur og fra Sollihøgda er det lett å ta buss til Oslo (evt. Sandvika og tog til Oslo).

Bare å fylle opp maispipen og legge i veg.
Romsdalen er en fin plass å starte, der har du fantastiske muligheter.

Går du i vengedalen så er du veldig sentralt til mye flott natur (nord for Trollveggen). Romsdalseggen, Romsdalshorn,vengetind og Trollveggen som nærmeste nabo.

Kjører du litt lenger nord type 5min så har du Isfjorden med mange muligheter, Gjuratind for å nevne den mest spektakulære.

Du har alltid utsikt over fjorden og på mange av toppene så ser man inn over Trollheimen.

Må også nevnes, i eresfjorden så kan man gå på goksøyra. Der kan man risikere på å treffe på moskus��

Vil absolutt anbefale deg Romsdalen, vil hvertfall ikke angre��
Anbefaler Vansjø. Gå av på Moss stasjon og gå rundt vannet på nordsiden og du ender ved Råde stasjon. Enda bedre med kano, da kan du utforske de mange øyene i Storefjorden.
Vært der, gjort det.
En av tre nydeligste plasser som inneholder alt fra lite folk, mulighet for fjellturer, fantastisk natur så langt man kan øye, bekker og noen få innsjøer, gode turstier og rolig og stille, med mulighet for å fiske, kjenne frisk skog eller fjell luft, se forskjellige dyr om du er heldig, samt en god del sauer hvor de fleste er tamme.

Denne plassen ligger ved Vognill Camping, en halvtimes kjøre tur fra Oppdal sentrum med sivilisasjon. Campingplassen og eventuelle mennesker er ikke merkbart da den som regel brukes i høytider, av og til noen FÅ helger eller om vinteren. Jeg har vært mange plasser rundt omkring i Norge for turformål, å sett utrolig natur og det som følger med. Plassen som er nevnt ovenfor en desidert dit jeg drar om jeg vil oppleve frisk luft, nydelig natur og føle at jeg virkelig er på tur i Norsk fauna. Anbefales derfor på det sterkeste, og er en plass som man burde ha på bucket lista oppført flere ganger før man sier takk for seg. Anbefales på det sterkeste og besøke, og mitt terningkast for denne turplassen er 6 av 6.

MVH SDAX

Tilleggsinformasjon: Oppdal, som er en liten plass/tettsted, har fine muligheter for å handle hva du måtte trenge om noe er gjenglemt hjemme, da de har ett kjøpesenter som har det meste, med flere butikker slik som REMA 1000, til butikker med klær, friluftsbutikker og det du skulle trenge eller måtte ønske. Café og restaurant finnes, å de har egen togstasjon som ligger rimelig sentralt, som går fra f.eks. Oslo mot Trondheim, hvor Oppdal har sin stasjon 2 timer før ankomst i barte byen. Når du forlater Oppdal sentrum, er det kun 30 minutter med bil før du ankommer Vognill. Gjevill vatnet som ligger nærme starten på startplassen for turen innover i en av Norges vakreste fauna, har også fine fiskemuligheter. Sjansen for å møte andre mennesker/turgåere om sommeren er liten, da denne perlen er mindre kjent. Hvordan det har seg aner jeg ikke, men iallefall er jeg takknemlig for det, for det er stille og rolig på denne plassen og innover. Flere turstier der, og frisk fjell luft, på grunn av fjellene rundt. Det er også mulighet for tur på de forskjellige fjellene. God tur uansett hvor du måtte velge i Norge.

MVH SDAX

Edit: beklager så mye sammenhengene tekst, glemte dele opp.
Sist endret av SaerDnAX; 11. april 2019 kl. 04:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
#D4AF37
moret's Avatar
Trådstarter
Det har kommet mange bra tips her ser jeg, det er kult!
Kommer ikke til å ta noen avgjørelse riktig enda, hun fruen må få lov til å si sitt også, men jeg har brukt litt tid på å sett gjennom forslagene i kart og på ut.no og er blir bare mer og mer gira på tur
Blir en liten tur i Oslo-området allerde til påsken for en natt eller to som en warm-up til sommer'n.