Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4879
Hei.

En bekjent av meg har mottatt dagpenger i 1 mnds. tid etter endt skolegang. Altså ikke veldig lenge. Han har nå fått seg jobb, men første lønnsutbetaling er ikke før om 1,5 mnd.

Det blir økonomisk vanskelig for han å vente frem til første lønnsutbetaling, og han lurte på hvor trygt det egentlig er å fortsette å sende inn meldekort i én mnd. til uten å gi beskjed til NAV?

Jeg har googlet litt for han og leser at slik svindel automatisk blir flagget i NAV-systemet og oppdaget. NAV mottar A-melding fra skatteetaten, og der står gjerne oppstartsdato som arbeidsgiver har registrert. På skatteoppgjøret neste år kan det også lyse rødt.
https://www.dinside.no/okonomi/slik-...e-deg/61260158

Jeg sier det ikke er helt trygt, men hva kan oddsen være for å bli fersket? Og hva er i tilfelle det verste som kan skje? Leser at NAV ikke anmelder slike forhold før det er snakk om en sum over 1G (99 858,-). Her er det snakk om å få utbetalt ca. 12 000,- for melk og brød i én mnd til første lønnsutbetaling nærmer seg, og deretter melde i fra til NAV at han har fått seg jobb.

Tanker rundt dette? Moralprekener er ikke interresant.
Sist endret av drey; 14. august 2019 kl. 21:40.
Nav har et system som gjør at de identifiserer kontonummeret som har betalt inn lønn på kontoen til din venn. Så de catcher det relativt enkelt.
Har mottat sosialhjelp etter at jeg kom i jobb. Saksbehandleren hos NAV var klar på at det var innenfor å hjelpe frem til første ordinære lønn.

Dette kan være verdt å snakke med NAV om.
Det stemmer nok at det bare er over en viss sum og alvorlighetsgrad som blir anmeldt.
Han vil allikevel få krav om tilbakebetaling, og det er det SIS som utfører med de begrensede mulighetene de gir for valg mellom utsettelse eller oppdeling av kravet.
Dette kravet kommer uten noe forvarsel eller spørsmål om noe som helst. Bare å betale.
Sist endret av Dough; 14. august 2019 kl. 22:41.
Trådstarter
Takk for svar. Tolker det som at de har nokså gode rutiner på dette nå og automatikk i krav om tilbakebetaling. Uten at det får noe større konsekvenser i dette tilfelle.

Sitat av BAN
Har mottat sosialhjelp etter at jeg kom i jobb. Saksbehandleren hos NAV var klar på at det var innenfor å hjelpe frem til første ordinære lønn.

Dette kan være verdt å snakke med NAV om.
Vis hele sitatet...
Interresant, har du noe mer info om dette? Er klar over at sosialhjelp finnes, men han har verdier (bil) og NAV krever vel at den må selges etc. før han har noe krav på sosialhjelp?
Sist endret av drey; 14. august 2019 kl. 22:54.
Det er dumt å gamble med NAV, regner med at man mister rettigheter for all fremtid om man blir tatt for svindel. Don't bite the hand that feed ya.

Angående bil, hvis den er nødvendig for å komme seg til jobb, så bør vel det være et tungtveiende argument for å beholde den.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Jeg trodde NAV hjalp deg frem til første lønning? Ring de og spør!
Beste for din venn her er jo ta er møte med nav.

Bare legge frem casen. Fått seg jobb, første lønn er ikke før om 1 mnd.
Forslag til løsning?

Verste senario må vel være at de stopper utbetalingene til din venn, han må til nav å kreve nødpenger frem til lønn utbetales ?
Hva med arbeidsgiver?
Det bør jo være forståelse for at kompisen din har behov for en liten utbetaling i mellomtiden.
Sitat av drey Vis innlegg
Interresant, har du noe mer info om dette? Er klar over at sosialhjelp finnes, men han har verdier (bil) og NAV krever vel at den må selges etc. før han har noe krav på sosialhjelp?
Vis hele sitatet...
NAV satte ikke noe krav utenom kontoutskrift. Hus, bil, internett osv ble dekket.
Han bør ikke være uærlig med NAV. Mitt inntrykk er at NAV fungerer veldig godt for folk som gjør en innsats og er ærlige. Be han sette opp et budsjett som viser utgifter og inntekter for de neste to månedene. Be om et møte med NAV og legg frem budsjettet. Vis respekt for den ansatte, vær klar på at det ikke er mulig å låne penger, men at det kan betales tilbake til NAV når lønningen kommer.

NAV har masse folk innom som prøver å snylte på systemet og kan derfor være litt harde, men NAV fungerer fint når de skjønner at noen prøver å stable en slik situasjon som trådstarters venn sin på beina.

Det jobber noen drittsekker i systemet, men viser man dem respekt og forholder seg rolig så plukker de noen andre å være drittsekk mot.
Trådstarter
Hei!
Han har tatt kontakt med NAV og gitt beskjed om ny jobb samt. forhørt seg om hvilke muligheter NAV evt kan hjelpe med frem til første lønnsutbetaling.
Sist endret av drey; 16. august 2019 kl. 11:44.
Hei!
Har vært i samme situasjon, der jeg hadde en luke på 3 uker uten inntekt, att på til ved utenlandsflytt.
Snakket med saksbehandler (en meget bra en forsåvidt) og fikk innvilga støtte under perioden uten større problem, slik at jeg kunne begynne å jobbe og etablere meg.

Veldig opptil saksbehandler og forhold med klient kan jeg tenke meg, men om det ellers funker bra kan det lønne seg å spørre fremfor å jukse. Kjipt med strafforelegg eller ubetinga for noen tusenlapper...
Sitat av drey Vis innlegg
Hei!
Han har tatt kontakt med NAV og gitt beskjed om ny jobb samt. forhørt seg om hvilke muligheter NAV evt kan hjelpe med frem til første lønnsutbetaling.
Vis hele sitatet...
Bra. Skulle til å si noe om at man jo skal krysse av på meldekortet hvor mye man jobber hver dag. Skulle han fått noe utbetalt for de dagene han jobbet så måtte han ha løyet på registreringen. Det ville vært særdeles ulurt.
Det beste er å bare legge alle korta på bordet så løser det seg mest sannsynlig, nav er veldig behjelpelige med folk som faktisk trør til slik som kompisen din som har fått seg jobb men trenger litt hjelp til å takkle overgangen
Jeg vet ikke helt hvordan det er fra tilfelle til tilfelle, men jeg hadde en kamerat som hadde fikk studielån og dagpenger samtidig. Når det ble oppdaget 5 måneder senere fikk han en fin regning på 60K i posten. I følge en felles bekjent av oss som var advokat slapp han billig unna, da trygdesvindel kan føre til kost og losj på statens regning et par måneder.