Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 7385
Hei, freaks!
Jeg er veldig interessert i tegning og har tegnet en del med blyant og papir. For noen dager siden kom jeg over filmer av folk som tegnet med tegnebrett på photoshop, dette fikk meg veldig interessert og jeg har tenkt til å kjøpe meg et sånt brett.
Er det veldig forskjell mellom et brett som koster 800 kr og et som koster 2000 kr? Hva er forskjellen? Er det verdt å invistere mye i et brett, eller er det best å starte med et som ikke koster så mye?

Takker på forhånd for svar.
Hei du.

Som nybegynner er det lite vits i å slenge over 2k i tegnebrett.
Omtrent alt av Wacom er verdt pengene etter min erfaring. Jeg anbefaler å starte med et Wacom Bamboo av ett eller annet slag. De er billige (600+) men ikke av dårlig kvalitet. Jeg vet ikke om du tegner stort eller smått men det holder ihvertfall i massevis for meg og mine tegninger.

Om du skulle ønske en stor tegneflate så blir prisen fort stiv. Wacom Intuos har betydlig større flate og flere funksjoner. Men utover det er kvaliteten bortimot lik som Bamboo.

Hva enn du velger så håper jeg på å få se det du lager.
Som F4ce sier, Wacom er det beste.

Det første tegnebrettet jeg kjøpte var et Trust-tegnebrett. Anbefales ikke, penna var jævlig og tegnebrettet holdt på å dette fra hverandre da jeg kjøpte meg nytt.

Greit å starte med Bamboo, mye bedre kvalitet til en grei pris. Har Intuos selv, men er kanskje litt voldsomt i starten siden det er dyrt.
Tusen takk for utfyllende svar, begge to! Jeg så litt på den her http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=648558 . Er det noe som kan være greit å starte med, den fikk vertfall full pot på stjernene på komplett?

Hva enn du velger så håper jeg på å få se det du lager.
Vis hele sitatet...
Det skal vi nok få til. Vinteren er her, og jeg er ikke akkurat et "vintermenneske", så en stor del av tiden min tenkte jeg at skulle gå til det her.
Sitat av Brekkelol Vis innlegg
Tusen takk for utfyllende svar, begge to! Jeg så litt på den her http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=648558 . Er det noe som kan være greit å starte med, den fikk vertfall full pot på stjernene på komplett?


Det skal vi nok få til. Vinteren er her, og jeg er ikke akkurat et "vintermenneske", så en stor del av tiden min tenkte jeg at skulle gå til det her.
Vis hele sitatet...
Bruker en slik en (men uten touch) i helgene, ingenting negativt med den.
Sitat av F4celess Vis innlegg
Hei du.
Som nybegynner er det lite vits i å slenge over 2k i tegnebrett.
Vis hele sitatet...
Sitat av Bluetwoen Vis innlegg
Som F4ce sier, Wacom er det beste.
Greit å starte med Bamboo, mye bedre kvalitet til en grei pris. Har Intuos selv, men er kanskje litt voldsomt i starten siden det er dyrt.
Vis hele sitatet...

Dette er feil.
Om du er nybegynner med tegnebrett og bruker 1000kr på et brett, og finner ut at du senere vil oppgradere til et brett som koster 3000, så er de tusen kronene du brukte på det første brettet bortkastet. Been there done that.

Det er ikke noen vanskelighetsgrad på tegnebrett, det er bare prisen og kvaliteten som er forskjellen.

Alt i alt kommer det ann på hvor mye du tenker å bruke på tegnebrett.
Wacom Bamboo Fun er et bra billigbrett og nå koster det kun 500kr.
Det har kommet en Bamboo Touch-serie, men jeg er ikke noe fan av den, da de føles ganske billig.
Om du har litt penger å bruke på et brett, så er Intuos 4-serien å anbefale. Intuos 4 M er min personlige favoritt.

Om du kan, så stikk innom en Eplehuset-butikk(eller en annen elektronikkbutikk) og spør om du kan få prøve brettene de har. Eplehuset har alltid brett ute du kan få prøve.
Du burde ikke gå for en slik superbillig type. Pris og kvalitet henger sammen. Ettersom du allerede er interessert i tegning så kommer du til å få en mye større glede av et skikkelig brett, enn et som kanskje er tilberegnet nybegynnere som ikke aner hva de holder på med uansett. Jeg eier selv et brett fra Wacom, og er utrolig fornøyd med det brettet. Det er akkurat passe stort og da jeg kjøpte det mener jeg å ha betalt rundt 4000kr. Det er et par år siden jeg gikk til innkjøp av den, men den fungerer enda og brukes daglig, så kvaliteten er super. Har likevel hørt veldig mye godt om Intuos 4-serien!

Det er superviktig å ha en god programvare å tegne i. Du burde se etter en programvare som reagerer på følsomheten i brettet osv. Det har ikke noe å si hvor godt brett du har om du tegner i et ræva program. Selv bruker jeg Photoshop CS 6 og 5 og synes de er ganske brukbare.

Lykke til. Håper du finner et brett du kan bli fornøyd med.
Jeg sitter med dette på jobb http://www.dustinhome.no/product/501...ediahuset_1076

Bruker a5 versjonen av det samme hjemme.

Ser ut som det er veldig bra tilbud på det nå faktisk. Den har alt du trenger. ser ikke noe poeng med intous 5 som koster over dobbelt så mye som denne på tilbud.
Ser ikke poenget med intuos for en nybegynner. Greit nok at dere er alle fornøyde. men jeg er også fornøyd med min vesle Bamboo. Har dere som mener at Intuos er tingen, faktisk prøvd en Bamboo mer enn småtester på Eplehuset eller hos andre?

Det jeg vil frem til er at jeg tror OP kommer til å være like fornøyd med en Bamboo til 600 som med en Intuos til 2000. Større er ikke nødvendigvis bedre og Bamboo er ikke et dårlig produkt kvalitetsmessig. kanskje dårligere enn Intuos men ikke på en slik måte at det ikke er merkes over tid.

Jeg har brukt min Bamboo Pen siden Januar 2011. Den begynner å bli slitt, men den har aldri svikta. Selv ikke etter en trondheimstur klemt nedi en sekk mellom PCen og skisseblokka.
Sist endret av F4celess; 8. november 2012 kl. 11:45.
Hatt en bamboo til rundt 700 i to år. funker like bra den dag i dag. Virkelig ikke wasted og er flott for nybegynnere. Men du bestemmer selv. Jeg brukte ikke så mange penger for var redd for å ikke like å gå fra gråblyant til touchpen
Sitat av Chloroformator Vis innlegg
Dette er feil.
Om du er nybegynner med tegnebrett og bruker 1000kr på et brett, og finner ut at du senere vil oppgradere til et brett som koster 3000, så er de tusen kronene du brukte på det første brettet bortkastet. Been there done that.

Det er ikke noen vanskelighetsgrad på tegnebrett, det er bare prisen og kvaliteten som er forskjellen.
Vis hele sitatet...
Kan si meg enig, men i mitt tilfelle var det godt å starte med et billig brett for å finne ut om det var noe jeg hadde lyst å legge mer penger i.
Sitat av Chloroformator Vis innlegg
Dette er feil.
Om du er nybegynner med tegnebrett og bruker 1000kr på et brett,
og finner ut at du senere vil oppgradere til et brett som koster 3000,
så er de tusen kronene du brukte på det første brettet bortkastet.
Been there done that.
Vis hele sitatet...
Det første brettet blir ikke automatisk 0 verdt selv om det er brukt da,
kan sikkert selge det på Finn..
Sitat av F4celess Vis innlegg
Ser ikke poenget med intuos for en nybegynner. Greit nok at dere er alle fornøyde. men jeg er også fornøyd med min vesle Bamboo. Har dere som mener at Intuos er tingen, faktisk prøvd en Bamboo mer enn småtester på Eplehuset eller hos andre?
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri eid et Intuos. Jeg har en venninne som jeg hang med hver dag hjemme hos, og hun hadde et Intuos4 M og et Bamboo Pen & Touch som jeg fikk bruke fritt som jeg ville.
Jeg har et Wacom Bamboo Fun som jeg har hatt siden 2009. Før der hadde jeg et Wacom Bamboo, og jeg må understreke at pris og kvalitet virkelig henger sammen.

Jeg er fornøyd med mitt Wacom Bamboo Fun.

En annen ting er at små tegnebrett gjør det lettere å få senebetennelse, noe som du absolutt ikke vil ha. Du beveger hånden på et mye mindre område, og bruker bare håndleddet.
Jeg sitter, in this moment, med bandasjert høyrehånd, betennelsesdempende i kroppen og smerter sendt fra helvete fordi jeg har tegnet på dette lille brettet hver dag i tre år.
Jeg kan ikke bruke høyrehånda med mindre det er helt nødvendig akkurat nå. Selv når jeg prøvde å skrive dette, måtte jeg gi opp og bare bruke venstrehånda.

TS gjør seg selv en tjeneste om han kjøper et intuos/et annet større brett.

Sitat av Penesmurfen Vis innlegg
Det første brettet blir ikke automatisk 0 verdt selv om det er brukt da,
kan sikkert selge det på Finn..
Vis hele sitatet...
Neida, du har rett i det.

p.s; hei Bluetwo. *creep*
Sist endret av Chloroformator; 9. november 2012 kl. 22:21.
▼ ... flere år senere ... ▼
Tegner nesten ingenting men har en ny iPad med Apple pencil. Den greia er helt sjukt bra, håpte at sønnen min på 4 skulle finne dette super kult. Men var morro i bare en kort periode. Uansett vil anbefale alle å teste ut pennen og en av de bedre tegneqppene