Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 19643
Har lenge lekt tanken med å slette meg fra fjasboka. For hvert år som går virker det som folk bare elsker å runke mer og mer av selvbildet sitt, det tar ingen ende. Også for ikke nevne alle de interessante oppdateringene om folk som spiser sushi, har en tung hangover, eksamener de skal ta, bilder av babygnomer, at de spiser brødskive med brunost osv. Mhm, kjempeinteressant. Ikke. Så å slette seg fra facebook burde ikke være noe problem?

Nja, er litt usikker. For det første får man ikke chattet med folk. Ok, det burde kanskje ikke være nå problem da jeg heller kan sende sms (sms, hva er det??)

Også er det en stygg fare for at man kan bli utelukket fra begivenheter da man ikke eksisterer på facebook og folk ikke får sendt deg invitasjoner. Jeg regner med majoriten ikke gidder å ta seg bryet til å gi beskjed over mobil.

Apropos det med eksistens; en venn av meg sa at hvis man sletter seg opphører man på en måte sin eksistens. Folk kommer til å glemme deg. Er ikke det ganske tragisk at man skal gå i glemmeboka fordi man ikke har en virtuell profil av seg. Er facebook virkelig en så viktig del av livet? Jeg mener å huske at folk klarte seg helt fint før deres inntog. Per dags dato virker det som en nødvendighet for å klare seg i hverdagen. Til og med mange arbeidsgivere sjekker om du har en profil. Hvis du ikke har det er man en psykopat som liker å kle seg i mammas klær.


Er det noen her på forumet som har slettet seg fra FB? Hvordan gikk det? Ble du en enstøing som ble helt avglemt og ikke fikk delta i noe eller fikk du et mer sosialt liv da du heller brukte tiden på noe fornuftig i stedet for å sitte å gape foran skjermen? Eller fortsatte livet på det samme gamle sporet?

Gjerne kom innspill hvis dere kommer på flere fordeler/ulemper med å slette sin profil.
Sist endret av Darko; 6. januar 2014 kl. 05:45.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Jeg logget meg av Facebook i et års tid men jeg måtte krype til korset å logge på igjen da omtrent alt av "sosial-planlegging" foregår der. Men da bruker jeg facebook kun til gode venner og det meste foregår i lukkede grupper.
Jeg har drøyt 40 venner der og bruker det bare for planlegging og kontakt med folk jeg kjenner greit godt, så for meg er ikke fjesbok så irriterende. Du kan jo først gjøre en rensing i vennelista di, det fikser nok noen problemer du har.
Jeg slettet meg for snart et år siden.
Det var faktisk ganske befriende, da det faktisk føles som man er slave av FB. Man er "usosial" hvist man ikke deltar på invitasjoner, chat og annet dritt så lenge man har profil, men uten profilen er man "bare sånn". Dårlig forklart, ja.

Har fremdeles kontakt med alle virkelige vennene mine, kanskje til og med mer etter slettet profil.
gjør som mange andre over og slett FB for en periode. når du lager konto igjen så er du ikke så avhengig
Sitat av Antonymus Vis innlegg
Jeg slettet meg for snart et år siden.
Det var faktisk ganske befriende, da det faktisk føles som man er slave av FB. Man er "usosial" hvist man ikke deltar på invitasjoner, chat og annet dritt så lenge man har profil, men uten profilen er man "bare sånn". Dårlig forklart, ja.

Har fremdeles kontakt med alle virkelige vennene mine, kanskje til og med mer etter slettet profil.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg avviser og/eller blokkerer nesten alle forespørsler på ditt og datt. Det er bare 2-3 apper jeg har godkjent. Og folk får synes jeg er så asosial de vil, for jeg driter en lang mars i det. Og jeg vet jeg er asosial. Folk som bare kommer med spill greier, har jeg også blokkert meldinger av.

Så det jeg bruker FB mest til? Jeg bruker FB mest til å holde kontakt med folk jeg har blitt kjent med igjennom livet, bursdagskalender og FB-grupper. Da FB-gruppene er stort sett vitenskap-, botanikk- og fotorelatert.
Har hørt flere si det samme som deg, men ser ikke helt greia.. Føler du deg tvunget til å lese hele nyhets-feeden din hver gang du logger på? Ellers er det jo ikke verre enn å ignorere den, og bruke profilen din bare til chat og sosial planlegging.

Føler vel kanskje Facebook har blitt et slags "must" i hverdagen for de fleste nå.. Er mye lettere å nå folk på chat der, istedenfor med SMS. Regner med lite SMS-bruk pga Facebook-chatten er litt av grunnen til at mobiloperatørene kan tilby ubegrenset bruk nå.

Anyways, jeg setter ikke av mer tid til Facebook enn jeg trenger, og bruker bare de funksjonene jeg vil. Har ikke engang tenkt tanken på å slette meg derfra mtp hvor mye det blir brukt til.

EDIT: For å svare på fordeler og ulemper, så tror jeg helt klart det er flest ulemper ved å slette seg. Folk er vant til å gjøre mye av kontakten over Facebook nå, noe som er kommet for å bli.. Med mindre du føler deg tvunget til å lese om alles hangovers og brunostskiver, så ville jeg ignorert det og bare beholdt kontoen.
Sist endret av 10minutemail; 6. januar 2014 kl. 08:30.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Man kan gå glipp av en del ting da... jeg har FB selv, men heldigvis er ikke "events" så stort blant de jeg prater mest med. Jeg sletter ikke FB fordi det er utrolig praktisk og ha samme "ting" å chatte på både på PC og mobil og jeg neppe får overtalt folk til å bytte (+ at mange av de jeg snakker med har kontantkort, til tross for at de er over 18... og slike folk har aldri penger på kortet).

Og hvis du bestemmer deg for å slette FB, så bruk nå mobilen mer aktivt hvis du vil være sosial. Det er utrolig irriterende å ikke få tak i noen fordi de ikke bruker telefon eller Facebook, så da gidder man ikke bryet.
Jeg har aldri vært på Facebook, så kan dessverre ikke svare på hva du kommer til å gå glipp av (for alt jeg vet arrangerer vennene mine de sykeste festene bak ryggen min og har en hemmelig klubb jeg aldri får bli med i). Men jeg føler meg i hvert fall ikke glemt. Jeg får som regel vite om det skjer noe, enten via mobilen eller bare ansikt til ansikt. Det henger sikkert sammen med at jeg alltid har vært hun som ikke er på face, det har rett og slett blitt en vane å ringe meg når man lager en event.
Om folk virkelig liker deg, så makter de å ta opp telefonen og ringe deg. Virkelig.

Det er sikkert enkelte ting jeg går glipp av, og det hadde unektelig vært veldig praktisk i mange situasjoner. Jeg har blant annet funnet ut at det har blitt betydelig vanskeligere å engasjere seg i politikk, organisasjonsarbeid o.l. etter at FB gjorde sitt inntog. Det aller meste av kommunikasjon foregår jo der. Har faktisk blitt skjelt ut flere ganger for å være så himla egoistisk. Jepp.

Men alt i alt lever jeg et ganske tilfredsstillende liv. Enten er jeg lykkelig uvitende om alt det fantastiske jeg går glipp av, eller så klarer jeg med litt mer jobb enn andre å ha et velfungerende sosialt liv.
Stygg & samtidig fin
Dillinger's Avatar
Hva med å invitere alle dine venner som du omgås med til å bruke en app til chatting, f. eks Kik e.l? Ev. bruke FB messenger appen. Jeg vet ikke hvor viktig det er for deg at applikasjonen fungerer på pc, men det er hvertfall mine forslag.
Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
Jeg har aldri vært på Facebook, så kan dessverre ikke svare på hva du kommer til å gå glipp av (for alt jeg vet arrangerer vennene mine de sykeste festene bak ryggen min og har en hemmelig klubb jeg aldri får bli med i). Men jeg føler meg i hvert fall ikke glemt. Jeg får som regel vite om det skjer noe, enten via mobilen eller bare ansikt til ansikt. Det henger sikkert sammen med at jeg alltid har vært hun som ikke er på face, det har rett og slett blitt en vane å ringe meg når man lager en event.
Om folk virkelig liker deg, så makter de å ta opp telefonen og ringe deg. Virkelig.

Det er sikkert enkelte ting jeg går glipp av, og det hadde unektelig vært veldig praktisk i mange situasjoner. Jeg har blant annet funnet ut at det har blitt betydelig vanskeligere å engasjere seg i politikk, organisasjonsarbeid o.l. etter at FB gjorde sitt inntog. Det aller meste av kommunikasjon foregår jo der. Har faktisk blitt skjelt ut flere ganger for å være så himla egoistisk. Jepp.

Men alt i alt lever jeg et ganske tilfredsstillende liv. Enten er jeg lykkelig uvitende om alt det fantastiske jeg går glipp av, eller så klarer jeg med litt mer jobb enn andre å ha et velfungerende sosialt liv.
Vis hele sitatet...
Bare av ren nysgjerrighet, hvorfor vil du ikke bruke Facebook?
Jeg slettet meg for snart 2 år siden. Hadde over 600 "liksom" venner der, og jeg ble så lei av statuser om hva folk skulle ha til middag, bilder av gravide mager og unger og hvordan været der ute var.
For ikke å snakke om alle spillene og appene folk skulle prakke på meg.

Jeg tok da et valg som jeg ikke har angret på siden. Mange av mine venner ble sure på meg når jeg slettet meg, og mente jeg var teit som gjorde det. Samtlige påsto at jeg ville være tilbake senest 2-3 uker senere.
Prinsippfast og sta som jeg er, så ble det aldri noe comeback, og hvorfor skulle jeg?

Jeg var en av de som var hekta i de årene jeg var medlem. Måtte innom flere ganger daglig bare for å se om noe spesielt hadde skjedd. Noe spesielt skjedde derimot nesten aldri.

Det er en ting jeg savner fra Facebook, og det er chatten. Enklere å kommunisere med mange angående hvor man skal feste og slikt. Men vi har da alle sammen mobil, så jeg har alltid klart å både invitere og finne fest
Har hendt ved 3 anledninger at jeg ikke har blitt invited til en event pga. ikke medlem der. Når de ikke klarer å huske at de vil ha meg som person på en event, så tenker jeg at det like så godt kan være

Flere og flere av mine venner har nå i senere tid begynte å ta pauser/slette seg, og de begynner og forstå valget mitt mer og mer. Noe jeg fryder meg over etter all dritten jeg fikk høre når jeg slettet meg
Det er utrolig deilig å ta avstand fra alt sladderet som foregår, og er det noe veldig viktig som skal skje eller har skjedd så får jeg høre det fra andre der i real life.

De første ukene etter jeg slettet meg var litt kjipe, det skal jeg innrømme Følte meg plutselig som en outsider. Men etterhvert så går det over og man får brukt tiden på andre hyggelige ting
Sist endret av Obster; 6. januar 2014 kl. 10:59.
Sitat av 10minutemail Vis innlegg
Bare av ren nysgjerrighet, hvorfor vil du ikke bruke Facebook?
Vis hele sitatet...
Jeg er heller ikke på FB. Har aldri vært der og kommer aldri til å bli der. Jeg har veldig mange grunner til å ikke være der, men jeg kan oppsummere noen av kategoriene med grunner:
  • Personvern. Jeg er en personvernsfanatiker, og da finnes det veldig mange grunner til å unngå FB.
  • Jeg misliker den avhengighetskulturen de legger opp til.
  • Jeg er ekstremt skeptisk til å la et kapitalistisk konglomerat få så mye makt. FB og google begynner å minne om samfunnskritisk infrastruktur, og det mener jeg multinasjonale selskaper ikke skal være. Derfor unngår jeg å bruke dem.
  • Jeg trenger ikke FB. Jeg er nokså asosial, og har fremdeles tilgode å se hva FB egentlig har å by på.
  • Jeg har hatt en jobb hvor FB er en dårlig idé, og det kan hende jeg ender opp på en lignende plass senere.
  • Hvis folk ikke vil ha noe med meg å gjøre fordi de ikke orker å sende meg en mail, så vil jeg mest sannsynlig ikke ha noe å gjøre med dem heller.
Det finnes mange grunner under hvert punkt (særlig det første) som jeg ikke orker å utdype, men jeg mener det er nokså selvinnlysende. Jeg hverken trenger eller ønsker FB, ergo er jeg ikke der. Det er mine grunner, men jeg tror brorparten av de som ikke er på FB er enig i mye av dette.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg er heller ikke på FB. Har aldri vært der og kommer aldri til å bli der. Jeg har veldig mange grunner til å ikke være der, men jeg kan oppsummere noen av kategoriene med grunner:
  • Personvern. Jeg er en personvernsfanatiker, og da finnes det veldig mange grunner til å unngå FB.
  • Jeg misliker den avhengighetskulturen de legger opp til.
  • Jeg er ekstremt skeptisk til å la et kapitalistisk konglomerat få så mye makt. FB og google begynner å minne om samfunnskritisk infrastruktur, og det mener jeg multinasjonale selskaper ikke skal være. Derfor unngår jeg å bruke dem.
  • Jeg trenger ikke FB. Jeg er nokså asosial, og har fremdeles tilgode å se hva FB egentlig har å by på.
  • Jeg har hatt en jobb hvor FB er en dårlig idé, og det kan hende jeg ender opp på en lignende plass senere.
  • Hvis folk ikke vil ha noe med meg å gjøre fordi de ikke orker å sende meg en mail, så vil jeg mest sannsynlig ikke ha noe å gjøre med dem heller.
Det finnes mange grunner under hvert punkt (særlig det første) som jeg ikke orker å utdype, men jeg mener det er nokså selvinnlysende. Jeg hverken trenger eller ønsker FB, ergo er jeg ikke der. Det er mine grunner, men jeg tror brorparten av de som ikke er på FB er enig i mye av dette.
Vis hele sitatet...
Skjønner hva du mener, men samtidig så skjønner jeg ikke helt.. Med de strengeste personvernsinnstillingene og ved å bare være venner med de man seriøst ønsker å holde kontakt med, ser jeg egentlig ingen ulemper med Facebook. Å ha en bruker registrert på Facebook uten at noen uønskede kan se noen ting, er jo ikke spesielt mye mer blotting enn navnet ditt på skattelistene eller noe annet sted for den saks skyld. Bilde, statusoppdateringen osv er jo ikke noe must, de som kjenner deg godt vet nok dette uansett.

Grupper er jo også et stort pluss med å være på Facebook. Da tenker jeg på å "følge" ting du kan relatere til. Enten det er en tjeneste du bruker eller en person, politikk eller annet du følger med på, så går jo mye av oppdateringen nå over Facebook.

Som sagt, jeg skjønner hva du mener, men ser egentlig uansett fordeler ved å registrere på Facebook ettersom det nå er så stort, og ikke ser ut til å skulle snu med det første.
Facebook har mange bruksområder, blant annet som en virtuell, "personlig portefølje". Den viser tross alt livsbegivenheter osv. og gir et innblikk i hverdagen til folk på godt og vondt. Dette kan selvfølgelig reguleres av eieren av profilen, slik at man kan skjule mye informasjon for folk eller bare ha helt åpen profil.

Problemet med å slette ens Facebook-bruker er som nevnt at en blir "utstøtt" sosialt mtp. at event-planlegging, arrangementer og diskusjoner ofte blir tatt på Facebook, da det er vår største felles plattform mtp. at det var 1.19 milliarder brukere på Facebook i September 2013. Det er ikke et spørsmål om "er du på Facebook?" lengre, men heller "Hva heter du på Facebook".
Selvfølgelig finnes det folk som "likehorer", og likes er blitt et slags barometer for egen suksess. Får du 200 likes på et profilbilde betyr det at folk liker deg (Eller hvordan du ser ut, i alle fall), og du sitter igjen med en følelse av at folk liker deg. Dette er typisk menneskelig natur, i alle fall nå i 2014, da vi strider hardt for å bli likt så godt som mulig av flest mulig folk.

Når det er sagt, så er ikke Facebook den optimale plattformen å bygge et profesjonelt nettverk, da det er litt for uformelt, og det er lett å finne "feil" folk der når en leter etter noen. Der har vi LinkedIn i stedet, som tilbyr en mer "profesjonell portefølje" kontra den "personlige porteføljen" som Facebook er. Her deler du ikke at én av de 17 kattene dine har fylt to år osv., men heller dine yrkesfaglige prestasjoner, som utdanning osv for å bygge et profesjonelt nettverk i stedet for å holde kontakten med folk du gikk i klasse med for 17-18 år siden.

Det jeg prøver å si er at sosiale nettverk kan deles i to større deler, som er det profesjonelle og det personlige, hhv. LinkedIn og Facebook, og at i 2014, så er i alle fall minst én av disse to sidene "nødvendig" i hverdagen sett at en vil være "oppdatert" (Nå vet jeg at en fint kan overleve uten dette og fremdeles være fullstendig up to date i alt som skjer rundt seg). En merker at når en sletter Facebook-brukeren sin, så vil en "falle ut" av det sosiale systemet som er rundt en, med mindre en har kompiser som også er uavhengig av sosiale nettverk.
En mister tross alt den høyt elskede "chatten", som blant annet tok livet av Windows Live Messenger, da alt var på én plattform på Facebook, samt at en mister konstante oppdatering av "upcoming events" osv.

Når det er sagt, så kan det hende at trådstarter er mindre avhengig av Facebook enn meg. Jeg er tross alt 20 år, og dagens ungdom kunne ikke klart seg uten Facebook i et kvarter en gang. Telefoner ringer og vibrerer, og nettverk utvides, og det er på en måte denne hverdagen vi er blitt vant til.

Beklager om dette gikk litt off topic, ble litt revet med.
Hadde det ikke vært for Facebook hadde ikke mange husket bursdagen min idag
ArbeidsledigProletar
Jeg sletta meg fra facebook etter ett år eller noe. Det var helt greit. Det eneste jeg oppnådde var at jeg gikk glipp av en del events, mindre "clutter" i hverdagen med mobil osv. og at jeg lærte at det er syyyykt praktisk å ha facebook når du møter kule folk.

Om du spør om mobilnummer blir folk plutselig skeptiske og nesten skremt. Et mobilnummer kan du ikke gjøre veldig mye med, facebook kan du se ganske mye informasjon, de aller fleste kan du jo nesten lese hele livshistoria...

Gikk tilbake rett og slett for å holde kontakt med folk.
Sist endret av Batabusa; 6. januar 2014 kl. 16:01.
Registrerte en konto på facebook for årevis siden, men til dags dato brukes den kanskje 3-4 ganger i året. Sist nå til jul for å reklamere for å selge noe og da ble det ikke verken postet eller lest en eneste statusoppdatering.

Jeg får fortsatt invitasjoner til alle de festene jeg føler jeg har noe å gjøre på og alle andre events, om mine venner ikke orker å invitere meg på fest fordi jeg ikke sjekker facebook så føler jeg ikke at det er noe stort tap ettersom de som da inviterer mest sannsynlig ikke ville brukt mye tid på å prate med meg uansett.

Ser også på det som et stort pluss at jeg har så utrolig mye mer tid til andre ting enn folk som er meget aktive på facebook. Der noen bruker 5 - 15 min flere ganger for dagen til å sjekke facebook bruker jeg de minuttene til andre mer fornuftige ting (i mitt hode fornuftig).

Folk lurer på hvor tidsklemma kommer fra...?
Sitat av 10minutemail Vis innlegg
Bare av ren nysgjerrighet, hvorfor vil du ikke bruke Facebook?
Vis hele sitatet...
Jeg er nysgjerrig på hvorfor man må ha en grunn.

En ting jeg har lagt merke til (og jeg beskylder ikke deg for det nå) er at hvis man ikke har Facebook-konto, blir man umiddelbart beskyldt for å hate Facebook. For meg er det helt sykt at en passiv handling (det å ikke ta stilling til noe) kan betegnes som hat, som jo er det helt motsatte.
Det går ann å være på fb uten å sette personvern og den type ting "på spill". Man trenger ikke dele hele livshistoria, man trenger ikke dele noenting, hverken til venner, uvenner eller de "statsmakter"/organisasjoner som bruker og LAGDE sider som fb og google primært for å samle data og info om alt og alle på "godt og vondt".

man trenger ikke engang bruke sitt """"ekte/fiksjonelle""" statsnavn.
Bare skriv på statusen at du tar deg en pause fra fb på ubestemt tid - hvis du vil ha tak i meg på dagen så har du kanskje tlf nr. : )
http://freak.no/forum/showthread.php?t=244950

Tok en liten så hardt facebook cold turkey, er på facebook nu da

Opplevelsen fra å være virtuelt sosialt til å forsvinne var skremmende, jeg møtte mye hindringer som feks; Mistet mye sjanser med piratkjøring, fester også videre. Min nærmeste venner viste at jeg ikke tilhørte facebook sin retardet samfunn, så dem tikket enten sms/ringte.

Snakk/Slader
HELT UTROLIG ARTIG. Du fikk ikke vite det gjennom noe virtuelle innlegg, du fikk en ny diskusjon mulighet fordi du ikke har vært involvert i det tidligere. Ofte jeg bare måtte si HÆÆÆÆÆÆÆÆÆ? er hun gravid? eller HÆÆ? er han i Fengsel osv..
Jeg fikk mere tid å fikk med meg mere detaljer feks; Istedenfor å g333ke på telefon på kaffe, bussen osv. Så kunne jeg se hvor store pupper serveringsdama har, eller at buss-sjåføren brukte skruf xtra stark snus å tekstet melding.

Jeg er på facebook nu, men har vært på en nedtrapping i et halvt år, blir snart borte fra facebook for godt.
Sist endret av Mentaltsvak101; 6. januar 2014 kl. 17:36.
Jeg gjør som facebook selv anbefaler; jeg har kun folk jeg kjenner som venn. Altså legger jeg ikke til folk jeg bare har "møtt" (om det ikke er noen jeg faktisk ønsker å holde kontakten med).. Har ingenting med livet til personer som er totalt ukjente for meg å gjøre.
Sist endret av Avatar; 6. januar 2014 kl. 18:00.
Jeg fikk en trang til å kutte ned "vennekretsen" på Facebook til kun folk jeg kjenner godt eller halvgodt, alle andre ble fjernet.
Det var fantastisk deilig, nå er det mer som et verktøy for å henge med i livene til de jeg bryr meg om enn ett likes-hore forum.

Har også vært inne på tanken å slette meg fra Facebook, men jeg er i den alderen og lever i en tid der jeg nesten er avhengig av å være på sosiale medier, jeg føler vertfall det...
Har også vurdert dette med å slette Fjasboka mi, begynner å bli ganske lei når jeg sjekker veggen vær dag og ikke noe spennende skjer der, men likevel så må jeg ta meg en titt.
Jeg vurderer det samme. Er så lei av at folk forventer at du er online til alle tider i døgnet. Har opplevd at folk har ringt og spurt "hvorfor har du ikke svart?!" med en irriterende tone, bare fordi jeg har gitt faen i å sjekke facebook på noen dager :P
Sitat av 10minutemail Vis innlegg
Skjønner hva du mener, men samtidig så skjønner jeg ikke helt.. Med de strengeste personvernsinnstillingene og ved å bare være venner med de man seriøst ønsker å holde kontakt med, ser jeg egentlig ingen ulemper med Facebook. Å ha en bruker registrert på Facebook uten at noen uønskede kan se noen ting, er jo ikke spesielt mye mer blotting enn navnet ditt på skattelistene eller noe annet sted for den saks skyld. Bilde, statusoppdateringen osv er jo ikke noe must, de som kjenner deg godt vet nok dette uansett.

Grupper er jo også et stort pluss med å være på Facebook. Da tenker jeg på å "følge" ting du kan relatere til. Enten det er en tjeneste du bruker eller en person, politikk eller annet du følger med på, så går jo mye av oppdateringen nå over Facebook.

Som sagt, jeg skjønner hva du mener, men ser egentlig uansett fordeler ved å registrere på Facebook ettersom det nå er så stort, og ikke ser ut til å skulle snu med det første.
Vis hele sitatet...
Mye er det, at selv om du ikke skriver noe særlig om deg. Så får dem allikevel utrolig mye informasjon om deg, på grunnlag av hva du klikker "liker" på og hvilke grupper du blir med i +++. Og dette er faktisk informasjon dem driver å selger, og bruker dette også til å lage reklame til deg. Tror du FB driver med dette som "verdenshjelp"? Dem tjener penger som gråstein på oss "nikkedukker"!
Slettet facebook for 6mnd siden, ikke noe problem i det hele tatt. Det at jeg ikke har kontakt med barneskolevenner og folk jeg har møtt på fest går helt fint. Vennegjengen har jeg på skype og snapchat. Folk tror at man blir asosial hvis man kutter ut facebook, men jeg har opplevd det motsatte. Man har faktisk ting å fortelle og prate om når man møtes. Fester planlegges via venner. Det er bare tull at man ha en virtuell profil for å ha kontakt med folk. Det er også en lettelse for konsentrasjon på skolen, jeg må ikke sjekke statusoppdateringer hele tiden. I tillegg er det deilig å slippe å adde kollegaer og evt. sjefer på facebook.
Sist endret av Heisenberg1; 7. januar 2014 kl. 00:02.
Tråden inspirerte. Suspanderer kontoen min nå, og skal la den stå i én måned. Jeg sjekker selv Facebook rundt 3-10 ganger om dagen grunnet kjedsomhet, nysgjerrighet, eller chat for det meste. Vil klassifisere meg som avhengig og er spent på om jeg holder Tror det kan være en sunn erfaring for et menneske i 20 årene!
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Jeg har blokkert fra feeden alle småbarnsforeldre med bilder av sine ueksepsjonelle avkom og søte kommentarer, alle dramaqueens som fisker etter sympati og alle som generelt irriterer meg på en eller annen måte. Deretter har jeg likt en haug med gode sider som poster interessante nyhetsartikler slik at facebooken min nå er en glimrende newsfeed til å henge med på internasjonal politikk o.l.
Ryddet opp i "venne"listen min etter å ha lest denne tråden. Blir deilig å slippe spam selv om jeg hadde få venner allerede.
Bruker selv facebok for chat og litt som forum. Statusoppdateringer er bare de jeg er tagget i.
Sist endret av Mkvarner; 7. januar 2014 kl. 00:56.
Ekspert på påstander
Fb er nyttig hvis man bruker med måte. Men chill, fb blir snart harry som nettby og myspace om noen år:-) leste på en artikkel som forteller at flere unge fb brukere sletter seg selv. Husker ikke hvilken avis det var da..
Fin tråd. Ikke vært aktiv på flere år. Siste post på veggen min fra meg selv var 11. november 2011.

Hadde hele 254 venner, nå er den redusert til rett under 110. Flere følger samme vei i morgen. Ser ikke helt poenget med "venner" fra barneskole osv. osv. Var flere jeg stusset på som jeg ikke skjønner hvordan har havnet som venn, men borte ble de.

Ender vel med at man sletter seg fra Facebook innen ikke så alt for lang tid. Tipper Facebook er rimelig dødt innen en 2-5 års tid.
Facebook er fint for meg som roter bort mobiler og aldri betaler telefonregninga i tide.. Eneste måten mange får kontakt med meg på. Tok en pause fra facebook for å slippe mas og kjas fra andre som absolutt skal dele alt de gjør. Det blei jo et enda større mas fra folk som undret hvorfor. Følte nesten jeg blei sett ned på.

Har nettopp sletta en haug med venner, bilder, gamle statuser og fjerna grupper som irriterte meg. Finner det absolutt nyttig og mindre irriterende nå. Behold de gode vennene dine, folk du vil ha kontakt med og fjern randoms. Det hjelper.
Hadde det ikke vært for facebook og Circle hadde jeg aldri hatt en så fet nyttårsfest her som jeg hadde. Sosiale medier, du rocker til tider!

Men en ting skal facebook ha! Det har fått meg til å hate unge mødre og 14-årige kusiner som skal dele den ufattelig stygge bloggen sin hver 3. time. (Ikke at jeg skal si noe, har nå hatt et par-tre piczo sider for mye)
Jeg har den siste tiden gått mann av huse på facebook for å skjule meg bedre fra offentligheten, slik at jeg slipper det jævla evinnelige maset og kjaset på facebook. Vennestatistikken har falt kraftig fra omlag 1300 venner til nå 215.
Grupper forlates, tidligere brukte applikasjoner fjernes og noen blokkeres for videre forespørsler. Totalt 5 applikasjoner i bruk nå.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Jeg har drøyt 40 venner der og bruker det bare for planlegging og kontakt med folk jeg kjenner greit godt, så for meg er ikke fjesbok så irriterende. Du kan jo først gjøre en rensing i vennelista di, det fikser nok noen problemer du har.
Vis hele sitatet...
Har allerede slettet 80 prosent av "vennelista".

Sitat av Dobbel-V Vis innlegg
gjør som mange andre over og slett FB for en periode. når du lager konto igjen så er du ikke så avhengig
Vis hele sitatet...
Har faktisk gjort det, men ble nok like avhengig igjen!


Sitat av 10minutemail Vis innlegg
Har hørt flere si det samme som deg, men ser ikke helt greia.. Føler du deg tvunget til å lese hele nyhets-feeden din hver gang du logger på? Ellers er det jo ikke verre enn å ignorere den, og bruke profilen din bare til chat og sosial planlegging.
Vis hele sitatet...
Blir sånn at når man kjeder seg, så ender det opp med at man få med seg hva som skjer på facebook. Abonnerer også på en del musikkartister og sportsinteresser, så ser en del på dem. Men det skjer ofte at jeg også snapper med meg hva folk foretar seg i sitt kjempeinteressante liv siden jeg sitter og surfer på FB. Men har deaktivert profilen min enn så lenge for å se om jeg egentlig trenger det og om jeg klarer å dedikere tiden til noe viktigere.

Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
Jeg har aldri vært på Facebook, så kan dessverre ikke svare på hva du kommer til å gå glipp av (for alt jeg vet arrangerer vennene mine de sykeste festene bak ryggen min og har en hemmelig klubb jeg aldri får bli med i). Men jeg føler meg i hvert fall ikke glemt. Jeg får som regel vite om det skjer noe, enten via mobilen eller bare ansikt til ansikt. Det henger sikkert sammen med at jeg alltid har vært hun som ikke er på face, det har rett og slett blitt en vane å ringe meg når man lager en event.
Om folk virkelig liker deg, så makter de å ta opp telefonen og ringe deg.
Vis hele sitatet...
Takk! Du bekrefter at det går faktisk an å ha et sosialt liv uten facebook. Har det hatt noen konsekvenser for deg ift. til jobb? Siden det er forventet at man skal ha en profil i vårt samfunn eller så er man en freak som har noe å skjule. (Ja, jeg er en freak, men jeg har intet å skjule!)

Sitat av Obster Vis innlegg
Jeg tok da et valg som jeg ikke har angret på siden. Mange av mine venner ble sure på meg når jeg slettet meg, og mente jeg var teit som gjorde det. Samtlige påsto at jeg ville være tilbake senest 2-3 uker senere.
Prinsippfast og sta som jeg er, så ble det aldri noe comeback, og hvorfor skulle jeg?
Vis hele sitatet...
Det med sletting av folk. Har slettet en god del folk på listen rett og slett fordi de kun har vært bekjentskap. Men har aldri imot å slå av en liten prat hvis jeg møter på dem i gata. Men det virker som flere har blitt hårsåre av at jeg har kvittet meg med dem fra lista, at de tror at jeg ikke vil ha noe med dem å gjøre ellers. Folk tar facebook altfor seriøst.

Sitat av Xernox Vis innlegg
Hadde det ikke vært for Facebook hadde ikke mange husket bursdagen min idag
Vis hele sitatet...
Jeg fjernet fødselsdatoen min fra facebook for å se hvor mange som egentlig bryr seg. Å få en kommentar fra en tidligere bekjent der står: "Gratulerer med dagen!" gir meg absolutt ingenting. Det blir robotaktig siden facebook oppfordrer folk til å gratulere. Ja, jeg fikk mye mindre gratulasjoner enn ellers, men til gjengeld var det fine gratulasjoner fra folk jeg faktisk bryr meg om.

Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Jeg er på facebook nu, men har vært på en nedtrapping i et halvt år, blir snart borte fra facebook for godt.
Vis hele sitatet...
Nedtrapping i et halvt år? Er ikke det bare å slette seg? Enten så er man der eller så er man det ikke. At man må bruke nedtrapping forteller egentlig at hvor sykt avhengighetsskapende det har blitt.

Sitat av IRead Vis innlegg
Fb er nyttig hvis man bruker med måte. Men chill, fb blir snart harry som nettby og myspace om noen år:-) leste på en artikkel som forteller at flere unge fb brukere sletter seg selv. Husker ikke hvilken avis det var da..
Vis hele sitatet...
Har hørt dette i et par år at facebook er ute av mote og at det kommer til å komme noe nytt som vil ta over. Men det blir bare flere og flere som registrerer seg. Jeg tror kanskje at facebook er altfor integrert i samfunnet til at folk kan gi slipp på det. I hvert fall inn til videre.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Mye er det, at selv om du ikke skriver noe særlig om deg. Så får dem allikevel utrolig mye informasjon om deg, på grunnlag av hva du klikker "liker" på og hvilke grupper du blir med i +++. Og dette er faktisk informasjon dem driver å selger, og bruker dette også til å lage reklame til deg. Tror du FB driver med dette som "verdenshjelp"? Dem tjener penger som gråstein på oss "nikkedukker"!
Vis hele sitatet...
Enda et godt argument for å slette seg.
Sitat av 10minutemail Vis innlegg
Bare av ren nysgjerrighet, hvorfor vil du ikke bruke Facebook?
Vis hele sitatet...
I begynnelsen så jeg bare ikke poenget. FB var helt nytt og en del registrerte kontoer helt i starten, men det var langt i fra noe en var nødt til å ha for å være innafor. Jeg var i det hele tatt usikker på hva det var, og litt skeptisk til å brette meg ut på nett med fullt navn. Jeg følte det ville bli veldig formelt, nærmest offentlig, noe jeg ikke hadde så veldig lyst til. Har aldri hatt noe særlig stort eksponeringsbehov, og jeg har vel til dags dato fortsatt ikke blitt helt fortrolig med identitet på nett; jeg føler veldig fort at jeg mister kontrollen over min egen synlighet og hva som er tilgjengelig av informasjon om meg, og det synes jeg er veldig ubehagelig.

I de senere år har det også blitt en slags prinsippsak for meg. Jeg har blitt eldre, og ser nå at skepsisen jeg hadde da var velbegrunnet. Særlig det Myoxocephalus sier om Facebook som en samfunnskritisk infrastruktur. Det er så himla riktig, og jeg tror ikke flesteparten av de som er på Facebook selv, ser at det er slik, i hvert fall later det ikke til å plage dem nevneverdig. Jeg har ikke noe imot elektroniske, internettbaserte løsninger (BankID, MinID etc. - praktiske og nødvendige elektroniske løsninger som det kommer til å bli stadig mer av), men når et privateid, kommersielt milliardærselskap, som ikke tar mitt personvern på alvor, påberoper seg eierskap til bildene jeg måtte finne på å legge ut og overvåker mine nettvaner for å prakke på meg mest mulig passende reklame, nærmest har blitt en forutsetning for at jeg skal greie å fungere normalt i samfunnet, da steiler jeg. Noe av det fascinerende med dette er at det er ingen myndigheter, etater eller andre overordnede som har bestemt at jeg må være en del av dette. Det er folk selv som har skapt monsteret, ved å registrere seg over en lav sko.

Det er egentlig ganske interessant at det alltid er jeg som får spørsmål om hvorfor jeg ikke er på FB, så lenge det faktisk er alle andre som aktivt har registrert seg. Jeg har forholdt meg fullstendig i ro. Når jeg så på en saklig måte har forklart hvorfor jeg har valgt å avstå fra dette, i mine øyne, høyst spekulative nettstedet, får jeg gjerne en lang preken om hvorfor jeg må være der og alt det fantastiske jeg går glipp av. Jævlig irriterende, og jeg forstår mer og mer hvordan folk som ikke drikker har det, for å si det sånn. Det er jo jeg som burde spørre hvorfor du frivillig bretter ut dine personopplysninger, CV, daglige rutiner og mellommenneskelige relasjoner, for å nevne noe, til allmenn forlystelse.
Det virker i det hele som den godeste Orwell i stor grad fikk rett i sine framtidsprofetier angående overvåkingssamfunnet. Det hverken han eller andre derimot greide å forutse, var at vi i så stor grad skulle bistå styresmaktene ved å la oss overvåke helt frivillig.

Sitat av 10minutemail Vis innlegg
Å ha en bruker registrert på Facebook uten at noen uønskede kan se noen ting, er jo ikke spesielt mye mer blotting enn navnet ditt på skattelistene eller noe annet sted for den saks skyld.
Vis hele sitatet...
Du er kanskje ikke mer synlig for andre på nett, men jeg skal love deg at Facebook vet mer om deg og din gjøren og laden enn Skatteetaten gjør.

Sitat av Kramer Vis innlegg
Slettet facebook for 6mnd siden, ikke noe problem i det hele tatt. Det at jeg ikke har kontakt med barneskolevenner og folk jeg har møtt på fest går helt fint. Vennegjengen har jeg på skype og snapchat. Folk tror at man blir asosial hvis man kutter ut facebook, men jeg har opplevd det motsatte. Man har faktisk ting å fortelle og prate om når man møtes. Fester planlegges via venner. Det er bare tull at man ha en virtuell profil for å ha kontakt med folk.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke kontakt med noen fra barneskolen, og kun et fåtall fra ungdomsskolen. De få jeg faktisk liker, greier jeg utmerket å ha kontakt med gjennom andre kanaler. Noen vennskap ebber sakte ut av selg selv; man blir eldre, forandrer seg og flytter rundt. Kjenner meg veldig godt igjen i det at man har noe å snakke om, ja. Har hørt mer enn én gang at det er så trivelig å snakke med meg for første gang på en stund, for de har jo faktisk masse å fortelle meg. Sånt synes jeg er hyggelig, da, håpløst gammeldags som jeg er. Dog, dette har selvfølgelig også sine negative sider. Endret sivilstand blir visst kun annonsert på FB i våre dager, har jeg etter hvert funnet ut. Og hvis jeg ikke har snakket med deg (som er vel vitende om at jeg ikke er på Facebook) på en stund og spør hvordan det går med dama som jeg ikke vet at du slo opp med for en måned siden, er det selvfølgelig min feil at jeg ikke har fått med meg dette.

Sitat av Darko Vis innlegg
Takk! Du bekrefter at det går faktisk an å ha et sosialt liv uten facebook. Har det hatt noen konsekvenser for deg ift. til jobb? Siden det er forventet at man skal ha en profil i vårt samfunn eller så er man en freak som har noe å skjule. (Ja, jeg er en freak, men jeg har intet å skjule!)
Vis hele sitatet...
Da er vi to. Jeg har stort sett gått på skole den tiden Facebook har eksistert, men det har ikke vært et problem så langt. Men det kan det være, dessverre. Dette er en av grunnene til at friheten til ikke å være på Facebook i stor grad er en falsk frihet.
Hvis du blir spurt tenker jeg det beste er å svare ærlig og saklig, og prøve å få fokuset over på at du er en selvstendig person som stiller spørsmål og ikke ukritisk følger strømmen, framfor at du er usosial og lite oppdatert. Kanskje Myoxocephalus’ liste på første side kan danne et godt utgangspunkt?

Hel til slutt litt ekstra motivasjon for å logge seg av for godt: Så mye vet Facebook om deg.
Sist endret av Samleieobjekt; 9. januar 2014 kl. 06:34.
Egyptisk Tempelkatt
Sitat av 10minutemail Vis innlegg
Skjønner hva du mener, men samtidig så skjønner jeg ikke helt.. Med de strengeste personvernsinnstillingene og ved å bare være venner med de man seriøst ønsker å holde kontakt med, ser jeg egentlig ingen ulemper med Facebook. Å ha en bruker registrert på Facebook uten at noen uønskede kan se noen ting, er jo ikke spesielt mye mer blotting enn navnet ditt på skattelistene eller noe annet sted for den saks skyld. Bilde, statusoppdateringen osv er jo ikke noe must, de som kjenner deg godt vet nok dette uansett.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du misforstår hva som mentes med personvern. Det du snakker om er personvernet mellom deg og de andre på facebook. Ikke mellom deg og facebook. Facebook samler inn horribelt mye data om deg som person og dine nettvaner som linkes opp til din globale profil, samme med google. De selger rett og slett informasjon om deg til selskaper som bruker informasjonen til å føre markedsorientert reklame til riktig segment på markedet. (deg)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Til sommeren skal jeg slette Facebook. Kopierer rett og slett grunnene fra brobible.com.
Jeg vil altså være mer sosial. Ordentlig sosial, altså. Grunnene til at jeg venter er verv og skolegruppe.
Slettet facebooken min i dag. Vil inn igjen..
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Slettet facebooken min i dag. Vil inn igjen..
Vis hele sitatet...
Nå blir den vel ikke slettet før om 14 dager da. Vil anbefale deg å ikke gå cold turkey, men å trappe ned en eventuell annen gang. De sier at de verste dagene er de første. Vil anbefale deg å lese fordelene i linken min i innlegget lengre opp dersom du får krampetrekninger og svettetokter.
Sist endret av Duckie; 3. juni 2014 kl. 00:29.
Jeg har deakivert min konto nå .) Vil alt bli helt slettet etter 14 dager, eller må jeg gjøre noe annet?
Sitat av Vrangsinn Vis innlegg
Jeg har deakivert min konto nå .) Vil alt bli helt slettet etter 14 dager, eller må jeg gjøre noe annet?
Vis hele sitatet...

Alt du har lagt ut på facebook eies av facebook. Bilder du har lagt etc forsvinner aldri. Du kan ikke slette du kan bare deaktivere. Men alt av data og bilder etc det er fortsatt tilgjengelig for facebook...
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Alt du har lagt ut på facebook eies av facebook. Bilder du har lagt etc forsvinner aldri. Du kan ikke slette du kan bare deaktivere. Men alt av data og bilder etc det er fortsatt tilgjengelig for facebook...
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på å slette og å deaktivere FB-kontoen sin. Man kan gjøre begge deler. Det stemmer at det meste av dataen fortsatt er på serverne. Her er en fin kredibilitetskilde for mine påstander.
Sist endret av Duckie; 3. juni 2014 kl. 16:09.
Sitat av Duckie Vis innlegg
Det er forskjell på å slette og å deaktivere FB-kontoen sin. Man kan gjøre begge deler. Det stemmer at det meste av dataen fortsatt er på serverne. Her er en fin kredibilitetskilde for mine påstander.
Vis hele sitatet...

Ok da har de sikkert endret det. Tidligere kunne man bare deaktivere. Men det hjelper jo ikke å slette konto for dataene dine er jo fortsatt i Facebooks klør, dine bilder, sikkert alt du har skrevet etc. Og de selger det garatert videre.
FAceb00k eier ALT du legger ut og skriver på Facebook. Og de sparer på alt. De sier jo faktisk det selv i kilden din
Sist endret av frtoretang; 3. juni 2014 kl. 19:46.
Du slipper alle farmville forespørslene på mailen din.
Prøve dette. Deaktiver kontoen din i 24-48 timer. Åpne den igjen, og se om hva du faktisk har gått glipp av, deaktiver den igjen om du føler du ikke har mistet mye
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Kan oppdatere på min situasjon:

Jeg har nå:

49 venner, enkelte av dem har jeg skrudd av oppdateringer fra.
328 venneforespørsler, orker ikke gjøre noe med de.
3 arrangementer.
2 grupper jeg bruker (omtrent) daglig.

Etc, det er faktisk ikke så vanskelig å holde det hele i sjakk, en må bare være kritisk
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Etc, det er faktisk ikke så vanskelig å holde det hele i sjakk, en må bare være kritisk
Vis hele sitatet...
Har det hendt deg at noen har spurt deg IRL om hvorfor du ikke godtar dem på Facebook? I så fall, hva sier/sa du da?
Forstår ikke hvorfor folk sletter seg fra facebook. Trodde ikke jeg kjente noen på min alder som ikke har facebook, men kom på en men han er sosialt tilbakestående så da regner jeg bare med det. Mulig facebook er mer populært for meg som fortsatt er litt ung. Har ett inntrykk av at alle som sletter seg fra facebook eller har en holdning om at det gjelder å skjule seg og være så redd for personvern, er veldig merkelige folk som jeg egentlig ikke forstår meg helt på. Ser jo at det er mange fornuftige innlegg her, men tenker de må være noen unntak, ikke vet jeg.
Sitat av HolteFS93 Vis innlegg
Forstår ikke hvorfor folk sletter seg fra facebook. Trodde ikke jeg kjente noen på min alder som ikke har facebook, men kom på en men han er sosialt tilbakestående så da regner jeg bare med det. Mulig facebook er mer populært for meg som fortsatt er litt ung. Har ett inntrykk av at alle som sletter seg fra facebook eller har en holdning om at det gjelder å skjule seg og være så redd for personvern, er veldig merkelige folk som jeg egentlig ikke forstår meg helt på. Ser jo at det er mange fornuftige innlegg her, men tenker de må være noen unntak, ikke vet jeg.
Vis hele sitatet...
jeg er en sånn type person, som du ikke forstår deg på Eller kanskje jeg bare har blitt gammel og bitter, ikke vet jeg