Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2053
Trenger litt tips til jeg skal kjøpe gitar og forsterker. Jeg spiller ikke gitar, men har nå planer om å lære det. (Innlegg som "kjøp deg en vanlig kassegitar" er unødvendig). Har ikke noe planer om å bruke noe særlig mer enn 4-5k for alt. Den skal være rimelig enkel for en nybegynner, og den skal låte litt heavy. Musikk jeg liker er f.eks. W.A.S.P, Mötley Crüe og Guns N' Roses.
Vet du ba om at jeg ikke skulle nevne dette, men jeg vil fortsatt si at det å starte å lære seg gitar med en el-gitar er noe herk.. blir mye lettere om du starter med en akustisk.

Men ja.. Jeg anbefaler Ibanez gitar. Veldig gode gitarer, som også finnes i mange forskjellige prisklasser (bare søk litt rundt).
Av forsterkere så er rør-forsterkere forsterkeren med mest "kvalitet", men har også noen negative sider ved seg. Den er også veldig dyr i forhold transistor-forsterkere.
Så kjøp deg en transistor forsterker

Om du vil det skal låte "heavy" osv får du kjøpe deg effektpedaler. Distortion/overdrive, osv.


(jeg er lei for det om svaret ble teit, men jeg er desverre full)
Sist endret av Zeco; 6. november 2010 kl. 03:26.
Denne gitaren,:
http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=494484&artno=193974
ESP/LTD lager ganske heavy gitarer. Og F-50 serien er en helt ok gitarer. Pluss at de ser litt fetere ut enn en standard Squier Stratocaster, hvem har ikke en sånn liksom.
Om du ikke liker disse kan du jo se til en slik for eksempel:
http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=664766&artno=119897
SG-gitarer er grisekule, og denne må være på tilbud eller noe. Ganske billig.

Du trenger ingen killer forsterker enda, så fant denne Marshallen:
http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=660938&artno=210672
Den har en grei lyd, pluss at den har nok kraft for ditt bruk, så du trenger ikke kjøpe en ny og større før om et år eller to.
Sist endret av moret; 6. november 2010 kl. 03:49.
jeg ville gått for en epiphone les paul. billig, og ganske så bra lyd. amp? hmm marshal, eller den klassiske microcuben ^^
selv har jeg en jackson rhandy rhoads model, men den kostet litt, passer utmerket til motley crue, wasp etc, men som sagt dyr.
Sist endret av motleycrue; 6. november 2010 kl. 04:17.
Okei...

kjøp hos gitarhuset, de er pålitelige,raske,god kundeservice og ikke minst gratis frakt.

å lære og spille på el-gitar går fint, men kjøp noe med litt kvalitet i som ibanez.
anbefaler cube forsterkerne fra roland og lykke til

Edit: ikke gratis frakt,men billig 99kr.
Sist endret av Lophius piscato; 6. november 2010 kl. 04:23.
KJØPT BRUKT!!!
Du får sinnsykt mye bedre utstyr for de pengene på finn.no enn du får noe sted nytt. Jeg anbefaler deg en Roland Cube-amp, de er billige og låter faktisk ganske ålreit (imo bedre enn Marshall MG etc.). Du får en brukt Cube 30 for rundt en tusenlapp.

Når det gjelder gitaren kan du bruke de gjenværende pengene og finne noe du synes ser kult ut på finn.no. Lurt å holde seg til store og kjente merker som Fender, Ibanez etc., spessielt om du ikke er helt sikker på hva du ser etter. Jeg anbefaler deg en gitar med humbucker-mikrofoner (som fungerer bedre med vreng og er typisk for sjangerne du nevner). Synes også du bør styre unna gitarer med avansert tremolo/flytende bro-system, ettersom at dette er avansert og vanskelig og krever mye vedlikedhold.
Sitat av Zeco Vis innlegg
Vet du ba om at jeg ikke skulle nevne dette, men jeg vil fortsatt si at det å starte å lære seg gitar med en el-gitar er noe herk.. blir mye lettere om du starter med en akustisk.
Vis hele sitatet...
Jeg starta rett på el for 10 år siden, det fungerte ypperlig for meg!

Jeg vil som Puma anbefale gitarpakke. Sjekk på din lokale forhandler! Slike forretninger har som regel pakketilbud beregnet på nybegynnere. Da kan det hende du slipper unna med 2000kr. Så kan du heller kjøpe deg bedre utstyr om du får blod på tann.
Starta selv med en Epiphone Les paul og angrer ikke på det den dag i dag. Kjøpte meg en Morgan forsterker i tilleg, denne var såpass crap at jeg etter hvert kjøpte en Marshall i MG serien, fungerer greit til en nybegynner
Nå har jo også Morgan en "Les Paul" som er akkurat like god som Epiphone sine. Enda bedre er Tanglewood sine "Les Paul"er. Disse ligger vel rundt 2-3000 og er konge for den prisen.

Tanglewood har også en stratocaster-kopi til samme pris som en squier, bare latterlig mye bedre.

Kan være lurt å se litt på mer ukjente merker, fordi de er nøtt til å holde prisen nede for at folk kjøper. Sjekk ut gitarer fra Eastwood og danelectro!


Hva gjelder forsterker vil jeg som mange andre anbefale Roland Cube. Masse å leke seg med for en nybegynner.
Sist endret av Sir Lemonpie; 6. november 2010 kl. 11:44.
Epiphone LesPaul, og en cube-forsterker fra roland.

Mange forskjellige LesPaul-gitarer: http://4sound.no/section.aspx?id=1025001

Roland CUBE30X: http://4sound.no/itempg.aspx?id=15663&artno=178075

Har god erfaring med både gitar og forsterker fra mine tidligere år.
Det Zeco sier med at du ikke bør starte med El-gitar er tull. Kan sikkert være greit, men funker bra om du starter med el også. Det gjorde jeg, og har da blitt rimelig god uansett. Dessuten vil jeg si at du ikke bør kjøpe deg Ibanez. Overprisa gitarer, kjøp deg heller en ESP LTD hvis du skal ha en metal-gitar, eller en SG-replica. Squier strat er jo også gode gitarer, og ikke minst billige. Til amp vil jeg anbefale deg Roland Cube 30x, helt ok lyd og mange forskjellige instillinger.
Jeg vil faktisk anbefale deg å legge mest penger i en god gitar, i alle fall når du er på nybegynner stadiet.

Ibanez RG350DX er en knallgod gitar for pengene, den ser fantastisk ut og den er også veldig god å spille på. Plukk-opp'ene gir en veldig fin lyd, ikke noe å klage på i det hele tatt.

Ibanez Edge 3 tremeloen (vibbarmsysteme) er faktisk ett av de bedre jeg har vært borti, dog det har en tendens til å bli fort slitt hvis du ikke tar vare eller er forsiktig med det.

Jeg synes i alle fall dette er en gitar du burde satse på, har en slik en selv og den holdt lenge! Spør du meg så er det Ibanez som gir deg mest "bang for the buck" når det gjelder gitarer

Av forsterkere vil jeg faktisk anbefale en Roland Cube 30/60watt, det er en helt grei forsterker med mange forskjellige lyder, den kommer også til og holde lenge!


Edit:

Anbefaler deg og styre langt unna epiphone, mye av ymse kvalitet der i alle fall. Dårlig bygget, tåler lite og det lagt lite vekt på kvalitet.

Ibanez og LTD er gitarmerker til en billigpenge med bra kvalitet.
Sist endret av M. Inconnus; 6. november 2010 kl. 14:12.
Sitat av Euforia Vis innlegg
Det Zeco sier med at du ikke bør starte med El-gitar er tull. Kan sikkert være greit, men funker bra om du starter med el også..
Vis hele sitatet...
Såklart kan det gå fint med el-gitar også. Men som oftest tynnere hals, mer tettsittende bånd og strenger, så det er jo vanskeligere enn akustisk. Så det blir kanskje fort gjort å gi opp?

Som sagt så går det fint, jeg gjorde det selv.
Men jeg anbefaler fortsatt å starte med akustisk.
skjønner godt at det ikke er noe tess og spille sweet child of mine, live wire osv på en akustisk, kjøpte selv først en Fender akaustisk gitar, ble fort lei og kjøpte meg elektrisk, noe jeg aldri angra på
Kort fortalt, hvis du skal lære å spille gitar, ikke kjøp noe over 3000,-

60% av de jeg kjenner som har "jeg skal lære å spille gitar"-tonen (no pun intended) legger fra seg gitaren før ett år er gått.

En billigpakke med random merke og random forsterker holder i massevis, og enda bedre er det hvis du deler hus \ leilighet med noen at du kjøper deg en gitar + effektpedal heller, deretter kan du spille rett inn i hodetelefoner.
Sitat av moret Vis innlegg
Denne gitaren,:
http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=494484&artno=193974
ESP/LTD lager ganske heavy gitarer. Og F-50 serien er en helt ok gitarer. Pluss at de ser litt fetere ut enn en standard Squier Stratocaster, hvem har ikke en sånn liksom.
Om du ikke liker disse kan du jo se til en slik for eksempel:
http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=664766&artno=119897
SG-gitarer er grisekule, og denne må være på tilbud eller noe. Ganske billig.

Du trenger ingen killer forsterker enda, så fant denne Marshallen:
http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=660938&artno=210672
Den har en grei lyd, pluss at den har nok kraft for ditt bruk, så du trenger ikke kjøpe en ny og større før om et år eller to.
Vis hele sitatet...
grunnen til at SG'en er så billig er jo fordi det er en Epiphone, ikke en Gibson
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Kort fortalt, hvis du skal lære å spille gitar, ikke kjøp noe over 3000,-

60% av de jeg kjenner som har "jeg skal lære å spille gitar"-tonen (no pun intended) legger fra seg gitaren før ett år er gått.

En billigpakke med random merke og random forsterker holder i massevis, og enda bedre er det hvis du deler hus \ leilighet med noen at du kjøper deg en gitar + effektpedal heller, deretter kan du spille rett inn i hodetelefoner.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke helt enig. Har spilt på mange billigpakker med random merke og random forsterker som rett og slett har vært forferdelige å spille på, med dårlig intonasjon og bånd som sårt trenger arbeid. Da vil jeg tro det er bedre å gjøre som jeg sa, og om man kjøper brukt kan man selge igjen uten noe tap.
Sitat av Zeco Vis innlegg
Såklart kan det gå fint med el-gitar også. Men som oftest tynnere hals, mer tettsittende bånd og strenger, så det er jo vanskeligere enn akustisk. Så det blir kanskje fort gjort å gi opp?

Som sagt så går det fint, jeg gjorde det selv.
Men jeg anbefaler fortsatt å starte med akustisk.
Vis hele sitatet...
Eg vil seie det er langt enklare å spele på ein elektrisk gitar nettopp fordi den har tynnare hals, meir tettsittande band og mjukare strenger. Etter å ha spelt på bestefar sin gamle stålstrengsgitar med 5mm strenghøge på det meste var det mildt sagt ein lettelse å få seg el-gitar.

Eg vil absolutt fråråde deg å kjøpe Line6 sine spider-forsterkarar. Lyden er heilt grusomt kunstig. Gjekk over til å bruke sjølvlaga 1w-forsterkarar istaden.

Eg kan absolutt anbefale Morgan sine startergitarar. Rimelig lettspelte, billige og ok lyd.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
grunnen til at SG'en er så billig er jo fordi det er en Epiphone, ikke en Gibson
Vis hele sitatet...
No shit Sherlock.... Det var faktisk ikke det jeg siktet til. Vet veldig godt at Gibson != Epiphone(Har spilt både Gibson og Epiphone i 7-8 år nå...). Men, jeg har sett denne gitaren i feks. Luthman-katalogen og etter det jeg kan huske så koster denne i utgangspunktet mye mer. Det var det jeg mente med billig.
Sitat av CLUTCH Vis innlegg
Epiphone LesPaul, og en cube-forsterker fra roland.

Mange forskjellige LesPaul-gitarer: http://4sound.no/section.aspx?id=1025001

Roland CUBE30X: http://4sound.no/itempg.aspx?id=15663&artno=178075

Har god erfaring med både gitar og forsterker fra mine tidligere år.
Vis hele sitatet...
+1

Startet selv med en Cube30, og den gir deg masse lyd inne på rommet ditt, + mange effekter som du kan kose deg med.
Av gitar ville jeg gått for en squier stratocaster. Squier er billigmerke av en fender.

Du vil som regel kunne skaffe deg et pakketilbud på kabler, forsterker, gitarveske og gitar for en rimelig penge.

Jeg brukte ca 5k på mitt første sett!
Hva med Epiphone gitarer? God lyd og kvalitet for rimelig penge.
Da kan du også eventuelt senere bytte til Gibson pick-up for enda bedre lyd!
Jeg anbefaler deg å starte med en startpakke. Ta denne som eksempel: http://mariosmusikk.no/portal/asp/pr...rodukt_ID=4030 det er alt du trenger når man er noob. startet på denne måten jeg er litt hull i hue å kjøpe en gitar til 5000 + forsterker og jack-kabler hvis man aldri har spilt før
jeg vil anbefale deg å handle brukt.

jeg likte jackson sin japan serie godt. gir mye for penga. tynn, god hals og jevnt over ok. ellers er ibanez og washburn greit. har selv to washburn fra 80tallet. de er konge : D værste jeg vet med noen av billig gitarene er at de ikke klarer å holde på stemminga. kjøp noe uten vibsystem! det har du sikkert ikke bruk for lell...

har selv line 6 forsterker. den er kjekk. flere kanaler som du kan stille til du blå, og med pedal du skifter mellom kanalene med.