Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hva er værst å slutt med ?
THC 56 13,21%
Nikotin 368 86,79%
Stemmegivere: 424. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  76 8374
Hei jeg lurer rett og slett på hva som er værst å slutte med av nikotin eller thc. jeg spør dette av ren nysgjerrighet
Hadde satt stor pris på om noen kunne delt noen erfaringer rundt dette temaet
Hva er verst? THC er ikke fysisk avhengighetsskapende i motsetning til nikotin.
Trådstarter
Nei, men det kan være psykisk avhengihetsskapende
Kilder takk.
Tror kanskje du mener psykisk vanedannende.
Nikotin er mest vanedannende. Kan også nevne at THC/cannabis er en gateway drug. Jeg røyka hasj -før- jeg begynte å røyke sigaretter. D'oh!
Sist endret av yzzyx; 25. oktober 2010 kl. 21:38.
det er jo noen som sier at nikotin avhengihet er mer ille en heroin avhengihet??? tror ikke helt på det men fortsatt nikotin er mer stress å slutte med, som sakt thc er ikke fysisk avhengihetsskapende
Trådstarter
Sitat av Hater_mordin Vis innlegg
Kilder takk.
Vis hele sitatet...
er ikke sikker på hvor sikker denne kilden er, men leste den for et par dager siden å er blitt nysgjerrig
http://wiki.answers.com/Q/Is_marijuana_addictive
Du har tydeligvis ikke prøvd noen av delene da ?
THC.. Prøv å røyk cannabis i noen år, eller dropp å stem.
Trådstarter
Sitat av iste2008 Vis innlegg
Tror kanskje du mener psykisk vanedannende.
Vis hele sitatet...
Takk det var det ordet jeg leita etter "vanedannende"
Åh, og her kommer diskusjonen der det ikke er "lov" å mene at THC er verre enn nikotin igjen. Yay.
har prøvd å slutte med begge deler og syns det er verst å slutte med sigg, går greit uten hasj, får lyst på det innemellom men ikke noe mere enn det, mens sigg suget er konstant og mye vanskeligere og ignorere.
Sier ikke at det er så veldig lett å slutte med hasj heller, er vanskelig på sin måte også det, men nikotin er værre.
Begge stoffene er avhengighetsskapende god damnit. I fare for å gjenta meg selv: Hvis man ser på farmakologien til cannabis, altså hvordan stoffet virker på kroppen, ser du at det fører til fysiske forandringer hvorav mange er tilsvarende de som forekommer ved opioid-, amfetamin-, nikotin- og kokainbruk, for å nevne noen; altså forandringer i mesolimbiske dopaminerge signalveier i hjernen (forenklet kalt belønningssenteret av noen). Virkningsmekanismene bak psykisk og fysisk avhengighet er akkurat de samme, så det blir temmelig dogmatisk å skille mellom dem, både på akademisk og individnivå – er du avhengig av et stoff, så er du avhengig av et stoff.

Om man velger å bruke ordene fysisk eller psykisk, avhengighetsskapende eller vanedannende er helt irrelevant og det virker som det brukes av noen til å dulle ned hvorvidt sitt eget bruk er et problem eller ikke ved å bruke «snillere» uttrykk.

Hva som er vanskeligst å slutte med kommer i stor grad an på hvor store rolle rusmiddelet har spilt i hver enkelt sitt liv, og i hvilke sammenhenger det blir brukt. Brukes det ofte? For å komme unna problemer og stress i hverdagen? Bare for litt ekstra kos innimellom? osv
Sist endret av exocytose; 25. oktober 2010 kl. 22:24.
Av eiga erfaring varierer det ekstremt kor vanskeleg det er å slutte med THC. Veldig mykje av det ligg i vanen, og at du/kroppen generelt er blitt vand med det. Om man har mykje å gjere på fritida (f.eks. diverse fritidsaktivitetar og liknande) er det ikkje noko stress. Ender med at man ein dag tenker "steike. No er det jo jaggu meg x-tid sida eg har røyka. Har jo ikkje tenkt på det ein gong". Men om man sitter på rommet og ser på serier, gamer eller generelt berre driv dank, kan det vere veldig hardt å slutte med. Blir til at man tenker på det omtrent heile tida. Dette er som sagt erfaringa eg har, så skal ikkje sei at det er sånn med alle.
Å slutte med røyk suger stort sett alltid. Enkelte greier det nesten uten abstinenser, men det er vel eit fåtall.

Konklusjonen min blir vel at det kjem heilt ann på korleis man slutter og kva man gjer i tida etter at man har slutta.
ALT kan være psykisk avhengighetsskapende. Hvorvidt THC er avhengighetsskapende debatteres fortsatt, og så vidt jeg vet er det ikke blitt bevist. Btw, wikipedia:

http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:20drugs.gif
Sist endret av kyllingfisk; 26. oktober 2010 kl. 00:26.
for min del så er det _DEFFENTLIG_ nikotin.
Viss jeg prøver å slutter så kan jeg eks gå innom butikken i løpet av dagen og kjøpe cola.
Og når jeg sitter ute i bilen igjen så har jeg plutselig kjøpt rød3, rullet den og tent den på før jeg kommer på at jeg skulle slutte.

Når det kommer til THC, så kan jeg gå ifra å røyke hver eneste dag til som eks nå, 2 ganger i måneden.
Thc for min del. Jeg synes det er fryktelig vanedannende. Jeg legger fortere merke til om anledningen er bra for å røyke enn om jeg vil være med på det som skjer. Feks her for ikke lenge siden vi skulle på kino. Før jeg viste hva vi sku se gikk det opp for meg at dette ville være en slik anledning.

Men nikotin derimot, aldri vært borti problemer ved mangel eller fattige perioder. I motsetning til søstra mi som flipper ut å ringer 200 stykker klokka 0200 på natta for å bomme røyk.
Jeg for min del røykte vanlige røyk i over 17 år. Jeg røykte en del år cannabis før jeg sluttet og røyke vanlige røyk.
I dag så har jeg klart og slutte og røyke vanlige nikotin røyk. Og det har jeg klart og gjøre i 14 år.

Men når det gjelder. Thc kan man gjøre så mye annet med for og få din tilfredsstillelse (vanedannende) uten og røyke den. Derfor er dette thc - cannabis vanskeligere og slutte med enn nikotin? Men dette er mine erfaringer når det gjelder røyk og thc/cannabis...
Av egen erfaring vil jeg si at det er mye enklere og slutte å bruke cannabis enn nikotinprodukter. Jeg får ingen rus eller eufori av noe nikotinprodukt lenger, men jeg bruker det fortsatt (says enough really), den dagen jeg ikke merker noe av cannabis er jeg out for good. Jeg har prøvd å roe ned på sigarettene, men det ender kun i et økt snusforbruk, og jeg tror at jeg mest sansynlig kommer til å snuse ut hele livet. Nikotin er tilfredstillende på en slik måte at jeg ikke kommer til å gidde å gi 100% for å slutte med det, det blir hardt og det vet jeg, og jeg er fornøyd med å bruke det.

Med cannabis derimot, er det største problemet når man slutter, det å få sove om nettene, i opp til 1 ukes tid. Etter det er det smooth ride, man kan savne det fordi livet generelt blir mye kjedeligere og man blir ofte sittende i en irriterende loop av en tankegang om hvor bra ting hadde vært hvis alt bare hadde vært som blablabla. Selve stoffet merker jeg ingen savn til i alle fall, og da mener jeg av den typen at jeg må ha det, f,eks slik det er når man har gått 2 timer uten en snus. Jeg røyka cannabis hver dag (noen smutthul når man er totalt blakk eller dealerne i 5 byers omkrets er tom selvfølgelig) men stort sett hver dag i nesten 1 år. Gikk cold turkey i over et halvt år og begynte å småryge litt igjen. Så det jeg prøver å si er at om du vil slutte så kan du sammenligne vanskelighetsgraden med å døgne i 3 døgn samtidig som du skal på jobb hver dag.
Sist endret av Doc. Lester; 26. oktober 2010 kl. 02:10.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nikotin, Holder faktisk på og slutte med snus nå etter Ca 3 års veldig aktivt bruk.
Nikotin, etter min mening. Fordi du kan ikke røyke cannabis i alle tider, men nikotin kan du bruke hele dagen, om du er på skolen eller på jobben, derfor blir det litt enklere med cannabis.
Nikotin er vanskelig å slutte med. Cannabis er ikke noe problem. Røyka cannabis hver dag i 9 år og slutta på dagen. syns det var så kjipt at det slukte økonomien min. Prøvde å slutte med røyk den dagen og, men det var værre. Måtte ut å kjøpe røyk litt utpå dagen. Begynte å snuse en uke etter at jeg slutta med cannabis, men er desverre tilbake på prince mild nå..
Har alle de 113 som stemte nikton erfaringer med begge deler? Altså prøvd å slutte etter en lengre periode med nikotin og cannabis?
Selv har jeg bare erfaring med nikotin så lar heller vær å stemme, forøvrig en tåpelig poll spør du meg.
Sitat av Nath Vis innlegg
Har alle de 113 som stemte nikton erfaringer med begge deler? Altså prøvd å slutte etter en lengre periode med nikotin og cannabis?
Selv har jeg bare erfaring med nikotin så lar heller vær å stemme, forøvrig en tåpelig poll spør du meg.
Vis hele sitatet...
Nja, hadde vært flott om alle som stemmer hadde hatt erfaring fra begge deler og ikke bare "lest noe"!
Trådstarter: Når du mener THC, tenker du da på cannabis eller selve stoffet THC? For det finnes flere virkestoffer i cannabis -> CBD og CND, i tillegg til THC.
Dette er som TrakTord sier, jeg støtter deg på den. Når det gjelder meg selv, er det Nikotin. Hvis jeg ikke får Nikotin er dette noe jeg tenker på nesten konstant til jeg faktisk får det. Det blir mer en "grudge" som forfølger meg kan du si hehe. Jeg føler meg kanskje også uvel til tider.

Når det gjelder THC (regner jeg som hasj/cannabis i joint/bong) blir det lite stress. Det kan hende jeg plutselig blir veldig keen en dag, på lik linje som jeg kanskje blir keen på sjokolade, men det er ikke krise om jeg ikke får tak i. Da finner jeg heller på noe annet.

Det er mine to cents
Går på innstilling. Jeg har røyket vanlig sigg i flere år, og sluttet nettopp uten et eneste problem. Les boken "Endelig ikke-røyker", den hjalp meg. Har ikke merket noe sug i det hele tatt. Det eksisterer ikke.

THC er litt verre, men er psykisk for det meste der og. Har sluttet med det også, uten noe nevneverdig problem. Litt soveproblem i starten, men ikke noe mer.
THC! Fordi THC roer kroppen enda mer ned, psykiske shit kan skje.. jeg har hatt syyke marreristt når jeg har hatt pauser. THC er sykt om du har røykt masse over lengre tid... Nikotin er mye lettere. holdt meg ett år uten en eneste røyk jeg, aldri holdt meg 1 år uten THC/Cannabis!
nikotin er verst, for holder du deg borte fra cannabis en uke å for lyst på lager du bare en kjempe mekk,og da virker de kanskje for mye å du for ikke noe bra følelse og blir dårlig har selv røykt i 30 år,men holder meg til fest røyk og bra selskap, men hver sin metode er best å føle vi er alle vane dyr!
Sitat av daaa Vis innlegg
Nja, hadde vært flott om alle som stemmer hadde hatt erfaring fra begge deler og ikke bare "lest noe"!
Trådstarter: Når du mener THC, tenker du da på cannabis eller selve stoffet THC? For det finnes flere virkestoffer i cannabis -> CBD og CND, i tillegg til THC.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker på Cannabis ja
Røyket sigaretter fast i 4år, og bønner i 2år, daglig i kanskje 8måneder. Og jeg kan med hånda på hjerte si at jeg ikke er fysisk eller psykisk avhengig av noen av delene. Kan fint gå flere dager uten sigg, har ikke røyket på 3 dager nå, og har bare kjent litt suget etter en røyk, men ikke mer.
har røykt cannabis i 1 år! jeg har "sluttet" eller tatt pauser over lengre tid uten problemer! jeg AKKURAT klart å slutte å røyke siggaretter etter 5 år.

så for min del, så er nikoten definitivt den værste å slutte med!
Vet ikke noe om THC! men synes det var heeelt forferdelig å slutte med nikotin. Jeg sprakk gang etter gang. Følte at det "kriblet" i leppa etter snus, når jeg prøvde å slutte. Men nå sitter jeg med en snus i leppa. Vurderer å slutte hele tiden men det er ikke lett :/
jeg ser på det som to HELT forskjellige ting, THCen blir du ikke ordentlig avhengig av, men det er så godt at du nesten blir litt "avhengig"... mens nikotinen blir du avhengig av etter en stund :P
Sånn som jeg ser det er kanskje ikke avhengighetsgraden den store forskjellen, men heller årsaken til at folk slutter.

Snus og røyk er "ikke bra", og dette er noe mange brukere "bare vet". Det er allmenn viten at sigaretter forkorter livet ditt, men man føler ikke dette på en dag-til-dag basis. For mange snusere er økonomi stort sett eneste argument for å gi seg. Man slutter med andre ord fordi man vet at det er det lureste, på lang sikt. Noe som fort settes til side når det virkelige suget melder seg, det er jo sååå lenge til det betyr noe uansett.

De fleste THC-(miss)brukere føler derimot fra tid til annen at man ufrivillig nedprioriterer viktigere aktiviteter som jobb, skole, trening eller daglige gjøremål bare fordi man skulle "røyke litt". Det å slutte eller kutte ned gir dermed en øyeblikkelig gevinst man kan høste etter bare noen dager, og dermed videre motivasjon for å holde bruken nede. Dette tror jeg er mye av grunnen til at så mange faktisk klarer å rive seg (ihvertfall midlertidig) løs fra cannabisen, mens majoriteten av de som går inn for å slutte med nikotin sprekker på dagen.
Jeg stemmer på at thc er verst å slutte med..!
Sitat av WankY Vis innlegg
Jeg stemmer på at thc er verst å slutte med..!
Vis hele sitatet...
Tør jeg spørre hvorfor du tror det eller hva du baserer det på?
Var et rimelig usaklig innlegg av meg! Jeg vet ikke hva som er værst av thc og nikotin.
Jeg stemte i kommentarfeltet. Så ikke avstemningsboksen øverst.

Beklager rotet.

Jeg vet bare at grønt er gull!
Hvis jeg måtte sluttet med en av delene hadde det sikkert vært psykisk lettere for meg å slutte med nikotin.

Vet ikke om jeg har røykt nok til å bli fysisk avhengig av røyk though.
Har røyka weed i 2 år nå. (3-4 ganger i uka)
Snusa i 6 år

- Har hatt pause på 1mnd av og til (går helt fint, du kjenner at du kan være "normal" igjen"!
-Prøvd å slutte å snuse - Resultat (4 dager uten, og rett på igjen)

NIKOTIN ER VERST FOR MEG
Naa har jeg toka cannbis hele sommeren, og har ikke gjort det paa 4 maaneder. Det var ikke et problem for meg. Niktion derimot har jeg lyst til aa slutte med, men sliter mye paa den fronten.

Jeg vet ikke sikkert om avhengighetsnivaaer o.l, men at det er vanskelig aa slutte med cannabis ser jeg egentlig ikke. Ettersom det er en ting jeg gjør sosialt med venner, slik jeg drikker alkohol, er der bare aa la være aa gjøre det. Bare pass paa at du ikke sitter hjemme hver dag og røyker, saa burde det gaa greit aa slutte. Jeg tror ikke det er vanskeligere aa slutte med nikotin fordi det er mer avhengighetsskapenede, men fordi jeg gjør det hver dag og det derfor har blitt en utrolig integrert vane i min hverdag, og derfor funker det bare saann. Gammel vane er vond aa vende, liksom.

Jeg tror personlig man kan bli avhengig av hva som helst saa lenge man gjør det hver dag, uten at det behøver aa være en eller annen form for anledning du trenger for aa gjøre det.
Nikotin. Hasj suget kan sitte i noen uker, mens nikotin suget varer i flere månender! Personlig så opplever jeg ikke hasj abstinensene like ille som nikotin, du kjeder deg å kaldsvetter om natta, mens nikotin suget er fylt av uro og irritasjon + generelt dårlig humør.
Ingen, jeg røyker noen sigaretter gjennom dagen, og røyker vanligvis en rev per dag (mye mer på fredag/lørdag)

Stoppet fordi toleranse begynte å slå på, gikk helt bra. Må bare være sterk mentalt..

Det er mye enklere den du tror.
Det er kansje ikke all verden å la røykingsen ligge i perioder (pauser) om man virkelig har bestemt seg for det, men å bestemme seg for at man skal slutte for godt på dagen er det nok en god del som sliter med..

og til dere som sier at hasj osv ikke er så farlig og bla bla! det er kansje ikke så jævla farlig, men i lengden vil det HELT klart sette psykiske spor om man er daglig røyker, og man vil merke det spess godt de første dagene man har pause. hvordan man takler det fra person til person er jo en annen sak, men har du røyka mye fast vil du før eller siden få problems.

Blir drit irritert når jeg hører drittunger si til andre drittunger ting som "hasj er ikke noe farlig i det hele tatt", det bedøver bare hjernecellene" eller det er ikke fysiskt avhengighetskapende bare psykisk" som om psykisk avhengighet er null stress.. hva tror folk er verst psykisk avhengig som vil si du har det helt jævlig med deg selv med diverse psykiske problemer og ett sug hele tida etter mer rus eller litt vondt i kroppen her og der? buhu.. ok, skal ikke bagatelisere fysiske abstinenser, men vil bare legge vekt på at psykisk avhengighet kan være noe av det verste og er jo psykisk avhengighet som gir deg suget etter mer rus, desuten så er det litt fysiske abstinenser (milde, men plagsomme) som følger med også, jeg f.eks får ikke sove, blir super følsom for temperatur (er jeg under dyna blir jeg for varm, tar jeg av meg dyna er jeg for kald), urolig mage, svetter som faen.. så alle drittunger der ute som vurderer å begynne og paffe, men ikke vet bedre HUSK! alt med måte! Bare fordi at stonere ser kule ut i komedier er det absolutt ikke kult og være en stoner i det reale liv hvertfall ikke når det har gått en 6 - 7 år og du sitter der og tenker faen! det var kansje ikke så ufarlig...

Lureste er nok og holde rus til helger, enten det er alko eller shit! Skal man drikke vær helg som resten av dette landet gjør og det hardt også, ser jeg ikke hvorfor man ikke skal kunne røyke litt weed i helgene istedenfor fylla når alkohol er ett mye sterkere rusmiddel..

Personlig har jeg røyka vær dag (2g mer el mindre) utenom når jeg har vært blakk og hatt noen små pauser her og der i snart 7 år nå, og merker det helt klart på psyken.. prøver å kutte ned nå og holde det til helger etter en fin pause fordi jeg skal ut i læra å tenkt å starte kapittel 2 i livet, så er nørdt til å skjerpe visse ting og har man røyka fast i 6 år er det en del å jobbe med når man først må.. fått utskrevet noe sære piller av legen som heter truxal for og hjelpe meg litt på veg når ting blir helt jævlig.. jessda!! mye dritt som kan følge med etterhvert, så kids ta dette til dere! skulle gitt mye for å starta å røyke etter jeg hadde modna meg litt sånn 18 19 og ikke starta når jeg var 15 jeg visste jo ikke bedre alle sa jo det var så ufarlig vøtt!

til dere som røyker av og til når dere har fortjent det og ikke merker noe spess bivirkninger, gratulerer! skulle ønske jeg var like flink som dere og hadde kontroll slik at jeg kunne brukt det på en voksen måte og ikke misbrukt det, men IKKE gå til andre som ikke vet bedre og fortell dem at det er så jævla harmløst bare fordi du ikke har merket noe enda..
Sist endret av DC89; 5. november 2010 kl. 03:13.
Sitat av yzzyx Vis innlegg
Nikotin er mest vanedannende. Kan også nevne at THC/cannabis er en gateway drug. Jeg røyka hasj -før- jeg begynte å røyke sigaretter. D'oh!
Vis hele sitatet...
Gateway drug for nikotin?
Jeg tror en av grunnene til at Nikotin, for mange, er mer avhengighetskapende er at det er såpass simpelt å fa tak i.

Nå skal jeg ikke si at det er vanskelig å få tak i THC/Hasj, men man kan hverfall ikke velge mellom en pose sørlandschips eller 1g brunt/grønt på butikken, noe du kan med Nikotin.

Av egen erfaring er Nikotin det verste å slutte med.
Tror ikke jeg røyker ofte nok til å få den psykiske avhengigheten av THC, røyker kanskje 1 til 2 ganger i uka (I helga).
Sist endret av Edited; 5. november 2010 kl. 11:36.
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
THC.. Prøv å røyk cannabis i noen år, eller dropp å stem.
Vis hele sitatet...
brukt nikotin siden jeg var 13, hasj siden jeg var 16, 21 nå.

=

nikotin er "umulig" å slutte med, det er som vann og brød. for meg blir jeg ett annet menneske uten nikotin. sur og oppgitt over alt.

å ikke ha thc tilgjengelig etter å røyket daglig en stund blir som og ta fra ett barn smukken. det er som om dama di er utro mot deg hver dag mens du står og ser på, men ikke værre enn pur sorg.

konklusjon nikotin er værst
Sist endret av ali88; 5. november 2010 kl. 12:05.
Sitat av gotejds Vis innlegg
å ikke ha thc tilgjengelig etter å røyket daglig en stund blir som og ta fra ett barn smukken. det er som om dama di er utro mot deg hver dag mens du står og ser på, men ikke værre enn pur sorg.
Vis hele sitatet...
Seriøst?
For meg føles det mer slik: "Well well, da blir det røykings imorra i stedet".
Sitat av fetter Vis innlegg
Seriøst?
For meg føles det mer slik: "Well well, da blir det røykings imorra i stedet".
Vis hele sitatet...
vel thc er såpass synlig i mitt tilfelle at jeg har nødt til å sette grenser for meg selv for å ikke bli busta