Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 9223
Hei folkens,

Jeg har lenge slitt og sliter fortsatt med sterk sosial angst og går for tiden på bl.a valium, vival og zoloft. Men jeg har lest at cannabis kan være godt mot angst/sosial angst istedenfor å bruke valium som er utrolig avhengighetsskapende. Kan noen hjelpe meg med dette? :-)

Med vennlig hilsen fra en gutt på 17 år. :-)
Zoloft, eh...

Jeg hadde også kraftig sosial angst når jeg var 15-20 og hadde en periode på ca 1 år der jeg røyket cannabis daglig, dette ga meg alt annet en redusert sosial angst.

Men det betyr ikke at du reagerer likt. Ville bare si at for meg så hjalp det ikke.
Sist endret av steffena92; 13. januar 2015 kl. 00:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Cannabis er vel bedre enn piller, men jeg tviler på at det kommer til å hjelpe deg å komme deg ut av huset mer.
Jeg har aldri sett noen få mindre sosial angst av å bruke cannabis. Derimot har jeg sett nok av eksempler på det stikk motsatte. Hvis du absolutt skal symptombehandle angsten din med medikamenter, så ville jeg ha holdt meg til pillene hvis jeg var deg. Men det beste er selvfølgelig å finne ut hvor angsten kommer fra i utgangspunktet, og bearbeide problemet fra roten og opp. Du blir ikke frisk av å medisinere deg mot angst, bare sløv nok til at du greier å leve med det.
Sist endret av mentalmelt; 13. januar 2015 kl. 01:21.
Tviler sterkt på at det ville hjelpe, men for all del, bare prøv. Men sånn generelt sett ville jeg ikke anbefale rusmidler som medikament mot psykiske lidelser. Når er vel sosial angst strengt tatt ikke etter min mening en psykisk lidelse men mer en naturlig respons på et problem med selvtilliten.
Jeg har kunn sett det virke motsatt vei.

Ville dog virkelig prøvd å holde bensobruken så lav som mulig, da den også kan gjøre ting værre etterhvert.
Som mange over her sier tviler også jeg på at det vil hjelpe.

Røyker veeldig sjeldent, men de gangene jeg gjør det må jeg ta noen beroligende først for og redusere angsten jeg får på hasj/pott.

Så jeg vil fraråde deg det.

Edit: en kamerat av meg var veldig sosial for noen år siden, han røyka/røyker daglig. Nå sitter han bare på rommet sitt, tør ikke ta tlf eller gå ut døra engang.

Men kommer vel an på person vil person vil jeg tro, men aldri opplevd at det har hjulpet personer med angst.
Sist endret av king123; 13. januar 2015 kl. 07:19.
Her er det snakk om hva du røyker, er ikke bare å røyke noe random tjall du har kjøpt hos dealer'n på hjørnet.
For min den er det kun Sour Diesel som fungerer mot angsten.

Vil heller ikke anbefale deg å starte med selv-medisinering i så ung alder, iallefall ikke på cannabis.
Beste medisin mot sosialangst er trening, bra kosthold, selvtillit og å oppsøke sosiale situasjoner.. Funket for meg.. Alle tablettene hjelper der å da men gjør bare ting værre.
Sour Diesel er det hasj eller pott?
Sitat av king123 Vis innlegg
Sour Diesel er det hasj eller pott?
Vis hele sitatet...
Sour Diesel er en cannabis strain(type). http://www.leafly.com/sativa/sour-diesel

Hasj kommer ifra pot, du må først lage pot for å kunne lage hasj av trikomene etterpå.

Interesant at du syns en sativa strain hjelper mot angst, hos meg er det helt motsatt. Hybrid best imo.
Sist endret av Crazy_Bitch; 13. januar 2015 kl. 07:51.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Må si meg enig med andre her, jeg har aldri sett cannabis gjøre folk som sliter med sosial angst mer utadvent og åpen, de kan bli i bedre humør der og da blandt venner. Men folk generellt ville de aldri ha vist seg iblandt.

De eneste folka som er utadvendt og blid på cannabis er de som er det fra før ellers i livet.
Sist endret av Dodecha; 13. januar 2015 kl. 09:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
kan ikke forstå hvor du har fått dette rådet. sliter selv med angst og har sluttet med hasj pga det gav meg bare mere angst. jeg ville også sluttet med benzoene da det blir bare verre når du ikke er på dem. har gode erfaringer med et preperat som heter truxal spør legen om du kan prøve den
Er stor kjangse for at cannabis gjør angsten din værre, mye grunnet lovligheten rundt det. Er ikke så kult og gå rundt å bekymre deg for å bli tatt av politiet hver gang du trenger mer, er heller ikke så jævla kult å bekymre seg for å teste positivt om du skulle komme i ett trafikkuhell med personskade osv heller, slikt gjør bare angsten værre. Cannabis gjør at du må være veldig forsiktig med hva du foretar deg så man kan jo spørre seg selv om det er verdt det.. I mitt tilfelle var det ikke det, men det betyr ikke at jeg aldri kommer til å ta meg en blås igjen, men å røyke hver dag(som man mest sannsynlig gjør om man har tenkt å selvmedisinere) fungerer bare ikke for meg ihvertfall, inntil det blir lovlig får det holde med en gang i blant og da blir man jo så skakk at man heller får angst, ikke lindring.

Hvis man overser avhengigheten til benzodiazepiner så er det ingen tvil om at det er ett bedre alternativ for folk flest, sånn er det bare. Zoloft derimot kan jeg ikke si noe om annet enn at det ikke virker helt sunt utifra de få brukererfaringene jeg har lest om det.
Sitat av Crazy_Bitch Vis innlegg
Sour Diesel er en cannabis strain(type). http://www.leafly.com/sativa/sour-diesel

Hasj kommer ifra pot, du må først lage pot for å kunne lage hasj av trikomene etterpå.

Interesant at du syns en sativa strain hjelper mot angst, hos meg er det helt motsatt. Hybrid best imo.
Vis hele sitatet...
Aldri påstått at sativa strain hjelper.
Sitat av king123 Vis innlegg
Aldri påstått at sativa strain hjelper.
Vis hele sitatet...
Det var rettet mot weedsuit, han som sa Sour Diesel hjalp han, også spurte du om det var hasj eller pot, får å unngå "quote train" siterte jeg bare deg.
Sitat av Joklion Vis innlegg
Hei folkens,

Jeg har lenge slitt og sliter fortsatt med sterk sosial angst og går for tiden på bl.a valium, vival og zoloft. Men jeg har lest at cannabis kan være godt mot angst/sosial angst istedenfor å bruke valium som er utrolig avhengighetsskapende. Kan noen hjelpe meg med dette? :-)

Med vennlig hilsen fra en gutt på 17 år. :-)
Vis hele sitatet...
På kort sikt, muligens. På lang sikt har jeg ihvertfall selv aldri opplevd/hørt noen det funker for.
Men virkelig, alt er vell bedre enn valium, vival og zoloft som 17åring? Får du seriøst dette på resept?
HVIS du vurderer selvmedisinering bør du lese denne siden, cbdcrew.org, du bør røyke grønt med høyt nivå av cbd og lavt nivå thc da du ikke ønsker å bli stein, bare rolig og avslappet. Du bør dyrke selv så du vet hva du får i deg og fra hvilket plante. Tilfeldig grønt eller brunt kjøpt på gata vil ikke hjelpe deg.
Koskov er nok inne på noe her. Men det er jo ikke noe alternativ for deg uansett. Å begynne å gro selv er i hvert gall ingen kur mot sosialangst. Thc/cbd når du er så ung som du, er heller ingen god ide. Dette påvirker deg negativt, kan gi deg lærevansker mm. Dette er relativt godt dokumentert. Som andre sier, trening er the shit, det kan være en treg prosess før du er der du vil være, men det er definitivt verdt det! Lykke til
Sitat av Crazy_Bitch Vis innlegg
Det var rettet mot weedsuit, han som sa Sour Diesel hjalp han, også spurte du om det var hasj eller pot, får å unngå "quote train" siterte jeg bare deg.
Vis hele sitatet...
Åh, sorry min feil.
Åssen får du valium av legen din? Hadde depresjon og hodet kokte over, det var såvidt legen ville skrive ut en eske til meg, psykologen mente jeg like godt kunne slå meg i hodet med en hammer og sa at piller ikke hjalp. Jeg brukte fort opp esken, hodet fikk roet seg ned. Hvis jeg får anfall nå varer de vel ca. 10 minutt, og går over. Bare å møte opp hos fastlegen og spørre?
Si at det er situasjonsbetinget (her kan du finne på masse) feks tannlege, slutt med dama, problemer i Familien.

Leger vil helst ikke skrive ut benzo, da det er lett avhengihetskapende

Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Åssen får du valium av legen din? Hadde depresjon og hodet kokte over, det var såvidt legen ville skrive ut en eske til meg, psykologen mente jeg like godt kunne slå meg i hodet med en hammer og sa at piller ikke hjalp. Jeg brukte fort opp esken, hodet fikk roet seg ned. Hvis jeg får anfall nå varer de vel ca. 10 minutt, og går over. Bare å møte opp hos fastlegen og spørre?
Vis hele sitatet...
Psykologer gjør alt for at du ikke skal få utskrevet piller, uansett hvordan din tilstand er. Dra heller til psykiater.
Sist endret av king123; 14. januar 2015 kl. 08:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Psykologen var jo helt ubrukelig, jeg var for syk å snakke med ham uansett på det tidspunktet og var mest interessert i å fylle opp sin egen lomme og fylle opp timene sine. 800kr timen kontra en pille eske til 45kr. Latterlig. Men jeg tror leger er som natt og dag, noen liker å skrive ut andre ikke.
Gutt på 17 går på vidregående der du har gratis tilgang til psykologer som kan fikse problemet ditt gratis Bare gå ned til rådgiveren og få bestilt time.
Sitat av Icec0ld Vis innlegg
Gutt på 17 går på vidregående der du har gratis tilgang til psykologer som kan fikse problemet ditt gratis Bare gå ned til rådgiveren og få bestilt time.
Vis hele sitatet...
Ganske sikker på at han har hatt sin andel samtaler med psykologer dersom han har resept på bl.a valium, vival og zoloft.
Sitat av sommeren Vis innlegg
kan ikke forstå hvor du har fått dette rådet. sliter selv med angst og har sluttet med hasj pga det gav meg bare mere angst. jeg ville også sluttet med benzoene da det blir bare verre når du ikke er på dem. har gode erfaringer med et preperat som heter truxal spør legen om du kan prøve den
Vis hele sitatet...
Jeg tok truxal for å kurere alkoholisme. Den gjorde meg tett i nesen, jeg fikk neseblod og jeg våknet opp om natten for å spise. Jeg ble feit og sliten av det. Jeg ville heller prøvd Catapresan, det var himmelsk å ta.
Cannabis kan hjelpe mot sosial angst, men jeg vet ikke hvor mye jeg ville satset på a brukt det som medisin siden det er ulovelig, noe som kan føre til unødvendig noia osv.

Men hvis du absolutt må prøve, så an skaff deg en CBD rik cannabis strain, eller ren CBD ekstrakt. Siden CBD motvirker noia man kan få av THC.
CBD er under-omtalt her i verden, det har utrolig mye medisinsk virkning(de oppdager enda stadig flere ting det kan virke mot/for) også blir man heller ikke fjern av det.

http://i1121.photobucket.com/albums/l505/SteveCooley310/cannabinoids-CBD_zps77bed074.png

Edit:
ser du er bare 17 år, jeg vil anbefale deg å vente med å eksperimentere med cannabis til du er oppe i 20årene

og som nevnt flere ganger her, trening, god kosthold og gradvis oppsøke sosiale situasjoner er beste måte å bli kvitt/redusere sosial angst.
du kan nesten se på sosiale ferdigheter som en muskel, jo mer du bruker den, jo bedre/sterker blir den, lykke til
Sist endret av Andærn; 14. januar 2015 kl. 21:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Ganske sikker på at han har hatt sin andel samtaler med psykologer dersom han har resept på bl.a valium, vival og zoloft.
Vis hele sitatet...
Like godt å komme med forslaget i tilfelle det ikke er tilfellet
Sitat av Relevant Vis innlegg
Ganske sikker på at han har hatt sin andel samtaler med psykologer dersom han har resept på bl.a valium, vival og zoloft.
Vis hele sitatet...
En psykolog har jo aldri fått lov til å skrive ut noe medikamenter...

Det er kun leger (inkludert psykiatere som er en lege med psykiatriutdanning på toppen), tannleger har begrenset rett, og veterinær kan skrive ut preparater til dyr. Ellers kan en farmasøyt også skrive ut til et laboratorium o.l., men dette er meget, meget begrenset.

De preparatene du lister opp er det kun lege eller psykiater som har lov til å skrive ut.

https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...L_2#KAPITTEL_2
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Beste medisin mot sosialangst er trening, bra kosthold, selvtillit og å oppsøke sosiale situasjoner.. Funket for meg.. Alle tablettene hjelper der å da men gjør bare ting værre.
Vis hele sitatet...
Eneste som funker på lang sikt.. desverre
Har selv god erfaring med makka mot angst i sosiale situasjoner,
men kjenner nok som har gått på snørra på det der til å holde bruken veldig moderat.
Hasj kan virke angstdempende om du har angst selv i rolige situasjoner, f.eks alene eller sammen med en god venn. Så kommer ann på om du må trigges for å få en angst reaksjon.

men jeg er ingen lege, snakker kun av personlige erfaringer

EDIT: men les deg opp på medisinene du får av legen, kan være de har bivirkninger du ikke er så gira på. better safe than sorry
Sist endret av nymus; 18. januar 2015 kl. 15:01. Grunn: glemte no
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Joklion Vis innlegg
Hei folkens,

Jeg har lenge slitt og sliter fortsatt med sterk sosial angst og går for tiden på bl.a valium, vival og zoloft. Men jeg har lest at cannabis kan være godt mot angst/sosial angst istedenfor å bruke valium som er utrolig avhengighetsskapende. Kan noen hjelpe meg med dette? :-)

Med vennlig hilsen fra en gutt på 17 år. :-)
Vis hele sitatet...
Må si jeg undres over svarene du har fått. Hvorfor er det så overraskende at cannabis kan fungere mot sosial angst ? Den umiddelbare effekten det har på min sosiale angst er en av grunnene til at jeg i det hele tatt begynte å røyke. Det øker jo helt klart sosiale egenskaper, gjør det lettere å kommunisere med andre, og fjerner selve angsten. Det er jo faktisk en av de tingene man kan få det på resept for, i de landene der det er mulig, tror dere at det bare en "tullegrunn" ? Men, det er forskjell på hvilke avarter man røyker, enkelt sorter kan forverre angsten. Og, det må sies, ingenting er lurt å selvmedisinere seg selv med, siden man ikke vet hvor mye man trenger, og ikke får en nøytral part som kan vurdere hvorvidt du har krysset grensen fra medisinering til bare rus/morro.
Hvorfor det er overraskende? Fordi det i de aller fleste tilffeler gjør vondt verre når det gjelder angst. Å anbefale en 17 åring som sliter med angst cannabis er tullete.
One of the things you would do with a therapist that you can try on your own is challenging the thought processes that lead to further anxiety. When you find yourself having an anxious thought, ask yourself why you think that, what the other alternatives are, what the outcome is likely to be, and how important the outcome really is to you.

You can try doing this in your head, or write it out in a journal so that you can see your thoughts on paper. For example:
  • Thought: I made a joke and that person didn't laugh. They think I'm stupid.
  • Why: I don't know why I think that. They didn't laugh. It's my anxiety taking.
  • Alternatives: Maybe they didn't find it funny and don't think any differently of me. Maybe they didn't get the joke or heard it before. Maybe they didn't hear it or they're not the type of people that laugh out loud. Maybe they're shy too.
  • Likely Outcome: It's unlikely the single joke has caused someone to change their opinion of me. At worst, they may not find me funny, but most likely it's related to the specific joke or their sense of humor.
  • Importance: Even if they did think less of me because of the joke, I am not sure why I care. I don't even know this person and I'll probably never see them again. Their opinion of me doesn’t matter. I am not sure why I am upset about it but their opinion of me doesn't reflect how I should feel about myself.
Vis hele sitatet...
How to Cure Social Anxiety Outside of Therapy

Rusmidler vil ikke hjelpe deg i å nå roten av problemene dine - tviler på at legemidler vil hjelpe noe særlig på lang sikt heller, hasj + benzo høres uansett ut som en dårlig combo i dette tilfellet. Hvis din sosiale angst er veldig seriøs bør du snakke med en psykolog om det og evt løse det via kognitiv terapi. Er du bare sjenert/har mild sosial angst ville jeg pushet komfortsonene mine litt etter litt ved å oppsøke ulike sosiale situasjoner, babystepping er nøkkelordet her. Gi deg selv enkle oppdrag på en daglig basis hvor du pusher deg selv litt for hver gang. Begynn å mediter, ta kalde dusjer og sist men ikke minst jobb med tankesettet ditt, basically slutt å bry deg om hva andre måtte mene om deg (lettere sagt enn gjort selvfølgelig). De fleste er mest bekymret for hvordan de selv blir oppfattet uansett om de har sosial angst eller ikke, så dette er i grunn normalt. Men igjen, først og fremst snakk med psykolog på en fast basis, bytt psykolog om du er misfornøyd med psykologen du allerede har.
Nå har ikke jeg tatt meg tid til å lese gjennom alle innleggene, men jeg kan si at i mitt tilfelle var det stikk motsatt. I starten ble jeg mer avslappet og angsten forsvant litt, men den kom sakte men sikkert tilbake og det sterkere enn før. Jo mer jeg røyket, jo mer angst fikk jeg.