Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1325
Hei. Hvordan fungerer det om en side har lagt ut bilder av meg etter et motbakkeløp nå i vår?

Jeg er alene på noen bilder, og sammen med andre på andre bilder. Kan jeg kreve at de skal taes ned siden jeg ikke har gitt tillatelse eller har jeg ikke rett til dette? Navn står forøvrig ikke.


[COLOR="White"]Dette er rent hypotetisk, jeg er ikke en særing.[/COLOR]
Anime FTW
29 4
Er det offentlig arrangement har du ikke rettigheter til å få slettet bildet, men de aller fleste fotografer er ålreite og sletter ved forespørsel
Åndsverkloven §45c:
§ 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når
a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,
b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,
c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,
d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller
e) bildet brukes som omhandlet i § 23 tredje ledd eller § 27 andre ledd.
Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår.
Vis hele sitatet...
Det aktuelle her er vel bokstav a: Hva som er allmenn interesse er et definisjonsspørsmål, men din rett til eget bilde burde trumfe aktualiteten i et lokalt (?) sportsarrangement. Det er ikke akkurat en drapssak.

Og bokstav c: Hvis du er én av 100, så er det ikke egentlig et bilde av deg. Er du én av tre eller fire, er det ikke en "forsamling".

Hvorvidt du er navngitt, eller hva slags type arrangement det er, har ingenting å si.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har du link til siden?