Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: For eller imot bevaring av rovdyr? (Ulv/bjørn/etc)
For - Er bonde/bor i faresone 83 15,84%
For - Ikke bonde/bor IKKE i faresone 363 69,27%
Imot - Er bonde/bor i faresone 18 3,44%
Imot - Er ikke bonde/bor ikke i faresone 60 11,45%
Stemmegivere: 524. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  249 29733
Sitat av Endorfin Vis innlegg
Ja, jeg mener det er dårlig dyrevelferd om man skal ha sau, og samtidig være bevisst på at dyrene dine kan bli skadebitt så grotesk uten å bli drept, for så å ikke gjøre noe med det og la dette fortsette.
Vis hele sitatet...
Naturen er grotesk, enkelt og greit. Måten mange rovdyr jakter på betyr at mange dyr på pines, om det er sau, rådyr eller en antilope blir vel det samme? Jeg ser ikke helt hvorfor vi skal beskytte naturen mot seg selv.

Ulver er uansett ikke kjent for å drepe masse sau uten at det er sulten, det er vel mer bjørn som har dette ryktet. Jeg vet dog ikke om slike hendelser er vanlige. (ikke sett noe statistikk på slikt)
Sitat av Endorfin Vis innlegg
Ja, jeg mener det er dårlig dyrevelferd om man skal ha sau, og samtidig være bevisst på at dyrene dine kan bli skadebitt så grotesk uten å bli drept, for så å ikke gjøre noe med det og la dette fortsette.
Vis hele sitatet...
Hva med alle sauene som dør av skader, av flåttbitt, skader, av sakte drukning i myrer, i trafikken?

Dette er et mye større problem enn sauer som blir skadet/drept av rovdyr...
Disse tilfellene blir man heller ikke kvitt ved å utrydde rovdyr, men man kan redusere dem ved å faktisk passe på dyrene man slipper ut på beite!
Sitat av randomize Vis innlegg
Hva med alle sauene som dør av skader, av flåttbitt, skader, av sakte drukning i myrer, i trafikken?

Dette er et mye større problem enn sauer som blir skadet/drept av rovdyr...
Disse tilfellene blir man heller ikke kvitt ved å utrydde rovdyr, men man kan redusere dem ved å faktisk passe på dyrene man slipper ut på beite!
Vis hele sitatet...
Som sagt er jeg ikke for å utrydde rovdyr. Men nå handlet denne tråden om man er for eller mot rovdyr, ikke andre skader. Men jeg er for å finne en bedre løsning.

Så klart burde vi også finne en bedre løsning angående andre grunner til dødsfall.
Er helt klart for rovdyr. Vi mennesker har ingen rett til å bestemme over naturen ( ja jeg vet - det praktiseres på høyeste grad den dag i dag). Har full forståelse for alle de økonomiske konsekvensene det har for de som blir rammet av rovdyrene - Men alt handler ikke om "butikk", vi som er det smarteste individet har det største ansvaret.

Man kan jo strengt tatt ikke skylde på ulven. Den følger bare sitt instinkt, vi derimot - Vi som er så begavet med en velutviklet hjerne, bør finne andre måter en nedskyting av flotte dyr.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Ulven som er i Norge nå er ingen del av Norsk fauna, og norsk natur hdde klart seg helt fint uten den.

Den norske ulven ble utryddet på 60-tallet. Ulven som lever i Norge i dag er av finsk-russisk opprinnelse, og stammer fra kun tre individer. Det første kullet i Norge ble ikke født før i 1997, altså for mindre enn 20 år siden, og skogen klarte seg fint i 40 år uten noe ulv, så det blir bare tull å si at Norge ikke hadde klart seg uten ulv.
-Relevant
Vis hele sitatet...
Du må gjerne dokumentere at ulven vi idag har kun stammer fra 3 individer. Ulv er kjent for å vandre langt, og sjangsen for at ulv fra nabolanda har vandret hit er stor. Og jo, ulven er en del av vår fauna da den holder til i alle landa rundt.

Om skogen har klart seg i 40 år uten ulv.. Tja, enkelte steder er det alt for mange hjortedyr, med nedbeita skoger som resultat.

Er det noe vi derimot ikke trenger er det sauebønder spredt rundt i hver krik og krok av landet vårt.
Sist endret av legalize_it; 5. april 2014 kl. 19:15.
Sitat av $pliffeN Vis innlegg
Er helt klart for rovdyr. Vi mennesker har ingen rett til å bestemme over naturen
Vis hele sitatet...
Jo det har vi når balansen mellom dyrearter, mennesker/dyr blir feil.

Man kan jo strengt tatt ikke skylde på ulven
Vis hele sitatet...
Greit nok, men når ulven blir sulten nok, eller tilstrekkelig vant til mennesker angriper den.
Sitat av Wild Vis innlegg
Jo det har vi når balansen mellom dyrearter, mennesker/dyr blir feil.
Vis hele sitatet...
Enig, når det blir for mange ulver i norge så kan vi mennesker balansere/regulere bestanden.


Sitat av Wild Vis innlegg
Greit nok, men når ulven blir sulten nok, eller tilstrekkelig vant til mennesker angriper den.
Vis hele sitatet...
Er dette noe mamma har fortalt deg eller har du kommet til en konklusjon etter alle tilfellene av skambitte og drepte folk grunnet ulve angrep i norsk natur?
Sitat av $pliffeN Vis innlegg
Er helt klart for rovdyr. Vi mennesker har ingen rett til å bestemme over naturen ( ja jeg vet - det praktiseres på høyeste grad den dag i dag). Har full forståelse for alle de økonomiske konsekvensene det har for de som blir rammet av rovdyrene - Men alt handler ikke om "butikk", vi som er det smarteste individet har det største ansvaret.

Man kan jo strengt tatt ikke skylde på ulven. Den følger bare sitt instinkt, vi derimot - Vi som er så begavet med en velutviklet hjerne, bør finne andre måter en nedskyting av flotte dyr.
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke bare snakk om det økonomiske. Men i en stor grad også at bønder ikke vil drive med sauedrift når sauen skades.

Et utdrag fra en nettavis:
"– Et lam gikk rundt med skinnfell på ryggen, som nærmeste var løst, og det kriblet med mark under, sier han og fortsetter:
– De som opplever å se slikt på dyra sine, får vondt i magen og lurer på om de kan drive på slik."

Men ellers er jeg helt enig med deg. Her kan vi ikke tenke på det billigste alternativet. Hvis vi skal løse dette er vi nødt til å ty til økonomien. Men dette synes jeg er noe staten skal ta seg av. Ikke bøndene. Eller ihvertfall gi bøndene subsidier slik at de kan finne en alternativ løsning.
Sist endret av Endorfin; 5. april 2014 kl. 19:40.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Er dette noe mamma har fortalt deg eller har du kommet til en konklusjon etter alle tilfellene av skambitte og drepte folk grunnet ulve angrep i norsk natur?
Vis hele sitatet...
Jeg er Amerikanerinne og har sett ulver i fri utfoldelse i Yellowstone nasjonal park, og ja de ser på deg som mat om de er sultne nok, og de er flokkdyr.
Sist endret av Wild; 5. april 2014 kl. 19:39.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av $pliffeN Vis innlegg
Er helt klart for rovdyr. Vi mennesker har ingen rett til å bestemme over naturen ( ja jeg vet - det praktiseres på høyeste grad den dag i dag). Har full forståelse for alle de økonomiske konsekvensene det har for de som blir rammet av rovdyrene - Men alt handler ikke om "butikk", vi som er det smarteste individet har det største ansvaret.

Man kan jo strengt tatt ikke skylde på ulven. Den følger bare sitt instinkt, vi derimot - Vi som er så begavet med en velutviklet hjerne, bør finne andre måter en nedskyting av flotte dyr.
Vis hele sitatet...
Regner med at du spiser kjøtt, fisk og egg? Hvorfor skal vi drepe de dyrene, og ikke ulven? Viltkjøttet vi spiser er også forvaltet av vår art gjennom alle jegerne i landet. De har tatt over ulvens plass i økosystemet.
Bonden og gårdslivet i Norge er noe folk burde ha mer sympati med. Det er der vi alle kommer fra og det er en stor del av vår tradisjon. Ulven er ingen tradisjon i Norge, men den blir hyllet av freakere fra byene som synes Bondene bare kan gi opp. Fuck tradisjon og bygde Norge.
Sitat av Endorfin Vis innlegg
Et utdrag fra en nettavis:
"– Et lam gikk rundt med skinnfell på ryggen, som nærmeste var løst, og det kriblet med mark under, sier han og fortsetter:
– De som opplever å se slikt på dyra sine, får vondt i magen og lurer på om de kan drive på slik."
Vis hele sitatet...
Vi kan ikke bry oss om slikt føleri når det kommer til dette. Greit nok at det er kjipt å se dyr som lider, men man skal ikke glemme at så å si alle sauer ender sine liv i frykt på et slakteri.
Men ellers er jeg helt enig med deg. Her kan vi ikke tenke på det billigste alternativet. Hvis vi skal løse dette er vi nødt til å ty til økonomien. Men dette synes jeg er noe staten skal ta seg av. Ikke bøndene. Eller ihvertfall gi bøndene subsidier slik at de kan finne en alternativ løsning.
Vis hele sitatet...
For store subsidier gir ikke incentiver til noen alternative løsninger. De fungerer som en hvilepute mottakeren.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Du må gjerne dokumentere at ulven vi idag har kun stammer fra 3 individer. Ulv er kjent for å vandre langt, og sjangsen for at ulv fra nabolanda har vandret hit er stor. Og jo, ulven er en del av vår fauna da den holder til i alle landa rundt.

Om skogen har klart seg i 40 år uten ulv.. Tja, enkelte steder er det alt for mange hjortedyr, med nedbeita skoger som resultat.

Er det noe vi derimot ikke trenger er det sauebønder spredt rundt i hver krik og krok av landet vårt.
Vis hele sitatet...
Du må gjerne dokumentere hvor " enkelte steder er det alt for mange hjortedyr, med nedbeita skoger som resultat"
Sitat av Lima Vis innlegg
Du må gjerne dokumentere hvor " enkelte steder er det alt for mange hjortedyr, med nedbeita skoger som resultat"
Vis hele sitatet...
http://www.aftenposten.no/dyr/Elgen-...n-6613390.html

http://www.ostlendingen.no/nyheter/v...ogen-1.6773828

Finner nok av flere artikler dersom du googler.
Sist endret av legalize_it; 5. april 2014 kl. 19:51.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Da har de hatt dårlig viltforvalting i de områdene. Ulven har nesten ikke vært eksisterende i Norge de siste 100 årene og alle de ENORME ubalansene som dere mener kommer av å utrydde ulven har aldri skjedd.

Men du mener altså at Ulven skal få leve fritt og bøndene ikke skal få noe særlig støtte statelig for tap\bevaring av husdyr. Hva mener du er løsningen da? Gi beng i bonder og husdyr? Ulven er viktigere i Norge en bondene?
Er man for Ulv bør man faen meg være vegetarianer i tillegg
Sitat av Lima Vis innlegg
Da har de hatt dårlig viltforvalting i de områdene. Ulven har nesten ikke vært eksisterende i Norge de siste 100 årene og alle de ENORME ubalansene som dere mener kommer av å utrydde ulven har aldri skjedd.

Men du mener altså at Ulven skal få leve fritt og bøndene ikke skal få noe særlig støtte statelig for tap\bevaring av husdyr. Hva mener du er løsningen da? Gi beng i bonder og husdyr? Ulven er viktigere i Norge en bondene?
Er man for Ulv bør man faen meg være vegetarianer i tillegg
Vis hele sitatet...
At ulven spiller en viktig rolle i forhold til balanse er vel ikke akkurat noe nytt. Den er en topp predator, og en ekte predator. Mesopredatorene kan ikke utfylle samme rollen som ulven gjør.
At vi ikke har hatt ulv de siste 50 årene ser vi godt på elg og hjortestammen, den har eksplodert i vekst de siste 50 årene. At elg og hjort gjør stor skade på skogen er ikke å stikke under en stol.
Sitat av Lima Vis innlegg
Da har de hatt dårlig viltforvalting i de områdene. Ulven har nesten ikke vært eksisterende i Norge de siste 100 årene og alle de ENORME ubalansene som dere mener kommer av å utrydde ulven har aldri skjedd.
Vis hele sitatet...
Du glemmer at 100 år er lite når en ser på naturen. Og mange endringer tar det tid å merke.
Men du mener altså at Ulven skal få leve fritt og bøndene ikke skal få noe særlig støtte statelig for tap\bevaring av husdyr. Hva mener du er løsningen da? Gi beng i bonder og husdyr? Ulven er viktigere i Norge en bondene?
Er man for Ulv bør man faen meg være vegetarianer i tillegg
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke hva du mener med at ulven skal få leve fritt? Men ja vi bør ha større bestander enn idag. Sauebøndene bør klare å finne en løsningen som er litt mer naturvennlig enn å drepe all ulven. Skulle de ikke klare det kan vi fint klare oss uten en del av disse småbrukene med noen hundre sauer. Kanskje vi bare bør innse at Norge, et land med vinter halve året ikke er særlig godt egnet for alle typer matproduksjon?

Sauekjøtt kan fint importeres fra andre land, hvor bøndene av en eller annen merkelig måte klarer å leve sammen med naturen og rovdyra.
Hvorfor syns folk at ulike arter har en verdi? Joda, de ser pene ut på bilder, men for bønder er de bare en plage, og hvis utrydningen reddet 1+ person fra å bli drept på en grusom måte, why not..
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av AnonBot Vis innlegg
At ulven spiller en viktig rolle i forhold til balanse er vel ikke akkurat noe nytt. Den er en topp predator, og en ekte predator. Mesopredatorene kan ikke utfylle samme rollen som ulven gjør.
At vi ikke har hatt ulv de siste 50 årene ser vi godt på elg og hjortestammen, den har eksplodert i vekst de siste 50 årene. At elg og hjort gjør stor skade på skogen er ikke å stikke under en stol.
Vis hele sitatet...
Du virker ikke noe smartere av å bruke de fancy ordene dine...
Eksplosjonen av hjort og elg de siste 50 årene? Der jeg kommer fra har det vært en kraftig nedgang fordi jakten i området har vært for stor de siste 50 årene. Nå er bestanden på tur opp igjen gjennom god forvalting. Ulven har aldri spillet noen del i det området. Der den gjør det har jeg sympati med de som plages av den. At ulven må leve for og holde viltbestanden nede er et tåpelig argument.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
mer naturvennlig enn å drepe all ulven.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det mindre naturvennelig å drepe ulven en og drepe andre dyr? Vi snakker jo ikke om utryddelse av en art siden den finnes over halve kloden. Vi snakker om å drepe\forvalte noen få dyr som har innvandret fra andre land.
Sist endret av Lima; 5. april 2014 kl. 21:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Lima Vis innlegg
Du virker ikke noe smartere av å bruke de fancy ordene dine...
Eksplosjonen av hjort og elg de siste 50 årene? Der jeg kommer fra har det vært en kraftig nedgang fordi jakten i området har vært for stor de siste 50 årene. Nå er bestanden på tur opp igjen gjennom god forvalting. Ulven har aldri spillet noen del i det området. Der den gjør det har jeg sympati med de som plages av den. At ulven må leve for og holde viltbestanden nede er et tåpelig argument.



Hvorfor er det mindre naturvennelig å drepe ulven en og drepe andre dyr? Vi snakker jo ikke om utryddelse av en art siden den finnes over halve kloden. Vi snakker om å drepe\forvalte noen få dyr som har innvandret fra andre land.
Vis hele sitatet...
Med mindre du har noen ordentlige kilder på det du sier så blir det bare svada. De siste ti årene har elgstammen vokst betydelig i antall og utbredelse. Det ble gjennomsnittlig felt 1000 elg pr.år i hele perioden fra 1900-tallet og frem til krigen. De siste 50 årene har det midlertidig vært en stor økning i den årlige fellingen av elg og ved tusenårsskiften ble det gjennomsnittlig felt opp mot 40 000 elg per år.

Ulven spiller en rolle at den holder bestander av elg og hjort nede. Både elg og hjort gjør stor skade på skogen vår og lager problemer for skogbruket.
Sitat av Lima Vis innlegg
Du virker ikke noe smartere av å bruke de fancy ordene dine...
Eksplosjonen av hjort og elg de siste 50 årene? Der jeg kommer fra har det vært en kraftig nedgang fordi jakten i området har vært for stor de siste 50 årene. Nå er bestanden på tur opp igjen gjennom god forvalting. Ulven har aldri spillet noen del i det området. Der den gjør det har jeg sympati med de som plages av den. At ulven må leve for og holde viltbestanden nede er et tåpelig argument.



Hvorfor er det mindre naturvennelig å drepe ulven en og drepe andre dyr? Vi snakker jo ikke om utryddelse av en art siden den finnes over halve kloden. Vi snakker om å drepe\forvalte noen få dyr som har innvandret fra andre land.
Vis hele sitatet...
Derfor trenger vi ulv i Norge
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Greit nok at det er kjipt å se dyr som lider, men man skal ikke glemme at så å si alle sauer ender sine liv i frykt på et slakteri.
Vis hele sitatet...
Det er noe helt annet når sauen blir drept på et slakteri, enn at den går i flere timer/dager, slik som på utdraget jeg la ved.
Sitat av Lima Vis innlegg
Hvorfor er det mindre naturvennelig å drepe ulven en og drepe andre dyr? Vi snakker jo ikke om utryddelse av en art siden den finnes over halve kloden. Vi snakker om å drepe\forvalte noen få dyr som har innvandret fra andre land.
Vis hele sitatet...
Fordi Ulven i Norge er rødelistet. Samt at det er vårt ansvar å ta vare på dyr selv om de dreper husdyr. Tror du ikke de spiser husdyr i de andre landa?

Ikke glem at heller ikke bønder er truet i den store verden. Og vi kan fint importere mat fra utlandet, istedet for å kjøpe all maten vår fra dyre og dårlige norske bønder.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Fordi Ulven i Norge er rødelistet. Samt at det er vårt ansvar å ta vare på dyr selv om de dreper husdyr. Tror du ikke de spiser husdyr i de andre landa?
Vis hele sitatet...

Ja, den er rødelistet fordi det kun er mellom 30 - 50 ulv igjen i Norge. Men husk også at dette ikke er en norsk ulvestamme. Den er allerede utryddet.

Men som sagt er jeg for å finne en alternativ løsning.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av AnonBot Vis innlegg
Med mindre du har noen ordentlige kilder på det du sier så blir det bare svada. De siste ti årene har elgstammen vokst betydelig i antall og utbredelse. Det ble gjennomsnittlig felt 1000 elg pr.år i hele perioden fra 1900-tallet og frem til krigen. De siste 50 årene har det midlertidig vært en stor økning i den årlige fellingen av elg og ved tusenårsskiften ble det gjennomsnittlig felt opp mot 40 000 elg per år.

Ulven spiller en rolle at den holder bestander av elg og hjort nede. Både elg og hjort gjør stor skade på skogen vår og lager problemer for skogbruket.
Vis hele sitatet...
Da må du komme med kilder selv også. Hvem er det som driver skogbruket da? Hvem eier skogen? Jo bondene. Alikevell vil de ha bort ulven. Men de har sikkert ikke peiling ?. Også sier du at det blir felt mer og mer elg. Ja det kalles forvalting og du motsier deg selv. Vi klarer og holde bestanden i sjakk, som du selv sier, med mer og mer felling.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Ikke glem at heller ikke bønder er truet i den store verden. Og vi kan fint importere mat fra utlandet, istedet for å kjøpe all maten vår fra dyre og dårlige norske bønder.
Vis hele sitatet...
Skjønner godt hvor du er vokst opp og jeg håper ikke mange deler samme tankegangen som deg. Du bør ta deg en tur rundt i Norge og få opp øya dine.
Sist endret av Lima; 5. april 2014 kl. 22:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Lima Vis innlegg
Skjønner godt hvor du er vokst opp og jeg håper ikke mange deler samme tankegangen som deg. Du bør ta deg en tur rundt i Norge og få opp øya dine.
Vis hele sitatet...
Har vært en del rundt i Norge faktisk, og i alle matvarebutikkene er det likt. Dårlig utvalgt, dyre priser og ikke veldig gode varer. Unntatt fisken da. Så fort en drar over grensa er det ganske så mye bedre.

For all del, litt selvproduksjon skader aldri, men at landet bør være fult av småbruk er bare tull. Ikke minst er det svært ressurskrevende å ha en distriktspolitikk som er basert på at folk skal bo over alt her i landet.
Sist endret av legalize_it; 5. april 2014 kl. 22:33.
Sitat av Lima Vis innlegg
Da må du komme med kilder selv også. Hvem er det som driver skogbruket da? Hvem eier skogen? Jo bondene. Alikevell vil de ha bort ulven. Men de har sikkert ikke peiling ?. Også sier du at det blir felt mer og mer elg. Ja det kalles forvalting og du motsier deg selv. Vi klarer og holde bestanden i sjakk, som du selv sier, med mer og mer felling.
Vis hele sitatet...
Jeg bor på gård, og faren min driver skogbruk. Vi er ikke for å skyte ulven. Ikke dra alle under en kam nå.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Endorfin Vis innlegg
Jeg bor på gård, og faren min driver skogbruk. Vi er ikke for å skyte ulven. Ikke dra alle under en kam nå.
Vis hele sitatet...
Nei. Jeg burde brukt ordet saubonde. De 15000 bondene tror jeg ikke er veldig for ulv.
Faen ta Asbjørnsen og Moe alt dette surret pga Rødhette. Stikk fingeren i jorda. Ulven var her lenge for oss. Vi bør være stolte av den. Ulven biter ikke nordmenn! Den er en del av vår kulturarv. Hold bikkjene i band 👹 kanskje en Italiensk gjeterhund kan hjelpe.

La ulven leve!
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av lygra Vis innlegg
Faen ta Asbjørnsen og Moe alt dette surret pga Rødhette. Stikk fingeren i jorda. Ulven var her lenge for oss. Vi bør være stolte av den. Ulven biter ikke nordmenn! Den er en del av vår kulturarv. Hold bikkjene i band 👹 kanskje en Italiensk gjeterhund kan hjelpe.

La ulven leve!
Vis hele sitatet...
Det var et meget godt poeng du kom med her. . .. Jeg kan også si det igjen, er du da vegetarianer? Eller er ulven et helt spessielt dyr som må få leve, imens alle andre kan dø for oss menesker.
Yes Lima, 85% av norges befolkning er vegitarianere. Det at en art er kritisk truet har ingenting med saken å gjøre. Ulven er bare så mektig på bilder, derrav konklusjonen drep alle andre dyr men ikke ulv. Altså vegitar. IQ.

Truede Arter Miljøstatus
Naturmangfold Loven
Artsdata
Ulv norsk rødliste
Sitat av Endorfin Vis innlegg
Ja, den er rødelistet fordi det kun er mellom 30 - 50 ulv igjen i Norge. Men husk også at dette ikke er en norsk ulvestamme. Den er allerede utryddet.

Men som sagt er jeg for å finne en alternativ løsning.
Vis hele sitatet...
Så bare fordi ulven ikke er av norsk avstamming skal vi utrydde den? Minner litt om en annen tankegang en viss tysker hadde rundt 1940-tallet.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Har vært en del rundt i Norge faktisk, og i alle matvarebutikkene er det likt. Dårlig utvalgt, dyre priser og ikke veldig gode varer. Unntatt fisken da. Så fort en drar over grensa er det ganske så mye bedre.

For all del, litt selvproduksjon skader aldri, men at landet bør være fult av småbruk er bare tull. Ikke minst er det svært ressurskrevende å ha en distriktspolitikk som er basert på at folk skal bo over alt her i landet.
Vis hele sitatet...
Prisen på mat i Norge er ikke ille i forhold til kjøpekraft, bare fordi maten på en restaurant i syden koste under en dårlig norsk timelønn betyr ikke det at maten i Norge kan koste det samme, må tenke på at vi tjener uhorvelig mye bedre enn mange andre.

Dårlig utvalg? Bare i den ene lille butikken jeg pleier å være innom i ei lita bygd kan jeg sikkert finne varer til å spise forskjellige retter hver dag i flere måneder. Skjønner ikke helt hvor du mener det er dårlig utvalg, eller hva det er dårlig utvalg på?

Forøvrig er norsk melk noe av den beste melken, det samme gjelder melkeprodukter. Her pleier folk å komme med "åååh, men osten er så smakløs og kjedelig", og? Osten er slik nordmenn flest vil ha den, det er resultatet av at firmaet som produserer den vil tjene penger. Liker du det ikke fins det importerte oster.

Så kanskje vi alle skal samle oss i Oslo? Som om det er verdens beste by, vi vet jo alle at overbefolkning i en by fører til veldig mange problemer som arbeidsløshet, kriminalitet, osv. Nei, la nå folk bo i distriktene og drive småbruk om de vil, det er ikke som at Norge kommer til å bli pengesløse på grunn av det. Da kan vi heller se på de flere hundre millionene vi bruker på ting som å få OL i Oslo, som burde være vårt ved å skrive en e-post til IOC ledelsen hvor vi sier: vi har råd til det.
Sitat av Anoman Vis innlegg
Prisen på mat i Norge er ikke ille i forhold til kjøpekraft, bare fordi maten på en restaurant i syden koste under en dårlig norsk timelønn betyr ikke det at maten i Norge kan koste det samme, må tenke på at vi tjener uhorvelig mye bedre enn mange andre.

Dårlig utvalg? Bare i den ene lille butikken jeg pleier å være innom i ei lita bygd kan jeg sikkert finne varer til å spise forskjellige retter hver dag i flere måneder. Skjønner ikke helt hvor du mener det er dårlig utvalg, eller hva det er dårlig utvalg på?

Forøvrig er norsk melk noe av den beste melken, det samme gjelder melkeprodukter. Her pleier folk å komme med "åååh, men osten er så smakløs og kjedelig", og? Osten er slik nordmenn flest vil ha den, det er resultatet av at firmaet som produserer den vil tjene penger. Liker du det ikke fins det importerte oster.

Så kanskje vi alle skal samle oss i Oslo? Som om det er verdens beste by, vi vet jo alle at overbefolkning i en by fører til veldig mange problemer som arbeidsløshet, kriminalitet, osv. Nei, la nå folk bo i distriktene og drive småbruk om de vil, det er ikke som at Norge kommer til å bli pengesløse på grunn av det. Da kan vi heller se på de flere hundre millionene vi bruker på ting som å få OL i Oslo, som burde være vårt ved å skrive en e-post til IOC ledelsen hvor vi sier: vi har råd til det.
Vis hele sitatet...
Jo prisen på norsk mat er ikke særlig billig i forhold til hva vi kunne ha fått den for i utlandet. Se f.eks. til matpriser rett over grensa. Greit nok at svenskene tjener mindre enn oss, men faktumet er at mange norske bønder ikke er særlig effektive.

At Norge har verdens beste melk? Hvor har du fått det ifra? Tine? Er det den "kortreiste" melken fra kuer som er fora opp på palmeolje og soya fra Brasil du snakker om? Utvalget av oster i forskjellige norske butikker består hovedsaklig av Tines sortiment, da politikerne jo satte en stopper for utenlandske oster med de nye tollsatsene.

Mye bedre er det ikke med kjøttutvalget. Biff til 200-300kr kiloen fra NRF-kyr. Skal en ha noe Angus eller kjøtt fra en annen rase må man punge pga tollmurene.

Nei jeg sier ikke at vi skal samle oss i Oslo, eller i byene alle mann, men det er forskjell på det å f.eks bruke flere hundre millioner på å få en øy der det bor 80 personer landfast.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Yes Lima, 85% av norges befolkning er vegitarianere. Det at en art er kritisk truet har ingenting med saken å gjøre. Ulven er bare så mektig på bilder, derrav konklusjonen drep alle andre dyr men ikke ulv. Altså vegitar. IQ.

Truede Arter Miljøstatus
Naturmangfold Loven
Artsdata
Ulv norsk rødliste
Vis hele sitatet...
Det er jo satt veldig på spissen når jeg sier man da er vegitar. Men ulven er da fortsatt ikke kritisk truet sett fra et internasjonalt perspektiv.
Sitat av Lima Vis innlegg
Det er jo satt veldig på spissen når jeg sier man da er vegitar. Men ulven er da fortsatt ikke kritisk truet sett fra et internasjonalt perspektiv.
Vis hele sitatet...
Den Norske bonden er heller ikke truet. Han føler det bare sånn når han må utvikle seg sammen med resten av samfunnet.
Det er i dag fullt mulig å drive sauehold uten konflikter med rovdyr, men viljen til å gjennomføre nødvendige tiltak mangler fullstendig fra bøndene.
De lever i en forestilling om at å slippe dyr ut på beite uten tilsyn er en tradisjon!
Kan vi kalle det en tradisjon når dette er noe sauebøndene kun har gjort i noen tiår? Tidligere så slapp man sauene på oversiktlige områder i nærheten av gården eller setrene, det er noe helt annet enn det som skjer i dag. I dag blir de sluppet ut i skogen for så å ikke bli sett til igjen før langt utpå høsten.
Ja jeg vet de plikter å føre tilsyn med dyrene minst en gang i uken, men selv sauebøndene hevder at dette er umulig fordi sauene blir spredd over for store områder.
Snakker vi da om godt dyrehold?

Jeg vil også hevde at sauebøndene kun blir brukt som en brekkstang mot rovdyr og da spesielt ulven. Det er grunneiere og jegere som skyver sauebøndene foran seg i kampen mot rovdyr. Det er grunneiere som taper inntekt på salg av jaktrettigheter som er ulvens største fiende.
Tapene som bøndene har til rovdyr er bare smuler i forhold tapene de får av andre grunner. Her kan nevnes alt fra drukning, ryggvelt, knekte bein og infeksjoner til tobeinte jegere.

Så i Norge så kjempes ikke kampen mellom rovdyr og bønder, men mellom rovdyr og jegere. Sannheten er at flesteparten av de som ønsker rovdyr og ulven spesielt, fjernet er jegere. Vi skal altså utrydde rovdyr til fordel for en hobby som jakt er i Norge i dag!


NORSK NATUR ER HERLIG, UTEN SAU!
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Jo prisen på norsk mat er ikke særlig billig i forhold til hva vi kunne ha fått den for i utlandet. Se f.eks. til matpriser rett over grensa. Greit nok at svenskene tjener mindre enn oss, men faktumet er at mange norske bønder ikke er særlig effektive.

At Norge har verdens beste melk? Hvor har du fått det ifra? Tine? Er det den "kortreiste" melken fra kuer som er fora opp på palmeolje og soya fra Brasil du snakker om? Utvalget av oster i forskjellige norske butikker består hovedsaklig av Tines sortiment, da politikerne jo satte en stopper for utenlandske oster med de nye tollsatsene.

Mye bedre er det ikke med kjøttutvalget. Biff til 200-300kr kiloen fra NRF-kyr. Skal en ha noe Angus eller kjøtt fra en annen rase må man punge pga tollmurene.

Nei jeg sier ikke at vi skal samle oss i Oslo, eller i byene alle mann, men det er forskjell på det å f.eks bruke flere hundre millioner på å få en øy der det bor 80 personer landfast.
Vis hele sitatet...
Jeg baserer det på smak av melken i Norge ift andre europeiske land, det var ikke en statistisk sak, men en mening som jeg vet at mange andre deler med meg.

Ja, svensk kjøtt og også finsk kjøtt (og annen mat) er billigere. Men prisen på svensk/finsk kylling f.eks. er jo lav fordi den ofte er tilsatt salt og vann, da kunne du like godt kjøpt Extra Kyllingfile på Coop som koster like mye og også er tilsatt salt og vann. I tillegg har vell svenskene bedre forhold for dyrking av mat/dyrehold enn vi har i Norge.

Grunnen til at vi ikke importerer "billig" mat er vell også fordi vi ønsker å opprettholde noe matproduksjon i Norge, ikke fordi det nødvendigvis er så fantastisk lønnsomt og effektivt, men fordi det kan bli krise, og om vi da ikke får importert mat og alle bøndene er omskolerte, skal vi leve av gress da? Eller saltet fisk?

Forøvrig det at politikerne våre velger å føre den politikken de gjør er jo på bakgrunn av det folket vil, som de har vist ved å stemme på de partiene de føler de liker politikken til når det er valg. Så i bunn og grunn er det jo delvis din feil også at vi ikke får annen ost i butikkene? Evt så kan man skylde på markedskreftene.

Jeg har enda tilgode å se kilder på at de stedene hvor det bor 80-100 fastboende faktisk er en byrde for samfunnet, i hver diskusjon det kommer opp er det synsing uten kildehenvisning.
Sitat av Anoman Vis innlegg
I tillegg har vell svenskene bedre forhold for dyrking av mat/dyrehold enn vi har i Norge.
Vis hele sitatet...
Nettopp, det å drive landbruk i så bred stil som i Norge i dag er høl i huet da de naturgitte forholdene ikke er særlig bra egnet for det. Når sauebøndene ikke klarer å leve med den lille rovdyrbestanden vi har idag, sier det selv at det er en dødfødt næring. Heldigvis er Norge også godt egnet for noe matproduksjon. Fisk er vi jo svært gode på, og det må vi fortsette med.

Grunnen til at vi ikke importerer "billig" mat er vell også fordi vi ønsker å opprettholde noe matproduksjon i Norge, ikke fordi det nødvendigvis er så fantastisk lønnsomt og effektivt, men fordi det kan bli krise, og om vi da ikke får importert mat og alle bøndene er omskolerte, skal vi leve av gress da? Eller saltet fisk?
Vis hele sitatet...
Ja bøndene virker å være svært redde for en slik krise. Denne krisen er jo forsåvidt også et godt argument for å subsidiere ytterligere næringer. Vi vil jo også trenge medisiner, klær, kjøretøy osv ved en total stopp i verdenshandelen. Kanskje vi også bør starte å produsere noen traktorer, klær og litt annet?

Den beste løsningen for å sikre oss mot en slik krise er selvsagt å alliere seg med nabolanda, og gå inn i EU.

Jeg har enda tilgode å se kilder på at de stedene hvor det bor 80-100 fastboende faktisk er en byrde for samfunnet, i hver diskusjon det kommer opp er det synsing uten kildehenvisning.
Vis hele sitatet...
Hva tror du egentlig en bro til over 1. mill per hode er? Ikke glem at varer og folk også skal fraktes frem og tilbake, og slike avstander for så folk er ikke veeldig bærekraftig dersom vi i i fremtiden skal få energibruket ned.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av akasha06 Vis innlegg
Den Norske bonden er heller ikke truet. Han føler det bare sånn når han må utvikle seg sammen med resten av samfunnet.
Det er i dag fullt mulig å drive sauehold uten konflikter med rovdyr, men viljen til å gjennomføre nødvendige tiltak mangler fullstendig fra bøndene.
De lever i en forestilling om at å slippe dyr ut på beite uten tilsyn er en tradisjon!
Kan vi kalle det en tradisjon når dette er noe sauebøndene kun har gjort i noen tiår? Tidligere så slapp man sauene på oversiktlige områder i nærheten av gården eller setrene, det er noe helt annet enn det som skjer i dag. I dag blir de sluppet ut i skogen for så å ikke bli sett til igjen før langt utpå høsten.
Ja jeg vet de plikter å føre tilsyn med dyrene minst en gang i uken, men selv sauebøndene hevder at dette er umulig fordi sauene blir spredd over for store områder.
Snakker vi da om godt dyrehold?

Jeg vil også hevde at sauebøndene kun blir brukt som en brekkstang mot rovdyr og da spesielt ulven. Det er grunneiere og jegere som skyver sauebøndene foran seg i kampen mot rovdyr. Det er grunneiere som taper inntekt på salg av jaktrettigheter som er ulvens største fiende.
Tapene som bøndene har til rovdyr er bare smuler i forhold tapene de får av andre grunner. Her kan nevnes alt fra drukning, ryggvelt, knekte bein og infeksjoner til tobeinte jegere.

Så i Norge så kjempes ikke kampen mellom rovdyr og bønder, men mellom rovdyr og jegere. Sannheten er at flesteparten av de som ønsker rovdyr og ulven spesielt, fjernet er jegere. Vi skal altså utrydde rovdyr til fordel for en hobby som jakt er i Norge i dag!


NORSK NATUR ER HERLIG, UTEN SAU!
Vis hele sitatet...
Jegernes jaktglede er da vel greit så lenge kjøttet blir tatt godt vare på og solgt\fordelt videre. Noe som skjer. Så det argumentet ditt er rimelig teit imo. At vi således forsyner oss selv med kjøtt er jo veldig klima riktig. Når vi da ser hele bildet med at vi forsyner oss selv gjennom bondene, og gjennom jakt på vilt, så er det riktig for klimaet at vi fjerner ulven.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Nettopp, det å drive landbruk i så bred stil som i Norge i dag er høl i huet da de naturgitte forholdene ikke er særlig bra egnet for det. Når sauebøndene ikke klarer å leve med den lille rovdyrbestanden vi har idag, sier det selv at det er en dødfødt næring. Heldigvis er Norge også godt egnet for noe matproduksjon. Fisk er vi jo svært gode på, og det må vi fortsette med.
Vis hele sitatet...
Eller finne alternativer. Kanskje vi heller må begynne å eksportere noe av disse lammene og alt annet som vi skryter av er så godt. Nå har jeg ikke sett forskning på hvor mange dyr som blir tatt av ulv/Bjørn årlig, men at det er så himla mange som det blir fremstilt har jeg vanskelig for å tro.

Ja bøndene virker å være svært redde for en slik krise. Denne krisen er jo forsåvidt også et godt argument for å subsidiere ytterligere næringer. Vi vil jo også trenge medisiner, klær, kjøretøy osv ved en total stopp i verdenshandelen. Kanskje vi også bør starte å produsere noen traktorer, klær og litt annet?

Den beste løsningen for å sikre oss mot en slik krise er selvsagt å alliere seg med nabolanda, og gå inn i EU.
Vis hele sitatet...
Personlig er jeg mot EU og ser heller at vi bruker pengene våre på subsidiering av egne næringer enn at vi bruker de på andre land. Det er vell en grunn til at EU blir nedstemt gang på gang?

Hva tror du egentlig en bro til over 1. mill per hode er? Ikke glem at varer og folk også skal fraktes frem og tilbake, og slike avstander for så folk er ikke veeldig bærekraftig dersom vi i i fremtiden skal få energibruket ned.
Vis hele sitatet...
Ja, men om de som bor der ikke lever av noe, tror du da de vil bygge bro dit? Det er mange i mindre samfunn som lever av fisk, nettopp den næringa som du mener er bra og vi må fortsette med. Da er det vell mer lønnsomt/bedre for miljøet å sikre at folk kan bo i nærhet av arbeidsplassen sin istedenfor at de skal reise milevis til havs for å komme til fiskeplassen de har.

Altså, om det på ei lita øy bor 80 stykker så får de gjerne gjøre det for min del, så lenge de har noe å leve av der ute og bidrar til samfunnet ser jeg ikke hvorfor samfunnet ikke kan bidra litt tilbake. Og jeg går ut ifra (uten å vite noe), at før de bestemmer seg for å bygge en bro for millioner av kroner at de gjør noen form for kostnadsanalyse for å finne ut om det er penger ut av vinduet, eller noe som er positivt for Norge.

Om man skal avfolke mindre samfunn hvor folk har jobber må disse ha jobber en annen plass, det er slett ikke sikkert at de kan begynne i en jobb de kan gjøre sånn helt uten videre (i dagens arbeidsmarked), da må de kanskje omskoleres, noe som også er store utgifter for samfunnet (nav). Kanskje det på sikt er mer lønnsomt å la de bo der.
Sitat av Anoman Vis innlegg
Så bare fordi ulven ikke er av norsk avstamming skal vi utrydde den? Minner litt om en annen tankegang en viss tysker hadde rundt 1940-tallet. .
Vis hele sitatet...
Les det jeg skrev da! "Som sagt er jeg for å finne en alternativ løsning". Jeg har aldri sagt jeg vil utrydde den, og ihvertfall ikke fordi den ikke er norsk. Det jeg prøvde å få frem er at selve stammen er ikke rødelistet. Men at stammen er rødelistet i Norge.
Sist endret av Endorfin; 6. april 2014 kl. 23:49.
Hele denne tråden handler vel om rovdyr i Norge?
Så om dyret er, eller ikke er rødelistet i andre land er helt urelevant så lenge den er rødelistet i Norge.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Hele denne tråden handler vel om rovdyr i Norge?
Så om dyret er, eller ikke er rødelistet i andre land er helt urelevant så lenge den er rødelistet i Norge.
Vis hele sitatet...
Beklager da! Eneste jeg prøvde å få frem var at den norske ulvestammen allerede er utryddet og at den ulvestammen som er i Norge er russisk-finsk.

Og som sagt er jeg ikke for å drepe ulven.
Sitat av Endorfin Vis innlegg
Beklager da! Eneste jeg prøvde å få frem var at den norske ulvestammen allerede er utryddet og at den ulvestammen som er i Norge er russisk-finsk.

Og som sagt er jeg ikke for å drepe ulven.
Vis hele sitatet...
Tror du virkelig at ulven begynte å vandre fra Russland og Finnmark først på 70-80 tallet?
Virkeligheten er at ulv fra disse landene hele tiden har vandret til Sverige og Norge. Så vi har aldri hatt noen egen ren skandinavisk stamme!
Sitat av akasha06 Vis innlegg
Tror du virkelig at ulven begynte å vandre fra Russland og Finnmark først på 70-80 tallet?
Virkeligheten er at ulv fra disse landene hele tiden har vandret til Sverige og Norge. Så vi har aldri hatt noen egen ren skandinavisk stamme!
Vis hele sitatet...
åherre. Jeg bare nevnte det. Det er ikke dette denne tråden handler om en gang. Hvorfor henge seg så mye opp i det? Jeg prøvde bare å si at hvis de blir utryddet, utrydder vi ikke en hel rase. For den lever andre steder i verden. og det sa jeg ikke fordi jeg ikke bryr meg om vi utrydder den i Norge. For det vil jeg heller ikke. Jeg bare nevnte det som et svar på hva andre har sagt tidligere i tråden.

Men som sagt så er det ikke dette denne tråden handler om, så jeg gidder ikke diskutere dette mer.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Vet ikke om dette er blitt tatt opp tidligere i tråden, og tråden er tross alt en del sider. Så bare ignorer min kommentar om de allerede er blitt tatt opp.

La oss ta en sauebonde som eksempel og si at han skal slippe løs en flokk med sauer ut i naturen for sommeren. Noe som sikkert i seg selv er fint for en sau, men jeg tror ikke det er mange som har intrykk av at sauer er spesiellt smarte dyr. Og det har vel også blitt bevist at en sau ikke har mye å stille opp med mot for eksempel en ulv. Bonden vet da at det er rovdyr i de norske skoger? Hvorfor i all verden sender han sauene sine ut i skauen uten gjeter når han allerede vet dette? Hvis man skylle satt det litt på spissen, kunne man kalle dette for dyremishandling.
Sitat av Sinnsforvirret Vis innlegg
La oss ta en sauebonde som eksempel og si at han skal slippe løs en flokk med sauer ut i naturen for sommeren. Noe som sikkert i seg selv er fint for en sau, men jeg tror ikke det er mange som har intrykk av at sauer er spesiellt smarte dyr. Og det har vel også blitt bevist at en sau ikke har mye å stille opp med mot for eksempel en ulv. Bonden vet da at det er rovdyr i de norske skoger? Hvorfor i all verden sender han sauene sine ut i skauen uten gjeter når han allerede vet dette? Hvis man skylle satt det litt på spissen, kunne man kalle dette for dyremishandling.
Vis hele sitatet...
Det er vanskelig og holde seg saklig i slike diskusjoner når slike innlegg blir skrevet. Du må skjønne det at bønderne ikke har store valgene. Skal sauene stå å gjete på samme beite helt til det bare er jord igjen da?
Du holder deg virkelig sann til brukernavnet ditt.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Det er vanskelig og holde seg saklig i slike diskusjoner når slike innlegg blir skrevet. Du må skjønne det at bønderne ikke har store valgene. Skal sauene stå å gjete på samme beite helt til det bare er jord igjen da?
Du holder deg virkelig sann til brukernavnet ditt.
Vis hele sitatet...
Problemet er at alle disse "sinnsforvirrede" menneskene som ikke har noe kunnskap med gård og dyr skal uttale seg. Da blir alltid disse diskusjonene håpløse.
kjedelig streiting
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Det er vanskelig og holde seg saklig i slike diskusjoner når slike innlegg blir skrevet. Du må skjønne det at bønderne ikke har store valgene. Skal sauene stå å gjete på samme beite helt til det bare er jord igjen da?
Du holder deg virkelig sann til brukernavnet ditt.
Vis hele sitatet...
Sauene står ikke å gjeter, de blir gjetet fra beite til beite..
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Vi må ikke glemme at vi trenger rovdyr netopp for å ta vare på skogen, og føre til at Darwins lover gjelder. Det er ikke bare fordi ulven er et fint dyr jeg er for å ha den.

Personlig så synes jeg sauebøndene i Norge tar alt for lite ansvar for dyra sine. Man kan ikke forvente at alle dyra kommer tilbake når man bare slepper dem midt ut i skauen om våren. Jeg synes også det er pinlig å se på hvor "vondt" sauebøndene har det når noen av dyra dems har blitt tatt av ulven. Har de like vondt når de finner en sau som har detti ned en fjellskrent å brukket beinet?

I gamledager gjeta man dyra, og dette er noe man bør vurdere idag også. Dette blir sikkert jævla dyrt pga kostnadsnivået i dette landet, isåfall må man vurdere om det er vits å ha sauer i dette landet. Vi kan fint importere sauekjøtt fra utlandet, og ved en evt krise vil vi også klare oss uten sauekjøtt.

Ser for meg at det må være bedre å drive med storfe for bønder som er plaget at rovdyr.

Jeg skjønner heller ikke hvor stor skade 30-40 ulver kan gjøre for sauenæringa. Selv så mener jeg vi bør ha langt flere for å slippe innavl ol.

Bor ikke i en faresone, dog så er det ofte jeg er ute i skogen ol.
Vis hele sitatet...
Du sial vite det at sauene blir gjetet og passet på idag mer enn noe annet mange steder. Naboen min f.eks han bruker sendere på sauene, så veit han hvor de er til en hver tid.

Vi kan ikke klare oss uten sau i dette landet, alt gror igjen uten sauen som faktisk beiter ned mye av gjengrodd vegetasjon. Det er heller ikke sunt kosthold og bare spise storfekjøtt. Norsk sauekjøtt er også noe av det beste kjøttet man får tak i på markedet.

Jeg mener allikevel at rovdyr får leve live sitt, men om de begynner å ta sau, og andre husdyr, så burde de bli jaktet på. De gjorde det før i tiden også, selv om "byfolkene her inne ikke tror det. Grunnen til at folk ikke jager de vekk, o.l er også på grunn av reglene mot dyreplageri osv.

Sitat av Wild Vis innlegg
Greit nok, men når ulven blir sulten nok, eller tilstrekkelig vant til mennesker angriper den.
Vis hele sitatet...
Dette er kun sånt som skjer i Alaska, Canada og Sibir. Kjenner en fra Sibir, han sier det at militæret har som jobb, å skyte all ulv som kommer inn i landsbyen, siden den er livsfarlig. Så vi i Norge har ingen grunn til å være redde.
Sist endret av eltev321; 30. mai 2014 kl. 00:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
kjedelig streiting
Sitat av eltev321 Vis innlegg
Du sial vite det at sauene blir gjetet og passet på idag mer enn noe annet mange steder. Naboen min f.eks han bruker sendere på sauene, så veit han hvor de er til en hver tid.

Vi kan ikke klare oss uten sau i dette landet, alt gror igjen uten sauen som faktisk beiter ned mye av gjengrodd vegetasjon. Det er heller ikke sunt kosthold og bare spise storfekjøtt. Norsk sauekjøtt er også noe av det beste kjøttet man får tak i på markedet.

Jeg mener allikevel at rovdyr får leve live sitt, men om de begynner å ta sau, og andre husdyr, så burde de bli jaktet på. De gjorde det før i tiden også, selv om "byfolkene her inne ikke tror det. Grunnen til at folk ikke jager de vekk, o.l er også på grunn av reglene mot dyreplageri osv.
Vis hele sitatet...
Sauene blir ikke passet godt nok på idag. Det ser en på tapstallene. Ikke bare for dyr som blir tatt av rovdyr, men også på de som dør av sykdom og ulykker.

Vel... Om sauekjøttet er særlig sunnere enn annet kjøtt vet jeg nå ikke, ei om det er bedre enn importert sauekjøtt, men ja de gjør en god jobb når det kommer til å beite ned vegetasjonen. Men det betyr ikke at vi trenger å ha små sauebruk spredt overalt her i landet. Hadde de vært mer konsentrert over et geografisk område ville det vært en god del lettere å hatt rovdyrsoner.

Hadde vi bare tatt rovdyra som tok sauer hadde vi kanskje hatt en litt sunnere bestand her i landet. Nå skytes de jo ihopetall via lisensjakt, samt at en nylig har skutt flere bjørner som nettopp hadde våkna fra dvalen fordi de var på feil plass uten å ha tatt et eneste tamdyr.
Jeg er faktisk ganske enig i det du sier med beitingen. jeg mener selv at det bør være regler på hvor nærme vegen de har lov å gå. Mange sauer mister livet i trafikken også, dessverre. Jeg bor like ved Hardangervidda (Geilo-området), der har de fleste bøndene i bygda mi har sauene sine samlet på et stort sted, sånn som de har gjort i alle år. Det funker veldig bra, det er folk som er oppe og sjekker sauene en gang i uka, største problemet er egentlig tjuvslakt.
Sist endret av eltev321; 31. mai 2014 kl. 22:19.