Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 6771
Tar sjansen på at en eller annen freak har et godt tips her... :P

Jeg har soveromsvinduet mitt plassert sånn at det er bare ca 10cm over bakken og det er derfor lett tilgjengelig for små skapninger som vil inn. Edderkopper og andre småkryp har jeg stoppet ganske effektivt med myggnett, men i natt hadde jeg besøk i vinduskarmen av en søt liten tass ved navn Klatremus...

Søt tass ja, men jeg vil jo helst ikke ha han og kompisene hans inn. Første stopp nedenfor vinduskarmen er senga mi og jada, det er jo fint med mus i senga, men dette blir liksom helt feil type...

Så. Fins det noe jeg kan spraye i vinduet som gjør at det lukter pyton for musene eller noe sånt (bør helst ikke lukte pyton for meg også)?
Eventuelt finnes det noe nett eller noe som vil være lett for meg å sette på og ta av som musene ikke kommer seg gjennom?

Forutsetningen her er at jeg er nødt til å ha vinduet åpent for lufting...
Du burde ta turen ned til en eller annen jernvarehandel e.l, jeg vet ikke så veldig mye om dette, men jeg er sikker på de i butikken kan alt om det

Det finnes noen sånne små maskiner som lager lyder (som bare musene kan høre), som holder musene borte, spørs om det er dette du vil ha da.
print ut bilde av en SVÆR katt og ha i vinduet!
Musefeller kan jo også fungere. De små greiene der er ikke helt dumme, de skjønner etter hvert at kompiser dør på det stedet, så det er ingen plass og ferde.
Smell opp en glatt plate under vinduet. Skulle virke det...
Sånne høyfrekvens-greier funker ikke. Har prøvd det andre steder og det har absolutt null effekt. Dessverre...

Musefelle blir siste utvei, men om ingenting annet fungerer blir nok det løsningen ja.

Skal se på det med en glatt plate. Takk for tipset!
Vet ikke om det med glatt plate virker, men på store båter har de sånn platesirkel på taua... Ville tro at dette fungerer hjemme og.
netting av ståltråd elns i vinduet kunne jo fungere
Det finnes også endel sprøytemiddel og pulver som kan strøs rundt omkring for å holde gnagere borte.

Dog burde det fungere bra med finmasket stålnett.
Hønsenetting eller noe lignende burde gjøre susen.
Vet at mus kommer seg gjennom hull som er 6 mm så hønsenetting er nok ikke særlig effektivt.
Men skal forhøre meg på en jernvarebutikk om de har noe greier jeg kan bruke.

Kanskje på Felleskjøpet også. De er vel rette å spørre om sprøytemidler og sånt vil jeg tro...
Sikkerhetsklarert
Finmasket myggnetting i rustfritt stål.

Fest det med tegnestifter/stifter til vinduskarmen.
stikk på monter og kjøp musebånd.
Musebånd er vel mest beregnet på kledning og vil nødvendigvis ikke fungere så himla bra på vinduer ville jeg tro.
Sitat av Wolfcry Vis innlegg
Vet at mus kommer seg gjennom hull som er 6 mm så hønsenetting er nok ikke særlig effektivt.
Men skal forhøre meg på en jernvarebutikk om de har noe greier jeg kan bruke.

Kanskje på Felleskjøpet også. De er vel rette å spørre om sprøytemidler og sånt vil jeg tro...
Vis hele sitatet...
En god regel for gnagere er at så lenge de får hodet igjennom, så kommer alltid kroppen etter.

Hatt ca 13 rotter, og de er virkelig magiske når det kommer til å smyge seg inn og ut av ting.

Får bare håpe trådstarter ikke møter slike mus: http://www.liveleak.com/view?i=26c_1263062193
Da jeg selv jobber på Jernia ved siden av skole, vil jeg anbefale de høyfrekvente apparatene ut ifra hva flere kunder har sagt da de mener den er meget effektiv. Har derimot ikke prøvd den selv.

http://www.jernia.no/Produkter/Hus+o...rodPageid=3239
Sitat av tafsern Vis innlegg
En god regel for gnagere er at så lenge de får hodet igjennom, så kommer alltid kroppen etter.

Hatt ca 13 rotter, og de er virkelig magiske når det kommer til å smyge seg inn og ut av ting.

Får bare håpe trådstarter ikke møter slike mus: http://www.liveleak.com/view?i=26c_1263062193
Vis hele sitatet...
Hehe. Det håper jeg også. Om sånne dukker opp tror jeg at jeg foretrekker å ha det varmt på soverommet.

Når det gjelder gnagere så har jeg hatt flere rotter selv. Har sett hvor utrolig små hull de kan skvise seg gjennom så jeg kan bare tenke meg hvor små mus greier å gjøre seg...

Sitat av Dibsent Vis innlegg
Da jeg selv jobber på Jernia ved siden av skole, vil jeg anbefale de høyfrekvente apparatene ut ifra hva flere kunder har sagt da de mener den er meget effektiv. Har derimot ikke prøvd den selv.

http://www.jernia.no/Produkter/Hus+o...rodPageid=3239
Vis hele sitatet...
De der funker nok like godt som en radio ville gjort. Musa blir skremt første gangen den hører den og så blir lyden kjent og de er tilbake igjen. Har både sett det i praksis og sett flere tester som sier det samme...

Men takk for tipset!
kan du ikke bare strø litt rottegift her og der utenfor vinduet? sørg for at ikke katter o.l. spiser giften
du kan kjøpe noe som kalles for møllkuler eller noe sånnt. husker vi hadde det i huset og det funket fett
Sitat av nobels Vis innlegg
kan du ikke bare strø litt rottegift her og der utenfor vinduet? sørg for at ikke katter o.l. spiser giften
Vis hele sitatet...
Da risikerer jeg jo at musene først spiser giften og så kommer inn og dauer i senga mi...
Hadde de allerede vært inne hadde det vært noe annet.

Sitat av paddus Vis innlegg
du kan kjøpe noe som kalles for møllkuler eller noe sånnt. husker vi hadde det i huset og det funket fett
Vis hele sitatet...
*Notert*
hvorfor ikke bare skaffe en katt? beste løsning mot mus spør du meg ^^
Sitat av skepsis Vis innlegg
hvorfor ikke bare skaffe en katt? beste løsning mot mus spør du meg ^^
Vis hele sitatet...
Skal jeg lenke den fast utenfor soveromsvinduet mitt om natta da mener du?
hehe, nei, men hvis katta er på rommet så tar den musene som kommer inn pluss at du da får noe ekstra å kose med :P
Sitat av skepsis Vis innlegg
hehe, nei, men hvis katta er på rommet så tar den musene som kommer inn pluss at du da får noe ekstra å kose med :P
Vis hele sitatet...
Problemet er at når musene har kommet inn så er de så og si i senga mi allerede. Tipper jeg hadde våknet av at katta hadde musejakt i senga. :P

Men ikke umulig at jeg skaffer meg katt en dag uavhengig av museproblemene.
fest uisolerte kabler til + og - pol på batteri/trafo, strekk dem over vinduet i musehøyde, og fest dem med to skruer etc, funker vel det? tror at du må ha noe over 12V, så en trafo er sikkert lurt. alt under 50V~ er ufarlig for menneske, men funker nok så det suser på mus..

er de ekstra grove kan du jo kjøre nettspenning også, da dauer de helt sikkert, men sjansen for at du får deg en karamell er vell ganske stor.

lykke til!
Sitat av brann370 Vis innlegg
fest uisolerte kabler til + og - pol på batteri/trafo, strekk dem over vinduet i musehøyde, og fest dem med to skruer etc, funker vel det? tror at du må ha noe over 12V, så en trafo er sikkert lurt. alt under 50V~ er ufarlig for menneske, men funker nok så det suser på mus..

er de ekstra grove kan du jo kjøre nettspenning også, da dauer de helt sikkert, men sjansen for at du får deg en karamell er vell ganske stor.

lykke til!
Vis hele sitatet...
Den hørtes litt spennende ut ja!
Bokstavlig talt...
Sitat av Wolfcry Vis innlegg
Problemet er at når musene har kommet inn så er de så og si i senga mi allerede. Tipper jeg hadde våknet av at katta hadde musejakt i senga. :P

Men ikke umulig at jeg skaffer meg katt en dag uavhengig av museproblemene.
Vis hele sitatet...
Før vi skaffet oss katt så var det endel mus i området utenfor huset her, etter har jeg bare sett døde muser på veien og i skogen her
Sitat av skepsis Vis innlegg
hehe, nei, men hvis katta er på rommet så tar den musene som kommer inn pluss at du da får noe ekstra å kose med :P
Vis hele sitatet...
Jeg vil heller ha mus på rommet mitt enn at jeg er stuck med en katt jeg må kose med...!!
Kjøp katt, drep katt, stopp ut katt, sett katt utenfor vindu.

Om du i tillegg gir katten "mekaniske" egenskaper så er dette win.
Er ikke så gøy med en katt når den har funnet ett dyr og skal komme inn med det og nyte måltidet... (Egen erfaring)
Hvorfor ikke hønsenetting? Hvis du allerede har myggnetting.?

Eller galvanisert myggnetting?
Sist endret av StianHH; 30. september 2010 kl. 10:08.
Sitat av Wolfcry Vis innlegg
Sånne høyfrekvens-greier funker ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg har også prøvd slik, musa mister totalt retningssans og løper i panikk.
http://images.paraorkut.com/img/pics/images/t/the_voices_are_talking-1611.jpg
Sitat av StianHH Vis innlegg
Hvorfor ikke hønsenetting? Hvis du allerede har myggnetting.?

Eller galvanisert myggnetting?
Vis hele sitatet...
Fordi hønsenetting har masker på over 6 mm. Musene kommer seg gjennom...

Men skal se etter noe slags netting i stål. Men har vært lat i det siste og har ikke hatt mus på soverommet de siste dagene. Ikke sånn av den firbente sorten hvertfall...
Sitat av tafsern Vis innlegg
En god regel for gnagere er at så lenge de får hodet igjennom, så kommer alltid kroppen etter.

Hatt ca 13 rotter, og de er virkelig magiske når det kommer til å smyge seg inn og ut av ting.
Vis hele sitatet...
Ut fra hva jeg har hørt, er alle åpninger som er store nok til at du kan stikke inn en blyant, nok til at en mus klarer å komme seg inn.
Som tidligere nevnt over her, tror jeg en type netting ville funke best. Mal den eller noe, kan bli kult i tillegg til funksjonelt.
Pappan min satte noe som ligner på hønsenetting bare litt tettere i mitt vindu som er på bakkenivå. Tror nok det er den beste løsningen. Bare pass på at nettingen er tett nok og at det ikke er noen smutthull musen kan komme seg inn gjennom!
Eneste som har funket for meg, er å bruke rottegift, små pulveriserte kuler ca, som de da spiser, så går de ut for å prøve å finne noe vann å drikke så dør dem utenfor.
Sitat av zapfap Vis innlegg
Før vi skaffet oss katt så var det endel mus i området utenfor huset her, etter har jeg bare sett døde muser på veien og i skogen her
Vis hele sitatet...
Før vi fikk oss katt hadde jeg aldri sett en mus før! Nå plukker jeg opp mus (noen ganger blodige) på gulvet annenhver dag. Han er så grei og henter dem inn for å vise frem fangsten, nemlig.

På jernvaren hvor jeg jobber er det stoort utvalg i forskjellig netting og gitter i forskjellig utførelse og metaller.
Sist endret av wanna-b; 2. oktober 2010 kl. 01:38.
Sitat av Wolfcry Vis innlegg
Tipper jeg hadde våknet av at katta hadde musejakt i senga. :P
Vis hele sitatet...
mhm, og jeg tipper at katta hadde våkna når DU hadde hatt musejakt i senga!
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Før vi fikk oss katt hadde jeg aldri sett en mus før! Nå plukker jeg opp mus (noen ganger blodige) på gulvet annenhver dag. Han er så grei og henter dem inn for å vise frem fangsten, nemlig.

På jernvaren hvor jeg jobber er det stoort utvalg i forskjellig netting og gitter i forskjellig utførelse og metaller.
Vis hele sitatet...

Snill katt du har da Har en villkatt jeg så den er bare inne når jeg er hjemme alene