Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 4325
Jeg var med på et kurs i regi av nav som varte 15 dager. Men jeg droppet ut etter 3 dager. Jeg skulle få dekket reiseutgiftene som var på 165 kr per dag + at jeg skulle få 220 kroner dagen for å være med på kurset. Noe som skal bli 1155 kr.

Fikk brev fra nav idag om at jeg hadde fått utbetalt penger for å ha deltatt på hele kurset. Jeg ringte kontoen, og der lå det 6000 nye penger.

På meldekortet jeg sendte inn, skrev jeg de 3 dagene jeg var med på, og ingenting mer. Ga i tillegg beskjed til nav-duden at jeg ikke orket å gå på kurset + jeg sa ifra til kurslederen.

Jeg har med andre ord gjort alt riktig, men nav har gjort en "liten" feil.
Kan jeg risikere å måtte tilbakebetale disse pengene om jeg bruker dem?
Sist endret av Ermac; 11. februar 2010 kl. 23:38.
Ja, du kan bli ansvarlig for å betale dette tilbake :P
Du ikke bare risikerer å måtte betale tilbake, det heller mer i retning av at du garantert må betale tilbake hvis det blir oppdaget.
Bare å la de ligge inntil videre, evt være snill-borger å ring til NAV-kontoret å spør...
Ermac's Avatar
Trådstarter
31 8
Hva er sjansene for at det faktisk blir oppdaget?
Hvor stor er sjansen? Ca tuzen
Ermac's Avatar
Trådstarter
31 8
Ok. Da beholder jeg pengene og lar være å bruke noe.
Fins det noen grense på hvor lang tid det må ta, før de ikke har retten til å få tilbakebetalt pengene lengre?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Av alle du kan svindle, så tror jeg kanskje staten - og spesielt nav er det dummeste.
Ermac's Avatar
Trådstarter
31 8
Haha. Allright. Nytter det å si at jeg ikke visste noe om dette. At jeg aldri fikk noe brev og at jeg aldri sjekker kontoen? Hvor troverdig vil dette bli?
Hjelper jo ikke det, de skal fremdeles ha pengene sine tilbake.
Lite troverdig, men det er nav som har gjort en feil her, så tror ikke du risikerer noe verre enn å måtte betale tilbake alt
Sitat av Cikey Vis innlegg
Hvor stor er sjansen? Ca tuzen
Vis hele sitatet...
Dette er jo ikke direkte svindel.

For mangen år siden fikk jeg utbetalt deler av husleien fra husbanken samtidig som NAV betalte husleien min. Pengene fra husbanken skulle egentlig gå til NAV og ikke meg. Dette fant de ut av etter 3 mnd og jeg måtte betale tilbake i form av nedbetaling.

Men i denne saken her tror jeg de ikke vil finne ut av det. Når de går igjennom de vanlige rutinene for å avdekke svindel ser de etter folk som har fått utbetalinger fra NAV samtidig som de har hatt inntekt fra jobb osv.

Men du gjør nok det lurt uansett og vente med å bruke pengene ja.

Sitat av Ermac Vis innlegg
Haha. Allright. Nytter det å si at jeg ikke visste noe om dette. At jeg aldri fikk noe brev og at jeg aldri sjekker kontoen? Hvor troverdig vil dette bli?
Vis hele sitatet...
Du vil aldri få noen straff for dette så slapp av. Du trenger ikke finne på noen historier.

Det eneste som skjer er at du må betale de tilbake, har du brukt opp pengene så ordner de med en grei avbetalingsplan og det blir helt uten renter.
Ermac's Avatar
Trådstarter
31 8
Sitat av skolms Vis innlegg
Dette er jo ikke direkte svindel.

For mangen år siden fikk jeg utbetalt deler av husleien fra husbanken samtidig som NAV betalte husleien min. Pengene fra husbanken skulle egentlig gå til NAV og ikke meg. Dette fant de ut av etter 3 mnd og jeg måtte betale tilbake i form av nedbetaling.

Men i denne saken her tror jeg de ikke vil finne ut av det. Når de går igjennom de vanlige rutinene for å avdekke svindel ser de etter folk som har fått utbetalinger fra NAV samtidig som de har hatt inntekt fra jobb osv.

Men du gjør nok det lurt uansett og vente med å bruke pengene ja.



Du vil aldri få noen straff for dette så slapp av. Du trenger ikke finne på noen historier.

Det eneste som skjer er at du må betale de tilbake, har du brukt opp pengene så ordner de med en grei avbetalingsplan og det blir helt uten renter.
Vis hele sitatet...
Jammen dette høres jo ut som en bra deal! Takk for svar. : D
Fikk selv utbetalt 8000,- for mye av NAV, etter JEG fylte ut feil på skjema...
Jeg ringte og sa ifra, senere samme dag fikk jeg telefon ifra saksbehandleren min på NAV at jeg bare kunne beholde pengene. Jeg ble selvfølgelig helt paff...Stakk ned på NAV Sentrum (Trondheim) neste dag og fikk bekreftet det hele.

Personlig brukte jeg pengene.


Ville bare dele min erfaring, så in b4 moralpreker og lignende; bare dropp det. Dette er noen år siden..
Sitat av skolms Vis innlegg
Dette er jo ikke direkte svindel.


Du vil aldri få noen straff for dette så slapp av. Du trenger ikke finne på noen historier.
Vis hele sitatet...
Summen er så liten at jeg vil tro det ikke blir snakk om noe straff av betydning, men svindel er det åpenbart. Han beholder penger han vet han har fått utbetalt urettmessig. Det er svindel så samme måte som om han hadde forsøkt å få ut pengene urettmessig!
Dette er garantert feriepenger vist du hadde dagpenger i 2009
Ermac's Avatar
Trådstarter
31 8
Sitat av feiarn Vis innlegg
Dette er garantert feriepenger vist du hadde dagpenger i 2009
Vis hele sitatet...
Har ikke rett til dagpenger, så det er ikke feriepenger.
Hvordan kan noen si at dette er svindel?

Er jo en feil ifra NAV sin side, ikke personen (som har gjort alt i sin makt til å få "rett" utbetaling).


Skjerp dere folkens!
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Hvordan kan noen si at dette er svindel?

Er jo en feil ifra NAV sin side, ikke personen (som har gjort alt i sin makt til å få "rett" utbetaling).


Skjerp dere folkens!
Vis hele sitatet...
Du plikter å si fra hvis nav utbetaler feil. Vet du om at du har fått penger du ikke skulle ha uten å gjøre noe med det så svindler du, ifølge reglene. Det står på arket man får sammen med vedtaket, under "dine plikter"
Sist endret av randoom; 12. februar 2010 kl. 22:59.
vil ikke kalle det en feil fra nav sin side, du kan være på ett kurs i regi av nav, men ikke nav som driver det.

Det tar for lang tid for kursholderene og melde ifra til nav, og meldekortet er satt opp til å gi ut disse pengene etter kurstiden.

Du vil mest sansynlig bli kontaktet av nav som skal ha igjen penga sine.


Pass deg for statstorpedoen!
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Hvordan kan noen si at dette er svindel?

Er jo en feil ifra NAV sin side, ikke personen (som har gjort alt i sin makt til å få "rett" utbetaling).


Skjerp dere folkens!
Vis hele sitatet...

Hvis han som du sier har gjort alt rett kan det fort bli underslag når han bestemmer seg for å beholde pengene. Tror de fleste som har postet henviser til straffbarheten, ikke den eksakte subsumsjonen.

Og som andre har påpekt pålegger NAV brukerne en plikt til å se over hva de får og melde fra/ betale tilbake. Har selv behandlet tilbakebetalingskrav for NAV (merk ikke for denne sakstypen) som alle skyldtes at brukerne ikke hadde meldt inn endringer.
Det blir garantert oppdaget, og selv om det er gått lang tid, så må du betale tilbake.
Nå er det jo heller ikk NAV du "svindler", men meg, og andre med lønnsinntekt som du rapper skattepengene av, så se å betal tilbake med en gang.
Folk får faktisk betaling for å delta på NAV kurs? Fy fn for et svakt samfunn vi lever i
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av kriss Vis innlegg
Folk får faktisk betaling for å delta på NAV kurs? Fy fn for et svakt samfunn vi lever i
Vis hele sitatet...
Kalles vel arbeidsledighetstrygd :P
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Kalles vel arbeidsledighetstrygd :P
Vis hele sitatet...
Nei, man får faktsik betalt for å gå på kurs.
Som trådstarter nevnte hadde han ikke rett på arbeidsledighetstrygd.
Bare ring Nav og få ordnet opp i det. Er du heldig får du vel beholde pengene?
Sitat av kriss Vis innlegg
Folk får faktisk betaling for å delta på NAV kurs? Fy fn for et svakt samfunn vi lever i
Vis hele sitatet...
Ganske genialt konsept i grunn. Betal folk for å ta utdanning nå, så sparer du millioner på arbeidsledighetstrygd i fremtiden. Skulle nesten tro det var gjennomtenkt...
Sitat av Cikey Vis innlegg
Ganske genialt konsept i grunn. Betal folk for å ta utdanning nå, så sparer du millioner på arbeidsledighetstrygd i fremtiden. Skulle nesten tro det var gjennomtenkt...
Vis hele sitatet...
Kansje ikke helt rettferdig i forhold til de som faktisk måtte ta studielån for å få seg en utdanning, så en jobb, for så å betale ekstra i skatt for å finansiere disse NAV kursene???
Sitat av cazber Vis innlegg
Kansje ikke helt rettferdig i forhold til de som faktisk måtte ta studielån for å få seg en utdanning, så en jobb, for så å betale ekstra i skatt for å finansiere disse NAV kursene???
Vis hele sitatet...
Du vet disse Nav kursene stort sett er tull og ikke kan sammenlignes med ordentlig utdanning, i beste fall folketullskole?
Sitat av tnt85 Vis innlegg
Du vet disse Nav kursene stort sett er tull og ikke kan sammenlignes med ordentlig utdanning, i beste fall folketullskole?
Vis hele sitatet...
Nei det er nok de færreste som får en ordentlig utdanning betalt av NAV.

Men man kan få førerkort kl. B og oppover, trøkkførerkurs, anleggsmaskinførerkurs, stillasbyggerkurs og masse mer.

F. eks anleggsmaskinfører får man godt betalt, oppimot like mye som en yrkesfagutdannet(Med dårlig lønn) har.

Og disse kursene gir jo deg store muligheter til å få fagbrev etter så og så mangen år i yrket uten å måtte gå på lærlinge lønn.
Sist endret av skolms; 14. februar 2010 kl. 04:40.
Ermac's Avatar
Trådstarter
31 8
Dere som sier at jeg bør sende pengene tilbake og hevder at jeg svindler skattebetalerne, har tydligvis NULL peiling på hvordan det er å ikke få seg jobb, ikke kunne betale for bosted, ikke for sosiale ting som kino og treningsstudio, null sjans for å få lærlingeplass(bygg og anlegg), og attpåtil faen ikke har råd til mat. Selvfølgelig er det en grunn for at dere må betale skatt, og de pengene går til noe bra i dette samfunnet. For NAV gir ikke akkurat så mye til en som meg, som aldri har hatt en jobb før. 2500 holder bare rett og slett ikke 1 måned, så gjør meg ingenting at de har kødda opp i regnskapet sitt og sendt meg ca. 5000 for mye. Trenger hvert bidige øre av de pengene for å kunne overleve, både fysisk og sykisk. Og nei, ikke èn forbaska jobb å få her for en uten jobberfaring og riktig utdannelse, believe you me. Har prøvd og jeg VIL faktisk ha meg arbeid.

Sitat av skolms Vis innlegg
Nei det er nok de færreste som får en ordentlig utdanning betalt av NAV.

Men man kan få førerkort kl. B og oppover, trøkkførerkurs, anleggsmaskinførerkurs, stillasbyggerkurs og masse mer.

F. eks anleggsmaskinfører får man godt betalt, oppimot like mye som en yrkesfagutdannet(Med dårlig lønn) har.

Og disse kursene gir jo deg store muligheter til å få fagbrev etter så og så mangen år i yrket uten å måtte gå på lærlinge lønn.
Vis hele sitatet...
Er det jeg skal begynne på nå. Maskinførerkurs. Kan da kjøre 6 forskjellige kjøretøy, som gravemaskin, hjullaster osv. Med det kurset som nav betaler, har jeg en sjans til å endelig komme meg i arbeid. Og da skal jeg betale skatt med god samvittighet vitende om at noen av mine egne her i landet får god bruk for pengene.
Sist endret av Ermac; 14. februar 2010 kl. 10:24.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av cazber Vis innlegg
Kansje ikke helt rettferdig i forhold til de som faktisk måtte ta studielån for å få seg en utdanning, så en jobb, for så å betale ekstra i skatt for å finansiere disse NAV kursene???
Vis hele sitatet...
Kan ikke akkurat si at lånekassen er et dårlig konsept...
Jeg syntes det er rettferdig, en velger jo selv. Det som ofte er typisk for folk som studerer mye er at de ser etter jobb med høy kulturell kapital, med mindre en går noe økonomisk. Så du velger selv, penger er bare penger og har ikke vært i hodet mitt når jeg tenker på yrker i fremtiden.

Om du vil tjene mye penger fort i Norge blir du håndverker og jobber rompa av deg, eller prøve lykken som næringsdrivende eller noe
At du føler du trenger pengene er ikke så viktig når du faktisk ikke har rett på dem. Skattebetalere betaler inn pengene i den tro at de går til NAVs system slik det er utformet - når du beholder pengene bryter du den tilliten, og du har ikke krav på pengene. Hvis det blir oppdaget, noe det gjerne gjør, selv etter lang tid, er du i langt mer trøbbel enn 2500 kroner skal tilsi, spesielt hvis du er avhengig av NAV for å få det til å gå rundt.
Du må regne med å betale disse pengene tilbake hvis/når de oppdager det..Hvis ikke så blir du selvsagt anmeldt. Det er ditt ansvar å melde i fra dersom du mottar penger som du ikke har krav på.

En kamerat av meg - som er langtidssykemeldt - fikk 6000 kr mer enn vanlig utbetalt til konto nå i januar. Han ringte NAV for å melde om dette, og da viste det seg å være feriepenger.. Feriepengene skal iflg. nav.no komme innen utgangen av mai måned, så de kom altså litt tidlig (ja, de kan hvis de vil!). Kanskje det er feriepenger i ditt tilfelle også?
Sitat av cazber Vis innlegg
Kansje ikke helt rettferdig i forhold til de som faktisk måtte ta studielån for å få seg en utdanning, så en jobb, for så å betale ekstra i skatt for å finansiere disse NAV kursene???
Vis hele sitatet...
Det er selvsagt mulig å tenke på den måten, men mens du sitter på rettferdighetens høye hest og sørger for at de som har falt gjennom systemet ikke får noe som helst økonomisk bidrag / incentiv til å komme seg ut i arbeid, så øker skattene dine jevnt og trutt fordi det bare blir flere og flere som må ha sosiale ytelser og færre og færre som driver verdiskapende arbeid som igjen fører til inntekter for statskassen.

Rettferdig? Spiller ingen rolle, det er en god måte å få folk ut i arbeid slik at de kan bidra til statskassen istedenfor å være en byrde for samfunnet. Høres ut som en god ide for meg, rettferdig eller ikke.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
At du føler du trenger pengene er ikke så viktig når du faktisk ikke har rett på dem. Skattebetalere betaler inn pengene i den tro at de går til NAVs system slik det er utformet - når du beholder pengene bryter du den tilliten, og du har ikke krav på pengene. Hvis det blir oppdaget, noe det gjerne gjør, selv etter lang tid, er du i langt mer trøbbel enn 2500 kroner skal tilsi, spesielt hvis du er avhengig av NAV for å få det til å gå rundt.
Vis hele sitatet...
Løgn.

Nei, desverre så er det ikke slik det fungerer.

NAV kommer aldri til å stoppe videre utbetaling. Man blir fratrukket en liten sum for vær utbetaling som er så liten at man ikke merket det.

Trøbbel? Nei, man havner ikke i noe trøbbel for noen feil utbetalte tusenlapper.

Har du derimot hanket inn arbeidsledighetstrygd samtidig som du har annen inntekt osv. vanker det nok litt trøbbel ja.
Sist endret av skolms; 14. februar 2010 kl. 13:53.