Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1549
Har en kjærest fra USA som skal komme i morgen. Lurer da på om hun kan bruke sitt amerikanske førerkort i norge. Hun er 17.. Er man nødt å være 18 for å kjøre bil i norge uansett om man har et utenlandsk førerkort, eller?
Sist endret av Ermac; 10. februar 2010 kl. 08:08.
En beskjent gjorde akkurat dette, han var 17 år, men hadde alrede fått førekort fra USA. Han gjørte rundt, men han ble aldri stoppet. Btw, han så gammel ut, så det kan jo være en grunn til at han ikke ble stoppet
Man være 18 uansett om man har lappen fra et annet land.
Sitat av Geordie Vis innlegg
Man være 18 uansett om man har lappen fra et annet land.
Vis hele sitatet...
Kilder please?

En bekjent av meg kom fra polen med førerkort når han var 16 og kjørte rundt lovlig.
Sist endret av yellowpillow; 10. februar 2010 kl. 08:26.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Kilder please?

En bekjent av meg kom fra polen med førerkort når han var 16 og kjørte rundt lovlig.
Vis hele sitatet...
http://www.lovdata.no/all/tl-19650618-004-004.html#24
Den som skal få førerett for personbil, må være fylt 18 år. Departementet kan fastsette en høyere eller lavere nedre aldersgrense for førerett for bestemte førerkortklasser.
Vis hele sitatet...
Om du har lappen i andre land har ingenting å sei - du har IKKJE førerrett i norge før du er 18, så det er ulovlig.
Sitat av slashdot Vis innlegg
http://www.lovdata.no/all/tl-19650618-004-004.html#24


Om du har lappen i andre land har ingenting å sei - du har IKKJE førerrett i norge før du er 18, så det er ulovlig.
Vis hele sitatet...

Godt å vite !
Flaks for den polske gutten da!
Hva med å ringe 02800 og spørre?
Dette gjelder for nesten hele EU, i Sveits får man lappen som 17 åring, men da kan man kun kjøre i Sveits, men man kan ikke kjøre i utlandet, feks Tyskland, før fylte 18 år.
En bekjent av meg kjørte opp i USA men måtte ha hatt lappen i 6mnd der før han kunne bruke det gyldig i Norge. om regler er endret nå vet jeg ikke. men det går jo ann å ringe biltilsynet og høre hva de har å si evt gi opplysninger hvem du kan ringe.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
lovdata er din venn
§ 8-2. Førerkort utstedt utenfor EØS-området
Førerkortinnehavere må oppfylle norske alderskrav i aktuelle førerkortklasser.
Vis hele sitatet...