Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  119 14587
Virkelig? Jeg kjenner til mange som har disse i hagen som pynt. Noen holder dem for sin egen del, andre for å glede katta. Jeg skal naturligvis ikke påstå noe her siden min omgangskrets og nabolag ikke kan representere hele norges hagevaner, men kattemynte er jo langt fra uvanlig. Poenget mitt var, uansett, at det er ikke stress med kattemynte.
No stress, men man får tak på tørket, ment to get cat high, teposeinnpakket catnip på dyrebutikker, så det å finne en gartner som selger vil være vanskeligere enn å gå på dyrebutikk.
burot er en urt som du finner absolutt overalt i landet har selv ståendes 15 stk i veikanten her hehe den gir en svak rus og god smak etter det jeg har forstått selv om jeg ikke har prøvd det, les tråden: ting som gror vilt i norge tror jeg den het
Sist endret av mentalmelt; 17. juli 2008 kl. 22:53. Grunn: fjernet duplikat av teksten
Trådstarter
Jeg har akkurat bestilt meg noen urter fra ethonplanet. 30g Damiana, 50g Catnip(Katturt), 50g Yerba Mate og 50g Kolanøtt. Gleder meg til å se om det blir noe fart i te'en fremover. Noen erfaringer med disse som te?
Sitat av nidhogg
Kattemynte (Catnip) smaker nydelig hvis man lager det riktig og sukrer godt. Gir deg en svært mild også avslappende rus. Dette er 100% lovlig i norge, og er lett å skaffe.
Vis hele sitatet...
Har du en link til info om hvordan dette fungerer på mennesker? Finner bare info om Kattemynte på katter:P
Trådstarter
Sitat av drrogern
Har du en link til info om hvordan dette fungerer på mennesker? Finner bare info om Kattemynte på katter:P
Vis hele sitatet...
Etter det jeg har hørt, så blir man bare litt slack og får en veldig mild rus. Tror ikke man kan se noen fysisk virkning.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
http://www.leuthens.no selger kattemynte frø..
noen som vet hvor mange g som trengs for te?
Tenkte å bestille litt yerba mate, damiana og kattemynte fra www.ethnoplanet.dk. Jeg er under 18, og de har 18 års aldersgrense. Vil jeg få noe problem med det om jeg bare overfører penga til kontonr. deres, og bestiller rett hjem? Prøvde forresten kattemynte te, og merket ikke noe særlig, men jeg elsket smaken
Ingen svarer meg, så jeg regner med at dere hater meg.
Leste litt i en eller annen urtebok, og tok ut noe derfra, sjekket statusen på urtelista (LR fjernet jeg) og la på erowid-lenke på de som har..

Norsk navn - Latinsk navn - Engelsk navn - Effekt
Lavendelblomst - Lavendula officinalis - Lavender - Lette depresjon
Erowid: http://www.erowid.org/herbs/lavender/lavender.shtml (Ingen erfaringer)
På urtelisten: Nei

Rosmarin - Rosmarinus officinalis - Rosemary - lindrer depresjon
Erowid: Nei
På urtelisten: Handelsvare

Agurkgurtblader - Borago officianilis - Borage - Styrker binyrene, som lett blir påvirket av stress
Erowid: http://www.erowid.org/herbs/borage/borage.shtml (Ingen erfaringer)
På urtelisten: Handelsvare (Legemiddel "Agurkurt, utenom blomstene")

Lindeblomster - Tilia cordata - Linden / Lime tree - Roer og styrker nervesystemet
Erowid: Nei
På urtelisten: Handelsvare

Lavendel - Lavendula officianilis - Roer og styrker nervesystemet
Erowid: http://www.erowid.org/herbs/lavender/lavender.shtml (Ingen erfaringer)
På urtelisten: Handelsvare
Kombinasjon av lindeblomster og lavendel skal motvirke nervøs utmattelse

Sitronmelisse - Melissa officinalis - Lemon balm/Melissa - Lindrer spenninger, stressplager og hare en mild lindrende virkning ved depresjon.
Erowid: Nei
På urtelisten: Handelsvare
http://www.rolv.no/urtemedisin/artik...i_off/art1.htm

Legebetonie - Stachys officinalis - Betonica - Styrker sentralnervesystemet, svakt beroligende, bra mot hodepiner og nevralgier som skyldes nervøsitet.
Erowid: Nei
På urtelisten: Handelsvare

Marianøkleblom - Primula veris - Cowslip - Beroligende ved spenninger som skyldes stress
Erowid: Nei
På urtelisten: Handelsvare

Prikkperikum/Johannesurt - Hypericum officinalis - Smertestillende, beroligende virkning, fin ved nervøse tilstander, hvis du ikke er plaget av depresjon.
Erowid: http://www.erowid.org/herbs/sjwort/sjwort.shtml
På urtelisten: L1, Leggemiddel, Uttrekk og konsentrater av Johannesurt til utvortes bruk er klassifisert som legemiddel.

Alle urtene er tatt fra en eller annen bok, effekten er tatt fra samme boka. Mange av urtene har fler forskjellige engelske og norske navn, her har jeg ikke tatt med alle.
Er det noen som har noen erfaringer med noe fra lista over? Om noe av det virker/ikke virker/ virker anderledes enn det sto i boka?
Beklager trippelpost, men kan ikke edite og ingen andre poster noe.
Går det ann å bare svelge muskatpulveret, uten å gjøre noe med det?
Isåfall kan man vel putte det i gelatinkapsler, og ta det sånn for å bypasse smaken osv?
Så lenge pulveret er fra ferske muskatnøtter så går det fint ann å putte det i kapsler og svelge det. De andre urtene du nevner er for det meste kryddere med milde, medisinske egenskaper. Ikke noe å ruse seg på, men sikkert fint som innhold i en medisinsk krydder-te.
Sitat av kakeflekk
Beklager trippelpost, men kan ikke edite og ingen andre poster noe.
Går det ann å bare svelge muskatpulveret, uten å gjøre noe med det?
Isåfall kan man vel putte det i gelatinkapsler, og ta det sånn for å bypasse smaken osv?
Vis hele sitatet...
ja rizlapapir funker også
Finnes det te med Nikotin, sitter her på jobben og heller i meg Grønnte som sjefen min kjøper med ifra Kina, men jeg savner Nikotinen når jeg sitter her og jobber.

Til de som røyker/snuser så veit dere jo hvor godt det er med nikotin etter mat, men jeg vil gjerne ha det i drikken. Får man kjøpt tobbaksblader som jeg kan ha i te`n min eller vil dette gi en dårligsmak?
Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt noen urter? Lyst til å kjøpe de som står under, type ferdig tørket og klar til bruk...

Rosmarin
Peppermynte
Kattemynte
Sitronmelisse
Lavendel
Kamille
Rosenrot
Yerba Mate
Damiana

Vet at jeg kan kjøpe kattemynte på dyrebutikker foreksempel, men ser helst etter et sted som har alt/det meste av dette her, så jeg slepper å handle fra så masse forskjellige steder.
Heilt canooon
Dra på en sånn urtebutikk eller tebutikk, ellers har matbutikker mye av det som er listet.
Til den listen din der så tror jeg ville slegt på jasmin, gir en utrolig frisk og god smak på te`n
Slenger på jasmin te jeg vettø, om noen andre har noen forslag er det bare å taste ut.
Får vel raide en matbutikk, og se om jeg finner noen urte/te-butikker også.
Får man kjøpt Damiana legalt da?
Husk at du må gro Kattemynta og, den kommer ikke som hel plante tror jeg. Ihvertfall ikke i min lokale dyrebutikk
Sitat av kakeflekk
Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt noen urter? Lyst til å kjøpe de som står under, type ferdig tørket og klar til bruk...

Rosmarin
Peppermynte
Kattemynte
Sitronmelisse
Lavendel
Kamille
Rosenrot
Yerba Mate
Damiana

Vet at jeg kan kjøpe kattemynte på dyrebutikker foreksempel, men ser helst etter et sted som har alt/det meste av dette her, så jeg slepper å handle fra så masse forskjellige steder.
Vis hele sitatet...
rosmarin får du i matbutikker, mens peppermynte, kattemynte sitronmelisse, lavendel, kamille og rosenrot vill du trolig få tak i ferdig tørket på en helsekostforetning. Tørket Damiana har jeg før kjøpt på hemp house men tror ikke de selger det lengre. men det er fullt lovlig så bare bestill på en netbutik. Yerba mate som jeg drikker 2-3 ganger daglig får du ikke kjøpt i butikker, så vidt jeg vet ettersom det norske folk er lite informerte om denne fantastiske teen. men gjør som meg og bestill på: http://www.mamut.net/PYImport/ og ikke på den danske siden hvor det er 5 ganger så dyrt. men husk å drikk den på ekte vis, så kjøp deg en yerba kopp med skje. da vill du oppnå mest effekt.
Tusen takk for lenken! Hva er en yerba-kopp (med skje) og hvorfor vil det gjøre at det gir mer effekt?

Edit:
På nettbutikken har de 100% Mate te, og 90% mate og 10% peppermynte og sitronverbena. Er det kun for å hjelpe med smaken?
Sist endret av kakeflekk; 6. august 2008 kl. 02:27.
de selger ""yerba"" kopp og skje(med filter som er en nødvendighet når man drikker det på den sør amerikanske måten) på siden. Du får mer effekt av å drikke den sånn, ettersom den blir sterkere. men les på siden om hvordan du skal den drikke den. eller du kan søke på yerba mate på youtube. der ligger det flere filmer hvor folk viser hvordan det skal gjøres.

ps! peppermynten er der bare for smakens skyld. men kjøp heller den ettersom smaken kan være ubehagelig i begynnelsen. smaken er en tilvenningsak akkurat som kaffe.
apropos catnip (kattemynte) jeg kjøpte catnip til katten min en gang som jeg putta inni en sånn leke som fulgte med. Katten så helt speeda ut. Fikk kjøpt det i dyrebutikken. "urt som gjør den leken" sa personalet
Sitat av lærsniff
apropos catnip (kattemynte) jeg kjøpte catnip til katten min en gang som jeg putta inni en sånn leke som fulgte med. Katten så helt speeda ut. Fikk kjøpt det i dyrebutikken. "urt som gjør den leken" sa personalet
Vis hele sitatet...
De tripper balls. La den spise det
Hvordan funket den kvalifiseringen på urtelista?
Hva betyr det at det er handelsvare? Er det lovlig å selge å eie?
L og LR? er de lovlige så lenge du har fått dem på resept?
L står for legemiddel.
LR står for reseptpliktig legemiddel.

I sammenheng med urtelisten betyr merkelappen "Handelsvare" at urten ikke er klassifisert som et legemiddel.

Legemidler har egne regler og restriksjoner for kjøp og salg, mens urtene som er merket med H er derimot helt åpne for distribusjon i form av diverse kosmetiske produkter, kosttilskudd osv. Mao, du kan kjøpe dem, selge dem, og være i besittelse av dem uten noen form for spesifikk tillatelse.

Mer info her:
http://www.rolv.no/urtemedisin/diver...sifisering.htm
Sist endret av mentalmelt; 8. august 2008 kl. 00:15. Grunn: link
Sitat av Beedie91
de selger ""yerba"" kopp og skje(med filter som er en nødvendighet når man drikker det på den sør amerikanske måten) på siden. Du får mer effekt av å drikke den sånn, ettersom den blir sterkere. men les på siden om hvordan du skal den drikke den. eller du kan søke på yerba mate på youtube. der ligger det flere filmer hvor folk viser hvordan det skal gjøres.

ps! peppermynten er der bare for smakens skyld. men kjøp heller den ettersom smaken kan være ubehagelig i begynnelsen. smaken er en tilvenningsak akkurat som kaffe.
Vis hele sitatet...
Er det nødvendig med en yerba-kopp da? Jeg ser ikke helt forskjellen med å bruke det, og bare bruke en vanlig kopp + det sugerøret?
ja det er jo sugerøret som er viktig. koppen er bare litt kul.
ja det er jo sugerøret som er viktig. koppen er bare litt kul.
Vis hele sitatet...
syntes egentlig koppen er et veldig viktig til yarba maten kjøp helst en av tre den gir best smak.
Ser man skal bruke rundt 3/4 av koppen med yerba mate, men da fylles jo koppen og brukes igjen mange ganger, med samme mate-pulver. Hvor mye burde jeg bruke om jeg bare vil ha en kopp eller to alene?
Noen som vet om den Beroligende og Søvndyssende urtemiksen øverst på: http://www.rolv.no/butikk/egne_produkter.htm
har noen som helst effekt? Noen erfaringer fra enten siden eller produktet?
Hvilken del av planten er det man spiser? Kutter bare av bladene og tørker dem i ovnen?
Sitat av Beedie91
de selger ""yerba"" kopp og skje(med filter som er en nødvendighet når man drikker det på den sør amerikanske måten) på siden. Du får mer effekt av å drikke den sånn, ettersom den blir sterkere. men les på siden om hvordan du skal den drikke den. eller du kan søke på yerba mate på youtube. der ligger det flere filmer hvor folk viser hvordan det skal gjøres.

ps! peppermynten er der bare for smakens skyld. men kjøp heller den ettersom smaken kan være ubehagelig i begynnelsen. smaken er en tilvenningsak akkurat som kaffe.
Vis hele sitatet...
Jeg finner ikke Yerba-koppen på den siden du snakket om. Finner kun Yerba Mate te'en. Vet du hvor de selger sånn yerba kopp?
http://www.mamut.net/controls/shop/s...ndardplist.asp <- 4 fra toppen, "Mate krus . Palo Santo. Trukket med lær u. farge" 95kr.
viss du bare skal ha en kopp eller to, ville jeg fyllt opp koppen med rundt 1/3 mate. men husk å ikke bruk for varmt vann, det skall helst være på rundt 60 grader. grunnet at noen av stoffene dør i for høy varme.
ps! la det stå og trekke litt og rør gjerne godt i koppen før du begynner å drikke.
Sitat av Hegepuppemasør
Får man kjøpt Damiana legalt da?
Husk at du må gro Kattemynta og, den kommer ikke som hel plante tror jeg. Ihvertfall ikke i min lokale dyrebutikk
Vis hele sitatet...
Det skal være fritt fram og kjøpe Damiana over nett. Den står oppført som handelsvare på Urtelista.

Jeg har nettopp bestillt 250g Damiana
▼ ... noen uker senere ... ▼
jeg har ikke prøvd Catnip, hvordan smaker den og fynker det å sukre den opp ?. Går det å Blande med alkohol. Hva er bivirkningene?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Fefas
jeg har ikke prøvd Catnip, hvordan smaker den og fynker det å sukre den opp ?. Går det å Blande med alkohol. Hva er bivirkningene?
Vis hele sitatet...
smaker veldig bra, minner litt om peppermynte.
jeg kjente ingen "søvndyssende" effekt, men mer at jeg muligens klarte å slappe av litt lettere. tok det mer med ro.

sukkeret vil jo ha en energi-skapende effekt, og vil nok sannsynligvis nøytralisere den beroligende effekten, men "blandingsforhold" her vet jeg ikke.
tror ikke teen smaker spesielt godt uten sukker.

har ikke prøvd å blande med alkohol, men dette er ikke akkurat sterke saker (om det fungerer i det hele tatt, mulig det er placebo-effekten som lurer meg), så jeg kan overhodet ikke tenke meg til at det er problemer med å blande dette med alkohol.

ingen bivirkninger for min del.
Sitat av kakeflekk
http://www.mamut.net/controls/shop/s...ndardplist.asp <- 4 fra toppen, "Mate krus . Palo Santo. Trukket med lær u. farge" 95kr.
Vis hele sitatet...
Linken din fungerte ikke? Har du en annen?
Får man kjøpt Damiana legalt da?
Husk at du må gro Kattemynta og, den kommer ikke som hel plante tror jeg. Ihvertfall ikke i min lokale dyrebutikk
Vis hele sitatet...
For rundt et år siden fikk man vertfall kjøpt damiana te på hemphouse, men kameraten min fortalte meg at han ikke hadde sett damiana teen på hemphouse siden den gang.
Sist endret av PirateX; 6. september 2008 kl. 17:59.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Catnip, Passion Flower og Damiana får man greit tak i hos Dragonwater =)

http://www.dragonwater.com/product_d...atnip_tea.html

http://www.dragonwater.com/product_d...lower_tea.html

http://www.dragonwater.com/product_d...miana_tea.html

Johannesurt får man greit tak i her i Norge :

http://urtegodt.no/Produkter.html

Catnip merker jeg veldig lite til, mildt beroligende.
Passion Flower og damiana merker jeg litt mer til, fine å slappe av på eller drikke før man skal sove. Får en veldig mild fredfull følelse av å røyke damiana.

Johannesurt må brukes regelmessig daglig i et par uker før effektene begynner å fungere skikkelig, har selv benyttet meg av johannesurt i et par uker nå og tror veldig gjerne det er medvirkende til at hverdagen min er lysere nå enn den var for ikke lenge siden ;-) I mitt tilfelle har jeg da benyttet meg av hypericum i tablettform fra apotek. Fin å ha med seg gjennom vinteren.
lurer bare på noe..om jeg lager muskatte ikveld, kommer jeg til å være istand til å gå på skole imorra?
Etter det jeg har lest, Ikke om du får full effekt nei.
Sitat av nijura
lurer bare på noe..om jeg lager muskatte ikveld, kommer jeg til å være istand til å gå på skole imorra?
Vis hele sitatet...
Overhodet ikke ;-)

Og forresten, husk at det tar 4-5 timer før du kjenner noe. Så om du inntok te kl. 21:00 så ville du ikke merket noe særlig før kl 01:00 tidligst.
Sist endret av Zendelum; 25. september 2008 kl. 22:49.
oida, jaja da får vel skolen bare klare seg uten meg imorra:P laga te me ca 8 gram,malt muskat..kan vel ikke ha så sterk virkning..
Sitat av nijura
oida, jaja da får vel skolen bare klare seg uten meg imorra:P laga te me ca 8 gram,malt muskat..kan vel ikke ha så sterk virkning..
Vis hele sitatet...
Husk å les rundtforbi hvordan du tilbrederer det (la putre i gryta i 30+ min)- hvis ikke blir det ingen funk og bare skuff. Jeg hadde 12g når jeg prøvde muskatt og det var nok til at det ble interresant.

Husk at klokka kommer til å være 4-5 på natta før du begynner å kjenne noe særlig, da kommer du mest sannsynligvis også til å være så dautrøtt/sliten at du sovner. Når du våkner igjen så kommer du til å føle deg overkjørt og har gått glipp av den rusen du er ute etter og sitter igjen med en solid bakrus ;-)
lurer på en ting..er det mulig å bli "gal" få psykose av det,at man ikke lenger klarer å skille mellom drøm og virkelighet av det?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Te med Johannesurt: Inneholder Prikk-perikum (Johannesurt), Peppermynte, Sitron-melisse, Sitrontimian, Salvie. Johannesurt er brukt til behandling av depressive lidelser. Salvie virker snerpende på slimhinner. Mynte virker antiseptisk. Sitronmelisse og sitrontimian gir en god sitronsmak i teen.

Er det noen som har prøvd denne teen? Har bestilt fra urtegodt, men gir det noe "effekt"?
Sitat av Inspecta_Deck
Te med Johannesurt: Inneholder Prikk-perikum (Johannesurt), Peppermynte, Sitron-melisse, Sitrontimian, Salvie. Johannesurt er brukt til behandling av depressive lidelser. Salvie virker snerpende på slimhinner. Mynte virker antiseptisk. Sitronmelisse og sitrontimian gir en god sitronsmak i teen.

Er det noen som har prøvd denne teen? Har bestilt fra urtegodt, men gir det noe "effekt"?
Vis hele sitatet...
Den smaker veldig godt! =)

Hvis du forventer noen som helst form for umiddelbar effekt vil du bli skuffet, men drikker du den daglig så vil du mest sannsynligvis merke et løft i humør etter et par uker (^^)
En god te til vinteren.
Høres lovende ut. Var noe sånt jeg kunne tenke meg. Men de bruker jo johannesurt i Tyskland som den "grønne-lykkepille" så kunne jo hende at det kunne gi "litt umiddelbar effekt". Jeg fikk uansett te nok for hele vinteren på den bestillinga så var fint det. Bare litt kjipt de ikke klarte å sende hele bestillingen riktig =S.