Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 7807
Heisann,

Rett på sak: Jeg skal sone 21 dager med fotlenke og planen var å gjøre dette i Desember. Jeg har hatt røykepause nå, men soningen ble framskyndet - altså jeg er ikke clean til prøven. Jeg har ikke narkotika på rullebladet, og dommen er heller ikke knyttet til dette.

Jeg ble spurt på møtet hos Kriminalomsorgen om jeg har vært borti narkotika, og jeg svarte klart nei.

Da kommer vi til spørsmålet til dere som har vært borti samme situasjon: Når prøven tas hjemme hos meg, vil de se på mens jeg pisser? Og hvis prøven er negativ, vil det bli flere urinprøver? Er klar over at det vil bli en del stikkprøver med alkometer.

Jeg har fått låne en fake penis og får en kompis til å pisse for meg, men hvis de skulle komme på uanmeldt besøk (de ringer 10min før) så havner jeg i fengsel..
Beklager om det ble rotete her, men er litt stressa
Pisseprøven sjekker noe narkotika ja. Jeg holder ikke på med slikt grunnet arbeid hvor jeg må regelmessig ta pisseprøver.. Jeg husker derfor ikke hva denne prøven sjekker helt konkret.

Jeg pissa mens de så på, han dyppa noen papirpinner nedi for å se om de endra farge. Jeg fikk da noe farge på THC, "positivt" ifølge kontrolløren.
Sa det som det var, jeg har mange venner som røyker og jeg har vært i nærheten når de røyker, selv om jeg har holdt litt avstand.
Det gikk greit siden det var såpass lite som var farget.
Trådstarter
Har tenkt å bruke screeny weeny med clean urin, så det skal ikke være noe problem. Men hvis dem følger med med haukeblikk, så må jeg øve litt før jeg skal i ilden! Får bare krysse fingrene for at de tror jeg er streit å ikke tar mer urinprøver
vil de se på mens jeg pisser?
Vis hele sitatet...
Ja, de vil høyst sannsynlig se litt over skulderen din når du pisser.

Og hvis prøven er negativ, vil det bli flere urinprøver?
Vis hele sitatet...
Ja og nei. Noen får flere ved negativ test og noen får ikke det. Regn med at du får det.

Når det er sagt så betyr ikke det at hvis den første prøve er positiv at du havner i buret. Bare ikke røyk noe mer etter første urintest så er du safe. Det dummeste man kan gjøre er å bruke en falsk penis på første besøk der du vet de kommer. Brått kommer de 4 timer etter fotlenken er aktivert, tester du positivt da så er det første tog til soning.
Sist endret av Markonan; 11. oktober 2016 kl. 13:14.
Har vært i samme situasjon men gjorde ingen verdens ting at jeg pisset positivt på cannabis.

Å jeg måtte ta hyppig pisseprøve å alko test gjennom hele soningen.
Sist endret av merk; 11. oktober 2016 kl. 19:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av Markonan Vis innlegg
Ja, de vil høyst sannsynlig se litt over skulderen din når du pisser.


Ja og nei. Noen får flere ved negativ test og noen får ikke det. Regn med at du får det.

Når det er sagt så betyr ikke det at hvis den første prøve er positiv at du havner i buret. Bare ikke røyk noe mer etter første urintest så er du safe. Det dummeste man kan gjøre er å bruke en falsk penis på første besøk der du vet de kommer. Brått kommer de 4 timer etter fotlenken er aktivert, tester du positivt da så er det første tog til soning.
Vis hele sitatet...
Takker for svar.
Er klar over at første prøve ikke vil gi noe voldsom straff, men kan tenke meg at jeg må gå på urinprøver for å få sertifikatet tilbake? Noen som vet?
Om de kommer 4 timer etter fotlenken så er det en risk jeg må ta.. Liker å tenke at det ikke skal være noen grunn til å ta annet enn alko prøve på meg, da jeg aldri har vært dømt for noe. Men bank i bordet, alt kan skje.

Sitat av merk Vis innlegg
Har vært i samme situasjon men gjorde ingen verdens ting at jeg pisset positivt på cannabis.

Å jeg måtte ta hyppig pisseprøve å alko test gjennom hele soningen.
Vis hele sitatet...
Innrømmet du bruk på møtet før du fikk på lenken?

Er klar over jeg har havnet i en litt klein situasjon her, men har arbeidsvisum litt forskjellige steder i utlandet og bæder skikkelig på at utslag på THC skal ødelegge for dette. Er klar over at utslag på THC vil gi hardere straff på en evt prøve nr 2 enn nr 1..

Om noen kan gi ett klart svar på hva som vil skje hvis jeg pisser positivt på førsteprøve så setter jeg stor pris på det.
Det har seg slik at jeg har svart klart nei på narkotika bruk, og føler jeg må stå på mitt her med å få en negativ førsteprøve..
Sist endret av Eralis; 11. oktober 2016 kl. 20:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Erfaringsmessig er det kun ved oppstarten av fotlenkesoninga de ber om urinprøve.
Så sant det ikke foreligger info/ mistanke om andre rusmidler enn alko i tilværelsen din.
Deretter kommer de uanmeldt inntil 2-3 ganger i uka hjem til deg og ber deg blåse i alkometer.

Blåseprøve tas også på det ukentlige evalueringsmøtet på kontoret til KrimOmsorgen.
Ved å holde en munter og fleipete, kameratslig tone med sosionomene som kontrollerer deg, går det greit å få tatt den obligatoriske urinprøven med ryggen til dem.

Under ett av de uanmeldte besøkene hjemme hos meg blåste jeg først grønt, deretter gikk jeg på badet, gurgla en munnfull Listerin og ba om ny utåndingstest. Sprengte da alkometeret deres! Stor fliring blant de fremmøtte. Blåste fortsatt mega-promille da de dro liten halvtime senere (vi ble enige om å sjekke om spritdunsten fortsatt satt i munnhulen). Fikk streng formaning om ikke å skylle munnen med dette sprit-vannet under resten av soninga.

Sneik meg til ei kosepils i ny og ne under soninga, og sørget alltid for å skylle med Listerin etterpå. Skrubba deretetter tannkjøttet hardt nok til at jeg blødde i munnen. Under neste promillekontroll slo Listerinen ut på alkometeret. Da spyttet jeg demonstrativt blod på et tørkepapir og forklarte at tannlegen min hadde insistert på at jeg drepte bakteriene i munnen med sprit-munnvann for å hindre infeksjonsproblemer. Dessuten fremsto jeg aldri som pusset/ berusa.
Igjen klarte jeg fint å forhindre ytterligere urinprøver/ blodprøver med å snakke jovialt og kameratslig med dem.

Ønsker trådstarter - og alle andre freaks - lykke til med fotlenkesoninga!
Ta det med ro og ikke få panikk eller noia av bekymring i forkant/ underveis! ;-)
Trådstarter
Setter stor pris på svar Eager Igor, du roa ned pulsen min betraktelig

Jeg fremstår ikke som en som nyter andre rusmidler enn alkohol, og jeg klarer garantert å få en god tone med disse 2 som skal komme her på stikkprøver. Kontaktpersonen min hos kriminalomsorgen har allerede kjennskap til noen i familien, så hun digger meg allerede.
Jeg har blitt tatt for fartsovertredelse og har aldri tidligere blitt tatt for noe narkotikarelatert, så jeg tror det kommer til å gå veldig fint.
Ellers er jeg en mindre kar med god forbrenning, så jeg er clean 1-2 uker inn i soningen - det er bare den første prøven jeg må jukse på grunnet arbeidsvisum og eventuelle prøver for å få tilbake sertifikatet..

Lenge leve Listerin i ditt tilfelle, kan tenke meg du hadde litt mer enn hvilepuls på det tidspunktet! Listerin flaska står trygt på badet i tilfelle jeg skulle være uheldig å havne i samme situasjon

Litt panikk å noia er vel normalt i min situasjon, men det går fort over! Takk igjen
Går nok bra dette, Eralis ! ;-)
Og som andre her inne allerede har påpekt : skulle urinprøven påvise uhumskheter, så får du heller påberope deg å ha vært passiv til stede på festligheter hvor alle andre rundt deg røyka...mens du sjøl kun skvulpa litt pils...
Eller for å si det som den godeste Bill Clinter'n, "I did NOT inhale!" :-)

Til slutt : alle dere som vil bortforklare evt promille-utslag med å ha brukt munnvann ved en forglemmelse : husk å sjekke at "alibi-munnvannet" ditt faktisk HAR alkohol på innholdslisten !!
Listerin har en høy sprit-prosent, mens f.eks Colgate ikke inneholder alkohol i det hele tatt, og kan dermed ikke være årsaken til at du plutselig fikk utslag på alkometeret. :-)
Du trenger ikke være clean til start av soningen.

Jeg sonet selv tidligere i år og fikk beskjed da om at jeg kunne røyke helt til dagen soningen startet(noe jeg gjorde)
Informerte KO om dette da de kom for og montere lenke + ta urinprøve og dette var ingen problem. De sjekker bare at thc prosenten min ikke økes innenfor soningen. I mitt tilfelle glemte de ta urinprøve igjennom hele soningen til tross for at jeg ga påminnelse ved hvert møte. Ett glipp i systemet fikk jeg beskjed om ved avlenking.

Du kan røyke fritt frem til på-lenkingen, men anbefaler deg og holde deg ren under soningen da det er meget kjipt og plutselig måtte inn i fengsel og sone hele straffen der.

OG: kriminalomsorgen er ikke politiet! her møter du folk du kan prate med om ikke dømmer og forstår problemene & utfordringene de arbeider med.
Sitat av Eralis Vis innlegg
Takker for svar.
Er klar over at første prøve ikke vil gi noe voldsom straff, men kan tenke meg at jeg må gå på urinprøver for å få sertifikatet tilbake? Noen som vet?
Om de kommer 4 timer etter fotlenken så er det en risk jeg må ta.. Liker å tenke at det ikke skal være noen grunn til å ta annet enn alko prøve på meg, da jeg aldri har vært dømt for noe. Men bank i bordet, alt kan skje.



Innrømmet du bruk på møtet før du fikk på lenken?

Er klar over jeg har havnet i en litt klein situasjon her, men har arbeidsvisum litt forskjellige steder i utlandet og bæder skikkelig på at utslag på THC skal ødelegge for dette. Er klar over at utslag på THC vil gi hardere straff på en evt prøve nr 2 enn nr 1..

Om noen kan gi ett klart svar på hva som vil skje hvis jeg pisser positivt på førsteprøve så setter jeg stor pris på det.
Det har seg slik at jeg har svart klart nei på narkotika bruk, og føler jeg må stå på mitt her med å få en negativ førsteprøve..
Vis hele sitatet...
Jeg sa jeg var rusfri før soning på møtene. Men pisset positivt på cannabis og innrømmet jeg røykte marijuana. D gikk helt fint. Jeg måtte ta flere pisseprøver og alkotester i uken.
▼ ... over et år senere ... ▼
Vet dette er en gammel link, men jeg starter fotlenkesoning snart, og er positiv på cannabis ved oppstart.
Røyker ikke jevnlig, og holder det unna hjemmet så det er ingen andre grunner til å blande de inn, men lurer på om kriminalomsorgen har plikt til å melde fra til barnevern? Har ett barn som ikke affekteres av mitt sporadiske cannabisbruk.
Drikker ikke alkohol, så de få gangene jeg er ute, ender jeg på en blås..
Noen som har vært i en slik situasjon?
Har ikke lest alt, men drikk masse juice for å gjøre prøven negativ, deretter ikke røyk før du er ferdig med lenken, kommer til å være en god pause. Kan ikke nok dette men ville gjort dette selv