Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1823
Hei, flyttet til en leilighet i et sameie for 2 uker siden. Varmepumpen har vært der i 3 år men nå rett etter vi tok over så klager naboen under meg om at varmepumpen lager vibrasjonstøy. Ble invitert inn i leiligheten for å se/høre og kunne høre den litt, men dette gjelder bare i stue område, da varmepumpen er montert lengst vekk mulig fra soverom. Den er godkjent i årsmøte men han lager litt kvalme med at hvis ikke sameie kan ta det under sin regning så må nok jeg ta regningen i verste fall.

Har ellers 0 peiling på mine rettigheter eller hva jeg kan gjøre her, kan dere hjelpe meg?
Fungerer den som normalt? (JA/NEI)

Hvis ja, move on.
Hvis nei, fix it.

Sjekk med de som har service på den?
Sist endret av Dough; 12. mars 2024 kl. 08:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvilken regning er det snakk om?

Kan dere eventuell sjekke varmepumpen? Den skal ikke lage så mye støy at man hører det gjennom etasjen. Sjekk eventuell om dere har fortsatt garanti på varmepumpen mtp den er bare 3 år gammel.
Sitat av Dough Vis innlegg
Fungerer den som normalt? (JA/NEI)

Hvis ja, move on.
Hvis nei, fix it.
Vis hele sitatet...
Den fungerer som normalt, forrige eier hadde for ikke lenge siden utført service på den.
Tingen er at jeg forstår hvorfor hen klager på støyen, for når den varmer opp så vibrerer den litt, men den står på tre underlag da det er trapper opp til meg så står den utfor døren på sånne støydempere som igjen står på noe plastikk henger som igjen er er inntil treveggen.
Sitat av checheneren95 Vis innlegg
Den fungerer som normalt, forrige eier hadde for ikke lenge siden utført service på den.
Tingen er at jeg forstår hvorfor hen klager på støyen, for når den varmer opp så vibrerer den litt, men den står på tre underlag da det er trapper opp til meg så står den utfor døren på sånne støydempere som igjen står på noe plastikk henger som igjen er er inntil treveggen.
Vis hele sitatet...
Da er det jo bare å vise til sameiet.
Eat to bite?
Curver's Avatar
Ta en tur til nærmeste megaflis eller bestill av en varmepumpemontør og kjøp deg spesialvibrasjonsdempere.

Bytt først på ene siden (2 av gangen) for så den andre siden.
Knotete alene, men det går. Beste er om du kan få med en til å holde for deg.
Koster deg ca 15 min med arbeid.

https://www.megaflis.no/varme--klima...rmepumpe-4-stk

Linken ble brått død når jeg prøvde å gå inn rett dra Freakforum. Varekode er 034580 på megaflis.
Sist endret av Curver; 12. mars 2024 kl. 08:43.
Sitat av Dough Vis innlegg
Fungerer den som normalt? (JA/NEI)

Hvis ja, move on.
Hvis nei, fix it.

Sjekk med de som har service på den?
Vis hele sitatet...
Sitat av Curver Vis innlegg
Ta en tur til nærmeste megaflis eller bestill av en varmepumpemontør og kjøp deg spesialvibrasjonsdempere.

Bytt først på ene siden (2 av gangen) for så den andre siden.
Knotete alene, men det går. Beste er om du kan få med en til å holde for deg.
Koster deg ca 15 min med arbeid.

https://www.megaflis.no/varme--klima...rmepumpe-4-stk

Linken ble brått død når jeg prøvde å gå inn rett dra Freakforum. Varekode er 034580 på megaflis.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk opp linken fint, dette virker lovende. Tusentakk, kommer tilbake med oppdatering når denne her er prøvd ut
Jeg sliter med dette selv, men her høres den på soverommet og den duringen er vanvittig plagsom å høre konstant hvis man ikke har annen lyd som tv på feks. Men naboen kan jo si ting på en ålreit måte da. Ville forsøkt å vært så imøtekommende som mulig og forsøkt å løse dette, hvis naboen er en type det går an å komme til enighet med.
Kanskje du må tenke på å bytte lager/vifte? Hvis et lager er slitt vil den jo starte å vibrere. Men 3 år er vel litt tidlig kanskje for slitasje? Svak vibrasjon vil du ikke slippe unna da det typisk er 1-fase motor i disse.
Spør tidligere eier om han har hatt samme problem med naboen. Kan være at han prøver seg på nytt fordi du er en ny eier.
De jeg leier av har en varmepumpe og. Utedelen er et par meter fra soverommet mitt. Når det er kaldt bråker den enda mer. Er noe irriterende. Kunne vel vært montert et annet sted.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Spør tidligere eier om han har hatt samme problem med naboen. Kan være at han prøver seg på nytt fordi du er en ny eier.
Vis hele sitatet...
Tidligere eier hadde ikke problem med dette og det du sier har jeg mistenkt en del.
Han sier han hører det ekstra godt nå siden han har fått ny sofa og tatt den inntil den veggen varmepumpa står på og st det er derfor det plager hen nå. Er stress for hver gang jeg prøver å ha en dialog så skriver hen minst 1000ord per melding(overdriver ikke). Så bruker liksom 3-5min på å lese det for så 20min for å tenke på hva jeg skal skrive lol
Vet veldig godt hvordan det er. Dessverre er det en del slike ting i sameie og borettslag.
Alltid noen som klager.

Hvis du har ditt på det tørre og dette plager han såpass mye, så synes jeg du kan foreslå at han betaler for eventuelle "reparasjoner" eller å flytte varmepumpen et sted det ikke plager han.
Nå er det sånn at hvis du skal være 100% skjermet for andre menneskers "bråk", så er ikke et sameie noe for denne personen.

Bare si du nettopp har flyttet inn og ikke har råd til dette her, og at det er veldig rart at det skal bli et problem rett etter at du flytter inn.
Sist endret av ID-Brikke; 12. mars 2024 kl. 15:42.
Se om du kan få kvittering på sist service. Da har du en bekreftelse vertfall.

Så ville jeg sjekket med styret hva de tenker ang saken.
Synes det virker merkelig at han går direkte på deg og ikke går via styret.

Hadde det vært meg hadde jeg tilbudt service, gummiklosser, flytting av uteenhet på hans regning.
Hvis lyden plager han nok så betaler han
Hvor står utedelen i forhold til din leilighet? Du burde vel også høre den godt inn til deg hvis naboen hører den.
Kan godt hende at vedkommende faktisk plages av det men det kan også hende at det bare er en vriompeis.
Som du sier kan utedelen høres hos naboen, men hvor mye skal man finne seg og hvor mye burde man tåle?
Jeg og har en slik som durer litt når den jobber. Min står fritt på et bakkestativ og har ikke kontakt med huset, så jeg har innsett at det er rør og kabelkanalen som bringer vibrasjoner til husveggen.

I din situasjon så hadde jeg vel sagt som over at du nettopp har flyttet inn og må prioritere andre ting "men skal se på det etterhvert". Også ignorert fyren, kanskje eventuelt bare nevnt for bostyreleder at vedkommende klager unødvendig mye på dette og at det kan hende det kan bli en liten sak ut av det.
Mitt tips er, få en tekniker som har montert denne til å se på den, de kommer jo annenhvert år for service så bare å høre direkte med produsent.

Hvis tekniker sier alt er normalt sender du den regninga til naboen.

Hvis han mener vibrasjonsdempingen er feilmontert eller ikke fungerer etter spec så fikser du det med engang.

Problem løst
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Curver Vis innlegg
Ta en tur til nærmeste megaflis eller bestill av en varmepumpemontør og kjøp deg spesialvibrasjonsdempere.

Bytt først på ene siden (2 av gangen) for så den andre siden.
Knotete alene, men det går. Beste er om du kan få med en til å holde for deg.
Koster deg ca 15 min med arbeid.

https://www.megaflis.no/varme--klima...rmepumpe-4-stk

Linken ble brått død når jeg prøvde å gå inn rett dra Freakforum. Varekode er 034580 på megaflis.
Vis hele sitatet...
Prøvde dette, funket skambra. Vibrasjoner ble 100% eliminert takk for tipset
Bra både for deg og naboskapet. En enkel og relativ billig løsning ble det jo da.