Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2433
Hei. Er nybegynner som Dj, men har lang erfaring med PA (lyd) og lys osv. Har alt av utstyr, men musikk er det dårlig med.. noen som har noe tips og triks til meg? Aner ikke hvor jeg finner type "dj musikk" alt av interesse

Takker for svar på forhånd :-)
Regner med du skal spille på klubber og slikt da?

www.edm.com

Generelt housemusikk er vell det du skal se etter.
Enkleste for meg å mikse er minimal og progressive. sjekk ut richie hawtin for minimal og loud for prog ( finnes 1000vis av artister innen disse sjangere.. DnB også er enkelt
Sist endret av Mr.Bukse; 15. januar 2014 kl. 02:25.
Anbefaler www.beatport.com. Trenger nødvendigvis ikke å kjøpe musikken der, men en fin side for browsing av sjangre innen elektronisk musikk, artister, charts, etc.
Beatport, soundcloud, bandcamp, you name it. Finnes så mange plasser å finne musikk der ute....
Deadmau5 er lett å starte med, det meste han har laget går i 128 bpm som gjør det lett å mikse de sammen.

eksempel: http://www.youtube.com/watch?v=IhxLLHQ_S60
Sitat av InspectorNorse Vis innlegg
Deadmau5 er lett å starte med, det meste han har laget går i 128 bpm som gjør det lett å mikse de sammen.

eksempel: http://www.youtube.com/watch?v=IhxLLHQ_S60
Vis hele sitatet...

Nesten all house er 128 bpm, eller det varierer mellom 120-130 Bpm med 4x4 tidssignatur, skal ikke være noe problem å beatmixe.

Dubstep/Trap er som regel 140 bpm med 2x4 beat, eller en halfbeat, som folk kaller det.

Hardstyle/Hardcore ligger vel på rundt 170-180 bpm, tror jeg, med 4x4 tidssignatur

Drum'n'Bass ligger på rundt 170-174 Bpm med 4x4 tidssigunatur.

Hip-Hop er veldig varierende, men 70-100 bpm, tror jeg skal passe bra, men Grime spilles i 140 bpm.


P.S Dette er ikke noe fasitsvar, det er så mye varierende, og innen undersjangre o.l så varier det enda mere.
Sist endret av kimmy9gga; 15. januar 2014 kl. 08:39.
Todd terje må høres
Hør mye på Lt wee , DJ Friendly , sjekk Beatport , Soundclound , MixCloud osv , her finner du mye gøy !
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Ikke for å være partypooper her, men hvis du ikke har interessen for musikken (noe det virker som om du mangler når du bruker betegnelsen "dj-musikk" samt lurer på hvor du finner det) kommer du aldri til å gidde å være DJ. Det å mikse og lage fest er en ting, men det skikkelige arbeidet ligger i å finne låtene. De jeg kjenner som spinner plater bruker hele dagene sine på å lete etter ny musikk, ikke for at de skal finne noe til biblioteket, men på grunn av at de brenner for det. Du bør også ha et øre for hva som passer til hvilke settinger.

Edit: Dessuten er dj-musikk et meget intetsigende begrep. DJer spiller alt fra country, best of the 80s til techno og IDM
Sist endret av Olympic; 15. januar 2014 kl. 16:38.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Hvordan skal vi finne musikken du skal mikse? Du har ikke sagt noe om hvilken sjanger du vil mikse eller noe som helst.

Hvis du skal jobbe eller vil ta hobbyen seriøst så er det ikke nok med én sjanger, du trenger et svært bibliotek av musikk. Du vil ofte få spillejobber der du skal spille for 50-60 år gamle mennesker, og da er det nok mer typen danseband og Elvis det blir å gå i.

Alle kan lage en grei overgang fra en låt til en annen, 95% av det å være DJ er å velge musikken og klare å forstå hvordan musikk publikum vil ha.
Sist endret av Dongerino; 15. januar 2014 kl. 17:05.
Hvis du ikke har noe interesse for musikken du skal spille så er det vel like greit å bare spille låter som er populære og kjente. Personlig synes jeg topp 100 på for eksempel Beatport er ganske kjedelige ting, men det fungerer sikkert som partymusikk. Du finner sikkert også mye brukbart på diverse topplister, for eksempel på Spotify.
Når man spør om "Dj musikk" er det åpenbart at man mangler det mest elementære for å være en brukbar DJ, nemlig kjærligheten til musikken. Alle kan lære å mixe, det faktisk ikke vanskelig. Det som skiller en god DJ fra en dårlig er ikke først og fremst det tekniske, men låtvalg. Hvordan h*n styrer dansegulvet og stemningen på hele klubben.

On-topic:

Letteste er å begynne med forskjellige grener innen house. Begynn på 128BPM, da veldig mye innen housen går i 128bpm. Ikke juks med å se på BPM-telleren i begynnelsen, prøv å justere pitchen på låt 2 så nær du kommer låt 1, og jog for å beatmixe dem perfekt.

Ta en klassisk moderne progressiv house sang, og hør etter på hva som skjer i låten. Ofte skjer det noe hvert 15sek.

Alesso - Years f.eks.

http://www.youtube.com/watch?v=sV3NkCgrtM8

Her hører du tydelig at det legges til ett nytt element hvert 15sek gjennom hele oppbygningen. Bruk dette når du skal mixe og skru på knottene
benny benassi lager/laget alt sitt i +- samme tempo så det er også superlett å starte med. Mye goatrance med likt tempo + at man kan bruke breakdownene til å mixe sammen.

Mange CD`er er også laget slik at de kan limes sammen i et lydprogram (slutten av en sang er begynnelsen på den neste). Det er en enkel måte å starte på, men kanskje litt for lett til at man lærer noe. De to første settene jeg laget var 90talls trance. Antiloop er en god artist å prøve seg på.